Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:26

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ik heb een defecte Samsung S24C550VL, die sinds gisteren de hele tijd aan en vrijwel meteen weer uit gaat. Het is een oudje, maar gezien hij relatief makkelijk open ging, besloot ik maar eens een kijkje te nemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9cmRn-eqSLTtjfiZ6Ry799s4dA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/96z878h1a7mPQJyPbnS1XNUF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/en4ym0S28nkLFb9VCHnPa8MRxSY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zwcmYEkEBGFWSIQiSkywcGvD.png?f=fotoalbum_large

Iemand een idee wat een verdacht component kan zijn? Vroeger had je nog wel van die rotte condensatoren, maar hier zijn het van die moderne solid state? condensatoren. Zouden die nog steeds zo eenvoudig stuk kunnen gaan?

Ik vind helaas maar weinig technische info over het scherm. Het is gelukkig een 'modern' scherm zonder van die enge hoog-voltage CCFL-verlichting, dus ik durf er wat meer mee te proberen.

Wat ik al geprobeerd heb:
- Andere stroomadapter die ook 14 volt is. Geen verschil.
- Meten van de voltage regulator, meet ik ook gewoon 14 volt.

[ Voor 5% gewijzigd door MsG op 13-12-2021 23:09 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

MsG schreef op maandag 13 december 2021 @ 23:07:
... Vroeger had je nog wel van die rotte condensatoren, maar hier zijn het van die moderne solid state? condensatoren. Zouden die nog steeds zo eenvoudig stuk kunnen gaan?
Er zitten maar 4 grote condensatoren op het bordje. Die zijn 100μF/25V. Die gaan niet stuk ben ik geneigd te zeggen
...
- Meten van de voltage regulator, meet ik ook gewoon 14 volt.
Is dat onder belasting of onbelast? En als het scherm, na even aangeweest te zijn uit gaat, is het dan nog steeds 14 volt?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik kan het niet goed zien, maar best kans dat als het een oudje is er nog CCFL verlichting in zit, een soort TL. Die, of de bijbehorende hoogspanningsvoeding, willen nog wel eens stuk gaan.

Edit: volgens de specs is het LED. En dat schreef je al ook... ik had mijn koffie nog niet op :+

[ Voor 20% gewijzigd door _ferry_ op 14-12-2021 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:41

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik neem aan dat de LED verlichting ook een eigen voedingsdeel kent.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
memphis schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:37:
Ik neem aan dat de LED verlichting ook een eigen voedingsdeel kent.
De led-verlichting komt ook uit op deze print, dat is het kleine stekkertje linksbovenin op de printplaat.

Ik zal de voltage regulator tzt even wat uitgebreider doormeten. Ik merkte vooralsnog geen spanningsfluctuaties die corresponderen met het aan uit gaan van het beeld.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:57
MsG schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:39:
[...]

De led-verlichting komt ook uit op deze print, dat is het kleine stekkertje linksbovenin op de printplaat.

Ik zal de voltage regulator tzt even wat uitgebreider doormeten. Ik merkte vooralsnog geen spanningsfluctuaties die corresponderen met het aan uit gaan van het beeld.
Schijn eens een zaklamp op het scherm als deze 'aan' staat. Dan kan je zien of de backlight knippert of dat het hele scherm uitvalt. Als je wel beeld hebt maar geen backlight is dat weer 1 stapje dichterbij de juiste plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Bloodhoundje schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:59:
[...]

Schijn eens een zaklamp op het scherm als deze 'aan' staat. Dan kan je zien of de backlight knippert of dat het hele scherm uitvalt. Als je wel beeld hebt maar geen backlight is dat weer 1 stapje dichterbij de juiste plek.
Ik heb op die momenten helaas ook daadwerkelijk geen beeld. Het lijkt dus niet puur de backlight zelf te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
MsG schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:36:
[...]

Ik heb op die momenten helaas ook daadwerkelijk geen beeld. Het lijkt dus niet puur de backlight zelf te zijn.
Dan is het beste startpunt om te controleren of alle voedingsspanningen aanwezig zijn op de interne voeding. Goede kans dat de voeding niet goed opstart en 'hikt'. Mocht je scherpere foto's van de printplaat kunnen maken helpt dat veel. De huidige is erg donker (door de flits gok ik) waardoor de meeste details/informatie niet leesbaar zijn voor mij :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Bloodhoundje schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:15:
[...]

Dan is het beste startpunt om te controleren of alle voedingsspanningen aanwezig zijn op de interne voeding. Goede kans dat de voeding niet goed opstart en 'hikt'. Mocht je scherpere foto's van de printplaat kunnen maken helpt dat veel. De huidige is erg donker (door de flits gok ik) waardoor de meeste details/informatie niet leesbaar zijn voor mij :) .
Terecht punt. Zal eens even kijken of ik wat betere foto's kan maken vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Even tikken tegen de print om te kijken of het een los contact is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Bloodhoundje schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:15:
[...]

Kan je hier wat mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZulLfmY-OC7o3smT9B3nRI0cgZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4cTonUv06gGLZ3GTmLURUOZz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ed1vgFzpQ6hpbvT-FM7-UAHIRiI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3iyNz1LA2vzhW5XjtChUYEnv.png?f=fotoalbum_large
Bloodhoundje schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:59:
[...]

Ik had toch niet helemaal goed gekeken, of ik had wellicht het scherm niet goed aan. Het scherm blijft inderdaad aan, maar de backlight valt uit. Ik ken deze symptomen alleen van CCFL, maar dit scherm zou led moeten zijn, en heeft ook nergens een hoogspannings-circuit wat je bij CCFL wel aantreft.

Wat zou nu gebruikelijk zijn.Dat de backlight zelf stuk is? Of dat het printje de vermogensvraag niet meer kan leveren? Wat zou een goede stap zijn nu?

Deze lijkt er inwendig nog redelijk op. Helaas kan ik er niets van verstaan, maar het lijkt er op alsof hij met die externe boost module een aanzienlijk deel van het circuit overslaat.

[ Voor 32% gewijzigd door MsG op 17-12-2021 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Defecte led backlight kan ook door de aansturing komen. Meestal worden deze ook met een LED PWM driver gevoed (zodat je het scherm ook kan dimmen zonder flikkering etc). Kan je een closeup maken van het deel van het bord waar de LEDs op inpluggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 12:11
Led drivers defect wou ik net zeggen.

Als je gelukt hebt staat het hele board op Ali voor weinig. Ik zal even meezoeken.

Edit: deze net niet helaas https://nl.aliexpress.com...=bn94+motherboard+samsung

Vorig jaar van een Iiyama het driverboard vervangen, deze was nog geen 15 euro. Was een mooi 22" full hd monitortje net als deze, dus blij dat deze weer opgelapt was.

[ Voor 58% gewijzigd door pennywiser op 17-12-2021 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
pennywiser schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:15:
Led drivers defect wou ik net zeggen.

Als je gelukt hebt staat het hele board op Ali voor weinig. Ik zal even meezoeken.

Edit: deze net niet helaas https://nl.aliexpress.com...=bn94+motherboard+samsung

Vorig jaar van een Iiyama het driverboard vervangen, deze was nog geen 15 euro. Was een mooi 22" full hd monitortje net als deze, dus blij dat deze weer opgelapt was.
Ik kon er niks voor vinden helaas, alle nummers en dingen op het moederbord ook al ingeklopt, maar helaas niks.

Met een televisie wel eens een t-con bordje voor 5 euro gescoord om weer een werkende tv te hebben. Daar valt niet tegenop te speuren en solderen.

Foto van het led deel zal ik even maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Bloodhoundje schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:12:
Defecte led backlight kan ook door de aansturing komen. Meestal worden deze ook met een LED PWM driver gevoed (zodat je het scherm ook kan dimmen zonder flikkering etc). Kan je een closeup maken van het deel van het bord waar de LEDs op inpluggen?
Even wat meer context, dit scherm heb ik gekregen van mijn dumpster-dive hobby. Ik dacht dat iemand hem gewoon oud vond, want hij werkte meteen toen ik hem aansloot, alleen het scherm bibberde een heel klein beetje. Ik heb hem toen gereset in de menu-instellingen, en toen was dat trillen ook weg.

Toen ik hem een dag later wilde aansluiten, kreeg ik dus de symptomen uit dit topic, dus hij was wel degelijk weggegooid omdat hij niet meer werkte.

Omdat hij de eerste dag dat ik hem aansloot, perfect werkte, verdenk ik eerder iets op het moederbord, dan de backlight zelf.

Hier wat close-ups bij dag, de onderste stekker is van de backlight. Er is maar 1 stekker voor de backlight bij dit model:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKtLURDPPtFNDDVlGtqYHNnbFDc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qBpGT9uY8BZz42arfxkiX3Lv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujJbFoLLOEdmD57Pl38FtlcblGY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AonfAsiboRKJvjEVH3VKFZpF.png?f=fotoalbum_large

Wat zou nou met deze uitgelegde symptomen het meest logische component zijn op het moederbord wat de geest heeft gegeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodhoundje
MsG schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:48:
[...]

