Hulp gezocht bij zoektocht naar geschikte receiver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGMB
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-12-2021
Hi Tweakers,

Ik heb vorig jaar een nieuwe tv gekocht, die nu is aangesloten op een aantal oude speakertjes van Logitech. Met de tv ben ik enorm blij, maar het geluid valt mij enorm tegen. Daarom heb ik besloten om een 5.1 surround systeem aan te schaffen. Ik heb bij Hifi Klubben geluisterd naar speakers van Argon Audio die mij goed bevielen dus ik koop daar een (budget) setje speakers. Ik ben immers een arme student ;)

Het probleem is nu dat ik op zoek moet naar een receiver, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Moet ik per se een nieuwe? Is tweedehands ook goed? En zo ja, waar moet ik dan precies op letten?

Ik zoek een?
Receiver, nieuw of tweedehands.

Wat is je budget?
Het liefste wil ik onder de 250 euro blijven, maar als er echt goede redenen zijn om hier meer aan uit te geven (toekomstbestendigheid, onmisbare functies etc.) dan kan het budget verhoogd worden.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil het apparaat voornamelijk gebruiken om van surround geluid te kunnen genieten bij het kijken van films en series. Die kijk ik via de apps op mijn tv (netflix, disney+). Ik heb ook een PlayStation 4 waar ik af en toe op game. In de toekomst komt er mogelijk nog een PlayStation 5. Ik denk dus dat een hdmi aansluiting met ARC (of eArc) wel van van pas komt.

Verder wil ik de receiver ook gebruiken om muziek af te spelen. Een belangrijke eis voor mij is wel dat de receiver een beetje power moet hebben zodat bij feestjes de volumeknop nog iets verder opengedraaid kan worden.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb zelf voornamelijk gekeken naar tweedehands receivers, ik ben de volgende modellen tegengekomen:
Marantz SR5008
Denon AVR-X2400H
Denon X2000

Tweedehands lijken 7.1/7.2 receivers een stuk beter verkrijgbaar, daarom bovenstaande modellen

Als jullie mij sterk aanraden om een nieuwe receiver te kopen dan overweeg ik de Denon AVR-X1700H

Welke vragen heb je hier nog over?
Bij het zoeken naar een receiver lees ik aansluitingen, wattages, audio filters en allerlei extra opties op de receiver. Ik vind het lastig te bepalen wat nou écht een meerwaarde is. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik zal dit topic in de gaten houden om antwoord te geven op eventuele vragen van jullie kant.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via TGMB op 16-12-2021 21:01)

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:57
2e hands is prima. ARC heb je in feite niet nodig. De receivers die je op het oog hebt zullen doen wat jij wilt.

Het enige is je plan om een PS5 te kopen. Dan wil je eigenlijk een HDMI 2.1 receiver zoals een Denon X1700. Dan kun je gebruik maken van de HDMI 2.1 features van de PS5. Je zult dan ook je tv moeten upgraden naar een model met HDMI 2.1.

Ik heb een PS5 zonder dat mijn tv en receiver HDMI 2.1 ondersteunen. Mis ik iets? Niet echt. Ik game niet online en geef niet om 120fps. Een game als Ratchet & Clank Rift Apart heeft een modus waar je HDMI 2.1 voor nodig hebt (wordt mogelijk alleen maar meer). Die kon ik helaas niet gebruiken, dus heb die game op lagere grafische settings (met hogere framerate) gespeeld.

Het was mij te duur om alleen voor HMDI 2.1 mijn tv en receiver te vervangen. Kostenplaatje zou zo'n € 2.500 zijn en spul werkt nog prima. HDMI 2.1 zou ik wel een must vinden als ik toe was aan iets nieuws of mijn eerste stappen in Home Cinema land zou zetten.

