Dure eindnota i.v.m. bizar hoog gasverbruik

Pagina: 1
Acties:
  • 20.453 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-04 16:57
Ik heb de afgelopen jaren een normaal gasverbruik gehad, óók in de koude wintermaanden. Mijn appartement is dan ook energielabel A. Ik heb ook veel dingen vervangen door elektrische varianten, bijv. gasstel door inductie. Ook heb ik de afgelopen 2 jaar extra geïsoleerd waar nodig, omdat er toch nog een paar tochtplekken waren. Ook verwarm ik deels elektrisch. Ik woon in mijn eentje, dus ik heb een 1-persoonshuishouden.

Echter, nu kreeg ik een eindnota van Eneco (omdat ik ben overgestapt, en dat mocht gratis van Eneco) en volgens hen moet ik nu €283 bijbetalen voor gas. En nee, NIET omdat de gasprijs momenteel torenhoog is, maar omdat Eneco beweert dat ik de afgelopen anderhalve (!) maand enorm veel gas heb verbruikt. Ik heb met ze gebeld en hun enige antwoord is “u heeft een slimme meter, dus het verbruik klopt”.

Maar even de maatregelen die ik heb genomen en het energielabel terzijde, heb ik nog nooit zóveel gas verbruikt in de afgelopen jaren als dat Eneco nu beweert, zelfs niet over een heel jaar gezien, dus het kan toch niet dat het verbruik dan in anderhalve maand tijd zo hoog is geworden?

Wat kan ik nu doen? (afgezien van dat ik trouwens geen €283 heb)

[ Voor 9% gewijzigd door TheVivaldi op 14-12-2021 21:52 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:54

Wokschotel

Op 6 wielen

Komen de meterstanden die op je afrekening staan overeen met de meterstanden die je zelf afleest of hebt afgelezen? En kloppen de tarieven die op de afrekening staan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-04 09:11
Wat betreft het niet hebben van die 283 euro, daarvoor kan je om een betalingsregeling vragen. Als je dat tijdig doet en daarbij het onverwacht/onverklaarbaar hoge verbruik noemt, zullen ze vast met je mee willen denken.

Wat betreft het ineens hoge gasverbruik volgens de slimme meter. Wat geeft de meter zelf aan? Klopt dat met wat Eneco denkt dat het is?

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
EvilWhiteDragon schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:16:
Wat betreft het niet hebben van die 283 euro, daarvoor kan je om een betalingsregeling vragen. Als je dat tijdig doet en daarbij het onverwacht/onverklaarbaar hoge verbruik noemt, zullen ze vast met je mee willen denken.
Dat kan, maar die betalingsregeling is geen €20 per maand. Ik heb momenteel geen enkele ruimte in mijn budget om meer dan €20 per maand extra te kunnen uitgeven. Als de overheid eens zou opschieten met het uitbetalen van die gasrekeningcompensatie, dan zou ik het er wel van kunnen betalen.
Wat betreft het ineens hoge gasverbruik volgens de slimme meter. Wat geeft de meter zelf aan? Klopt dat met wat Eneco denkt dat het is?
Ik zal inderdaad eens op de meter kijken. Door alle stress en frustratie (onder meer door deze eindnota) was ik zoiets simpels als dat even vergeten. :P

[ Voor 7% gewijzigd door TheVivaldi op 14-12-2021 20:30 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Controleer ook even of Eneco het juiste EAN nummer van de meter aan het leveringsadres heeft gekoppeld. Dit kun je via de klantenservice zo opvragen. Het EAN nummer staat zichtbaar voor jou op de meter, dat is geen geheim gegeven of zo. Ook dat wil/kan fout gaan ook al is het een poosje goed gegaan.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:49
Over welke periode is de eindafrekening?
Heb er zelf één keer een gehad van september tm maart, dan mis je de maanden met laag verbruik en heb je een fikse eindafrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
sypie schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:19:
Controleer ook even of Eneco het juiste EAN nummer van de meter aan het leveringsadres heeft gekoppeld. Dit kun je via de klantenservice zo opvragen. Het EAN nummer staat zichtbaar voor jou op de meter, dat is geen geheim gegeven of zo. Ook dat wil/kan fout gaan ook al is het een poosje goed gegaan.
De EAN-nummers staan op de eindnota vermeld, maar op de slimme meter zie ik niet zo snel EAN-nummers staan. Wel een nummer boven een streepjescode en een S/N-nummer, maar die wijken beiden af.

[ Voor 8% gewijzigd door TheVivaldi op 14-12-2021 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ook niet na deze pagina bekeken te hebben? https://www.liander.nl/meternummer

EDIT: Ah, je hebt je bericht aangepast. Als de nummers afwijken is dat zeker een reden om vragen over te stellen. Zoals gezegd: het gebeurt vaker dat e reen verkeerde link gelegd wordt, dan zit je iemand anders z'n verbruik te betalen...

[ Voor 61% gewijzigd door sypie op 14-12-2021 20:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:55

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Je moet even naar het aantal kuub verbruik per heel jaar gaan kijken om een beetje goede vergelijking te maken met de huidige en vorige situatie. En als dat lastig is, dan post je dat hier: Hoeveel kuub gas je de afgelopen 3 jaar hebt gebruikt volgens je afrekeningen én van wanneer tot wanneer je afrekeningen lopen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVivaldi
Het gekke is ook dat volgens Eneco mijn stroomverbruik juist níet gestegen is (wel iets hoger qua kosten i.v.m. de hoge inkoopprijzen, maar dat is het dan ook), terwijl ik dus meer elektrisch ben gaan doen om het gasverbruik flink te verminderen. Plus t.o.v. vorig jaar ook een nieuw beeldscherm met helaas een wat minder gunstig energielabel. Je zou denken dat dát verbruik dan juist hoger zou moeten zijn geworden, want meer elektrische apparaten plus een nieuwe met niet zo'n best energielabel, en deels elektrisch verwarmen = meer stroom.

[ Voor 32% gewijzigd door TheVivaldi op 14-12-2021 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
sypie schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:30:
Ook niet na deze pagina bekeken te hebben? https://www.liander.nl/meternummer

EDIT: Ah, je hebt je bericht aangepast. Als de nummers afwijken is dat zeker een reden om vragen over te stellen. Zoals gezegd: het gebeurt vaker dat e reen verkeerde link gelegd wordt, dan zit je iemand anders z'n verbruik te betalen...
In dat geval ga ik morgen maar weer met ze bellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 472287

TheVivaldi schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:26:
[...]

De EAN-nummers staan op de eindnota vermeld, maar op de slimme meter zie ik niet zo snel EAN-nummers staan. Wel een nummer boven een streepjescode en een S/N-nummer, maar die wijken beiden af.
Tijd voor een belletje, je zal de eerste en de laatste niet zijn die andermans energierekening op de mat krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
TheVivaldi schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:33:
Het gekke is ook dat volgens Eneco mijn energieverbruik juist níet gestegen is
Huh? In de openingspost zeg je dat Eneco zegt dat je verbruik wel gestegen is?
TheVivaldi schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:11:
omdat Eneco beweert dat ik de afgelopen anderhalve (!) maand enorm veel gas heb verbruikt.

[ Voor 27% gewijzigd door Cheesy op 14-12-2021 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Dit moet je even concreet krijgen voor jezelf. Is het niet een gedeelte vastrecht wat je moet betalen oid?
En wat betaal je maandelijks?