Even wat meer context, dit scherm heb ik gekregen van mijn dumpster-dive hobby. Ik dacht dat iemand hem gewoon oud vond, want hij werkte meteen toen ik hem aansloot, alleen het scherm bibberde een heel klein beetje. Ik heb hem toen gereset in de menu-instellingen, en toen was dat trillen ook weg.

Toen ik hem een dag later wilde aansluiten, kreeg ik dus de symptomen uit dit topic, dus hij was wel degelijk weggegooid omdat hij niet meer werkte.

Omdat hij de eerste dag dat ik hem aansloot, perfect werkte, verdenk ik eerder iets op het moederbord, dan de backlight zelf.

Hier wat close-ups bij dag, de onderste stekker is van de backlight. Er is maar 1 stekker voor de backlight bij dit model:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat zou nou met deze uitgelegde symptomen het meest logische component zijn op het moederbord wat de geest heeft gegeven?
Even mijn pro paint skills:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmhSwDALD4q-EjKx-RiKKIpyxv4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ux9ahySEkg9AYZFnTK46GjJQ.png?f=fotoalbum_large

Kan je de sticker in het oranje omlijst eens weghalen en kijken wat hier onder zit? Ik gok dat hier nog een IC Verstopt zit dat de FET aanstuurt (grote rode cirkel) die uiteindelijk de spanning voor de back ledlight via de spoel gemarkeerd CM1239(L801 op printindicatie) aanstuurt.

Als je een multimeter bij de hand hebt. Kan je dan de + van je multimeter op de kleine rode cirkel zetten op het ronde bolletje met VLED erbij. Dit is een testpunt die in de fabriek gebruikt wordt om te controleren of de voedingsspanning van de LED backlight aanwezig is.
De - van je multimeter moet je even op een groundplane aansluiten (de min draad van waar de stroom binnenkomt op het scherm printje is hier bijvoorbeeld geschikt voor.

De backlight spanning zou ik verwachten ergens rond de 48-60v :). Deze zou dus aanwezig moeten zijn met de backlight aan, en zodra de backlight uitvalt moet deze weg zijn. Als dit het geval is weet je dat de driver op dat moment stopt met werken.

Mogelijk defecte onderdelen is de vervolgstap. Het is jammer dat er geen typenummer op de FET staat. dat zou het makkelijker maken om de pinout te weten. Al is dit aan de PCB redelijk goed te gokken (onderste pootje bij de Q802 markering kan je de multimeter + pin even op zetten om te meten of hier spanning op aanwezig is (wssch gelijk aan de voedingsspanning van het scherm zelf). Het bovenste pootje zou de pwm puls vanuit de driver IC moeten bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Super bedankt voor je hulp en uitleg tot nu toe @Bloodhoundje.

Even de boel gemeten, en losgetrokken qua stickertje.

Bevindingen: Standby-spanning van het testpunt is 13,75 volt. Bij het aandoen, schiet hij heel even naar ~ 40-48 achtige spanningen, maar dropt dan gauw weer naar 30, en dat gaat dan eventjes een paar keer door en dan gaat hij op den duur weer naar die 13,75. Lijkt er dus op dat hij dat voltage niet lekker kan geven.

Zou het in dit geval dus het groot omcirkelde ding zijn? Die is in elk geval redelijk eenvoudig te solderen lijkt het.

Hier nog even nieuwe het nieuwe plaatje van wat zich achter de sticker bevindt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5Dl3QD32VXiibLd4-ywCfycJI4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EAxhEERcATwrKYO0Ax7gLXII.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
MsG schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:52:
Super bedankt voor je hulp en uitleg tot nu toe @Bloodhoundje.

Even de boel gemeten, en losgetrokken qua stickertje.

Bevindingen: Standby-spanning van het testpunt is 13,75 volt. Bij het aandoen, schiet hij heel even naar ~ 40-48 achtige spanningen, maar dropt dan gauw weer naar 30, en dat gaat dan eventjes een paar keer door en dan gaat hij op den duur weer naar die 13,75. Lijkt er dus op dat hij dat voltage niet lekker kan geven.

Zou het in dit geval dus het groot omcirkelde ding zijn? Die is in elk geval redelijk eenvoudig te solderen lijkt het.

