Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 21:04
Voor een maand geleden heb ik op eigen initiatief ontslag genomen bij mijn werkgever. Eind deze maand treed ik uit dienst. Echter nu we bezig zijn met het afwikkelen van alles komt de werkgever met een vaststellingsovereenkomst op de proppen. Ik kreeg de indruk dat dit alleen over de leaseauto zou gaan die ik verplicht mee moet nemen. Echter wordt de helft van mijn arbeidsovereenkomst nogmaals herhaald in deze vaststellingsovereenkomst. Wat zou hier nou het doel van kunnen zijn? Ik zie het niet zitten om dit te gaan tekenen. Het heeft voor mij namelijk geen enkel voordeel. Er staat ook duidelijk in vermeld dat ik op eigen initiatief ontslag heb genomen dus als ik er WW mee aan zou willen vragen (wat ik niet wil) dan kan ik het ook niet gebruiken. Ik heb dit bij geen enkel bedrijf waar ik ben weggaan dit eerder meegemaakt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Sunri5e schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:58:
Het heeft voor mij namelijk geen enkel voordeel.
Dan doe je het niet. :)

Als ze willen, dan zouden ze kunnen toelichten wat nou precies het doel is van die overeenkomst. Ik kan me voorstellen dat je beide blij bent als afspraken over bijvoorbeeld een leaseauto duidelijk op papier staan, maar dat teken je ook als je er zelf belang bij hebt (zoals duidelijkheid).

Wat het doel is kun je dus beter aan de (ex-)werkgever vragen dan aan GoT.
Er staat ook duidelijk in vermeld dat ik op eigen initiatief ontslag heb genomen dus als ik er WW mee aan zou willen vragen (wat ik niet wil) dan kan ik het ook niet gebruiken
Je hebt ook op eigen initiatief ontslag genomen dus die WW kan je sowieso niet gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 14-12-2021 12:04 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0n1n112
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-11-2024
Welke artikelen uit de arbeidsovereenkomst worden herhaalt? Dat helpt met het bepalen waarom die mogelijk erin opgenomen zijn. En anders kan je dit natuurlijk ook gewoon vragen bij de werkgever. Dat afspraken m.b.t. tot een leaseauto duidelijk op papier staan lijkt mij ook in je eigen belang namelijk.

Dat er in staat dat je zelf ontslag hebt genomen is toch niet vreemd, je stelt zelf ook dat je dit gedaan hebt. Dat je er geen WW mee kunt aanvragen is ook normaal want daar heb je ook geen recht op na ontslag nemen (er zijn uitzonderingen op) dus snap niet waarom dit een probleem zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03:01
Dat is vrij gebruikelijk hoor, je moet je als weggever gewoon goed indekken als iemand ontslag neemt en dat ook goed op papier hebben staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 18:46

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Dat moet je aan de werkgever vragen, maar is vrij normaal, gebeurd vaker met wederzijds goedvinden.

Edit: toevallig stukje concurrentiebeding?

[ Voor 18% gewijzigd door Uzuhl op 14-12-2021 12:08 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Vaststellingsovereenkomsten zijn alleen noodzakelijk bij onenigheid. Je arbeidsovereenkomst regelt hetgeen wat moet gebeuren bij opzegging door de werknemer al (denk aan opzegtermijn, vergoeding lease-auto, e.d). De dingen die niet geregeld zijn kun je gewoon de wet voor volgen. Extra dingen overeenkomen bij opzegging middels vaststellingsovereenkomst kan, maar partijen moeten goed overwegen welke voordelen/nadelen daar aan zitten.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:02
Ik zie een mooie ruil. Jij neemt het bedrijfsrisico van de werkgever niet meer over (Lease auto, meest belachelijke regeling ooit dat je die mee moet nemen) In ruil daarvoor teken je nog een keer voor dingen die al vast liggen. Werkgever z'n vinkje, jij geen blok aan je been wat gewoon bij de werkgever hoort.

Ik heb in al m'n baanwisselingen nog nooit zo iets hoven ondertekenen, en ik zou er erg achterdochtig van worden .

Denk je er aan bij je volgende contract niet meer te tekenen voor het overnemen van bedrijfsrisico's?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:51

LankHoar

Langharig tuig

@Sunri5e Het slaat compleet nergens op want een VSO is enkel wanneer je de laan uitgestuurd word (om wat voor reden dan ook) en de werkgever niet naar de rechter wil/kan voor een ontslagvergunning. Wanneer je zelf ontslag hebt genomen slaat dat dus als een tang op een varken.

Dat gezegd hebbende, heb je al gevraagd waarom werkgever wil dat je dit tekent? Zou hem daarna bovenstaande uitleggen en dat je met die redenen dus ook niet van plan bent om te tekenen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
r0n1n112 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:05:
Welke artikelen uit de arbeidsovereenkomst worden herhaalt? Dat helpt met het bepalen waarom die mogelijk erin opgenomen zijn. En anders kan je dit natuurlijk ook gewoon vragen bij de werkgever. Dat afspraken m.b.t. tot een leaseauto duidelijk op papier staan lijkt mij ook in je eigen belang namelijk.

Dat er in staat dat je zelf ontslag hebt genomen is toch niet vreemd, je stelt zelf ook dat je dit gedaan hebt. Dat je er geen WW mee kunt aanvragen is ook normaal want daar heb je ook geen recht op na ontslag nemen (er zijn uitzonderingen op) dus snap niet waarom dit een probleem zou zijn.
- Eindafrekening
- Roerende zaken
- Postcontractuele bedingen
- Geheimhouding
- Financiële kwijting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-09 14:06
Hoe lang heb je hier gewerkt? Mogelijk is in die tussentijd is de wet Arbeidsmarkt ingevoerd (begin 2020) en daarmee vso en transitievergoeding om de hoek komen kijken en heb je er daarom niet eerder mee te maken gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 14-12-2021 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
pennywiser schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:22:
Hoe lang heb je hier gewerkt? Mogelijk is in de tussentijd is de wet Arbeidsmarkt begin 2020 en daarmee vso en transitievergoeding om de hoek komen kijken en heb je er daarom niet eerder mee te maken gehad.
5 jaar. Maar ik heb zelf ontslag genomen he?

[ Voor 5% gewijzigd door Sunri5e op 14-12-2021 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Dat verklaart het mogelijk. Even in verdiepen, kan zijn dat dit nu gebruikelijk is, dat weet ik zelf ook niet bij eigen ontslag.

[ Voor 6% gewijzigd door pennywiser op 14-12-2021 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Sunri5e schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:22:
[...]

5 jaar. Maar ik heb zelf ontslag genomen he?
Snap ik, maar die wet heeft nogal wat veranderd. Dus ook voor werkgevers.

[ Voor 5% gewijzigd door pennywiser op 14-12-2021 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Sunri5e schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:18:
[...]

- Eindafrekening
- Roerende zaken
- Geheimhouding
- Financiële kwijting
Een herhaalde opsomming van clausules uit je contract is natuurlijk een beetje raar om nogmaals te tekenen. Of zouden ze hun kopie contract kwijt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
overhyped schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:15:
(Lease auto, meest belachelijke regeling ooit dat je die mee moet nemen)
Vooral nu, ik kom eerder tegen dat ze auto's tekort komen hebben ivm instroom. Wat ook steeds moeilijker gaat weliswaar, maar de vraag is er.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

LankHoar schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:26:
@Sunri5e Het slaat compleet nergens op want een VSO is enkel wanneer je de laan uitgestuurd word (om wat voor reden dan ook) en de werkgever niet naar de rechter wil/kan voor een ontslagvergunning. Wanneer je zelf ontslag hebt genomen slaat dat dus als een tang op een varken.

Dat gezegd hebbende, heb je al gevraagd waarom werkgever wil dat je dit tekent? Zou hem daarna bovenstaande uitleggen en dat je met die redenen dus ook niet van plan bent om te tekenen.
Dat is onzin, geheimhouding, concurrentiebeding en financiële kwijting zijn standaard redenen om het te doen.
Daarnaast heb je ook simpele redenen zoals de lease auto, eventuele personeelskortingen maar ook het inleveren van andere bedrijfseigendommen zoals telefoon, laptop, tags etc.
Misschien heeft OP een studieschuld bij het bedrijf er zijn zoveel redenen om een VSO op te stellen voor de werkgever, maar is zeker niet enkel bij ontslag door werkgever.

OP moet dit echt vragen aan zijn huidige werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Uzuhl schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:30:
[...]

Dat is onzin, geheimhouding, concurrentiebeding en financiële kwijting zijn standaard redenen om het te doen.
Daarnaast heb je ook simpele redenen zoals de lease auto, eventuele personeelskortingen maar ook het inleveren van andere bedrijfseigendommen zoals telefoon, laptop, tags etc.
Misschien heeft OP een studieschuld bij het bedrijf er zijn zoveel redenen om een VSO op te stellen voor de werkgever, maar is zeker niet enkel bij ontslag door werkgever.

OP moet dit echt vragen aan zijn huidige werkgever.
Ik heb geen studieschulden of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0n1n112
  • Laatst online: 26-11-2024
[...]

- Eindafrekening
- Roerende zaken
- Geheimhouding
- Financiële kwijting
Zijn de stukken identiek aan jouw contract? Want dan heeft het bij mijn inziens geen meerwaarde. Dan lijkt het meer een herhaling ter begeleiding van de eindafrekening.
Maar als de regels sindsdien aangepast zijn (hiervan zou je destijds dan al geïnformeerd moeten zijn), of als die veranderen na x jaar dienstverband kan het zijn dat ze dit gewoon zwart op wit nogmaals willen zien.

Dat ze de financiële afhandeling op papier zetten en laten tekenen vind ik dan niet zo vreemd. De afspraken staan dan wel in het contract maar mensen interpreteren die soms verschillend. Dus eenmalig opstellen hoe de eindafrekening er uit ziet schept naar mijn inzicht vooral duidelijkheid. Alleen wel goed controleren dat ze het goed doen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

Sunri5e schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:32:
[...]

Ik heb geen studieschulden of iets dergelijks.
Laat het sowieso door iemand met kennis van zaken goed bekijken. Ik geloof dat dit gratis kan.

Wat @r0n1n112 zegt, dubbelcheck met je originele contract.

Veelal wordt het VSO gebruikt voor een soepele overgang (voornamelijk voor de werkgever).

Ter info, dit waren de opgenomen stukken in mijn VSO.

- Gevolgen
- Salaris/Vakantietoeslag (verrekening waarschijnlijk wel van toepassing)
- Transitievergoeding (waarschijnlijk niet van toepassing)
- Verlof (afrekening)
- Pensioen
- Bedrijfseigendommen (moest in goede staat ingeleverd worden op de laatste dag)
- Arbeidsongeschiktheid (moest binnen een maand na vertrek gemeld worden)
- Zorgverzekering (moest als ik gebruik maakte van het collectief dit opzeggen)
- Loonstroken/jaaropgaves
- Geheimhouding

[ Voor 38% gewijzigd door Uzuhl op 14-12-2021 14:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vraag je werkgever om 1-2 uurtjes bij een goede arbeidsrechtadvocaat te vergoeden en laat je voorlichten. Dat is het enige verstandige om te doen, naast gewoon de boel negeren en zelf ontslag nemen en het daarbij laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Vraag inderdaad om een budget van €500 voor advies van een advocaat en zoek dan een arbeidsrecht advocaat uit, geef even bij de advocaat aan dat je een vast budget heeft en dan komt dat helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Laatst online: 25-09 09:49
Ik heb afgelopen maand ook een vaststellingsovereenkomst getekend maar dat was op mijn initiatief.

Het tekenen van een vaststellingsovereenkomst moet wel een doel dienen voor beide partijen, dus ook voor jou. Dat kan zijn een ww-uitkering aanvragen (wat jij niet wilt), een ontslagvergoeding regelen of andere zaken die voor beide van belang kunnen zijn.

Als er voor jou geen enkel voordeel aanzit, dan zou ik het niet tekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:16

Lordy79

Vastberaden

Ik zou niks tekenen. Ja, een briefje met "ik neem ontslag en neem de opzegtermijn in acht. Ik heb nog xx vakantiedagen die ik graag opneem dus mijn laatste werkdag is dag/maand. Als je wilt dat ik die dagen niet opneem kunnen ze ook uitbetaald worden met het nieuwe salaris.

De groeten,
Zonsopgang"

Verder kunnen ze natuurlijk komen met die leaseauto en wat te doen maar dat staat er los van. Blijkbaar moet jij die overnemen maar als ze dat anders willen doen ze maar een voorstel, toch?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Homeland schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 16:45:
Vraag inderdaad om een budget van €500 voor advies van een advocaat en zoek dan een arbeidsrecht advocaat uit, geef even bij de advocaat aan dat je een vast budget heeft en dan komt dat helemaal goed.
Precies. En als de werkgever dat niet wil dan teken je niet. Niet gek laten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Waarom zou je iets tekenen als het jou geen enkel voordeel biedt? Dan kan het alleen maar in je nadeel werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

- Eindafrekening
- Roerende zaken
- Geheimhouding
- Financiële kwijting
Dat klinkt toch heel redelijk ? Dat stond ook in de brief die kreeg bij mijn pensioen. Alleen om het nu een vaststellingsovereenkomst te noemen, het is meer een einde-dienstverband. Ik weet niet of er in de naam dus een addertje onder het gras zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:33

FreakNL

Well do ya punk?

overhyped schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:15:
..
(Lease auto, meest belachelijke regeling ooit dat je die mee moet nemen)

..
Hang toch echt van de situatie af hè. In een groter bedrijf met allemaal grijze muizen auto’s die je zo kan doorschuiven? Eens.

Kleiner bedrijf waar je de auto specifiek uitzoekt en waar je ook nog eens tekent voor de verantwoordelijkheid? Prima.

Heb met beiden te maken gehad. Laatste overgang dus inderdaad gewoon auto gekocht van de LM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Niet mee eens. Het laatste dat je als werkgever wilt is een werknemer die vanwege de verkeerde motivatie blijft. Een blok aan je been in de vorm
Van een leaseauto kan een behoorlijke verkeerde motivatie zijn om te blijven.

Het is in bedrijfsbelang dat wanneer het natuurlijke uitvloei moment daar is dat je dan netjes afscheid van elkaar neemt, en niet op de verkeerde incentives hebt om te blijven.

Dus ik vindt het juist ook uit bedrijfsleven belang nooit een goed idee dat je verplicht kan zijn om een bedrijfsrisico een ver te nemen.

Als je de optie aanbied aan jouw werknemers, prima. Dat jij een eventuele vrijwillige bijdrage boven de norm moet betalen, ook prima, maar het hele contract: nee.
FreakNL schreef op woensdag 15 december 2021 @ 06:40:
[...]

Hang toch echt van de situatie af hè. In een groter bedrijf met allemaal grijze muizen auto’s die je zo kan doorschuiven? Eens.

Kleiner bedrijf waar je de auto specifiek uitzoekt en waar je ook nog eens tekent voor de verantwoordelijkheid? Prima.

Heb met beiden te maken gehad. Laatste overgang dus inderdaad gewoon auto gekocht van de LM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
Puur tekenen voor de afhandeling van lopende zaken is prima inderdaad. Een vaststellingsovereenkomst is echter een specifiek soort overeenkomst die mij (al ben ik geen arbeidsrechtsdeskundige) hier vreemd overkomt.
Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2021 @ 06:34:
[...]

Dat klinkt toch heel redelijk ? Dat stond ook in de brief die kreeg bij mijn pensioen. Alleen om het nu een vaststellingsovereenkomst te noemen, het is meer een einde-dienstverband. Ik weet niet of er in de naam dus een addertje onder het gras zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01:48
overhyped schreef op woensdag 15 december 2021 @ 07:04:
Niet mee eens. Het laatste dat je als werkgever wilt is een werknemer die vanwege de verkeerde motivatie blijft. Een blok aan je been in de vorm

Het is in bedrijfsbelang dat wanneer het natuurlijke uitvloei moment daar is dat je dan netjes afscheid van elkaar neemt, en niet op de verkeerde incentives hebt om te blijven.

Dus ik vindt het juist ook uit bedrijfsleven belang nooit een goed idee dat je verplicht kan zijn om een bedrijfsrisico een ver te nemen.