[ Voor 12% gewijzigd door warhamstr op 14-12-2021 20:53 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVivaldi
Cheesy schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:48:
[...]

Huh? In de openingspost zeg je dat Eneco zegt dat je verbruik wel gestegen is?

[...]
Excuus, mijn fout. Mijn gasverbruik zou dus gigantisch zijn gestegen, maar mijn stroomverbruik niet. Heb het nu gecorrigeerd.

[ Voor 5% gewijzigd door TheVivaldi op 14-12-2021 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
warhamstr schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:52:
Dit moet je even concreet krijgen voor jezelf. Is het niet een gedeelte vastrecht wat je moet betalen oid?
En wat betaal je maandelijks?
Nee, gas*verbruik* staat er. Eneco bevestigde dat aan de telefoon ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVivaldi
Maar goed, ik ga morgen dus wel even bellen omdat die EAN-code niet overeen lijkt te komen. Was een hele goede tip van @sypie!

[ Voor 16% gewijzigd door TheVivaldi op 14-12-2021 20:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je kan (ter info) even hier kijken welk EAN je netbeheerder geregistreerd heeft. Postcode en huisnummer en product invullen is voldoende.

https://www.eancodeboek.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:17
Een eenvoudige controle die je nu kunt uitvoeren is om alle vastgestelde meterstanden op te schrijven (staat op de facturen) met daarbij de data en tevens de huidige meterstand.

Dan zie je of het verbruik 'logisch' is, maar ook of de huidige meterstand logisch is ten opzichte van de laatst vastgestelde meterstand (en of dus de juiste meter is gekoppeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04 09:21
TheVivaldi schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:19:
[...]
Als de overheid eens zou opschieten met het uitbetalen van die gasrekeningcompensatie, dan zou ik het er wel van kunnen betalen.
[...]
Die ga je volgend jaar pas krijgen via je nieuwe leverancier op je jaarlijkse afrekening. Die compensatie zit namelijk verweven in de REB (resitutie energie belasting).

Verder goede tips, je zou inderdaad niet de eerste zijn die de rekening voor een ander betaald. Hou er in ieder geval rekening mee dat ze, als het inderdaad niet correct verwerkt is, ook correctie op voorgaande afrekeningen zouden moeten doen. Deze kunnen mogelijk ook minder plezant uitvallen.

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
mr_zippey schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:17:
[...]

Die ga je volgend jaar pas krijgen via je nieuwe leverancier op je jaarlijkse afrekening. Die compensatie zit namelijk verweven in de REB (resitutie energie belasting).
Die €400 ja, maar er kwam toch ook een extra €200 voor mensen met lage inkomens, zoals ik, die wél los zou worden uitbetaald of heb ik dat verkeerd begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:09
Rukapul schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:17:
Een eenvoudige controle die je nu kunt uitvoeren is om alle vastgestelde meterstanden op te schrijven (staat op de facturen) met daarbij de data en tevens de huidige meterstand.

Dan zie je of het verbruik 'logisch' is, maar ook of de huidige meterstand logisch is ten opzichte van de laatst vastgestelde meterstand (en of dus de juiste meter is gekoppeld).
Hier zou ik inderdaad eens mee beginnen. Daar kun je nl. uit halen of er iets met de stand niet klopt, of dat je toch meer hebt verbruikt dan je dacht.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04 09:21
Volgens mij is die REB aanpassing 230,- euro en die 400,- is een potentieel op basis van verbruik op de energie belasting..

https://www.rijksoverheid...voor-isolatie-beschikbaar

Edit:
Die andere 200, die van de week in het nieuws kwam. is volgens mij nog niet bekend hoe ze die gaan toekennen/uitkeren.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_zippey op 14-12-2021 21:26 ]

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Een EAN code staat sowieso niet altijd op je meter. Bij mij staat het er in ieder geval niet op, alleen een meternummer.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-04 21:42

aawe mwan

Wat ook leuk is:

De voorschotbedragen die je in Nederland voor energie betaalt zijn gebaseerd op je gemiddelde jaargebruik.
Dat is een gemiddelde: in werkelijkheid is je gasverbruik in de zomermaanden bijna 0, terwijl het bijvoorbeeld in december bij vrijwel iedereen veel meer dan dubbele is van het voorschotbedrag.

Dat heeft gevolgen voor een eindafrekening die alleen de maanden november en december (half) bevat:
bij zo'n eindafrekening zal je altijd (veel) meer moeten bijbetalen dan wat je al aan voorschot betaald hebt.

Zou het kunnen dat jouw normale maandbedrag zo'n 65 euro is ?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-04 18:33
aawe mwan schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:32:
De voorschotbedragen die je in Nederland voor energie betaalt zijn gebaseerd op je gemiddelde jaargebruik.
Dat is een gemiddelde: in werkelijkheid is je gasverbruik in de zomermaanden bijna 0, terwijl het bijvoorbeeld in december bij vrijwel iedereen veel meer dan dubbele is van het voorschotbedrag.

Dat heeft gevolgen voor een eindafrekening die alleen de maanden november en december (half) bevat:
bij zo'n eindafrekening zal je altijd (veel) meer moeten bijbetalen dan wat je al aan voorschot betaald hebt.

Zou het kunnen dat jouw normale maandbedrag zo'n 65 euro is ?
Je gasverbruik in de winter is gemiddeld 3x je voorschot. Bij 1,5 maand verbruik en 2 maanden voorschot zou hij dus 2,5 x het voorschot als naheffing krijgen. Dan kom je op een normaal maandbedrag van >€100. Als dat zo is, dan klopt de rekening zeer waarschijnlijk.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
RocketKoen schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:39:
[...]

Je gasverbruik in de winter is gemiddeld 3x je voorschot. Bij 1,5 maand verbruik en 2 maanden voorschot zou hij dus 2,5 x het voorschot als naheffing krijgen. Dan kom je op een normaal maandbedrag van >€100. Als dat zo is, dan klopt de rekening zeer waarschijnlijk.
Maar we hebben de afgelopen winters koudere winters gehad en toen was mijn verbruik veel en veel lager dan nu... En nu met meer stroomverbruik, waaronder ook deels elektrisch verwarmen, zou mijn gasverbruik veel hoger zijn en mijn stroomverbruik lager.

[ Voor 12% gewijzigd door TheVivaldi op 14-12-2021 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 18-04 18:33
TheVivaldi schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:42:
[...]

Maar we hebben de afgelopen winters koudere winters gehad en toen was mijn verbruik veel en veel lager dan nu...
Heb je je verbruik vorig jaar per maand bijgehouden? Of neem je je eindafrekening gedeeld door 12?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:55

remco_k

een cassettebandje was genoeg

[...]

Maar we hebben de afgelopen winters koudere winters gehad en toen was mijn verbruik veel en veel lager dan nu... En nu met meer stroomverbruik, waaronder ook deels elektrisch verwarmen, zou mijn gasverbruik veel hoger zijn en mijn stroomverbruik lager.
Als je even gehoor geeft aan mijn vraag een paar posts terug dan kunnen we je helpen met de feiten. Voor ons is het koffiedik kijken zonder deze gegevens.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVivaldi
remco_k schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:48:
[...]

Als je even gehoor geeft aan mijn vraag een paar posts terug dan kunnen we je helpen met de feiten. Voor ons is het koffiedik kijken zonder deze gegevens.
Even over het hoofd gezien, excuses. Ga ik morgen even uitzoeken, want ik ben nu veel te moe om nog dingen uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wat is je verbruik de afgelopen jaren per maand dan? Zie je daar nog een bepaald patroon in, is het ook echt heel veel deze maand vergeleken met vorig jaar? Het jaar ervoor?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:39
[...]

Maar we hebben de afgelopen winters koudere winters gehad en toen was mijn verbruik veel en veel lager dan nu...
We hebben afgelopen jaren juist géén koude winters gehad, maar tamelijk zachte winters. Afgelopen februari was het één weekje koud en verder was vooral het voorjaar van dit jaar wat aan de frisse kant. Eén koud weekje maakt het nog geen 'koude winter'.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@TheVivaldi Neem aan dat je je eigen verbruik bijhoud, dan weet je of dit klopt ja of nee.
Als het niet klopt aan verbruik p/m3, zou ik een schouwingsverzoek aanvragen bij de Netbeheerder.
Je zult niet de 1e zijn waar een meter niet aan het juiste adres is gekoppeld !!

oa recent : Hackus in "Verkeerde Energiemeter van VvE, ruim €100k te veel betaald"

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Cheesy schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:04:
Je kan (ter info) even hier kijken welk EAN je netbeheerder geregistreerd heeft. Postcode en huisnummer en product invullen is voldoende.

Zolang jezelf niet weet wat de juiste code is van je meter in huis, heb je daar niets aan.
Waarschijnlijk zal deze hetzelfde zijn als op zijn jaarrekening

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:06
TheVivaldi schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:11:
Ik heb de afgelopen jaren een normaal gasverbruik gehad, óók in de koude wintermaanden. Mijn appartement is dan ook energielabel A. Ik heb ook veel dingen vervangen door elektrische varianten, bijv. gasstel door inductie. Ook heb ik de afgelopen 2 jaar extra geïsoleerd waar nodig, omdat er toch nog een paar tochtplekken waren. Ook verwarm ik deels elektrisch. Ik woon in mijn eentje, dus ik heb een 1-persoonshuishouden.

Echter, nu kreeg ik een eindnota van Eneco (omdat ik ben overgestapt, en dat mocht gratis van Eneco) en volgens hen moet ik nu €283 bijbetalen voor gas. En nee, NIET omdat de gasprijs momenteel torenhoog is, maar omdat Eneco beweert dat ik de afgelopen anderhalve (!) maand enorm veel gas heb verbruikt. Ik heb met ze gebeld en hun enige antwoord is “u heeft een slimme meter, dus het verbruik klopt”.

Maar even de maatregelen die ik heb genomen en het energielabel terzijde, heb ik nog nooit zóveel gas verbruikt in de afgelopen jaren als dat Eneco nu beweert, zelfs niet over een heel jaar gezien, dus het kan toch niet dat het verbruik dan in anderhalve maand tijd zo hoog is geworden?

Wat kan ik nu doen? (afgezien van dat ik trouwens geen €283 heb)
Zou je eens je verbruikscijfers hier kunnen posten? Want je hebt nog niet verteld hoeveel Kwh en m3 je hebt verbruikt. Wat is enorm veel? 10 m3 150 m3?

Op een site als https://enelogic.com/ kan je je slimme meter gratis laten uitlezen en weet je per 15 minuten wat je verbruik is. Gaat ook via je EAN nummer.

ps; Je geeft aan dat je ook geen 283 euro hebt en dat 20 euro per maand voor een betalingsregeling ook geen optie is. Ik zou je echt willen adviseren om eens met iemand je financiën eens goed onder de loep te nemen. Want blijkbaar heb je 0 buffer en dat is gewoon niet verstandig. Genoeg tweakers hier die je hierbij zouden willen helpen.
Ik zie dat je wel 4 euro per maand uitgeeft aan een tweakers + abbo. Die zou ik direct opzeggen als 20 euro per maand je al niet lukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fiber44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-04 18:39
Als je een slimme gas-, stroom- of warmtemeter hebt, dan kan je de Eneco-app op je telefoon installeren. Je kan dan je verbruik en je kosten continu monitoren en vergelijken met eerdere periodes.

[ Voor 3% gewijzigd door fiber44 op 16-12-2021 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVivaldi
@chrisborst Ik zei juist dat 20 euro per maand wél zou lukken, maar bijv. 50 euro per maand niet. En 50 euro is nu juist wat doorgaans wordt voorgesteld in zulke gevallen. Ik had een redelijke buffer, maar die is dit jaar wat harder opgegaan door allerlei omstandigheden en dingen die vervangen moesten worden en zo, waardoor de buffer nu kleiner is dan voorheen. Als ik nu 283 euro zou uitgeven en bijv. de koelkast gaat kapot, dan ben ik bijna door mijn buffer heen. Ik moet die buffer dus eerst weer opbouwen na dit dure jaar.

---

@ alle anderen: Bedankt! Ik ben er helaas niet meer aan toegekomen, maar ik ga me er dit weekend echt vol op storten, op jullie tips en vragen! :)

[ Voor 18% gewijzigd door TheVivaldi op 16-12-2021 20:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:59
Controlleer even zelf handmatig de meterstanden op de slimme meter en met Eneco dan weet je het.
En je kan simpel even vergelijken met de jaren ervoor.

Een slimme meter heeft ook gewoon een display.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 16-12-2021 18:32 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:27
Ik heb mij er nog niet in verdiept maar ga het niet betalen want dan heb ik geen buffer meer. Komop zeg wat een niveau.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:16

FreakNL

Well do ya punk?

Je hebt allerlei investeringen gedaan en zelfs een monitor gekocht (die liggen gratis bij de kringloop) en nu heb je geen 300 euro liggen? Dat is niet bepaald slim.

En inderdaad, over welke periode gaat deze eindafrekening? Wanneer heb je je laatste jaar-afrekening gehad?

Het is de afgelopen anderhalve maand ook best koud geweest, dus het kan prima kloppen. Allemaal geen rocket-science hoor, bij je laatste jaar-afrekening begon je weer op 0 en nu betaal je (omdat je overstap) wat je sindsdien verbruikt hebt… Verder lijk je niet te weten welk product je afneemt. Dus misschien wel variabel? Dat verklaart ook veel.

Post anders eens even;
Meterstand en datum bij laatste jaar-afrekening (staat in de nota)
Huidige meterstand

[ Voor 59% gewijzigd door FreakNL op 16-12-2021 18:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:43
Of je maand bedrag lag veel te laag waardoor je op de wind nota veel moet bij betalen.
Maar zolang jij de moeite niet neemt om even in de papieren te duiken en je gebruik te plaatsen is dat lastig mee kijken

• wpeterw
  • Laatst online: 25-04 10:07
Wanneer is je contract ingegaan ?

