Vraag

• McOrmick
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hi allen. Ik heb de providermodem van KPN glasvezel (Telfort via BudgetThuis) en mijn Asus router vervangen door de Fritz!Box 7590 zodat ik geen VLAN tagging meer hoef in te stellen wanneer ik over ga naar T-mobile Thuis. Zo'n beetje alles is nu ingesteld i.c.m. IGMP snooping op de verschillende switches.

Ik ben gewend de vaste apparaten een DHCP address reservation met een descriptieve hostname te geven zodat ik lokaal makkelijk bij interfaces van de apparaten kan. Nu geeft de 7590 alle apparaten een .fritz.box hostname suffix en daar kan ik maar niet aan wennen. Voorts is .box een proposed tld dat in de toekomst mogelijk security issues met zich meebrengt als een onverlaat 'fritz.box' gaat registreren.

Even had ik de ijdele hoop door de Fritz!Box name in 'Home Network' > 'FRITZ!Box Name' te veranderen naar 'local' dit het gewenste resultaat zou geven, maar dat verandert enkel de naam in een select aantal services.

Ik wil dus graag de dhcp hostname suffix op '.local' kunnen instellen, maar ik kan dat nergens in de (onlogisch geordende) interface vinden. Google geeft me veel omwegen, al dan niet in het Duits. Heeft een Tweaker het voor elkaar gekregen de hostname van de 7590 te veranderen?

Alle reacties

• laurens0619
  • Laatst online: 23:25
Ik heb even meegegoogled en wat ik overal lees: nee, kan niet

Je zou dhcp uit kunnen zetten en dit door bv een pi laten verzorgen mrja...

CISSP! Drop your encryption keys!

• McOrmick
  • Niet online
Heb zelf wat gevonden. Als je bij "Home Network" > "Network" > "Network Settings" in plaats van "Internet Router" nu "IP Client" kiest, dan kan je "via LAN" de "DHCP host name" opgeven. Helaas default hij terug naar 'fritz.box' bij het selecteren van "Internet Router" als Operating mode...

Het via de DOM aanpassen van de value resulteert wel in een POST met de 'local'-waarde, doch lijkt er een server-side validatie op te zitten en default hij terug naar 'fritz.box' bij de opvolgende XHR request...

Dan hoop ik maar dat AVM in de aankomende sunrise periode 'fritz.box' registreert. 🤪

• tw_gotcha
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-09 08:24
als je nog 1 kastje hebt waarop glasvelzel binnekomt is dat de router, die kan dan geen client zijn toch?

Ik heb net hetzelfde gedaan, experia 10 eruit en fritzbox erin. Als ik je vraag goed begrijp doe je volgens mij:

in het menu -> home network -> network -> klik op het apparaat(potlood icoontje rechts) -> het nieuwe menu kun je de naam van je apparaat geven en evt het dchp adres op vast zetten

is dat wat je bedoelt?

ik was wel een beetje verbaasd dat de default addressen 192.168.188 xxx zijn. Experia had 192.168.2.xxx Dat kun je geloof ik niet veranderen maar maakt mij ook niet uit. Ik heb nog steeds een TPLink router achter de fritzbox hangen momenteel om te kijken of ik die nog nodig heb (ivm wifi)

succes!

[Voor 11% gewijzigd door tw_gotcha op 28-12-2021 11:31]

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee