Verschil tussen DNS en DNSMasq op een DD-WRT router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos149
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-06 19:51
Goeiemorgen Tweakers,

In mijn netwerk heb ik onder andere Pi-Hole draaien op mijn server.
De WiFi, DHCP enz worden gedaan door mijn DD-WRT router.
In mijn DD-WRT router heb ik aangegeven dat mijn Pi-Hole functioneert als mijn DNS.
Dit is gedaan door:

In DD-WRT ga je naar services --> services en onder additional dnsmasq options heb ik geplaatst
```
dhcp-option=6,192.168.1.141
domain-needed
bogus-priv
no-resolv
server=192.168.1.141
expand-hosts
```
Werkt super, heb het ooit op internet gevonden. Niks te klagen! Daarvoor dien je onder setup --> basic setup aan te geven 'Use DNSmasq for DNS'. Naar mijn idee doen daarom de settings voor DNS op deze pagina er niet meer toe.

Maar, ik wist dat de ssd van mijn servertje een beetje op zijn einde liep. Dit weekend stopte hij ermee. Resultaat; server down. DD-WRT kon de DNS niet vinden en daardoor geen netwerk. Maar wat nou als je in kunt stellen dat als de eerste priio DNS niet bereikbaar is je terug kunt vallen op een andere DNS?

Daar komen mijn vragen dan ook vandaan:
Wat is het verschil tussen DNS en DNSMasq? Als ik het goed begrijp is DNSMasq een service die je kunt gebruiken voor DNS en DHCP, maar niet noodzakelijk. Heb ik DNSMasq nodig voor mijn opstelling?

Zou ik misschien ook iets aan de DNSMasq opties toe kunnen voegen waardoor ik een tweede server kan aangeven? Zoals 1.1.1.1 ofzo.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:43
DNS is een service die leesbare internet namen vertaalt naar ipadressen.
Over het algemeen gebruik je DNS servers die zich ergens op het internet bevinden, tenzij je zelf een DNS server hebt maar dat is onwaarschijnlijk.

DNSMasq is een combinatie van DHCP server en DNS forwarder.
Devices die gebruikt maken van DHCp krijgen dan als DNS server het ipadres waar die DNSMasq op draait en die forward dat weer naar DNS servers op het internet.

Als die server waar je DNSMasq op hebt draaien ermee stop dan zul je allereerst een ander DHCP server moeten hebben, dus als je de DHCP server in je router weer aanzet moet alles weer werken.
Uiteraard nadat je elke device opnieuw hebt opgestart of een DHCP release/renew gedaan hebt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:59
Met @Ben(V)

Maar waarom al die custom scripts?
Je kunt toch gewoon het ip van de pihole dns invullen in de interfac?E

Afbeeldingslocatie: https://torguard.net/images/dd_wrt_dns.png

en dan als 2e dns het 1.1.1.1 ip adres

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos149
laurens0619 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 16:53:
Met @Ben(V)

Maar waarom al die custom scripts?
Je kunt toch gewoon het ip van de pihole dns invullen in de interfac?E

[Afbeelding]

en dan als 2e dns het 1.1.1.1 ip adres
Ja, dit leek mij ook wel een goede optie. Alleen hier loop ik een beetje tegen mijn gebrek aan kennis aan. Heb jij de optie 'Use DNSmasq for DNS' aan of uit staan? Bij het invullen van de twee statische opties gebeurde er namelijk niets. En wat heb je ingevuld bij Local DNS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos149
Ben(V) schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 16:25:
DNS is een service die leesbare internet namen vertaalt naar ipadressen.
Over het algemeen gebruik je DNS servers die zich ergens op het internet bevinden, tenzij je zelf een DNS server hebt maar dat is onwaarschijnlijk.

DNSMasq is een combinatie van DHCP server en DNS forwarder.
Devices die gebruikt maken van DHCp krijgen dan als DNS server het ipadres waar die DNSMasq op draait en die forward dat weer naar DNS servers op het internet.

Als die server waar je DNSMasq op hebt draaien ermee stop dan zul je allereerst een ander DHCP server moeten hebben, dus als je de DHCP server in je router weer aanzet moet alles weer werken.
Uiteraard nadat je elke device opnieuw hebt opgestart of een DHCP release/renew gedaan hebt.
Duidelijke taal. Onder het kopje DHCP heb ik alles voor de DHCP ingesteld met onderaan de optie 'use dnsmasq for dns' ingeschakeld. Ik neem dus aan dat DNSmasq geen DHCP voor zijn rekening neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistral55
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-03 11:38
En hoe kan ik dit oplossen dan ?

11:28:48 raspberrypi pihole-FTL[1000]: dnsmasq: failed to create listening socket for port 53: Address in use
11:28:48 raspberrypi dnsmasq[1000]: failed to create listening socket for port 53: Address in use
11:28:48 raspberrypi dnsmasq[1000]: FAILED to start up
11:28:50 raspberrypi pihole-FTL[1000]: 2025-03-02 11:28:48.871 CET [1000M] INFO: PID of FTL process:1000
Pagina: 1