Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Shelly 2.5 en somfy rolluik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CPMv
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-01-2022
Ik heb net een nieuw huis gekocht en ben aan het verbouwen. Als draden zijn opnieuw getrokken en ik heb nu een shelly 2.5 aangeschaft om de rolluiken te automatiseren, echter krijg je het niet goed werkend.

Ik kan geen schema’s vinden met dezelfde bedrading. Alles wat ik kan vinden heeft 4 draden en ik heb er maar 3.

Momenteel zit het zo in de muur:
Van de rolluik motor: 3 draden, fase aarde en stroom (blauw, groen en bruin)
Dit loopt naar de schakelaar in de muur (alleen twee bruine stroom draden een van de motor en een van het stopcontact.
Vanuit het stopcontact zijn er wederom dezelfde 3 draden die naar de schakelaar/motor lopen.

Dit is overal zo geconnect maar wil er graag een shelly 2.5 tussen zetten om het te automatiseren.

Weer iemand hoe je dit via de Shelly moet aansluiten?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rI5KWjiWzsQ3eWH_M3_anayScFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dV4RHVn0p1pgRe1hWi6O98wf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZo_ZlMQZY36ZsfdScy70BaLdSQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZXM2HGjjewuHwKmuXsEVAcC.jpg?f=fotoalbum_large

...

Alle reacties

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Hoe werkte het dan eerst? Hoe kon je aangeven of je het rolluik naar boven of naar beneden wilde hebben? Dat lijkt me vrij lastig met maar 1 (bruine) schakeldraad...

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13-11 14:33
Als je motor maar 3 draden heeft, dan is is dit een radio motor waarschijnlijk. Dit werkt niet met shelly.

Heb je toevallig het merk van de motor? Kan je eventueel wat tips geven.
Voor shellies heb je mechanische motoren nodig, de hebben een zwarte en een bruine draad nodig.

• CPMv
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-01-2022
Jerry_bboy schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:48:
Als je motor maar 3 draden heeft, dan is is dit een radio motor waarschijnlijk. Dit werkt niet met shelly.

Heb je toevallig het merk van de motor? Kan je eventueel wat tips geven.
Voor shellies heb je mechanische motoren nodig, de hebben een zwarte en een bruine draad nodig.
Dit is hoe het al in de muur zat.

Het werkt momenteel alleen met een somfy Inis schakelaar.
Ik denk idd dat je gelijk hebt dat het via radio werkt, alle tips zijn welkom, hoeft niet perse deze shelly 2.5 te zijn natuurlijk.

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13-11 14:33
Dan zit je waarschijnlijk vast aan een systeem dat waarschijnlijk Somfy RTS motoren kan aansturen.

Bijvoorbeeld een RFXcom of Somy tahoma switch, of een KlikAanKlikUit ICS-2000.

Het ligt er aan wat je exact wilt @CPMv

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

CPMv schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:45:
[...]

Het werkt momenteel alleen met een somfy Inis schakelaar.
Ik denk idd dat je gelijk hebt dat het via radio werkt,
Als ik deze handleiding van een Inis-schakelaar bekijk stuurt hij rechtstreeks 24V gelijkspanning van de knop naar het rolluik. Ik vermoed dat dit zonder communicatie is, dus 24V op ader 1 en 0V op ader 2 = rolluik omhoog en 0V op ader 1 en 24V op ader 2 = rolluik naar beneden. Maar verifiëren kan ik het niet. Het betekent wel dat je dus sowieso een 24V dc stroombron moet hebben.

edit: nog niet zolang wakker, ik kijk nog eens naar je foto's en daar staan natuurlijk geen aders op die naar het rolluik gaan, dus dan gaat dit 24V verhaal niet op :z

Als je de code achterop je knop (5129064A) in google gooit kom je trouwens uit op de Smoove Uno WT en niet een Inis. Dit is vervolgens de handleiding met aansluitschema van de Smoove Uno

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6iiktXHUaCBeDZXsauAWieKKS8g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GlbJZ2zjlFLhsaahtoQR7wep.png?f=user_large
Maar dat is totaal anders aangesloten dan op jouw foto zichtbaar is. Je zou een bruine draad in het midden van de schakelaar verwachten (L, fase) en dan 1 zwarte schakeldraad link en 1 zwarte schakeldraad rechts naar het rolluik 8)7

Ik heb het idee dat dit niet volgens de handleiding geïnstalleerd is en dat er bij het rolluik zelf nog wat dingen doorgelust zijn.
Van de rolluik motor: 3 draden, fase aarde en stroom (blauw, groen en bruin)
Niet direct gerelateerd aan de oplossing van je probleem, maar wel handig om te weten voor toekomstige elektra-projecten:

Bruin = fase
Blauw = neutraal
Groengeel = aarde

Een specifieke 'stroom' draad met kleurcodering hebben we niet ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Gizz op 15-12-2021 09:24 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Pagina: 1