Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:16
Ik werk al enige tijd als ZZP'er en het einde van het jaar is in zicht, dus tijd om de cijfers op te maken.

Fictieve cijfers:
- Gereserveerde IB op zakelijke rekening: 50.000,-
- Gereserveerde BTW op zakelijke rekening: 5.000,- (dit is dus de BTW van Q4 2021 wat ik in Q1 2022 moet betalen aan de BD).
- Buffer op zakelijke rekening: 50.000,-
- Spaargeld op prive rekening: 50.000,-

Welk deel van bovenstaande behoort tot mijn vermogen en moet ik VRH over betalen?

Volgens mijn boekhouder is IB een prive kwestie en dien je het gereserveerde geld ook als prive aan te merken. Hooguit dat je de BTW niet mee hoeft te laten tellen voor de VRH. Iedereen die anders beweert heeft volgens mijn boekhouder daar geen bron voor.

In een aantal andere topics op Tweakers wordt er aangegeven dat mijn boekhouder niet gelijk heeft en dat je het gereserveerde bedrag voor IB niet mee hoeft te laten tellen voor VRH.

Rechtsvorm onderneming is een eenmanszaak.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:23
Volgens KNAB:
Let op: Je inkomsten uit sparen op een particuliere rekening, tellen mee voor box 3. Als je als zzp’er een eenmanszaak hebt én op een zakelijke rekening spaart, tellen de inkomsten mee voor box 1. De Belastingdienst geeft aan dat je wel aannemelijk moet kunnen maken dat je het bedrag dat je zakelijk spaart, ook voor je zaak nodig hebt of zult hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-07 11:09
Je gereserveerde IB is toch in feite een kortlopende schuld aan de BD? Zodoende lijkt het me niet in box 3 te vallen en dus niet mee te tellen voor je VRH. Vwb de gereserveerde BTW lijkt me hetzelfde verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:19
c-nan schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 08:48:
Ik werk al enige tijd als ZZP'er en het einde van het jaar is in zicht, dus tijd om de cijfers op te maken.

Fictieve cijfers:
- Gereserveerde IB op zakelijke rekening: 50.000,-
- Gereserveerde BTW op zakelijke rekening: 5.000,- (dit is dus de BTW van Q4 2021 wat ik in Q1 2022 moet betalen aan de BD).
- Buffer op zakelijke rekening: 50.000,-
- Spaargeld op prive rekening: 50.000,-

Welk deel van bovenstaande behoort tot mijn vermogen en moet ik VRH over betalen?

Volgens mijn boekhouder is IB een prive kwestie en dien je het gereserveerde geld ook als prive aan te merken. Hooguit dat je de BTW niet mee hoeft te laten tellen voor de VRH. Iedereen die anders beweert heeft volgens mijn boekhouder daar geen bron voor.

In een aantal andere topics op Tweakers wordt er aangegeven dat mijn boekhouder niet gelijk heeft en dat je het gereserveerde bedrag voor IB niet mee hoeft te laten tellen voor VRH.

Rechtsvorm onderneming is een eenmanszaak.
toon volledige bericht
BTW kan je ook 31-12 betalen, doe ik altijd, ben ik einde jaar ook geheel klaar. Kronkel in mijn hoofd :P
Je kan natuurlijk ook gewoon zeggen zeggen dat die ton gewoon algemene reservering is voor ziek zijn, sparen voor andere auto en post algemeen. Dat je daar dan het jaar erop ergens in juni iets anders van betaald, dat is toch ook ondernemerschap wat men zo graag wil zien :? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:07
Die 50.000 op je prive-rekening heb je toch gereserveerd voor de inkomstenbelasting O-)

Als je 50.000 inkomstenbelasting moet betalen dan lijkt het me niet heel gek dat er een ton op je zakelijke rekeningen staat. Je hoeft aan niemand te verantwoorden waarvoor dat geld er staat. Dat hoeft pas wanneer het buitensporige bedragen zijn. Maar een ton (of een paar ton) kan toch prima. Je kunt zakelijk sparen voor een Tesla of een kantoorpand, een flinke buffer aanhouden voor het geval iemand je ergens voor aansprakelijk stelt, etc...

Zoals celshof aangeeft is het uitgangspunt: zakelijke rekening box 1, priverekening box 3. Bij excessen (of vermoeden van misbruik zoals een enorme storting van prive naar zakelijk op 15 december) moet je die kunnen verklaren.
KoningsGap schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:03:
Je gereserveerde IB is toch in feite een kortlopende schuld aan de BD? Zodoende lijkt het me niet in box 3 te vallen en dus niet mee te tellen voor je VRH. Vwb de gereserveerde BTW lijkt me hetzelfde verhaal.
Die schuld gaat volgens mij pas tellen als je de aanslag hebt. Voor de BTW is dat op 31 december, maar voor de IB wordt het pas voorjaar. In box 3 kun je volgens mij ook geen toekomstige verplichtingen aftrekken, anders kon je ook je verschuldigde hypotheekrente vast opvoeren.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• __1337__
  • Laatst online: 03-07 10:24
Inkomsten op zakelijke rekeningen behorende tot je eenmanszaak zijn geen grondslag voor de VRH. Alleen geld op privérekeningen van jou en je eventuele partner. Wij doen dit voor al onze klanten op deze wijze, ik zit al 14 jaar in de Accountancy en weet niet beter dan dit.

In jouw specifieke geval:

Fictieve cijfers:
- Gereserveerde IB op zakelijke rekening: 50.000,- ZAKELIJK
- Gereserveerde BTW op zakelijke rekening: 5.000,- (dit is dus de BTW van Q4 2021 wat ik in Q1 2022 moet betalen aan de BD).ZAKELIJK
- Buffer op zakelijke rekening: 50.000,- ZAKELIJK
- Spaargeld op prive rekening: 50.000,- BOX 3, VRH

Het is wel van belang dat een zakelijke rekening ook in je eenmanszaak is opgenomen als rekening. Als dat niet zo is, dan is het alsnog box 3. De zakelijke rekeningen moet dus op je balans staan van je eenmanszaak.

[ Voor 56% gewijzigd door __1337__ op 14-12-2021 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-07 22:54
Al zou je boekhouder gelijk hebben (wat ik niet denk), dan zou je ook heel goed middels een voorlopige aangifte kunnen zorgen dat die 50K IB deze maand nog van je rekening verdwijnt.

Overigens schaar ik mij bij de mensen die zeggen dat het, net zoals de BTW, een schuld aan de BD is, en daarmee zeker niet hoort bij je prive-vermogen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
__1337__ schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:25:
Inkomsten op zakelijke rekeningen behorende tot je eenmanszaak zijn geen grondslag voor de VRH. Alleen geld op privérekeningen van jou en je eventuele partner. Wij doen dit voor al onze klanten op deze wijze, ik zit al 14 jaar in de Accountancy en weet niet beter dan dit.

In jouw specifieke geval:

Fictieve cijfers:
- Gereserveerde IB op zakelijke rekening: 50.000,- ZAKELIJK
- Gereserveerde BTW op zakelijke rekening: 5.000,- (dit is dus de BTW van Q4 2021 wat ik in Q1 2022 moet betalen aan de BD).ZAKELIJK
- Buffer op zakelijke rekening: 50.000,- ZAKELIJK
- Spaargeld op prive rekening: 50.000,- BOX 3, VRH
Klinkt, zeker voor een eenmanszaak, bijna als een tè eenvoudige manier om VRH te ontduiken...

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __1337__
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:30:
[...]

Klinkt, zeker voor een eenmanszaak, bijna als een tè eenvoudige manier om VRH te ontduiken...
Vaak met dergelijke spaargelden in een eenmanszaak heb je ook een inkomen van 120k+. Dan is een eenmanszaak vaak ook niet meer interessant en ga je over naar een B.V. Als je jaar in jaar uit 120k+ in de eenmanszaak verdient zit je in een zeer ongustig box 1 tarief dat verreweg nadelig is t.o.v. VRH. (49,5% t.o.v. 1,2-1,4% VRH :+ )

[ Voor 3% gewijzigd door __1337__ op 14-12-2021 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:07
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:30:
Als je zakelijk spaart betaal je geen VRH. Maar je moet wel in box 1 het gerealiseerde rendement afrekenen. Afhankelijk van rentestand en hoogte VRH kan het een gunstiger uitpakken dan het ander. Maar een echte loophole is het niet, imho.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Freeaqingme schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:27:
Overigens schaar ik mij bij de mensen die zeggen dat het, net zoals de BTW, een schuld aan de BD is, en daarmee zeker niet hoort bij je prive-vermogen.
IB is inderdaad een schuld aan de Belastingdienst, maar geen zakelijke schuld. Zonder eenmanszaak zou je immers ook IB betalen. Gereserveerd geld voor het betalen van de IB-schuld valt daarom gewoon in box 3.

Merk daarbij op dat belastingschulden niet als schuld aangemerkt worden in box 3, zie https://www.belastingdien...chulden/belastingschulden

Als je VRH wilt voorkomen over gereserveerd geld voor de IB-schuld, kun je het beste aangifte doen en de voorlopige aanslag voor peildatum 1 januari betalen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __1337__
Mensen even voor de duidelijkheid: grondslag VRH betreft geld op een zakelijke rekening of geld op een privé rekening. Dat is de vraag van TS. Belastingschuld ja/nee doet daar niet aan af. Gereserveerd op een zakelijke rekening voor inkomstenbelasting is zakelijk, gereserveerd geld op een privé rekening voor inkomstenbelasting is VRH. De inkomstenbelastingschuld is inderdaad geen box 3 schuld noch zakelijke schuld.

[ Voor 10% gewijzigd door __1337__ op 14-12-2021 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
__1337__ schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:36:
Mensen even voor de duidelijkheid: grondslag VRH betreft geld op een zakelijke rekening of geld op een privé rekening. Dat is de vraag van TS. Belastingschuld ja/nee doet daar niet aan af. Gereserveerd op een zakelijke rekening voor inkomstenbelasting is zakelijk, gereserveerd geld op een privé rekening voor inkomstenbelasting is VRH. De inkomstenbelastingschuld is inderdaad geen box 3 schuld noch zakelijke schuld.
Het gaat er niet om of gereserveerd geld op een zakelijke rekening staat, maar om de bestemming daarvan. Je mag een zakelijke rekening niet gebruiken voor het aanhouden van liquide middelen die geen zakelijke doel hebben. Inkomstenbelasting afdragen dient geen zakelijk doel, dus valt gereserveerd geld voor IB onder box 3.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
__1337__ schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:36:
Het is totaal niet boeiend of het op een zakelijke rekening staat of niet. Belastingen gaan uit van feitelijke omstandigheden. Als jij al je geld op een zakelijke rekening stort dan is dat nog niet direct zakelijk.

Edit wat @ari3 zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
ari3 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:35:
[...]
IB is inderdaad een schuld aan de Belastingdienst, maar geen zakelijke schuld. Zonder eenmanszaak zou je immers ook IB betalen.
Dat zijn we met elkaar eens. Maar normaliter houdt de werkgever dat al in voor je en betaal je daar ook geen VRH over.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
ari3 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:43:
[...]
Het gaat er niet om of gereserveerd geld op een zakelijke rekening staat, maar om de bestemming daarvan. Je mag een zakelijke rekening niet gebruiken voor het aanhouden van liquide middelen die geen zakelijke doel hebben. Inkomstenbelasting afdragen dient geen zakelijk doel, dus valt gereserveerd geld voor IB onder box 3.
Wie is de boekhouder om te bepalen dat het bedoelt is voor IB? Volgens vermogensetikettering is dit nog steeds zakelijk vermogen.
PolarBear schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:44:
[...]

Het is totaal niet boeiend of het op een zakelijke rekening staat of niet. Belastingen gaan uit van feitelijke omstandigheden. Als jij al je geld op een zakelijke rekening stort dan is dat nog niet direct zakelijk.

Edit wat @ari3 zegt.
Dat schrijf ik ook niet, maar als jij een grondslag hebt om aan te tonen dat jij geld nodig hebt en dat zakelijk stort of achterhoudt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
PolarBear schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:44:
[...]

In beginsel klopt dat wel natuurlijk. Echter, stamt dat ook voort uit het feit dat vroeger men gewoon 1 rekening had. Mijn opa was boer, en had bij de Rabobank 1 rekening. Die werd zowel gebruikt voor de boodschappen, alsook voor de inkomsten van zijn varkens/koeien/graan.

Echter, tegenwoordig werkt nagenoeg iedereen met een gescheiden prive en zakelijke rekening. Als je dan doorgaans je zakelijke rekening enkel zakelijk gebruikt, dan kan je makkelijker overtuigen dat bedrag X 'dus' ook zakelijk aangemerkt moet worden. Doe jij dagelijks je boodschappen van je zakelijke rekening dan houdt dat argument geen stand.

Ook andere omstandigheden van het geval tellen mee. Als jij op 30 december nog even 50K van prive naar zakelijk overmaakt, en op 2 januari weer van zakelijk naar prive, dan is het lastig uitleggen. Echter, als het gewoon gedurende het jaar accumuleert en je gebruikt het het begin van het nieuwe jaar om die IB te voldoen dan is het weer veel makkelijker uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:21
Volgende keer: voorlopige aanslag indienen en afstorten. Dat doe ik iig aan het eind van het jaar.. daarnaast hou je een zakelijke reserve aan voor het geval je zonder opdracht komt te zitten. Ik doe hiervoor 12 x mijn maandelijkse winstuitkering. Rest is lastig aan te merken als zakelijk reserve, zonder extreem te gaan overdrijven..
Pagina: 1