PV Output

• TheVivaldi
Roos79 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 18:55:
Maar zolang jij de moeite niet neemt om even in de papieren te duiken en je gebruik te plaatsen is dat lastig mee kijken
Zoals ik al zei ga ik me er dit weekend vol op storten. Door privé-omstandigheden ben ik er niet aan toegekomen en ga ik er morgen ook niet aan toekomen. Het is dus niet een kwestie van “niet de moeite nemen”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:17
mr_zippey schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:24:

Edit:
Die andere 200, die van de week in het nieuws kwam. is volgens mij nog niet bekend hoe ze die gaan toekennen/uitkeren.
Hoe ze die 200 euro gaan uitkeren mogen gemeentes zelf weten, het mag iig niet in geld uitgekeerd worden maar wel in de vorm van woningverbetering/energiebesparing. Dat stond in de brief die alle gemeentes van de overheid hebben gekregen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• TheVivaldi
FreakNL schreef op donderdag 16 december 2021 @ 18:48:
Je hebt allerlei investeringen gedaan en zelfs een monitor gekocht (die liggen gratis bij de kringloop) en nu heb je geen 300 euro liggen? Dat is niet bepaald slim.
Ik heb anders een behoorlijk goedkope monitor gekocht. Ik werk vanuit huis en freelance, dus het is niet alsof ik zomaar een leuke monitor gekocht heb. Geen monitor = geen werk. Natuurlijk was de kringloop een optie geweest, maar er is geen kringloop in de brede omgeving die monitoren had, en verder reizen was lichamelijk gezien ten tijde van de aanschaf even geen optie voor me (en ken ook niemand die even voor me had kunnen rijden). Verder heb ik, naast de monitor, een paar andere apparaten moeten vervangen en had ik onverwachte extra zorgkosten die deels of niet vergoed werden, zowel voor mij (deels niet vergoed) als voor mijn inmiddels helaas overleden kat (niet vergoed). Kon ik voor al die zorgkosten ook naar de kringloop?

Acties:
  • +48 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:08

Grvy

Bot

TheVivaldi schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:18:
[...]

Ik heb anders een behoorlijk goedkope monitor gekocht. Ik werk vanuit huis en freelance, dus het is niet alsof ik zomaar een leuke monitor gekocht heb. Geen monitor = geen werk. Natuurlijk was de kringloop een optie geweest, maar er is geen kringloop in de brede omgeving die monitoren had, en verder reizen was lichamelijk gezien ten tijde van de aanschaf even geen optie voor me (en ken ook niemand die even voor me had kunnen rijden). Verder heb ik, naast de monitor, een paar andere apparaten moeten vervangen en had ik onverwachte extra zorgkosten die deels of niet vergoed werden, zowel voor mij (deels niet vergoed) als voor mijn inmiddels helaas overleden kat (niet vergoed). Kon ik voor al die zorgkosten ook naar de kringloop?
Je hoeft jezelf niet te verantwoorden op een forum over wat je doet met je geld. Je hebt die 50 EU niet, klaar en imho moeten mensen niet zo snel met oordelen zijn. Soms gaat het gewoon wat minder. Ik zou dus de opmerkingen over geld (en waarom je dat niet hebt) gewoon negeren. :)

Het topic is dan ook niet "Help mij met financieel advies" het gaat over de energie rekening en uitvinden waarom die zo hoog is. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Grvy op 16-12-2021 20:27 ]

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi

Hoewel ik me hier vanaf morgen pas vol op kan storten, was ik toch even benieuwd, dus heb tussendoor even gekeken op die site, maar hij zegt “Er zijn geen resultaten gevonden”, ook niet als ik alle velden volledig invul. Ik heb toch echt een slimme meter, alweer een paar jaar inmiddels, dus hij zou erin moeten staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Kijk nou eerst een naar je huidige meterstand en die van de laatste afrekening (dus niet deze, maar je laatste jaar-rekening).

Sowieso is het handig om die dingen ook zelf ff bij te houden (los van het slimme gedeelte). Als er nu namelijk op je laatste jaar-afrekening staat dat de meterstand 1800 was, heb je dan nog iets om dat te verifiëren? Pas gaan zoeken als het fout gaat is eigenlijk te laat, eigenlijk moet je per maand gewoon je meterstanden ff opschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
  • Laatst online: 25-04 10:07
En geef even aan wanneer je contract is ingegaan. Dat gaat namelijk verklaren waarom je moet bijbetalen.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 20:33

anc

Met een slimme meter kan je dus ook dagelijks naar je verbruik kijken.
Misschien loont het om te kijken wat er dan precies gebeurd is. Dingen die mij onwaarschijnlijk lijken maar beter gecheckt dan laten zitten... Is er tijdens het omzetten naar inductie je gasleiding niet goed gesloten? Lekt je ketel gas? (hebben wij eng genoeg gehad....)

Of anders, is je schema van je thermostaat door het dolle heen en laat hij de ketel aanslaan wanneer hij dat nodig acht?
Wij hebben een ketel die je kan instellen dat hij warm water altijd beschikbaar houdt, heb je zo'n functie? Check dat na, kost ook gas!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Daarom zeg ik ook dat het handig is om dat een beetje in de gaten te houden :)

Ik heb ook zo'n CV gehad die op hol sloeg (jaren geleden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:35
Heb je een draadloze thermostaat? Soms kan deze de verbinding verliezen en dan gaat cv beetje aan wat je niet door hebt en zo kun je verbruik hebben. ( heb dit zelf ook gehad)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roos79
@TheVivaldi Je stelt een vraag en komt nooit met cijfers zodat we mee kunnen kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Roos79 schreef op maandag 20 december 2021 @ 08:29:
@TheVivaldi Je stelt een vraag en komt nooit met cijfers zodat we mee kunnen kijken?
Het 'lek' is vast boven water :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Niet online
Hoe stook je? Aangezien je thuiswerkt - lijkt het dat je veel warmte uren hebt; per week. Klopt dit? En welke temperaturen stook je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:21
Heb je al eens gekeken op de site van jouw aanbieder bij "mijn xxxxx" ? Als je een account aanmaakt dan vind je daar als het mee zit gewoon ook nette tabelletjes met verbruik. Bij Vattenfall waar ik zit zelfs tot op dag-niveau. Dat geeft veel inzicht in het hoe/wat.

PS: Los van alles: balen dat het voor jou zo lastig is om rond te komen / dat de stijging van de energielasten je meteen in de problemen brengt. Gas is komende maanden nog erg duur, ik zou je adviseren om een goede deken te kopen en de verwarming zo laag mogelijk te houden, en kort te douchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:21
Ik heb ook een appartement met licht toegenomen gasverbruik. Dit komt door de koude dagen denk ik. OP heeft geen 280 euro, maar wel Tweakers Plus. Je prioriteiten zijn ook scheef. De waarheid spreken is blijkbaar toxische mannelijkheid. Ik ben benieuwd waar je oorzaak ligt, het lijkt wel aan de stevige kant (boven 50euro). Kan je de maandverbruiken posten?
Gas heeft vandaag een nieuw record behaalt op 146. Normaal stond het op 20. Gas is op de groothandel markt 7 keer duurder nu.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GB2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-04 08:03

GB2

Laten we even ieder voor zich bepalen welke prio's iemand neemt en dat is ook zijn vraag in de basis niet.

Ik ben onlangs verhuist van een woning met slimme meter naar een woning met nog een ouderwetse meter, alleen wil ik deze in stand houden omdat er ook zonnepanelen zijn en ik -ook via Eneco- minder krijg bij een slimme meter dan met de 'oude'.
Wel probeer ik wekelijks van zowel de stroom als gasmeter een foto te maken en zet de standen ook bij mijn Eneco met de hand erbij, juist om onaangename verrassingen te voorkomen na een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbootster
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-11-2024
Roos79 schreef op maandag 20 december 2021 @ 08:29:
Precies mijn gedachte. Maargoed wel een vervelende situatie natuurlijk, ik snap wel dat TS verbaast is.

