Pax kast diagonaal plaatsen (dus NIET onder een schuin dak)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juffiestaal
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21-12-2021
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmMegIz6szfUT7mLfZfDr2n3BRw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I8juNiFszFJokJRcDtbNcMXA.jpg?f=user_large

Hallo allemaal, ik wil twee pax-elementen plaatsen in een slaapkamer. Zoals te zien is op de foto zal één element tegen een schuine wand geplaatst moeten worden (de wand oranje gearceerd). De vraag is of dit kan. Ik wil de schuine wand dus eigenlijk wegwerken in de kast. de bedoeling is dat er twee deuren van elk 50 cm breed aan de voorkant geplaatst worden.

Of adviseren jullie een andere oplossing? Eén element plaatsen en rechts daarvan een houten frame plaatsen en daar de deur aan vast zetten? In dat geval hoe zorg ik er dan voor dat de kast aan de voorkant er als één geheel uit komt te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:07
Volgens mij hebben ze kasten van 58cm diep en van 35cm. Kan je daar niet mee spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-05 16:25

Chiron

Moderator Discord
Zo'n Pax kast bestaat uit elementen, dus het element wat aan de achterkant tegen de schuine wand aan moet zul je moeten afzagen, en dan met eventueel extra metalen hoekplaatjes verstevigen. Het hangt er een beetje vanaf hoeveel 'zijplank' je nog overhoudt aan de rechterkant.

Bedenk ook dat de plankdragers ook nog een oplossing moeten.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-05 09:46
Je moet er bij Ikea en dus ook PAX goed rekening mee houden dat alle onderdelen samen best een stevig geheel vormen, maar dat elk los onderdeel niets voorstelt, en als je er in wilt gaan zagen en schroeven de stevigheid in het geding komt.

Volgens mij hebben de huidige PAX zijwanden een honingraat structuur (daarom staat er nu met een sticker op de plaat vermeldt dat je er niet op mag staan). Voor het gewicht enzo best leuk, maar dat maakt het wel lastig om er in te schroeven.

Daarnaast krijgen de kasten hun stevigheid door het vastspijkeren van de achterwand. Die zorgt er ook voor dat het haaks is. Valt die weg, dan zul je hier ook iets anders voor moeten verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 19:19
Ik heb een pax bewerkt waarbij ik de hele rechter kant en achterkant heb weggelaten. De bodem staat op de vloer, de bodem, planken en bovenkant worden op de zijmuur ondersteund door liggende latjes. De deuren is 35cm breed gemaakt.

De pax zijwanden hebben inderdaad een honingraat structuur op de boven, onderkant en midden na. Ik zie in jou geval geen problemen omdat je nog steeds in de niet-honinggraat delen kunt schroeven op de normale plekken en je kunt eventueel ook nog je stukje rechter zijwand aan de muur maken.

Gewoon doen wat je van plan bent, de planken zijn massief dus die kun je gewoon in de vorm van je muur zagen.

Mijn situatie, grote slaapkamer in de linker achterhoek bij de schoorsteen pax geplaatst waarbij ik de ruimte achter de schoorsteen ook plank heb.:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RgaEs1dqPeqawq_ntvjwlEziitc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yh8ee0kdxv6zVY5vRNHONJuL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Makkelijk op 14-12-2021 21:40 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa