Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-09 12:52
Hallo Allen,

Bij mij op het werk zijn we aan het migreren van Cisco naar Aruba. De Cisco's zijn allemaal 2960 en 3850 switches met 1Gbit poorten. De nieuwe Aruba's hebben zogenaamde Smart-Rate poorten die tot max 5Gbit gaan per poort.
Dit werkt goed voor vrijwel alles, maar ik heb al gemerkt dat Smart-Rate poorten geen 10Mbit meer kunnen (ja, die hebben we nog één . . . ).
Nu blijkt dat onze Security systemen (pas lezer controllers) van Nedap een aantal oude modellen heeft. Deze werken op 100Mbit FDX op de Cisco's die netjes op AUTO/AUTO staan. Op de Aruba's krijgen we die niet aan de praat. De link komt op, maar er wordt geen verkeer ontvangen van de Nedap controllers. Er wordt ook geen MAC adres geleerd (want, geen inkomend verkeer) en dus gaat de Aruba niet netjes de poort assignen aan een VLAN (via de Mobility Controller). Ook als we de poort hard coded in een VLAN zetten (zoals op de Cisco's) dan werkt het niet.

We hebben al een tijdje een TAC case lopen met Aruba (HPE) maar die komen er niet echt uit. We hebben zelfs al een software upgrade gehad, maar ook dat mocht niet baten. Ook switch vervangen door een andere (zelfde type) levert niets op. Inmiddels heb ik 10 van deze issues op even zoveel switches.

Ik ben nu op het punt gekomen dat ik er unmanaged switches tussen wil gaan plaatsen. Dat heb ik getest met een oude Cisco unmanaged switch (8 poort dingetje) en dat werkt perfect.

Heeft iemans hier al een dergelijk issue gehad op Aruba of andere hardware? Oude Legacy equipment die niet netjes kan werken met nieuwe Smart-Rate of mGig poorten?
Alle hulp wordt gewaardeerd!

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest
Cisco & Ubiquity powered network

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
kan je de poort mirroren naar een andere poort zodat je sharkwire er eens aan kan hangen.. eens luisteren of er wat er gaande is ...

ik neem aan dat je client als DHCP Client is ingesteld , en dat hij dus wel een DHCP Discover uitstuurt ?

ik heb op werk al is een paar keer gehad dat de DHCP Helpers (en ook al is DHCP server) niet correct waren geconfigureerd , en dus niemand een Offer terugstuurde naar de client...
je hebt wel andere clients in dat vlan actief neem ik aan ?

[ Voor 37% gewijzigd door ijske op 14-12-2021 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ
In dit geval zijn de nedap controllers op fixed IP ingesteld. Dus in dit geval gaat dat niet op...
En we hebben de poort gemirrord. Er komt niets binnen... Terwijl er wel link up is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Ok , ik probeer maar wat mee te denken ....

Dus geen traffiek - vlan blijft down...
wat als je nu bv je flaptopje oid bij in dat vlan hangt .. is er dan wel leven in je vlan tussen je gateway bv & client ?

ik kan dom zijn, maar broadcasting terug aanzetten in dat vlan dan ? (ijske heeft helaas geen CCNA oid.. dus sorry if stupid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ
Helaas. Been there tried that 😊
Als je een laptop er aan hangt dan werkt alles. Het probleem zit hem volgens mij in het feit dat een Smart-Rate of mGig port getweaked is om over cat5e tot 5 bit te halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heel eerlijk: dit zijn van die dingen waar je heel veel dure uren in kunt steken, maar een simpel unmanaged switchje er tussen de meest pragmatische oplossing is. Niet mooi, maar unmanaged en eigenlijk exact dat wat je nodig hebt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ
Tsja. Dat werkt inderdaad zoals ik ook al aangaf, maar is niet echt netjes.
Hopelijk heeft iemand dit al eens gezien en heeft een oplossing. Anders gaan we die unmanaged switches aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:25
Geen oplossing helaas maar misschien kun je er een mikrotik poe extender tussen zetten, functioneert (denk ik) ook als een switch maar geen losse voeding/groot ding. Ff aanname dat het een poe switch is en die mikrotik zelf autosensing etc doet

https://www.dectdirect.nl...WNVYFRo3OvfYaAvz-EALw_wcB

[ Voor 37% gewijzigd door laurens0619 op 14-12-2021 21:50 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Dus je Nedap apparaat stuurt geen pakketten uit naar een ander apparaat bij een incheck...

Kan het iets security gewijs zijn?

Dat een server een tunneltje probeert op te bouwen naar de RFID lezer wat niet lukt met je nieuwe switch ?
Of dat hij mac adres gewijs niet wil communiceren met die nieuwe switch (wat ie bij een domme switch niet kan lezen bv?)

ik denk maar wat luidop he..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ
Dat is een goede suggestie. Scheelt weer een voeding in de kast 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ
ijske schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:52:
Dus je Nedap apparaat stuurt geen pakketten uit naar een ander apparaat bij een incheck...

Kan het iets security gewijs zijn?

Dat een server een tunneltje probeert op te bouwen naar de RFID lezer wat niet lukt met je nieuwe switch ?
Of dat hij mac adres gewijs niet wil communiceren met die nieuwe switch (wat ie bij een domme switch niet kan lezen bv?)

ik denk maar wat luidop he..
Ik vermoed dat de nedap simpelweg niet zo ver komt om een echte link te zien.
Met glasvezel zie je dat ook wel. Als dan één TX niet werkt dan ziet de andere kant wel een link maar het protocol gaat niet up aan beide kanten.
Ik denk dat dit hier ook gebeurt, maar dan op elektrisch gebied....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Dan zie je dat ook in je port statistics terug ? poort manueel op 100mbps forceren heb je dan vast ook al getest ..idem met vlan up forceren ..

then im out of options :) heb idd al wel is gezien dat een multimode niet werkte omdat RX/TX waren omgedraaid en dat dus niet up komt

als je de oplossing weet, let us know :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ
ijske schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 22:03:
Dan zie je dat ook in je port statistics terug ? poort manueel op 100mbps forceren heb je dan vast ook al getest ..idem met vlan up forceren ..

then im out of options :) heb idd al wel is gezien dat een multimode niet werkte omdat RX/TX waren omgedraaid en dat dus niet up komt

als je de oplossing weet, let us know :)
Will do.

Ik vrees dat het een unmanaged switch gaat worden maar hoop dat iemand dit al eens meegemaakt heeft en een oplossing heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat zeggen de vriendjes bij Nedap hierover en is het alleen iets wat bij oudere hardware van hun speelt? Denk namelijk dat het eerder een Nedap probleem is, je zou het kunnen testen door een Linux machine met dezelfde kernel als de Nedap in het netwerk te hangen. Als ik mij goed herinner draaien de Nedap controllers op Linux. Het is maar een idee.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zou hem sowieso bij Nedap neerleggen als ie daar nog niet ligt. Al zullen die al vrij snel richting Aruba wijzen bij een dergelijk oud device verwacht ik. Hun apparaat is immers niet stuk ;)
Linux kernel testen kan, maar dan is de vraag in hoeverre die kernel voor dat Nedap ding is uitgekleed ivm embedded draaien. En om nou een hele kernel te reverse engineeren om hem gelijk te krijgen gaat ook wat ver.

Zijstap: wat gebeurt er als je er een UTP kabel met maar 4 verbonden aders op aansluit? Wellicht snapt de Aruba dan dat ie qua snelheid moet zakken.
Idem om te testen met conversie van koper naar glas en terug als kabel, mocht je dat hebben liggen.

Maar nogmaals: leuke uitdaging, maar ik zou er niet teveel tijd in steken. Worst case hou je die Cisco dozen nog even in legacy gebruik, config is er toch al.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ
The Eagle schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:21:
Zou hem sowieso bij Nedap neerleggen als ie daar nog niet ligt. Al zullen die al vrij snel richting Aruba wijzen bij een dergelijk oud device verwacht ik. Hun apparaat is immers niet stuk ;)
Linux kernel testen kan, maar dan is de vraag in hoeverre die kernel voor dat Nedap ding is uitgekleed ivm embedded draaien. En om nou een hele kernel te reverse engineeren om hem gelijk te krijgen gaat ook wat ver.

Zijstap: wat gebeurt er als je er een UTP kabel met maar 4 verbonden aders op aansluit? Wellicht snapt de Aruba dan dat ie qua snelheid moet zakken.
Idem om te testen met conversie van koper naar glas en terug als kabel, mocht je dat hebben liggen.

Maar nogmaals: leuke uitdaging, maar ik zou er niet teveel tijd in steken. Worst case hou je die Cisco dozen nog even in legacy gebruik, config is er toch al.
Hmmz, dat 4 draads aansluiten had ik nog niet overwogen. Is een optie.

Sowieso is de easy way out het gebruiken van een unmanaged switch ertussen (wat dus al getest is en werkt). Alleen wil ik het netjes in de kasten achterlaten, zoals het was met de Cisco's. Ik hou niet zo van die extra kleine switches overal en nergens. Staat niet echt professioneel . . .

Wat betreft het navragen bij Nedap: die hebben de controllers gecontroleerd en bevestigd dat het oudere hardware is, maar nog wel supported. Zij zien niets verkeerd en het feit dat het werkt op de Cisco's geeft hen weer ammo om te zeggen dat het toch echt aan de Aruba's ligt.
Ik heb ze gevraagd of ze al eens bij andere klanten en mGig / Smart-Rate poorten dezelfde issues hadden, maar dat kon men zich niet herinneren . . .

Ik ben toch niet de eerste in de wereld die hier tegen aan loopt?
mGig en Smart-Rate poorten bestaan toch al een tijdje, of ben ik nou gek :+ :X |:(

Pagina: 1