T-Mobile met PFsense niet de gewenste snelheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:30
Vanaf vandaag ben ik overgestapt naar glasvezel van T-Mobile. Samen met de monteur een speedtest gedaan op de zyxell en we kwam uit op 900mbit down en 700mbit up (1gb lijn).

Voor mijn eigen router gebruik ik een SOPHOS UTM110/120 rev.5 hardware appliance met PFsense

Ik heb het stappenplan van http://www.willemloeven.nl/?p=201 gevolgd. Waarbij ik het gedeelte voor IPTV kon overslaan, aangezien ik alleen internet gebruik. Na het instellen van VLAN 300 en een reboot had ik al snel internet.

Echter met een speedtest kom ik niet verder dan 300/300mbit. Ik heb dit getest via kabel/wifi op 2 laptops in twee verschillende browsers. Kabel heb ik direct aangesloten op de LAN poort.

PFsense is up-to-date en ik vraag me af of ik zelf nog wat anders kan instellen? Of kan de hardware appliance het niet aan?

- Interfaces (LAN/WAN) staan op 1000BaseT (Full-Duplex)

edit

- Ondertussen ben ik zelf ook nog opzoek naar een oplossing. Zojuist heb ik de Hardware Checksum Offloading op disabled gezet. Na een reboot, geen verschil.

[ Voor 9% gewijzigd door Zaratrass op 14-12-2021 19:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Klinkt als een beperking idd. Wat doet de CPU bij een speedtest?

Geen zaken als IPS aan staan? Die knijpen de doorvoer behoorlijk als ik de specsheet mag geloven.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
Dit probleem had ik destijds ook, ik ben toen van PFsense overgestapt naar ClearOS.
Zelfde hardware van ook rond de 300 Mbit naar maximum speeeeeed. (1000/1000).

Ik wou laatst een keer weer PFsense proberen, ik draai ook websites op ClearOS, helaas zit webhosting niet in PFsense.

Ik weet niet of je bijvoorbeeld met dat ding van jou een andere OS kan opstarten vanaf USB?
Je zou dan even wat anders kunnen proberen dan PFsense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:19
Het kan een driver issue/beperking zijn met betrekking tot je hardware/software combinatie.
PFSense (FreeBSD) heeft een brede ondersteuning, maar soms treden er performance-issues op bij bepaalde hardware.

Welke hardware zit er precies in? CPU,RAM,NIC enz? En hoe is de load gedurende een test?
Wat voor filesystem heb je gekozen tijdens de install? Heb je ZFS gebruikt?

Aangezien je al een sophos appliance hebt, kun je overwegen om Sophos Home Edition Firewall te installeren, dan krijg je alle features van Sophos Firewall gratis voor thuisgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
kmichael schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 22:35:
Dit probleem had ik destijds ook, ik ben toen van PFsense overgestapt naar ClearOS.
Zelfde hardware van ook rond de 300 Mbit naar maximum speeeeeed. (1000/1000).

Ik wou laatst een keer weer PFsense proberen, ik draai ook websites op ClearOS, helaas zit webhosting niet in PFsense.

Ik weet niet of je bijvoorbeeld met dat ding van jou een andere OS kan opstarten vanaf USB?
Je zou dan even wat anders kunnen proberen dan PFsense.
eltweako schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 22:41:
Het kan een driver issue/beperking zijn met betrekking tot je hardware/software combinatie.
PFSense (FreeBSD) heeft een brede ondersteuning, maar soms treden er performance-issues op bij bepaalde hardware.

Welke hardware zit er precies in? CPU,RAM,NIC enz? En hoe is de load gedurende een test?
Wat voor filesystem heb je gekozen tijdens de install? Heb je ZFS gebruikt?

Aangezien je al een sophos appliance hebt, kun je overwegen om Sophos Home Edition Firewall te installeren, dan krijg je alle features van Sophos Firewall gratis voor thuisgebruik.
cpu: Intel(R) Atom(TM) CPU N450 @ 1.66GHz (bij een speedtest tot maximaal 45% oploopt
mem: 2gb (loopt op tot 14%)

Ik maak verder geen gebruik van een IPS of dergelijks.

Ik kan het device opstarten via usb (dit heb ik toen de tijd ook gedaan om PFsense te installeren (4 jaar geleden alweer) dus ik durf niet te zeggen welk filesystem ik destijds heb gebruikt. Ik kan het dan ook niet zo snel achterhalen.

Ik zal morgen eens kijken wat ClearOS biedt, en of het mogelijk is om het hierop te installeren.
Zelf ben ik niet zo fan van Sophos firewall software, maar dat is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
Ik zou eerst een light linux distro vanaf usb laden, dan raak je je ouwe settings ook niet kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:10
Wat heb je allemaal uitgevoerd van die tutorial? Enige wat je hoeft te doen is vlan 300 aanmaken, en die aan je wan te koppelen, verder niets.

Ik draai Opnsense hier icm tmobile glas. Haal gewoon 1000/1000. Althans, soms ook 850 a 900..maar je snapt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Bij pfSense is de gebruikte netwerkkaart/chip doorslaggevend niet de processor. Zeker de oudere Realteks presteren niet geweldig wegens gebrek aan een goede driver. Terwijl de meeste Intel netwerkchips gaan als de brandweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:30

Snow_King

Konijn is stoer!

synoniem schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:19:
Bij pfSense is de gebruikte netwerkkaart/chip doorslaggevend niet de processor. Zeker de oudere Realteks presteren niet geweldig wegens gebrek aan een goede driver. Terwijl de meeste Intel netwerkchips gaan als de brandweer.
Wel moet je soms Rx/Tx offloading aan/uit zetten met Intel NICs.

Maar je hebt wel gelijk, de CPU is vaak niet de beperkende factor, maar de NIC. Tegenwoordig doen de NIC's veelal IP checksumming, TCP fragmentatie, etc afhandelen.

Als een een niet zo'n goede NIC hebt kan dat het probleem zijn.

pfSense kan prima 1Gbit routeren. 10Gbit of 100Gbit is niet eens een probleem mits de hardware correct is en ook goed ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Snow_King schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:34:
[...]
de CPU is vaak niet de beperkende factor, maar de NIC...
Dit, idd. Trek die sophos appliance uit het netwerk, sluit een PC aan op de WAN poort en sluit een PC aan op een van de LAN poorten, zorg dat de ip-adressen goed staan en ga meten met iperf.
Er zijn heel veel routers die zowel aan de LAN als aan de WAN een gigabit poort hebben, maar qua routing throughput toch niet verder komen dan een paar honderd Mbit/s.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Zaratrass
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik realiseer me dat ik hier meer tijd hier in moet steken aan de hand van jullie reacties dan dat ik nu tijd heb. Ik heb momenteel te druk om het goed uit te zoeken.

Daarom stap ik over op een edgerouter 4. Heb een whd van amazon gevonden voor een mooie prijs.

Mocht iemand interesse hebben in de Sophos hardware appliance, stuur me een DM. hij mag voor een zacht prijsje weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:24
Oud topic, maar misschien toch interessant voor mensen in de toekomst.
In OPNSense moet je VLAN Hardware Filtering aanzetten. (gezien je hier ook VLAN gebruikt)
Zal hetzelfde dus zijn voor PFsense

Bij mij ging de snelheid hiermee van ~350 naar 1gbit.

[ Voor 7% gewijzigd door Reveal! op 02-08-2023 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouser
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-09 21:32
Kan me zelf niet herinneren dit te hebben ingesteld in pfsense maar haal wel de 1gbit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:24
wouser schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:51:
Kan me zelf niet herinneren dit te hebben ingesteld in pfsense maar haal wel de 1gbit!
Ik heb een APU2, langzame CPU en gaat het sneller om dit de LAN kaart hardware matig af te laten handelen.
Kan zijn dat je een snellere router/PC gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouser
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-09 21:32
Hmm ik heb een APU2D dus redelijk vergelijkbaar?
Pagina: 1