WiFi Repeater Mode Teleste EOC-04

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alve
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-07-2024
Aangezien mijn Wifi in huis nog steeds niet op orde is ben ik op zoek naar een goed systeem om Wifi dekkend te maken ik huis en schuur.

De schuur staat ongeveer 5 meter achter het huis.
Vanuit de meterkast loopt een coaxkabel naar de schuur, een ethernetkabel is niet mogelijk.
Ook naar de bovenverdieping ligt een coaxkabel, deze kan ik vervangen voor een ethernetkabel.

Ik had nog een Moca systeem liggen (Teleste EOC-04), die heb ik aangesloten.
In de instellingen kan ik kiezen voor de WiFi Repeater Mode, wat is het voordeel/nadeel al ik dit inschakel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hp5RctpwqyFPzFrPhwfWRG25vqA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CLBpvSjx7O0lNzppfJIl1mLW.jpg?f=user_large

Ik kan geen recente firmware vinden, weet iemand waar ik de meest recente firmware kan vinden?

Met welke accespoints/Mesh systeem kan ik dit combineren om in huis en de schuur een goed werkende wifi verbinding op te zetten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Teleste levert die dingen niet aan eindgebruikers, vandaar gebrek aan firmwaresupport. Je zult moeten aankloppen bij het bedrijf waar de EOC-4 vandaan kwam.

Verder is een WiFi-repeater een apparaat dat een WiFi-signaal opvangt en weer doorstuurt, om extra dekking te realiseren ten koste van bandbreedte. All die "mesh" sets doen niet anders - maar hier heb je het nadrukkelijk niet nodig, aangezien je MoCA beschikbaar hebt voor de backhaul.

Althans... dat heb je als je ook MoCA-spullen (bijv een EOC-3) hebt voor aan andere kant van de coaxkabel :o

WiFi in deze kastjes is (of athans: was toen ik er jaartje of 6 terug grondig naar keek) erg primitief, Teleste heeft duidelijk meer verstand van kabels dan wat door de lucht moet, en ik betwfijfel sterk of dat in de loop der jaren beter geworden is. Dat gezegd, het is dualband en zal voor basis-connectiviteit in een schuur waarschijnlijk voldoen. In geval van problemen zou ik echter aanraden om de WiFi erop uit te zetten en een meer modern AP bedraad op de EOC-4 aan te sluiten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alve
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-07-2024
dion_b schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:19:
Teleste levert die dingen niet aan eindgebruikers, vandaar gebrek aan firmwaresupport. Je zult moeten aankloppen bij het bedrijf waar de EOC-4 vandaan kwam.

Verder is een WiFi-repeater een apparaat dat een WiFi-signaal opvangt en weer doorstuurt, om extra dekking te realiseren ten koste van bandbreedte. All die "mesh" sets doen niet anders - maar hier heb je het nadrukkelijk niet nodig, aangezien je MoCA beschikbaar hebt voor de backhaul.

Althans... dat heb je als je ook MoCA-spullen (bijv een EOC-3) hebt voor aan andere kant van de coaxkabel :o

WiFi in deze kastjes is (of athans: was toen ik er jaartje of 6 terug grondig naar keek) erg primitief, Teleste heeft duidelijk meer verstand van kabels dan wat door de lucht moet, en ik betwfijfel sterk of dat in de loop der jaren beter geworden is. Dat gezegd, het is dualband en zal voor basis-connectiviteit in een schuur waarschijnlijk voldoen. In geval van problemen zou ik echter aanraden om de WiFi erop uit te zetten en een meer modern AP bedraad op de EOC-4 aan te sluiten.
Ik heb 3x een MocA EOC-04 aangesloten, 1 in de meterkast, waar het signaal in gaat. Verder staat er nog 1 in de schuur en 1 boven.

Is het in dit geval beter om een AP aan te sluiten in plaats van een Mesh systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

alve schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:06:
[...]

Ik heb 3x een MocA EOC-04 aangesloten, 1 in de meterkast, waar het signaal in gaat. Verder staat er nog 1 in de schuur en 1 boven.
OK, dat gaat zeker werken.
Is het in dit geval beter om een AP aan te sluiten in plaats van een Mesh systeem?
Een mesh-systeem is niets meer dan een set managed AP's die ook als repeaters kunnen werken, dus het is niet "of". Die repeater-functionaliteit heb je met MoCA absoluut niet nodig, dus specifiek de mesh functionaliteit voegt niets toe.

Managed WiFi voegt wel wat toe, maar als je die kant op wil, moet je alle WiFi in huis uitvoeren met zelfde systeem. Dat mag een "mesh" systeem zijn, je kunt die dingen immers ook bedraad aansluiten, maar het hoeft dus niet. In het algemeen zijn de "mesh" sets gericht op consumenten die niets in willen stellen - waardoor je zelfs de meest eenvoudige dingen (zoals je in de EOC-04 GUI ziet) niet kunt doen, echt alleen netwerknaam en passphrase en meer niet qua WiFi. Wil je meer dan kun je beter kijken naar non-mesh managed AP's (die trouwens stiekem vaak toch als repeater kunnen werken), denk dan aan Ubiquiti UniFi, TP-Link Omada of Aruba InstantOn.

Maar goed, alles in huis daarmee uitvoeren gaat je de nodige honderden EUR kosten. Ik zou dat pas overwegen als je tegen concrete problemen aanloopt met gebruiken wat je hebt.

Oslik blyat! Oslik!