@ algemeen - het gebeurt af en toe wel dat slimme meters defect gaan, niet goed geinstalleerd worden, of niet goed uitgelezen worden. Ik heb een tijdje gewerkt bij een dienstverlener van energiemonitoring in woonhuizen, en daar heb ik dit in de praktijk mee gemaakt. Hoewel de certificeringen en normeringen voor slimme meters vrij zwaar zijn, is het onmogelijk dat 100% van de slimme meters in NL 100% goed geinstalleerd wordt en 100% goed blijven werken. (maar ik geloof dan ook niet in perfectie)

Dat een energiemaatschappij stelt "wij zien dit als cijfers bij uw account, en u heeft een slimme meter, dus het klopt" is vanuit L1/2 klantenservice perspectief prima te begrijpen. Maar zeker in gevallen bij zeer opvallende constateringen zou ik dat met een korrel zout nemen en altijd verder onderzoek doen.

Handmatig meterstanden controleren (dus: meterstanden en serienummers aflezen van de meter en vergelijken met jaarafrekeningen en webportalen) was altijd het advies.

[ Voor 9% gewijzigd door mrbootster op 20-12-2021 12:26 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Thalaron
  • Nu online
Ik wil niet vervelend doen... maar indien je dusdanig krap in de financiën zit... waarom dat b.v. een Tweakers Plus abonnement? Scheelt je al € 3-4,50 per maand.

Ik zeg niet dat je Tweakers niet mag sponsoren etc. maar gelet op dat een kostenpost van € 50,- per maand onmogelijk is, is dat dus al zo'n 10% van je maandelijkse budget.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVivaldi
Thalaron schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:45:
Ik wil niet vervelend doen... maar indien je dusdanig krap in de financiën zit... waarom dat b.v. een Tweakers Plus abonnement? Scheelt je al € 3-4,50 per maand.

Ik zeg niet dat je Tweakers niet mag sponsoren etc. maar gelet op dat een kostenpost van € 50,- per maand onmogelijk is, is dat dus al zo'n 10% van je maandelijkse budget.
€1,88 per maand omdat ik korting krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
@TheVivaldi
Is dit de een afrekening van een geheel jaar?
Want dan kan het ook door Corona en thuis werken je meer stookt dat het jaar ervoor en je maand bedrag gewoon te laag is geweest waardoor je nu moet bijbetalen.

Maar als je wilt dat we meekijken kom dan met wat cijfers en hoe lang de periode is.
En wat je maand bedrag was want ergens lijkt die gewoon te laag geweest en dat kan je in vervolg voorkomen door de app van de energie leverancier op je tablet of telefoon te zetten en in de gaten te houden wat je verbruik is en dan je maand bedrag verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:32
Wellicht al gevraagd hier, maar wat zegt het verbruik van je slimme meter?
Bij de Eneco app kan je precies zien wanneer je wat verbruikt hebt, daar moet je in de afgelopen 2 maanden dan een enorme 'spike' zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roos79
@FabianGTI Hij geeft nergens antwoord op en zou afgelopen weekend erin duiken maar nog geen nieuwe info.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sitelabs
  • Laatst online: 17:47
Ik snap niet dat iemand die thuiswerkt, wel tijd heeft om te reageren op dit topic, wel tijd heeft om dingen uit te zoeken over onjuiste meternummers, maar tot nu toe weigert de daadwerkelijke meterstanden af te lezen van zijn meter. Alle genoemde adviezen en uitpluizen van meternummers etc hebben alleen zin als de meterstand die afgelezen wordt daadwerkelijk verschilt van de in rekening gebrachte meterstand.

Kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
Excuses dat ik nog niet gereageerd heb met de informatie die jullie nodig hebben. Ik heb de afgelopen paar dagen juist níet veel kunnen werken omdat het even niet goed ging. Da's het nare van chronisch ziek zijn: soms gaat het dagen of zelfs weken goed en kan ik alles doen, lekker werken en van alles uitpluizen, en andere dagen gaat het niet goed en is iets simpels als koken of boodschappen doen al een uitdaging. Mede daarom is thuiswerken wel fijn, want dan ik mijn eigen uren bepalen en werken op dagen dat het (redelijk) goed met me gaat. Ik ga er nu echt zo snel mogelijk werk van maken (dat moet ook, gezien ik nog maar 7 dagen heb tot de geplande afschrijving van de eindnota).

[ Voor 49% gewijzigd door TheVivaldi op 20-12-2021 13:49 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Qweridee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:49
TheVivaldi schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:40:
Excuses dat ik nog niet gereageerd heb met de informatie die jullie nodig hebben. Ik heb de afgelopen dagen juist níet veel kunnen werken omdat het even niet goed ging. Da's het nare van chronisch ziek zijn: soms gaat het dagen goed en kan ik alles doen, lekker werken en van alles uitpluizen, en andere dagen gaat het niet goed en is iets simpels als koken of boodschappen doen al een uitdaging. Mede daarom is thuiswerken wel fijn, want dan ik mijn eigen uren bepalen en werken op dagen dat het (redelijk) goed met me gaat. Ik ga er nu echt zo snel mogelijk werk van maken (dat moet ook, gezien ik nog maar 7 dagen heb tot de geplande afschrijving van de eindnota).
In de tijd dat dit verhaal heeft gekost om te typen had je kunnen inloggen op het account, beginstanden en eindstanden kunnen opzoeken en kunnen kijken wanneer je contract is ingegaan.

Ik snap dat het soms lastig is, maar je bent momenteel ook wel erg inefficiënt bezig moet ik zeggen, we willen je met alle liefde helpen, maar je maakt het jezelf lastig en ons onmogelijk om je te voorzien van zinnig advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:09
Excuses dat ik nog niet gereageerd heb met de informatie die jullie nodig hebben. Ik heb de afgelopen paar dagen juist níet veel kunnen werken omdat het even niet goed ging. Da's het nare van chronisch ziek zijn: soms gaat het dagen goed en kan ik alles doen, lekker werken en van alles uitpluizen, en andere dagen gaat het niet goed en is iets simpels als koken of boodschappen doen al een uitdaging. Mede daarom is thuiswerken wel fijn, want dan ik mijn eigen uren bepalen en werken op dagen dat het (redelijk) goed met me gaat. Ik ga er nu echt zo snel mogelijk werk van maken (dat moet ook, gezien ik nog maar 7 dagen heb tot de geplande afschrijving van de eindnota).
Maar waar zijn nu de begin/eindstand en huidige stand met bijbehorende datum? Dat kost minder tijd en moeite dan dit topic op te zoeken en een reaktie te typen :) Bovenal, mocht deze stand wel degelijk kloppen is het toch wel handig om te weten of dat komt door een gaslek of echt hoog verbruik.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-03 16:34

T.C

Nu is het weer de afgelopen 1,5 maand wel wat kouder geweest dan gebruikelijk.
Dus een hoger verbruik is logisch.
Maar in 1,5 maand meer verbruiken dan normaliter in een heel jaar is wel bijzonder, want het weer was niet direct te vergelijken met het weer in de plaats Oymyakon.

@TheVivaldi heb je inmiddels de mogelijkheid gehad om de meterkast te openen?
Zo niet, zou ik dat toch echt zo snel mogelijk doen, het kost geen uren om te achterhalen.

Wanneer je naar de slimme gasmeter kijkt zijn een paar dingen van belang, die moet je dan ook allemaal opschrijven. (scheelt op en neer lopen naar de meter).

Het EAN nummer van de gasaansluiting, indien deze op de slimme gasmeter staat.
Het serienummer van de slimme gasmeter.
De meterstand van de slimme gasmeter.

Indien de EAN van de gasaansluiting niet op de slimme gasmeter staat, moet je deze opzoeken.

Met het serienummer van de slimme gasmeter kan je op deze website achterhalen wat de EAN van je gasaansluiting is.
Dit zou moeten overeenkomen met de EAN van de gasaansluiting die op de eindafrekening vermeld is.

Vervolgens zou ik ook de meterstand van de slimme gasmeter vergelijken met de eindstand van de afrekening.
Als het goed is, is de meterstand op de gasmeter inmiddels iets hoger dan de eindstand op de afrekening.

Wanneer de EAN van de gasaansluiting of de meterstand niet klopt, moet je contact opnemen met de energiemaatschappij.
Kloppen die wel, weet je in ieder geval dat je bij jezelf moet gaan kijken.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
PLAE schreef op donderdag 16 december 2021 @ 18:44:
Ik heb mij er nog niet in verdiept maar ga het niet betalen want dan heb ik geen buffer meer. Komop zeg wat een niveau.
offtopic:
Jouw manier van reageren getuigt ook niet van een erg hoog niveau.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE
  • Laatst online: 15:27
Niet? We zijn 5 dagen verder en er zijn +/- 60 in potentie nuttige reacties geweest. Ondertussen zijn we nog geen stap verder. Dat ligt niet aan de mede-Tweakers die proberen te helpen. En ook niet aan mijn wellicht zure (maar blijkbaar tegelijkertijd realistische) inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C

T.C

Grvy schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:26:
[...]

Je hoeft jezelf niet te verantwoorden op een forum over wat je doet met je geld. Je hebt die 50 EU niet, klaar en imho moeten mensen niet zo snel met oordelen zijn. Soms gaat het gewoon wat minder. Ik zou dus de opmerkingen over geld (en waarom je dat niet hebt) gewoon negeren. :)

Het topic is dan ook niet "Help mij met financieel advies" het gaat over de energie rekening en uitvinden waarom die zo hoog is. ;)
TheVivaldi hoeft zich niet te verdedigen waarom de buffer er niet is, want dat gaat inderdaad niemand aan.
Wanneer hij zegt dat hij geen €50/maand kan missen, kan hij dat niet missen.

Dat hij geld uitgeeft om te kunnen werken is logisch en noodzakelijk.
Wanneer het computerscherm stuk is, moet er inderdaad een andere komen.

Verder kan ik me voorstellen dat TheVivaldi heel erg geniet van Tweakers.net en dat hij daar graag een abonnement op neemt.
Alleen zou je jezelf, gezien de TS, af kunnen vragen of dit slim is.

Natuurlijk vraagt hij niet om financieel advies.
Alleen met het verloop van het topic en de afwezigheid van aanvullende informatie, of het laten zien dat hij deze heeft opgezocht... kunnen we niet veel meer dan financieel advies te geven.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

T.C schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:23:
[...]

TheVivaldi hoeft zich niet te verdedigen waarom de buffer er niet is, want dat gaat inderdaad niemand aan.
Wanneer hij zegt dat hij geen €50/maand kan missen, kan hij dat niet missen.

Dat hij geld uitgeeft om te kunnen werken is logisch en noodzakelijk.
Wanneer het computerscherm stuk is, moet er inderdaad een andere komen.

Verder kan ik me voorstellen dat TheVivaldi heel erg geniet van Tweakers.net en dat hij daar graag een abonnement op neemt.
Alleen zou je jezelf, gezien de TS, af kunnen vragen of dit slim is.

Natuurlijk vraagt hij niet om financieel advies.
Alleen met het verloop van het topic en de afwezigheid van aanvullende informatie, of het laten zien dat hij deze heeft opgezocht... kunnen we niet veel meer dan financieel advies te geven.
Niet waar, er is nog een optie.. niet reageren tot @TheVivaldi zelf met meer info komt. Ongevraagd financieel advies slaat nergens op en wordt ook niet gevraagd.

Ik begrijp ook echt niet waarom sommige mensen hier verwachten dat TS op hun schema allemaal informatie gaat geven. TS heeft er nu geen tijd voor punt. Niemand hier heeft recht op deze info, wil je die info om te helpen? Prima. Komt die info niet? ook prima. Dan gaat het topic vanzelf dood tot er wel weer informatie is.

En ik ga al helemaal niet in over die onzin over "maar je Tweakers abbo dan?!?!" echt.. wat een lariekoek. 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Grvy op 20-12-2021 14:30 ]

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:03
Hoe lang heb je de slimme meter al? Is die pas geplaatst? Heb je tussentijds ook gecontroleerd hoeveel gas die meet? Heb je in de afgelopen jaren ook je meterstanden gecontroleerd bij de rekening? Je zal niet de eerste zijn waarbij in de jaren ervoor steeds geschat werd omdat je de meterstanden niet doorgaf na verzoek (omdat de slimme meter geen verbinding maakt) en dat ze nu ineens de waarde van de meter zelf doorkrijgen en dus het echte verbruik eens een keer zien en daarmee de rekening corrigeren.

Bij mijn buren is bij het plaatsen van de slimme meter blijkbaar een gaslekje ontstaan in de leiding (niet bij de meter) die na een jaar toch aardig wat gas had weggesluisd. Daar kwamen ze ook pas na een jaar achter.

Daarnaast ben ik even kwijt of je al langer bij Eneco zit of van een failliete energieleverancier af komt. In dat laatste geval zal Eneco je de echte gaskosten in 1x laten afrekenen. Je hebt in de zomermaanden nog geen buffer opgebouwd in de voorschotbedragen. Dan kan zeker met deze kou, de rekening van 1 maand best wel hoog zijn. In de zomer verbruik ik bijvoorbeeld 0,1-0,3 m3 gas, terwijl dat nu tussen de 2-6 m3 op een dag is. Over een jaar middeld dat en betaal je in de zomer al voor het gas wat je in de wintermaanden meer gaat gebruiken, maar dat heb je natuurlijk niet als je nu net een maand bij een leverancier zat. Eventuele voorschoten van de oude leverancier ben je gewoon kwijt en die heeft eneco ook niet gekregen.

Mogelijk voor de toekomst, meldt je aan bij de app van eneco of neem bijvoorbeeld een gratis account bij slimmemeterportaal.nl zodat je meer inzicht krijgt in hoeveel je dagelijks (of zelfs per uur) verbruikt.

nog een andere kleine sidenote: mocht je al die jaren bij eneco hebben gezeten, waarom ga je dan nu in godsnaam op dit moment overstappen? Tenzij je dat al in augustus of daarvoor had geregeld is dit wel het slechtste punt om over te stappen met de huidige prijzen.

[ Voor 16% gewijzigd door SunnieNL op 20-12-2021 14:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 221425

Grvy schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:26:
[...]

En ik ga al helemaal niet in over die onzin over "maar je Tweakers abbo dan?!?!" echt.. wat een lariekoek. 8)7
Helemaal geen lariekoek!
Wanneer iemand in een situatie zit dat hij geen €300 heeft liggen en meer dan €20, maar minder dan €50 per maand overhoudt, is €4 een fors bedrag.
Zo'n abonnement opzeggen is een kleine stap die hij kan nemen om financieel wat sterker te komen staan.
Ik vind het goed dat iemand dat advies geeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

Anoniem: 221425 schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:36:
[...]

