Hoe sluit ik dit aan? Bequiet RGB controller.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:58
Om een RGB ventilator te testen heb ik van de fabrikant onderstaande RGB controller gekregen. Maar zonder handleiding of kabels. Ik krijg dit specifieke apparaatje ook niet gevonden met Google. (Het is van BeQuiet.)

Ik vermoed dat ik aan de onderkant een kabeltje moet aansluiten dat 5V geeft, maar ik heb geen enkel kabeltje in huis met die aansluiting.
De drie pinnen aan de bovenkant passen op de ARGB kabel van de ventilator.

Ik ga natuurlijk de fabrikant vragen hoe ik dit moet gebruiken, maar misschien weet iemand hier het sneller?
Wat voor kabel zou ik moeten hebben om dit aan te sluiten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ko9fQWE_FtBBiEjC0CQviqxCIoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VvBcFAsnzzaMtvpKkJfqVh8e.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:20
Hoeveel pinnen zitten er in de onderste connector?
Het lijkt mij logisch dat er een standaard connector wordt gebruik zoals bijvoorbeeld USB of floppy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-05 19:28

SA007

Moderator Tweaking
Dat is een jst-ph connector, maar dat feitje alleen heb je denk ik niet zoveel aan.

Om te weten welke pin waarop aangesloten moet worden moet je meten tussen de 5v/gnd van de uitgang naar de ingang, dan weet je welke pin wat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:58
Ik ben één stapje verder: ik vond in de Microbit-set van mijn zoontje een kabeltje met precies de goede aansluiting.

A.d.h.v. de tip van @SA007 heb ik de pinnetjes doorgemeten en het lijkt dat de linker-pin met het aarde-pinnetje aan de bovenkant verbonden is en de rechter met de 5V.

Ik heb het toen verbonden met een schakelbare voedingsstekker die 6V zou leveren (maar volgens mijn multimeter is het meer dan 7V). Als ik dat doe gaat er een oranje LEDje aan, maar als ik een ventilator aansluit, gebeurt er nog niets qua RGB. Misschien is de 7V te veel en geeft het LEDje een foutsituatie aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSTxfX1lY2QHqOm7ga0vUH4qqR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ywMw2btC1HlD9YZib3h7GJj9.jpg?f=fotoalbum_large

@DVX73 : er zitten twee pinnen in de connector.

EDIT:

Ik heb uit nieuwsgierigheid de voeding even andersom aangesloten. Dat deed niets, maar nadat ik hem nu weer zoals oorspronkelijk aangesloten heb, brandt er ook een heel licht rood LEDje naast de oranje. Ik hoop niet dat ik iets kapot gemaakt heb.

Ik zag even dat een segment van de ventilator groen licht gaf, dus er gebeurt wel wat. Maar ik kan het niet meer reproduceren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWjYYLgm7zt7ULpYJiCw6h6Ge-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NadofASh3107rsAXerTZ2b5v.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door aap op 14-12-2021 21:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-05 19:28

SA007

Moderator Tweaking
7v is grondig te veel, alles meer dan ~5.5v kan je dingen mee beschadigen.
Met 7v kan het best zijn dat je nu wat gesloopt hebt.