Als je de optie aanbied aan jouw werknemers, prima. Dat jij een eventuele vrijwillige bijdrage boven de norm moet betalen, ook prima, maar het hele contract: nee.

[...]
Als jij als werknemer ervoor kiest om een leaseauto te nemen en je werkgever voor bv 4 jaar op kosten te jagen, dan vind ik het niet gek dat als je tussentijds vertrekt die werkgever jou voor die kosten laat opdraaien. Anders moet je geen leaseauto nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

overhyped schreef op woensdag 15 december 2021 @ 07:04:

[...]
Je kan er allerlei mooie bewoordingen tegenaan gooien maar als werknemer teken je wel gewoon een leasecontract met voorwaarden.

Wat @Rubbergrover1 zegt dus.

Er mogen best consequenties zitten aan keuzes, het is geen kleuterklas. In heb dan ook weinig medelijden met mensen die vanwege een lease-auto bij een bedrijf “moeten” blijven… Koop dat ding dan gewoon.

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 15-12-2021 08:28 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:50

Croga

The Unreasonable Man

Rubbergrover1 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 08:23:
Als jij als werknemer ervoor kiest om een leaseauto te nemen en je werkgever voor bv 4 jaar op kosten te jagen, dan vind ik het niet gek dat als je tussentijds vertrekt die werkgever jou voor die kosten laat opdraaien. Anders moet je geen leaseauto nemen.
Als jij als werkgever je mensen naar de klant stuurt dan dien je als werkgever te zorgen dat ze daar kunnen komen zonder dat vervolgens als blok aan het been van de werknemer te hangen. Als werknemer heb je niet zoveel te kiezen; je moet naar de klant en de werkgever "geeft" je daar een auto voor inclusief een guilloutine die je hoofd er af hakt wanneer je weg zou willen.

Daarom ook dat er genoeg wetgeving is die dat soort constructies tegenwoordig zwaar beperkt.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Croga schreef op woensdag 15 december 2021 @ 08:35:
[...]

Als jij als werkgever je mensen naar de klant stuurt dan dien je als werkgever te zorgen dat ze daar kunnen komen zonder dat vervolgens als blok aan het been van de werknemer te hangen. Als werknemer heb je niet zoveel te kiezen; je moet naar de klant en de werkgever "geeft" je daar een auto voor inclusief een guilloutine die je hoofd er af hakt wanneer je weg zou willen.

Daarom ook dat er genoeg wetgeving is die dat soort constructies tegenwoordig zwaar beperkt.....
Helemaal mee eens. Dienstauto is een arbeidsmiddel dat door de WG beschikbaar wordt gesteld. Ik vind het onbestaanbaar dat de kosten hiervan afgewenteld worden op de werknemer. Moet ik dadelijk ook de gedeeltelijke huur betalen als ik wegga met als gevolg dat er een kantoorwerkplek leeg is? Of moet ik de kosten van een project dragen dat stukloopt bij WG omdat ik de overstap maak? Moet niet veel gekker worden 8)7

@Rubbergrover1 ik neem aan dat je Werkgever bent en geen werknemer?

[ Voor 8% gewijzigd door eL_Jay op 15-12-2021 12:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
eL_Jay schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:37:
[...]

Helemaal mee eens. Dienstauto is een arbeidsmiddel dat door de WG beschikbaar wordt gesteld. Ik vind het onbestaanbaar dat de kosten hiervan afgewenteld worden op de werknemer. Moet ik dadelijk ook de gedeeltelijke huur betalen als ik wegga met als gevolg dat er een kantoorwerkplek leeg is? Of moet ik de kosten van een project dragen dat stukloopt bij WG omdat ik de overstap maak? Moet niet veel gekker worden 8)7

Ja prima. Dan krijg je een dienstauto mee die niet van jou is, en waar je dus ook niet prive in rijd.

Zowel werkgevers als werknemers zijn geen kleuters. Als je goedkoop een mooie auto wil rijden en daarvoor een lease-auto rijd, dan zit daar consequentie aan als je eerder weg gaat. Bv. dat je m dan overneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 12:31

Barrycade

Through the...

[...]

Je gaat er hier wel vanuit dat de leaseauto vanuit de werkzaamheden komt. Vaak genoeg gezien dat het voor het werk niet nodig is en dus als lokkertje wordt gebruikt waar de werknemer dan ook nog een auto kiest uit een hogere klasse.

Dan heb je een bewuste keuze gemaakt als werknemer. En vergelijkbaar met bevoordeeld opleidingskosten.

Als je Piet de CV monteur bent en in een witte bus moet rijden is het een ander verhaal natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Barrycade schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:12:
Je gaat er hier wel vanuit dat de leaseauto vanuit de werkzaamheden komt. Vaak genoeg gezien dat het voor het werk niet nodig is en dus als lokkertje wordt gebruikt waar de werknemer dan ook nog een auto kiest uit een hogere klasse.
En dus is de werknemer plots verantwoordelijk voor het lokkertje wat de werkgever besluit te geven? Ik dacht het niet!
Dat de werknemer verantwoordelijk is voor het kiezen van een duurdere auto dan de werkgever aanbiedt is één ding (en dan nog; de werkgever kan ook gewoon kiezen om dat geen optie te maken) maar een lokkertje op rekening van de werknemer is slecht werkgeverschap (en daarmee dus nogsteeds risico werkgever!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrG
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-09 12:23

MrG

Als werkgever (en voormalig werknemer); Je hoeft niks te tekenen en mijn persoonlijk advies is om dit ook niet te doen.
Alle afspraken die er ooit zijn gemaakt staan op papier (en tweezijdig getekend) als het goed is. Gevolgen van uitdiensttreding moeten hierin zijn opgenomen. Ook betreft je lease-auto moet dit allemaal reeds vastliggen. Ligt dit laatste niet vast dan is dit niet jouw probleem als werknemer, daarom ligt dit bij ons allemaal op voorhand vast. Wil of kan een werknemer hier niet mee akkoord gaan dan verzinnen we wat anders van openbaar vervoer tot eigen auto of fiets...

Je werkgever mag jou een brief/mededeling doen met zijn punten en verzamelde info maar je hoeft zeker niks te tekenen. Wat je vaak wel tekent in de afhandeling is de spullen die je inlevert, laptop, telefoon, etc. Dat kan met een uitdienst-formulier. Dan zijn zowel werknemer als werkgever akkoord over hetgeen in welke staat is ingeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
unifi schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:04:
[...]

Ja prima. Dan krijg je een dienstauto mee die niet van jou is, en waar je dus ook niet prive in rijd.

Zowel werkgevers als werknemers zijn geen kleuters. Als je goedkoop een mooie auto wil rijden en daarvoor een lease-auto rijd, dan zit daar consequentie aan als je eerder weg gaat. Bv. dat je m dan overneemt.
Ik werk voor een nette werkgever. Ik moet een dienstwagen hebben. Ik mag deze privé rijden tegen 0,22€ per km en mag dit in mindering brengen op de bijtelling. Ga ik uit dienst, dan houdt WG de auto, rijd ik de auto total loss (privé of zakelijk) dan krijg ik een nieuwe. Iets met goed werkgeverschap en zo.
Zou belachelijk zijn als ik als 1persoons huishouden 2 auto's zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Die kosten zijn te verwaarlozen ten opzichte van een medewerker die niet meer gemotiveerd is. Sowieso gaat die auto gewoon naar jouw vervanger, en als het bedrijf krimpt zijn de lease kosten ook te verwaarlozen ten opzichte van de totale personeelskosten, dan moet je helemaal geen onnatuurlijke motivatie in stand houden.

Tl;dr: geen goede reden om mensen te binden aan hun leasecontract.
Rubbergrover1 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 08:23:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
eL_Jay schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:37:
[...]

Nee, ik ben geen werkgever. Maar ik heb in het verleden wel bewust gekozen voor kilometervergoeding ipv leaseauto, onder anderen om geen gedoe te hebben als ik ander werk zou willen. Daarbij komt nog dat juist bij de beroepen waarbij je veel moet reizen een kilometervergoeding juist vaak voordeliger is dan een leaseauto. De keus voor kilometervergoeding was voor om die tweede reden vrij snel gemaakt.

Maar belangrijkste is dat je zulke zaken bekijkt vóórdat je voor een leaseauto kiest. Als in die afspraken staat dat je een x-bedrag moet betalen als je binnen de looptijd van de lease bij de werkgever opstapt, dan weet je waar je aan toe bent. En dan moet je niet achteraf klagen dat de werkgever je aan de afspraken wil houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

MrG schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:23:
Als werkgever (en voormalig werknemer); Je hoeft niks te tekenen en mijn persoonlijk advies is om dit ook niet te doen.
..
Dan zeggen de grote detacheerders:
Prima, maar dan krijg je ook geen leasebak. Doe het maar met je mobiliteitsbudget.

You can't have your cake and eat it too

Bij Sogeti kon je het trouwens verzekeren a 25/maand bruto. Prima deal wat mij betreft.

Je tekent iets, dat lees je toch door en neem je je verantwoordelijkheid voor? Ik heb bij mijn laatste werkgever ook bewust getekend voor het feit dat ik "aan de leaseauto" vastzat. Daarom ook geen minuut gezeurd toen ik uit eigen beweging uit dienst ging, heb gewoon een overnameprijs opgevraagd bij Athlon en die bak gekocht...

Als het andersom zou zijn is Tweakers te klein, maar die auto moet maar gewoon in te leveren zijn.. Niet iedere werkgever heeft een wagenpark waar alles zo 1-op-1 doorgeschoven kan worden...

Kijk, als je de bewuste keuze maakt zoals @Rubbergrover1 , prima. Maar als je willens en wetens (of wellicht willens en onwetens) iets tekent heb ik ook geen medelijden.

[ Voor 55% gewijzigd door FreakNL op 15-12-2021 19:20 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-09 18:05
Sunri5e schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:58:
Voor een maand geleden heb ik op eigen initiatief ontslag genomen bij mijn werkgever. Eind deze maand treed ik uit dienst. Echter nu we bezig zijn met het afwikkelen van alles komt de werkgever met een vaststellingsovereenkomst op de proppen.
Niet aan meedoen, tenzij er in die overeenkomst ook aspecten zijn die voor jou voordelig zijn ten opzichte van je arbeidsovereenkomst *en* jij ook voldoende belang hecht aan dat voordeel.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
Een vaststellingsovereenkomst is alleen van toepassing bij ontslag met wederzijds goedvinden. Kort door de bocht; bij uitdienst met gezeik.

Aantal mogelijkheden t.o.v. de vraag:
1. Werkgever loopt interessant te doen en weet niet wat een VSO is.
2. We hebben niet het volledige verhaal

Hoe dan ook, niks zomaar tekenen. Heb je de mogelijkheid om dat ding te anonimiseren en hier te uploaden? Dan kunnen we er inhoudelijk wat over zeggen.

Dat er ‘op eigen initiatief’ instaat doet trouwens de hele opzet van een VSO teniet, maar dat terzijde. Het zou ook wel eens een gewone ‘uitdienstbrief’ kunnen zijn waarin de juridische afdeling iets te enthousiast was in het alles willen benoemen. Dat kom ik in mijn vak ook nog wel eens tegen.

[ Voor 25% gewijzigd door MagniArtistique op 16-12-2021 22:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MagniArtistique
[...]

Dan ga je toch lekker forenzen met de trein en krijg je een NS business card 😉 Je hebt zat te kiezen als werknemer. De meeste mensen zijn echter niet zo principieel: Afzieregeling? Doe mij maar de audi. En het liefst met een S line pakket tot aan de max van de leasenorm. Ze hadden ook in een VW up het land kunnen doorcrossen.

Maar niet achteraf huilen dat je je contract niet wilt nakomen. Dan had je gewoon lekker de fiets moeten nemen. Goed werknemerschap is net zo belangrijk als goed werkgeverschap in deze.

[ Voor 3% gewijzigd door MagniArtistique op 17-12-2021 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingCrow
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 26-09 12:57
Croga schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:21:
[...]

En dus is de werknemer plots verantwoordelijk voor het lokkertje wat de werkgever besluit te geven? Ik dacht het niet!
Dat de werknemer verantwoordelijk is voor het kiezen van een duurdere auto dan de werkgever aanbiedt is één ding (en dan nog; de werkgever kan ook gewoon kiezen om dat geen optie te maken) maar een lokkertje op rekening van de werknemer is slecht werkgeverschap (en daarmee dus nogsteeds risico werkgever!)
Wie heeft het lokkertje geaccepteerd? |:(

Juist... gewoon je verantwoordelijkheid nemen dus. Het gaat hier niet over een energiecontract waar ze zo schimmig mogelijk je aan de telefoon proberen te overtuigen.
Voordat je een baan en of auto uitzoekt ben je zelf verantwoordelijk om de voorwaarden te lezen en daar teken je dan ook voor.

Los daarvan kun je ook wat met de nieuwe werkgever iets proberen regelen over dit soort zaken, met een klein beetje geluk nemen zij de afkoop rekening over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
overhyped schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:50:
Die kosten zijn te verwaarlozen ten opzichte van een medewerker die niet meer gemotiveerd is. Sowieso gaat die auto gewoon naar jouw vervanger, en als het bedrijf krimpt zijn de lease kosten ook te verwaarlozen ten opzichte van de totale personeelskosten, dan moet je helemaal geen onnatuurlijke motivatie in stand houden.

Tl;dr: geen goede reden om mensen te binden aan hun leasecontract.

[...]
Wat is er "onnatuurlijk" daaraan? Het is gewoon onderdeel van hun contract. Financiele motivaties zijn toch de primaire reden waarom de meeste mensen werken. En natuurlijk, je wil niet dagelijks naar werk gaan waar je de pest aan hebt, maar alsnog als je geen salaris ervoor kreeg ging je ook niet werken. Dat er aan leaseautos een termijn zit, tja dat wist de werknemer toen hij het ondertekende.

En hoewel ik het ermee eens ben dat als een werknemer puur voor zakelijk gebruik een leaseauto heeft, diegene geen extra kosten zou moeten krijgen, is dat natuurlijk een hele kleine minderheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-09 11:17

Baseman77

We move

MagniArtistique schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:32:
Een vaststellingsovereenkomst is alleen van toepassing bij ontslag met wederzijds goedvinden. Kort door de bocht; bij uitdienst met gezeik.
Niet helemaal.
Je kunt ook gebruik maken van een VSO om zelf ontslag te nemen, maar toch gebruik te kunnen maken van WW. Hierbij moet de werkgever natuurlijk wel meewerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

MagniArtistique schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:42:
Dan ga je toch lekker forenzen met de trein en krijg je een NS business card 😉 Je hebt zat te kiezen als werknemer. De meeste mensen zijn echter niet zo principieel: Afzieregeling? Doe mij maar de audi. En het liefst met een S line pakket tot aan de max van de leasenorm. Ze hadden ook in een VW up het land kunnen doorcrossen.

Maar niet achteraf huilen dat je je contract niet wilt nakomen. Dan had je gewoon lekker de fiets moeten nemen. Goed werknemerschap is net zo belangrijk als goed werkgeverschap in deze.
Laten we deze eens ontleden....
- Nee, niet bij iedere werkgever heb je de mogelijkheid om te kiezen voor een alternatief. Nog los daarvan; waarom zou ik, als werknemer, extra reistijd moeten hebben als mijn werkgever mij naar de andere kant van het land stuurt?

- "Doe mij maar die audi" is pure framing. Daar gaat het hier niet over. En nee, een Up is geen optie want dan komt de gezondheid weer om de hoek kijken; je lijf wordt er echt niet beter van als je iedere dag 2+ uur in een brommobiel moet doorbrengen.

Als een werknemer bewust zelf een extra dure auto wil dan mag hij best op de blaren zitten. Dat is een risico wat hij zelf aan gaat. Maar de inleverboete voor een auto die voor de leasetermijn om is ingeleverd wordt is een bedrijfsrisico wat de werkgever zal moeten dragen. Die werkgever heeft besloten de auto in te zetten, niet de werknemer.

Zou wat zijn... Laptop van de zaak en als je weg gaat moet je daar voor betalen? Telefoon van de zaak maar als je weg gaat moet je betalen? De auto is een stuk gereedschap. En daarmee dus bedrijfsrisico. Onafhankelijk van welke smoes de werkgever er aan hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Croga schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:58:
[...]

- Nee, niet bij iedere werkgever heb je de mogelijkheid om te kiezen voor een alternatief. Nog los daarvan; waarom zou ik, als werknemer, extra reistijd moeten hebben als mijn werkgever mij naar de andere kant van het land stuurt?

- "Doe mij maar die audi" is pure framing. Daar gaat het hier niet over. En nee, een Up is geen optie want dan komt de gezondheid weer om de hoek kijken; je lijf wordt er echt niet beter van als je iedere dag 2+ uur in een brommobiel moet doorbrengen.

Als een werknemer bewust zelf een extra dure auto wil dan mag hij best op de blaren zitten. Dat is een risico wat hij zelf aan gaat. Maar de inleverboete voor een auto die voor de leasetermijn om is ingeleverd wordt is een bedrijfsrisico wat de werkgever zal moeten dragen. Die werkgever heeft besloten de auto in te zetten, niet de werknemer.

Zou wat zijn... Laptop van de zaak en als je weg gaat moet je daar voor betalen? Telefoon van de zaak maar als je weg gaat moet je betalen? De auto is een stuk gereedschap. En daarmee dus bedrijfsrisico. Onafhankelijk van welke smoes de werkgever er aan hangt.
Misschien zie ik het verkeerd, maar deze voorwaarden zijn toch aan een werknemer bekend gemaakt bij het arbeidsvoorwaardengesprek? Of anders zijn zulke voorwaarden toch in een contract opgenomen wat je zelf hebt getekend?

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Rizzi schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:02:
[...]

Misschien zie ik het verkeerd, maar deze voorwaarden zijn toch aan een werknemer bekend gemaakt bij het arbeidsvoorwaardengesprek? Of anders zijn zulke voorwaarden toch in een contract opgenomen wat je zelf hebt getekend?
Er staan hele bergen dingen in contracten die wettelijk niet toegestaan zijn.... De werknemer is nogsteeds de zwakke partij. Als je moet kiezen tussen een baan met rare voorwaarden of geen baan dan is de keuze vrij makkelijk.... Dat maakt de voorwaarden nog niet juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 22:32
Vraag je soon-to-be-ex-werkgever eens om één goeie reden waarom jij die overeenkomst zou tekenen. En als die er niet is, wat ze daar dan aan kunnen doen. Suggestie: ‘vrijwillige transitie vergoeding’ ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Croga schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:07:
[...]

Er staan hele bergen dingen in contracten die wettelijk niet toegestaan zijn.... De werknemer is nogsteeds de zwakke partij. Als je moet kiezen tussen een baan met rare voorwaarden of geen baan dan is de keuze vrij makkelijk.... Dat maakt de voorwaarden nog niet juist.
Jouw post van 08:58 waarop ik reageerde bevat geen verboden bepalingen. Kiezen tussen een baan met rare voorwaarden of geen baan is nog steeds wél je eigen keuze; de uitkomst van die keuze (wel/geen baan) kan uiteraard wel ruk uitvallen. En misschien heb je vanwege niet-juridische gronden geen keus. Maar dat maakt bepalingen m.b.t. bijv. een lease-contract en de inlevervoorwaarden nog niet verboden of onjuist.

What's a cube to you?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
De vraag is ook of het wel goed werkgeverschap is dat je de auto moet meenemen. Kijk hier dus goed naar. Hier is jurisprudentie over dat het in veel gevallen niet verplicht is.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
Iemand die weg wil vast houden met een lease Contract noem ik onnatuurlijk. Iemand die niet meer gemotiveerd is moet je netjes laten gaan, niet vast houden. Dat is vele malen duurder.

Natuurlijk, als je getekend hebt dan heb je getekend, maar dit zou voor mij dus een breekpunt zijn, en ik vindt het eigenlijk bizar dat zo veel mensen het blijkbaar goed vinden dat werkgevers zulke ongezonde motivatoren gebruiken om werknemers vast te houden. Wat is het doel?

Los daarvan zijn het geen extra kosten, die auto gaat gewoon naar de volgende werknemer, en als Het bedrijf krimpt ben je alleen maar blij dat iemand weg gaat. Maargoed, ik val in herhaling :)
Sissors schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:48:
[...]

Wat is er "onnatuurlijk" daaraan? Het is gewoon onderdeel van hun contract. Financiele motivaties zijn toch de primaire reden waarom de meeste mensen werken. En natuurlijk, je wil niet dagelijks naar werk gaan waar je de pest aan hebt, maar alsnog als je geen salaris ervoor kreeg ging je ook niet werken. Dat er aan leaseautos een termijn zit, tja dat wist de werknemer toen hij het ondertekende.

En hoewel ik het ermee eens ben dat als een werknemer puur voor zakelijk gebruik een leaseauto heeft, diegene geen extra kosten zou moeten krijgen, is dat natuurlijk een hele kleine minderheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
Mischien niet verboden, maar wel
Zeker onjuist. Het enige waar dit goed voor is dat is een HR medewerker die kan pronken met weinig leegstand in de leasepool. Met gezond personeelsbeleid, zowel qua instroom als uitstroom heeft het niets te maken.
Rizzi schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:32:
[...]

Jouw post van 08:58 waarop ik reageerde bevat geen verboden bepalingen. Kiezen tussen een baan met rare voorwaarden of geen baan is nog steeds wél je eigen keuze; de uitkomst van die keuze (wel/geen baan) kan uiteraard wel ruk uitvallen. En misschien heb je vanwege niet-juridische gronden geen keus. Maar dat maakt bepalingen m.b.t. bijv. een lease-contract en de inlevervoorwaarden nog niet verboden of onjuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Heel simpel. Je moet alleen dit alleen tekenen als je zelf er ook voordeel bij hebt. Anders heb je al ontslag genomen en gelden alle standaard dingen.

Een reden om een vaststellingsovereenkomst wel te tekenen, is juist om recht te hebben op WW.
Dus waar zit jou voordeel om een eerder gedane baanopzegging in te trekken (met wederzijds goedvinden blijkbaar) en deze dan aan te gaan? Anders zou ik het gewoon bij de standaard opzegging houden die je al gedaan hebt (en die heeft ook rechtsgevolgen). En is dit geen vaststellingsovereenkomst, maar een eenzijdige bewering van de werkgever waar je aan zou moeten voldoen bij uitdiensttreding. Maar dat is gewoon een brief.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingCrow
Croga schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:07:
[...]

Je schets wel bijzondere situatie, werkloos of een baan met lease auto... die twee zaken liggen vrij ver uit elkaar.
Als een werkgever je verplicht een lease auto te nemen zou de situatie anders zijn maar dat lijkt me een sterk verhaal.
Maar een realistischer scenario is dat je een baan kiest waar het nou eenmaal bij hoort dat je veel reist (denk vertegenwoordiger of detachering) en daar hoort dan een standaard lease contract bij.
Wil je niet reizen, genoeg banen te vinden waarbij je elke dag naar kantoor kan fietsen (let op een fietsplan kan ook met voorwaarden komen..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingCrow
overhyped schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:08:
Iemand die weg wil vast houden met een lease Contract noem ik onnatuurlijk. Iemand die niet meer gemotiveerd is moet je netjes laten gaan, niet vast houden. Dat is vele malen duurder.

Natuurlijk, als je getekend hebt dan heb je getekend, maar dit zou voor mij dus een breekpunt zijn, en ik vindt het eigenlijk bizar dat zo veel mensen het blijkbaar goed vinden dat werkgevers zulke ongezonde motivatoren gebruiken om werknemers vast te houden. Wat is het doel?

Los daarvan zijn het geen extra kosten, die auto gaat gewoon naar de volgende werknemer, en als Het bedrijf krimpt ben je alleen maar blij dat iemand weg gaat. Maargoed, ik val in herhaling :)

[...]
Als je de illusie hebt dat een leasecontract mensen dwingt ergens te blijven werken dan zullen we maar niet beginnen over studieplannen..
En er is dan ook helemaal geen sprake van dat een werkgever je gijzelt met een lease contract, alleen dat de werkgever een deel van de kosten afwentelt op de gebruiker. In het dagelijks leven zijn er zo veel contracten die je moet afkopen als je ze open breekt (hypotheek, telefoon, gas/elektra) en of je dat netjes vindt of niet is de werkelijke discussie. maar over herhalen gesproken dan neem je toch geen lease auto/hypotheek/telefoon/etc.?

Het verhaal dat een auto "gewoon" naar de volgende werknemer gaat is leuk gedacht, maar in kleinere bedrijven gaat die vlieger niet zomaar op en in grotere bedrijven moet je maar net iemand hebben die op hetzelfde moment een auto nodig heeft.

Een standaard lease contract heeft bepalingen wat er gebeurd bij ontslag (spoiler dan hoef je niet te betalen) dus gaat het om mensen die er voor kiezen om weg te gaan. diezelfde mensen die de keuze hebben gemaakt om een X maanden lease aan te gaan dus.

[ Voor 3% gewijzigd door FlyingCrow op 17-12-2021 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Ik teken ook zeker geen studie overeenkomst voor opleiding die voor mijn werk nodig is(eigen initiatief is iets anders) en zoals eerder aangegeven neem ik ook het risico niet over van m’n werkgever qua lease auto.

IkVindt het jammer, voor de positie van werknemers, maar ook voor de gezondheid van werkgevers dat zo veel mensen dit met hand en tand verdedigen. Maargoed, moet je zelf weten. Ik geloof niet in mensen vasthouden met boetes, ik geloof meer in het intrinsiek motiveren, en als een medewerker het best elders aan de slag kan zal ik ze alleen maar steunen in een succesvolle volgende carrier stap. Zeker niet vast proberen te houden met grote financiële sommen.

Laten we het er op houden dat we hier anders in staan :)

De vergelijking met contracten in de privé sfeer is zo absurd dat ik er niets eens op inga.
FlyingCrow schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:05:
[...]

Als je de illusie hebt dat een leasecontract mensen dwingt ergens te blijven werken dan zullen we maar niet beginnen over studieplannen..
En er is dan ook helemaal geen sprake van dat een werkgever je gijzelt met een lease contract, alleen dat de werkgever een deel van de kosten afwentelt op de gebruiker. In het dagelijks leven zijn er zo veel contracten die je moet afkopen als je ze open breekt (hypotheek, telefoon, gas/elektra) en of je dat netjes vindt of niet is de werkelijke discussie. maar over herhalen gesproken dan neem je toch geen lease auto/hypotheek/telefoon/etc.?

Het verhaal dat een auto "gewoon" naar de volgende werknemer gaat is leuk gedacht, maar in kleinere bedrijven gaat die vlieger niet zomaar op en in grotere bedrijven moet je maar net iemand hebben die op hetzelfde moment een auto nodig heeft.

Een standaard lease contract heeft bepalingen wat er gebeurd bij ontslag (spoiler dan hoef je niet te betalen) dus gaat het om mensen die er voor kiezen om weg te gaan. diezelfde mensen die de keuze hebben gemaakt om een X maanden lease aan te gaan dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
overhyped schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:31:
Ik teken ook zeker geen studie overeenkomst voor opleiding die voor mijn werk nodig is(eigen initiatief is iets anders) en zoals eerder aangegeven neem ik ook het risico niet over van m’n werkgever qua lease auto.

IkVindt het jammer, voor de positie van werknemers, maar ook voor de gezondheid van werkgevers dat zo veel mensen dit met hand en tand verdedigen.
Volgens mij zijn een hoop mensen het juist met je eens dat je niet voor dingen moet tekenen waar je het niet mee eens bent. Maar als je daar wel voor tekent, bijvoorbeeld voor een leaseauto, dan moet je niet klagen als je aan de voorwaarden gehouden wordt waar je voor hebt getekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jopiojopio2
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-04-2024
Ook ik ben bij mijn laatste werkgever een VSO overeengekomen.

Er waren nogal wat puntjes en waarom die niet 1 voor 1 keurig op papier zetten om achteraf een welles niettes te voorkomen?

Denk aan uitbetaling van vakantiedagen en tot wanneer je dienstverband is. Bij mij stond erin dat ik de vakantiedagen kwijt zou zijn, dus ben ik eerst op vakantie gegaan en heb daarna getekend, scheelde toch 3 weken salaris en vakantiegeld daarover.
Dit als voorbeeld waar je achteraf zou zeggen dat je dát niet bedoelde.

Zo ook dat er eerst getekend moet worden voor e.e.a. ingaat. Is de werkgever laks dan schuift de einddatum gewoon op.

Zo ga je toch met een handdruk weg ipv met boze gezichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:36
Jopiojopio2 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:23:
Ook ik ben bij mijn laatste werkgever een VSO overeengekomen.

…. Bij mij stond erin dat ik de vakantiedagen kwijt zou zijn, dus ben ik eerst op vakantie gegaan en heb daarna getekend, scheelde toch 3 weken salaris en vakantiegeld daarover.
Dit als voorbeeld waar je achteraf zou zeggen dat je dát niet bedoelde.
Dát mag dus niet. Niet genoten vakantiedagen moeten worden uitbetaald*

*tenzij bovenwettig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MagniArtistique
Croga schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:58:
[...]

Even los van dat je een contract van ca 12.000 euro per jaar vergelijkt met een beetje hardware van 2000 euro max..

Als je moet reizen voor je werk dan is je werkgever vanuit goed werkgeverschap enkel verplicht om daar iets tegenover te zetten. Een business card, een dienstreizenvergoeding, een poule auto, etc. Een lease auto is geenszins een vanzelfsprekendheid en gewoon een secundaire arbeidsvoorwaarde.

Daar teken je voor, net als dat alleen je partner en gezinsleden erin mogen rijden. En de afspraken bij schades die je maakt. En zo ook de regeling als je besluit om het contract voortijdig te ontbinden.

Er is geen werkgever die een persoonlijk leasecontract overneemt op de zaak, dat doet zelfs die van mij niet. Waarom jij vervolgens denkt dat dat wel zou moeten is mij een raadsel. Niemand is het ook met je eens verder. Zou het kunnen dat als gren enkele werkgever het doet en geen enkele medewerker het met je eens is… dat jij het mis hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
Je hebt gelijk over het eens zijn: iets meer credits voor de rest van de tweakers: iets minder zeepkist ;)

qua inhoud;

Een groot deel van mij is het volledig met je eens. Iets stoms tekenen: op de blaren zitten. Wat ik lastig vind is dat de verhoudingen voor veel mensen te scheef zijn om dat te doen.

Op een bepaald moment in je loopbaan (ik denk dat ik daar nu zit :) ) kan je eisen stellen.

Ik ben zelfverzekerd genoeg om te stellen dat zo’n beding uit het contract gaat als dat het laatste struikelblok is, dat de hiring manager hoog genoeg in de boom zal zitten om HR te sommeren het contract aan te passen als dat een breekpunt is, zeker nadat ik uitgelegd heb waarom.

Voor een junior overhyped was dat niet gebeurt. Dan kan je in de situatie komen dat je onder druk, of zachte dwang ‘zo’n vaart loopt het niet’ wel tekent. Hoe meer seniors bezwaar maken tegen zo’n beding en hoe meer managers inzien dat het niemand dient hoe meer juniors niet in de situatie komen waarin ze zich gedwongen voelen te tekenen. Maargoed, misschien een keer iets voor een eigen topic :)
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:02:
[...]

. Maar als je daar wel voor tekent, bijvoorbeeld voor een leaseauto, dan moet je niet klagen als je aan de voorwaarden gehouden wordt waar je voor hebt getekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingCrow
overhyped schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:31:

IkVindt het jammer, voor de positie van werknemers, maar ook voor de gezondheid van werkgevers dat zo veel mensen dit met hand en tand verdedigen. Maargoed, moet je zelf weten. Ik geloof niet in mensen vasthouden met boetes, ik geloof meer in het intrinsiek motiveren, en als een medewerker het best elders aan de slag kan zal ik ze alleen maar steunen in een succesvolle volgende carrier stap. Zeker niet vast proberen te houden met grote financiële sommen.

Laten we het er op houden dat we hier anders in staan :)

De vergelijking met contracten in de privé sfeer is zo absurd dat ik er niets eens op inga.

[...]
dus je bent van mening dat iets wat jouw eigen positie op de arbeidsmarkt verbeterd zoals een studie gewoon maar betaald moet worden door de werkgever zonder dat jij enige consequenties hoeft te dragen?

de prive voorbeelden zijn exact hetzelfde, ik vraag me alleen af wat je wel accepteert want zakelijk moet alles maar gratis voor een werknemer zijn?

het is goed om kritisch richting een werkgever te zijn maar je kan ook overdrijven

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Mja, ook hier ligt de waarheid weer in het midden.

Werk je bij een grote detacheerder met keuze uit een grijze of donkerblauwe auto, dan kan je een auto makkelijk doorschuiven. Prima om dat bij de werkgever te laten.

Werk je bij een MKB'er met 10 man en mag je een auto uitzoeken dan zijn de relatieve kosten van een stilstaande auto veel hoger en is de kans dat een opvolger de auto wil veel kleiner (moet maar net bij diegene passen). Dan vind ik het niet fair als dat 100% bij de werkgever komt te liggen.

Idem voor opleiding. Ben je MKB'er met 10 man, geef je een opleiding van 20-40k, gaat diegene vlak daarna weg voor 200 euro salarisverhoging bij de concurrent (die geen opleidingen geeft). Dan snap ik een amortisatie wel - in redelijkheid uiteraard.

Natuurlijk moet je zorgen dat je aantrekkelijk bent als werkgever etc. En het moet van 2 kanten komen :)

[ Voor 26% gewijzigd door unifi op 17-12-2021 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Ik geloof dat uitstroom even natuurlijk is als instroom. Dus wanneer het uitstroom moment daar is laat je dat natuurlijk verlopen, op
Een goede manier. Financiële handboeien passen daar in mijn ogen niet bij.

Iemand die op eigen initiatief een MBA doet, prima dat je daar een deel van terugbetaald. (Uiteraard begint afschrijving op dag 1)

Een engineer die bij een reseller werkt, of bij een detacheerder, die certificeringen nodig heeft om z’n werk te doen. Nee, dat vindt ik niet redelijk dat je dan de kosten terug betaald. Dat is vak specifieke kennis die je nodig hebt om je werk te doen.

Een eigen bijdrage omdat jij een luxere auto wilt, prima dat je die betaald (dan kan jouw auto budget neutraal naar de volgende) het volledige leasebedrag bij een auto conform de norm: Absoluut belachelijk.

Het hele leasebedrag bij een auto boven het budget: al Genuanceerder, maar vanuit de werkgever gezien vindt ik de nadelen van natuurlijke uitstroom belemmeren stukken groter dan de kosten van een auto.

en als je niet wilt dat je een risico loopt als mensen uit dienst gaan: dan moet je geen personeel aannemen en niet gaan ondernemen.

Ik moet er zelf niet aan denken: personeel en HR beleid, ben dus ook geen ondernemer. Heb wel een mening over het motiveren van mensen en over hoe je de volledige arbeidscyclus, van werving tot uitstroom, kan inrichten. En nogmaals: het afwentelen van ondernemers risico op werknemer hoort daar niet bij, en als
Een werknemer aan een andere stap toe is wil ik
Niet dat die blijft omdat ie de afkoopsom van z’n lease auto niet kan betalen.

Mensen gaan weg, worden vervangen, en komen soms weer terug.

En je kent het grapje: HR: ja maar, wat als we mensen opleiden en ze gaan weg, waarop de leidinggevende zegt: Maar wat als we dat niet doen en ze blijven.

de privé voorbeelden zijn niet vergelijkbaar.

Een voorbeeld, en ik stel ‘m niet vanuit de werknemer/consument maar vanuit de werkgever/aanbieder.

Laten we even de hypotheek nemen, stel ik heb een 20 jaars hypotheek voor 5%, erg duur voor nu. Er is een eenzijdig belang voor de consument om dat aan te passen. Het is dus vanuit de aanbieder logisch om daar een beperking om te zetten: de boete rente. Mijn verlies is gecompenseerd.

Nu terug naar de werknemer. Stel, ik heb een goed functionerende account manager. Haalt z’n/haar targets, scoort over, werkt er al een tijd, besteld keurig iedere 4 jaar een nieuwe lease Audi A4/Passat:model 3, whatever. 1 jaar in een lease contract wil die beste persoon iets anders doen. De motivatie begint af te nemen, maarja, 36x950€ voor het afkopen van het lease contract kan die persoon niet missen. Omdat die persoon niet meer gemotiveerd is verkoopt ie minder, en scoort nog maar 90% van z’n target.

1 jaar 10% minder omzet is waarschijnlijk duurder voor de werkgever dan dat hele lease contract, maar he: goed gedaan HR, geen leegstand in de lease, toch een fijne KPI behaald.

De werkgever waar ik werk snapt dit. Een duurdere auto kan bij ons niet, maar de budgetten zijn ruim genoeg om voor iedereen wat wils te hebben.

Alles wat ik aan opleiding doe dat in de breedste zin vakgerelateerd is wordt gewoon betaald. Goede mensen moet je goed houden.

Mocht ik nog een keer die MBA willen doen, en m’n werkgever vindt dat een goed idee: dan schiet ik ‘m per jaar voor, en na het halen van de punten declareer ik ‘m. Dan is dat jaar ook afgerond, geen terugbetalings regelingen, niets.

Dit alles komt omdat het bedrijf waar ik werk 2 dingen goed snapt:

1: mensen zijn assets. Die moet je zo gemotiveerd mogelijk houden.
2: uitstroom is natuurlijk. Een baan voor het leven bestaat niet meer, er komt een moment dat de wegen uiteen gaan, wanneer dat zo ver is dan neem je netjes afscheid, en wie weet zie je elkaar nog eens terug.

Bij 1 en 2 passen geen boetes.
FlyingCrow schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 22:31:
[...]

dus je bent van mening dat iets wat jouw eigen positie op de arbeidsmarkt verbeterd zoals een studie gewoon maar betaald moet worden door de werkgever zonder dat jij enige consequenties hoeft te dragen?

de prive voorbeelden zijn exact hetzelfde, ik vraag me alleen af wat je wel accepteert want zakelijk moet alles maar gratis voor een werknemer zijn?

het is goed om kritisch richting een werkgever te zijn maar je kan ook overdrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Waarheid in het midden: natuurlijk, maar met te veel nuance wordt een discussie zo saai ;)

waar ik het niet mee eens ben is de redenatie over de auto. Bij elke werkgever waar ik gewerkt heb begin je met een pool auto (ook m’n huidige) past die niet (op fysieke beperkingen na) heb je pech, zodra het pool contract op is mag je wat uitzoeken. Niet meer dan redelijk ook.
unifi schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:15:

Werk je bij een grote detacheerder met keuze uit een grijze of donkerblauwe auto, dan kan je een auto makkelijk doorschuiven. Prima om dat bij de werkgever te laten.

Werk je bij een MKB'er met 10 man en mag je een auto uitzoeken dan zijn de relatieve kosten van een stilstaande auto veel hoger en is de kans dat een opvolger de auto wil veel kleiner (moet maar net bij diegene passen). Dan vind ik het niet fair als dat 100% bij de werkgever komt te liggen.

Idem voor opleiding. Ben je MKB'er met 10 man, geef je een opleiding van 20-40k, gaat diegene vlak daarna weg voor 200 euro salarisverhoging bij de concurrent (die geen opleidingen geeft). Dan snap ik een amortisatie wel - in redelijkheid uiteraard.

Natuurlijk moet je zorgen dat je aantrekkelijk bent als werkgever etc. En het moet van 2 kanten komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Je maakt hier 1 denkfout. De verlatende werknemer kiest er helemaal niet voor om een lease contract te ontbinden. Dat is iets tussen de lease maatschappij en de werkgever, de werknemer is hier geen partij.

Het enige dat je doet is het ontbinden van jouw arbeidsovereenkomst. De vraag die dan open blijft is of je als werkgever daar voor wilt gaan liggen. Dat ik dat vanuit de werkgever erg onverstandig vindt mag duidelijk zijn ;)
MagniArtistique schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:39:
[...]

Even los van dat je een contract van ca 12.000 euro per jaar vergelijkt met een beetje hardware van 2000 euro max..

Als je moet reizen voor je werk dan is je werkgever vanuit goed werkgeverschap enkel verplicht om daar iets tegenover te zetten. Een business card, een dienstreizenvergoeding, een poule auto, etc. Een lease auto is geenszins een vanzelfsprekendheid en gewoon een secundaire arbeidsvoorwaarde.

Daar teken je voor, net als dat alleen je partner en gezinsleden erin mogen rijden. En de afspraken bij schades die je maakt. En zo ook de regeling als je besluit om het contract voortijdig te ontbinden.

Er is geen werkgever die een persoonlijk leasecontract overneemt op de zaak, dat doet zelfs die van mij niet. Waarom jij vervolgens denkt dat dat wel zou moeten is mij een raadsel. Niemand is het ook met je eens verder. Zou het kunnen dat als gren enkele werkgever het doet en geen enkele medewerker het met je eens is… dat jij het mis hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Dat van die opleidingen, met uitzondering van dingen die je voor je werk moet doen, ben ik trouwens volledig met je eens: hoe mijn werkgever dat doet is erg luxe, maar wel erg consequent ten opzichte van het hele HR beleid.
unifi schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:15:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01:02
MagniArtistique schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:42:

Ik had bij mijn vorige baas in mijn functie eigenlijk recht op een auto (was ook nodig voor het werk), maar die vond men niet nodig. Dikke prima. Ik zit om 7 uur in de trein en geen trein eerder dan voor mijn normale woon-werk verkeer. Vertraging? Jammer. Afspraak op locatie anderhalf uur treinen om 8 uur? Nee, half 9 wellicht. Anderhalf uur van klant naar kantoor waar de auto een half uur nodig heeft? Boeiend. Ik ga zitten, doe mijn ogen dicht en kom wel op het volgende station. Vanaf kantoor? Auto van iemand lenen en anders met het OV. Dat ik daarvoor om half 2 weg moet i.p.v. half 4, tjsa.

Over zo'n UP!. Moet je lekker doen met lange mensen, zitten ze binnen no-time in de ziektewet met rugklachten. Prop mij 3 maanden in een UP! en je kan mij daarna wegbrengen naar de ziektewet met rugklachten. Zo'n UP!/C1/Picanto is ook helemaal niet arbotechnisch verantwoord. Stoelen zonder steun, te veel windgeluid op hogere snelheden, veiligheid niet om over naar huis te schrijven.
Ik heb, dat is geen grap, meermaals een sollicitatietraject laten klappen omdat de werkgever, meestal uit de categorie detacheerder/uitzendbureau, wel vond dat ik dagelijks 300 km in een C1/UP!/Whatever klein kuthok kon gaan rijden. Ik verwacht echt geen A6 ofzo, maar een slag groter, waarmee je net wat veiliger zit en wat beter en comfortabeler zit verwacht ik wel.

[ Voor 10% gewijzigd door Pizza_Boom op 18-12-2021 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:32
MagniArtistique schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:39:
[...]

Bij mijn werkgever is het beleid als volgt: Als er nog een auto in je leaseklasse is, krijg je die. Als dat contract afgelopen is, mag je zelf een andere uitzoeken. Tenzij er op dat moment nog 1 over is in jouw leaseklasse, dan krijg je die. Ik heb dus een auto gekregen die halverwege zijn leasecontract is. Die heeft voor mij al 2 andere berijders gehad (1 collega met een hogere leaseklasse heeft hem als voorloopauto gebruikt), en hij had een paar maanden stilgestaan toen ik begon. En als ik wegga, lever ik hem in, zonder dat ik daarvoor hoef te betalen. Het is geen privé leasecontract, het is gewoon een bedrijfsmiddel. Wel een bedrijfsmiddel wat ik ook privé mag gebruiken, maar primair een bedrijfsmiddel. Daarnaast dus ook een stukje arbeidsvoorwaarde, maar als ik zou moeten betalen bij vertrek, zou ik daar niet mee akkoord gegaan zijn.

En dan had ik toch ook echt een auto nodig gehad voor mijn functie.

Kijk, als je de auto puur als arbeidsvoorwaarde krijgt, of voor een deel wat je boven je leasebudget zit, kan ik me best voorstellen dat je akkoord gaat met zo'n voorwaarde. En in mijn geval, als er een auto beschikbaar is na afloop van mijn leasecontract, mag ik ook niet mopperen dat ik die gewoon maar te nemen heb...

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:08
@overhyped het is standaard forumetiquette om je reactie onder onder het bericht waarop je reageert te plaatsen. Zou jij dat alsjeblieft ook willen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Pizza_Boom schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 01:12:
[...]
Ik had bij mijn vorige baas in mijn functie eigenlijk recht op een auto (was ook nodig voor het werk), maar die vond men niet nodig. Dikke prima. Ik zit om 7 uur in de trein en geen trein eerder dan voor mijn normale woon-werk verkeer. Vertraging? Jammer. Afspraak op locatie anderhalf uur treinen om 8 uur? Nee, half 9 wellicht. Anderhalf uur van klant naar kantoor waar de auto een half uur nodig heeft? Boeiend. Ik ga zitten, doe mijn ogen dicht en kom wel op het volgende station. Vanaf kantoor? Auto van iemand lenen en anders met het OV. Dat ik daarvoor om half 2 weg moet i.p.v. half 4, tjsa.

Over zo'n UP!. Moet je lekker doen met lange mensen, zitten ze binnen no-time in de ziektewet met rugklachten. Prop mij 3 maanden in een UP! en je kan mij daarna wegbrengen naar de ziektewet met rugklachten. Zo'n UP!/C1/Picanto is ook helemaal niet arbotechnisch verantwoord. Stoelen zonder steun, te veel windgeluid op hogere snelheden, veiligheid niet om over naar huis te schrijven.
Ik heb, dat is geen grap, meermaals een sollicitatietraject laten klappen omdat de werkgever, meestal uit de categorie detacheerder/uitzendbureau, wel vond dat ik dagelijks 300 km in een C1/UP!/Whatever klein kuthok kon gaan rijden. Ik verwacht echt geen A6 ofzo, maar een slag groter, waarmee je net wat veiliger zit en wat beter en comfortabeler zit verwacht ik wel.
Uiteraard moet je wel arbo verantwoord kunnen reizen. Een polo of een seat ibizia is wat dat betreft al een heel stuk geschikter. Maar dat was een beetje beside the point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Wild Chocolate schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 01:46:
[...]

Bij mijn werkgever is het beleid als volgt: Als er nog een auto in je leaseklasse is, krijg je die. Als dat contract afgelopen is, mag je zelf een andere uitzoeken. Tenzij er op dat moment nog 1 over is in jouw leaseklasse, dan krijg je die. Ik heb dus een auto gekregen die halverwege zijn leasecontract is. Die heeft voor mij al 2 andere berijders gehad (1 collega met een hogere leaseklasse heeft hem als voorloopauto gebruikt), en hij had een paar maanden stilgestaan toen ik begon. En als ik wegga, lever ik hem in, zonder dat ik daarvoor hoef te betalen. Het is geen privé leasecontract, het is gewoon een bedrijfsmiddel. Wel een bedrijfsmiddel wat ik ook privé mag gebruiken, maar primair een bedrijfsmiddel. Daarnaast dus ook een stukje arbeidsvoorwaarde, maar als ik zou moeten betalen bij vertrek, zou ik daar niet mee akkoord gegaan zijn.

En dan had ik toch ook echt een auto nodig gehad voor mijn functie.

Kijk, als je de auto puur als arbeidsvoorwaarde krijgt, of voor een deel wat je boven je leasebudget zit, kan ik me best voorstellen dat je akkoord gaat met zo'n voorwaarde. En in mijn geval, als er een auto beschikbaar is na afloop van mijn leasecontract, mag ik ook niet mopperen dat ik die gewoon maar te nemen heb...
Bij ons zijn daar standaard poule auto’s voor die je je eerste jaar in gebruik krijgt. Dus die optie is er al voor iemand die net in functie treedt.

Let wel; er zijn natuurlijk een hele hoop andere opties naast afkopen: doorschuiven aan een collega (ik heb bijvoorbeeld nog 4% bijtelling, die ben ik zo kwijt), meenemen naar je nieuwe werkgever of meenemen op je eigen zaak (99% van de mensen die bij ons stoppen beginnen iets voor zichzelf of gaan het zelfde werk doen bij een partner). Maar ik snap dat een werkgever zich geen tientallen auto’s in de maag laat splitsen omdat iemand bedenkt dat ie wat anders wil.
Pagina: 1