Helemaal geen lariekoek!
Wanneer iemand in een situatie zit dat hij geen €300 heeft liggen en meer dan €20, maar minder dan €50 per maand overhoudt, is €4 een fors bedrag.
Zo'n abonnement opzeggen is een kleine stap die hij kan nemen om financieel wat sterker te komen staan.
Op brood en water gaan leven is ook een kleine stap maar dat hoeft die ook niet te doen. Er is nogal een verschil tussen een klein maandbedrag betalen en opeens 300~ euro betalen.

Daarnaast zegt TS zelf dat het 2 EU is vanwege korting dus de impact is gelijk aan 1 koffie minder per maand drinken. En aangezien het geen financieel advies is en wij dus helemaal niet weten welke kleine bedragen TS nog meer heeft, is dat advies dus irrelevant en lijkt het mij verstandig als men het gewoon bij de kern van de topicvraag houdt.

Die 2 euro gaat echt het verschil hier niet maken en zonder inzicht in alle financiële uit/in ben je gewoon onzin aan het roepen. ;)

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C

T.C

Grvy schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:40:
[...]

Op brood en water gaan leven is ook een kleine stap maar dat hoeft die ook niet te doen. Er is nogal een verschil tussen een klein maandbedrag betalen en opeens 300~ euro betalen.

Daarnaast zegt TS zelf dat het 2 EU is vanwege korting dus de impact is gelijk aan 1 koffie minder per maand drinken. En aangezien het geen financieel advies is en wij dus helemaal niet weten welke kleine bedragen TS nog meer heeft, is dat advies dus irrelevant en lijkt het mij verstandig als men het gewoon bij de kern van de topicvraag houdt.

Die 2 euro gaat echt het verschil hier niet maken en zonder inzicht in alle financiële uit/in ben je gewoon onzin aan het roepen. ;)
Let's agree to disagree.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-04 11:15
Wat een “gezeur” allemaal over wat de TS wel en niet kan en moet betalen en of hij nou wel of niet geld over heeft.

TS zit met een probleem dat hij een hoge eindafreking / rekening heeft en wil graag weten wat er eventueel fout kan gaan en wat te doen om te controleren of alles wel klopt.

Genezeul over plus abonnementen of water en brood voegen echt helemaal niks toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
Anoniem: 221425 schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:36:
[...]

Helemaal geen lariekoek!
Zoals ik al zei: €1,88, want korting. En ja, misschien ga ik het wel opzeggen inderdaad. Aan de andere kant ben ik al vrij zuinig en heb ik bijna nergens een abonnement en geef ik nagenoeg al mijn geld uit aan strikt noodzakelijke zaken. Elke euro telt in mijn situatie en ik let dus ook altijd héél goed op wat wel en niet kan. Tot nu toe kon Tweakers Plus, maar door dit dure jaar én deze hoge eindnota misschien inderdaad niet meer.

[ Voor 19% gewijzigd door TheVivaldi op 20-12-2021 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:12
Excuses dat ik nog niet gereageerd heb met de informatie die jullie nodig hebben. Ik heb de afgelopen paar dagen juist níet veel kunnen werken omdat het even niet goed ging. Da's het nare van chronisch ziek zijn: soms gaat het dagen of zelfs weken goed en kan ik alles doen, lekker werken en van alles uitpluizen, en andere dagen gaat het niet goed en is iets simpels als koken of boodschappen doen al een uitdaging. Mede daarom is thuiswerken wel fijn, want dan ik mijn eigen uren bepalen en werken op dagen dat het (redelijk) goed met me gaat. Ik ga er nu echt zo snel mogelijk werk van maken (dat moet ook, gezien ik nog maar 7 dagen heb tot de geplande afschrijving van de eindnota).
Sterkte,

Zou eerst een telefoontje wagen voor een betalingsregeling, dan is dat in ieder geval geregeld. Daarna kun je je energie steken in het zoeken van de oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:59
Wij kunnen je niet helpen hier, wat je kan doen is besparen op abonnementen (ja zelfs de kleintjes helpen) zaken opzeggen, Internet snelheid verlagen of whatever, iedereen kan altijd wel wat besparen en ja de kleintjes bij elkaar vormen een groot bedrag.
Je zou bijvoorbeeld versteld staan wat een langzamer internet abonnement allemaal nog kan.

Daarnaast zet je dagverbruik aan op de slimme meter en kijk naar het gedrag, ook even meterstanden vergelijken bij jouw leverancier als er administratief geen fout is gemaakt, kun je het bedrag nu niet betalen dan bel je ze voor een betalingsregeling.

En vrijwel altijd ga je er niet onderuit komen dit bedrag, heel incidenteel wordt een foutje gemaakt maar daar hoef je niet vanuit gaan(wel controlleren natuurlijk).

Woorden als "bizar" hoog gasverbruik zegt ons ook niks zonder details te kennen.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 20-12-2021 15:13 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-04 14:26

Metzie

Nyaano !

TheVivaldi schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:19:

Dat kan, maar die betalingsregeling is geen €20 per maand. Ik heb momenteel geen enkele ruimte in mijn budget om meer dan €20 per maand extra te kunnen uitgeven.
Als je er met Eneco niet uit komt qua betalingsregeling neem dan contact op met je gemeente. Zij kunnen het bedrag betalen uit de bijzondere bijstand (als gift) of eventueel als lening vanuit de gemeentelijke kredietbank en je gunstigere terugbetalingsvoorwaarden geven. Neem altijd pro-actief actie op betalingsproblemen en laat een schuld van 280 euro niet oplopen tot duizenden euro's met alle aanmaning en incasso kosten.

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
T.C schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:54:
Nu is het weer de afgelopen 1,5 maand wel wat kouder geweest dan gebruikelijk.
Dus een hoger verbruik is logisch.
Maar in 1,5 maand meer verbruiken dan normaliter in een heel jaar is wel bijzonder, want het weer was niet direct te vergelijken met het weer in de plaats Oymyakon.
Maar de ts heeft nergens duidelijk verteld of dit nou een jaar factuur of maar 2/3 maanden.
Dat maakt het nogal een verschil, want bij jaar factuur kan het zijn dat hij gewoon een te laag maand bedrag heeft gehad.
Zo’n groot bedrag is het als het het over 12 maanden smeert ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:23
Toen je over ging naar een andere energieleverancier, kreeg je een afrekening van de vorige. Was die gunstig in die zin dat je geld terug kreeg?

Make music, not war

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roos79
musiman schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:29:
Toen je over ging naar een andere energieleverancier, kreeg je een afrekening van de vorige. Was die gunstig in die zin dat je geld terug kreeg?
Als aanvulling,
En hoe was je maand bedrag toen en hoe is het nu?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 23:14

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Laten we even geduld hebben tot de TS de zaken op een rijtje heeft.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:17
sypie schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:19:

Even voor de zekerheid: Ik heb mijn adres ingevuld om jullie verhaal te verifieren voor de TS. Bij mij staat op de Eneco factuur dezelfde EAN-code als op deze site onder "EAN code aansluiting". Kijk ik naar mijn slimme meter dan staat er een andere E-code. Nu vul ik zelf mijn standen in op de Eneco website zodra het weer jaar voorbij is. Maar er is dus een andere meter geinstalleerd dan geregistreerd ? (dit is overigens nieuwbouw van 2017.) Schiet mij te binnen dat Stedin telkens een brief stuurt dat ze langs willen komen omdat ze mijn meter niet op afstand meer kunnen uitlezen (wat ik prima vind), maar het zou dus daardoor kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Dat zou kunnen. Wil je het zeker weten? Bel je leverancier en desnoods de netbeheerder om te kijken welk meternummer zij in de boeken hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C

T.C

mgizmo schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:04:
[...]