Wat betreft je wens om met feestjes het volume open te schroeven. Je kunt best wel eens wat harder spelen, maar als je echt op standje gehoorschade/dikke party mode wilt spelen, dan weet je zeker dat je de boel sloopt. Zijn consumenten speakers en receivers niet voor gemaakt. Beter huur je dan wat spul wat daar voor gemaakt is.

[ Voor 14% gewijzigd door Hulleman op 16-12-2021 10:11 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:50
Ik zou vooral kijken naar aansluitingen voor je Playstations, speakers en eventueel andere apparaten. Dan naar alle opties, denk je bv. ooit uit te breiden naar bv. Atmos dan moet je daar wel ondersteuning voor hebben. Daarnaast naar de opties die de receiver biedt, zoals eventueel ingebouwde streaming diensten, internet radio , etcetera.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:57
2e hands is prima. ARC heb je in feite niet nodig. De receivers die je op het oog hebt zullen doen wat jij wilt.

Het enige is je plan om een PS5 te kopen. Dan wil je eigenlijk een HDMI 2.1 receiver zoals een Denon X1700. Dan kun je gebruik maken van de HDMI 2.1 features van de PS5. Je zult dan ook je tv moeten upgraden naar een model met HDMI 2.1.

Ik heb een PS5 zonder dat mijn tv en receiver HDMI 2.1 ondersteunen. Mis ik iets? Niet echt. Ik game niet online en geef niet om 120fps. Een game als Ratchet & Clank Rift Apart heeft een modus waar je HDMI 2.1 voor nodig hebt (wordt mogelijk alleen maar meer). Die kon ik helaas niet gebruiken, dus heb die game op lagere grafische settings (met hogere framerate) gespeeld.

Het was mij te duur om alleen voor HMDI 2.1 mijn tv en receiver te vervangen. Kostenplaatje zou zo'n € 2.500 zijn en spul werkt nog prima. HDMI 2.1 zou ik wel een must vinden als ik toe was aan iets nieuws of mijn eerste stappen in Home Cinema land zou zetten.

Wat betreft je wens om met feestjes het volume open te schroeven. Je kunt best wel eens wat harder spelen, maar als je echt op standje gehoorschade/dikke party mode wilt spelen, dan weet je zeker dat je de boel sloopt. Zijn consumenten speakers en receivers niet voor gemaakt. Beter huur je dan wat spul wat daar voor gemaakt is.

[ Voor 14% gewijzigd door Hulleman op 16-12-2021 10:11 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• TGMB
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-12-2021
Hulleman schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:08:

toon volledige bericht
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ga dan inderdaad kijken naar een tweedehands model. Mijn TV heeft wel hdmi 2.1 aansluitingen, maar op dit moment komt een PlayStation 5 er niet. Misschien als ik later wat meer tijd heb, dan kan ik die receiver altijd nog upgraden. Voor nu zoek ik dan een mooi dingetje uit op Marktplaats.

Wat je zegt over het volume is wel interessant, ik wist dat eigenlijk niet. Dat was erg zonde geweest... Is er een manier om erachter te komen hoe hard je speakers "veilig" kunnen spelen? Of kom je er pas achter als het te laat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
Ik heb een Denon AVR-X2400H, deze heeft geen HDMI 2.1, maar dat heb ik ook niet nodig.
De tv heeft wel HDMI 2.1, je kan dus de PS5 aansluiten op de tv en het geluid via de ARC naar de receiver. Zo heb ik het althans en dat werkt perfect.

Dit apparaat is ook voorzien van alle functies om vandaag de dag nog goed mee uit de voeten te kunnen komen.

Als je wilt knallen met de receiver en speakers, dan idd zoals hier boven al werd gesuggereerd een PA setje huren.
Maar je kan best wel op een leuke volume muziek luisteren hoor, zorg er wel voor dat de speakers goed zijn ingespeeld en dat je buren niet thuis zijn :D
Ik ben zelf nog nooit voorbij de 66% van de maximale volume gekomen, dat is echt mega hard. (ligt ook aan de bron)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:05

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Hoe kies je een receiver Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1