[...]

Even voor de zekerheid: Ik heb mijn adres ingevuld om jullie verhaal te verifieren voor de TS. Bij mij staat op de Eneco factuur dezelfde EAN-code als op deze site onder "EAN code aansluiting". Kijk ik naar mijn slimme meter dan staat er een andere E-code. Nu vul ik zelf mijn standen in op de Eneco website zodra het weer jaar voorbij is. Maar er is dus een andere meter geinstalleerd dan geregistreerd ? (dit is overigens nieuwbouw van 2017.) Schiet mij te binnen dat Stedin telkens een brief stuurt dat ze langs willen komen omdat ze mijn meter niet op afstand meer kunnen uitlezen (wat ik prima vind), maar het zou dus daardoor kunnen?
Het E nummer en het EAN nummer zijn niet dezelfde nummers.

EAN is het identificatienummer van een energieaansluiting.

Het E nummer is het meternummer, dit is het identificatienummer van de energiemeter zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:17
T.C schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:41:
[...]

Het E nummer en het EAN nummer zijn niet dezelfde nummers.

EAN is het identificatienummer van een energieaansluiting.

Het E nummer is het meternummer, dit is het identificatienummer van de energiemeter zelf.
Dank, dus als de EAN nummers nergens vermeld staat op de meters, is het navragen bij de energiemaatschappij, die waarschijnlijk gewoon oplepelt wat er ook als uitkomst op www.eancodeboek.nl staat vermeld.
Logischer vraag is dan welke meternummers ze genoteerd hebben, als ze deze remote uitlezen. Dat is dan het enige wat je qua nummers kan controleren. Toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thalaron
  • Nu online
Grvy schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:26:
[...]
Wellicht niet waar TS om vroeg, echter lariekoek??

TS geeft geen (hoeft ook niet!) inzage in wáárom hij geen relatief klein bedrag per maand kan missen voor een betalingsregeling.

Dat TS ergens tussen de €20-50 euro per maand een probleem zou krijgen, en hoewel hij blijkbaar korting krijgt; Het zal je verbazen hoeveel mensen denken… acht die €2 euro per maand.. en niet doorhebben dat 15x2 alsnog €30,- maakt.

Ik heb een tijd geleden nog iemand gezien die op de rand van schuldsanering zat. Blijkbaar snapte die niet dan wanneer je 100x iets van 89 cent bij ome Ali besteld dat alsnog een aardig bedrag is. In dit specifieke geval bestelde de vrouw in kwestie meer per maand bij Ali dan dat ik per maand kan sparen.. was ook meer dan de huur in haar geval. En dat allemaal met troep van €0,50 tot €5,- per bestelling.

Ik wilde TS er voornamelijk attent op maken dat een aantal financiële keuzes mogelijk minder handig zijn. Wat TS daar vervolgens mee doet is geheel aan TS.

Ik zie dat TS ook al heeft gereageerd met dat er een aardige korting is én er verder geen abonnementen zijn, maar dat had natuurlijk ook anders kunnen zijn.

Punt blijft (mijn inziens) dat wanneer je krap zit om welke rede dan ook, dan ga je kosten besparen waar mogelijk en daar waar het het minste pijn doet. Indien TS veel plezier haalt uit Plus artikelen etc. dan groot gelijk. Is het puur om Tweakers te sponsoren dan lekker schappen (zoals nu ook door TS overwogen wordt).

[ Voor 6% gewijzigd door Thalaron op 20-12-2021 17:36 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

@Thalaron mijn punt was dat het onzinnig is om überhaupt over het Tweakers abbo te beginnen omdat je 0,0 idee hebt over de financiële kant van dit verhaal. Maar natuurlijk zijn er weer een aantal Tweakers die meteen denken dat TS een onvoorzichtig iemand is die totaal niet met geld om kan gaan vanwege 1 abonnement.

Zoals je zelf al aangeeft "TS heeft blijkbaar niet meer abbo's" als we dus die informatie pakken dan had TS volgens sommige hier met 2 EU in de maand besparen deze 300 EU kunnen betalen? Nope. (njah, niet in 1 jaar iig)

Ja, alle kleintjes tellen -wanneer- het er veel zijn. Maar dat weet niemand hier, dus vallen over een abonnement slaat nergens op en dat is dus onnodig advies. Dat was mijn hele punt.

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.C

T.C

mgizmo schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:58:
[...]

Dank, dus als de EAN nummers nergens vermeld staat op de meters, is het navragen bij de energiemaatschappij, die waarschijnlijk gewoon oplepelt wat er ook als uitkomst op www.eancodeboek.nl staat vermeld.
Logischer vraag is dan welke meternummers ze genoteerd hebben, als ze deze remote uitlezen. Dat is dan het enige wat je qua nummers kan controleren. Toch?
De energieleveranciers hebben volgens mij geen meternummers, ze lezen als ik Liander mag geloven zelf de meters niet uit, maar krijgen die van de netwerkbeheerders aangeleverd.

Bij www.eancodeboek.nl staat bij de combinatie meternummer en adresgegevens wat het EAN is.
Het lijkt mij dat wanneer de combinatie meternummer en adresgegevens niet kloppen, zal je wel een foutmelding krijgen.

Overigens lijkt het erop dat de netwerkbeheerder het meternummer ook heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Bij mij kloppen de weergeven nummers op de site voor beide meters niet. Geen enkel nummer op geen enkele manier. Ik neem dat dus met een korrel zout als ik dat zo mag geloven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:00
TheVivaldi schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:50:
[...]

Zoals ik al zei: €1,88, want korting. En ja, misschien ga ik het wel opzeggen inderdaad. Aan de andere kant ben ik al vrij zuinig en heb ik bijna nergens een abonnement en geef ik nagenoeg al mijn geld uit aan strikt noodzakelijke zaken. Elke euro telt in mijn situatie en ik let dus ook altijd héél goed op wat wel en niet kan. Tot nu toe kon Tweakers Plus, maar door dit dure jaar én deze hoge eindnota misschien inderdaad niet meer.
Meterstanden?! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sowieso dat hele EAN verhaal komt omdat nu één keer een Tweaker een probleem ermee heeft gehad bij de aansluiting van zijn VvE. En natuurlijk, dat laat zien dat het zeker niet onmogelijk is en iets is om rekening mee te houden. Maar vooralsnog ga ik er gewoon vanuit dat TS wat meer heeft verbruikt dan hij verwacht had. Misschien vorig jaar zijn maandbedrag naarbeneden gezet bijvoorbeeld. En misschien zit ik ernaast, maar dat moet dan blijken uit de data die TS hier spoedig zal delen (hopelijk).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Sorry hoor maar ik zit dit allemaal te lezen en na 6 dagen heeft de TS nog steeds niks nuttig gepost zodat de behulpzame mensen advies kunnen geven. Zet er gewoon een slot op en laat de TS een mod berichten als hij eindelijk eens info heeft. Dit zou wel eens vaker mogen gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 23:14

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Weinig verbetering na mijn laatste modbreak dus dan gaat het topic dicht. @TheVivaldi als je weer verder wil, laat het even weten.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.