Hier nog even nieuwe het nieuwe plaatje van wat zich achter de sticker bevindt:
[Afbeelding]
Zou je dezelfde meeting eens kunnen herhalen als je de kabel van de backlight losgehaald hebt?
Het grote omcirckelde component, als je hierop ook even op de aangegeven pinnen uit mijn vorige post meet, kan je dan eens kijken welke spanningen je hierop ziet verschijnen bij inschakelen scherm :) .Aangezien de FET wel lijkt te schakelen verwacht ik zelf dat de kans op een defect hierin klein is. Eerder zal het dus de aansturing ervan zijn die roet in het eten gooit.

Heb je op de onderkant van de printplaat toevallig al eens gekeken of hier ook componenten op zitten? Die grote chip lijkt als ik de naam lees de displaydriver te zijn, meestal is de backlight driver een los geheel.

Troubleshooten op afstand is altijd een challenge :-). Normaal zou ik mijn scope erbij pakken en traces gaan volgen tot ik de driver IC heb gevonden :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Op plek R834 lijkt er wat gezeten te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
memphis schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 16:46:
Op plek R834 lijkt er wat gezeten te hebben?
Dat zie je heel vaak op printplaten, dat er wel soldeerpads zijn maar niet per se een component. Ik heb ook geen losse componentjes gevonden, en in het begin deed hij het nog gewoon.
Bloodhoundje schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:53:
[...]

Zou je dezelfde meeting eens kunnen herhalen als je de kabel van de backlight losgehaald hebt?
Het grote omcirckelde component, als je hierop ook even op de aangegeven pinnen uit mijn vorige post meet, kan je dan eens kijken welke spanningen je hierop ziet verschijnen bij inschakelen scherm :) .Aangezien de FET wel lijkt te schakelen verwacht ik zelf dat de kans op een defect hierin klein is. Eerder zal het dus de aansturing ervan zijn die roet in het eten gooit.

Heb je op de onderkant van de printplaat toevallig al eens gekeken of hier ook componenten op zitten? Die grote chip lijkt als ik de naam lees de displaydriver te zijn, meestal is de backlight driver een los geheel.

Troubleshooten op afstand is altijd een challenge :-). Normaal zou ik mijn scope erbij pakken en traces gaan volgen tot ik de driver IC heb gevonden :+ .
De spanning schiet zonder backlight bij het aanzetten eveneens even naar ~ 40, om weer te zakken naar 20 en lager en dat herhaalt zich om weer naar 40 te gaan, en weer terug. Lijkt een beetje alsof hij niet strak die ingangsspanning voor de backlight kan genereren. Welk componentje zou überhaupt die ingangsspanning opwekken/omzetten/genereren? Wellicht kan ik die eens vervangen, om te kijken of het verschil maakt.

[ Voor 69% gewijzigd door MsG op 18-12-2021 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
MsG schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 17:00:
[...]

Dat zie je heel vaak op printplaten, dat er wel soldeerpads zijn maar niet per se een component. Ik heb ook geen losse componentjes gevonden, en in het begin deed hij het nog gewoon.

[...]

De spanning schiet zonder backlight bij het aanzetten eveneens even naar ~ 40, om weer te zakken naar 20 en lager en dat herhaalt zich om weer naar 40 te gaan, en weer terug. Lijkt een beetje alsof hij niet strak die ingangsspanning voor de backlight kan genereren. Welk componentje zou überhaupt die ingangsspanning opwekken/omzetten/genereren? Wellicht kan ik die eens vervangen, om te kijken of het verschil maakt.
Lees mijn vorige post, daar verwijs ik waar je nog kan meten om uit te sluiten of de FET kapot is of dat er voor de FET al schakelproblemen plaatsvinden. Als dit voor de fet betreft, dan wordt het volgen van de printbaan van de schakelpoot om te zien waar deze uitkomt. Electronica herstel is als spoorzoeken bij de padvinders, je kan pas het juiste onderdeel aanwijzen als je bij elke aanwijzing de kaart pakt en het spoor volgt tot de boosdoener is gevonden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:20
Of even met een labvoeding langzaam 40V aanbieden en kijken of het dan weer functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Bloodhoundje schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 17:39:
[...]

Lees mijn vorige post, daar verwijs ik waar je nog kan meten om uit te sluiten of de FET kapot is of dat er voor de FET al schakelproblemen plaatsvinden. Als dit voor de fet betreft, dan wordt het volgen van de printbaan van de schakelpoot om te zien waar deze uitkomt. Electronica herstel is als spoorzoeken bij de padvinders, je kan pas het juiste onderdeel aanwijzen als je bij elke aanwijzing de kaart pakt en het spoor volgt tot de boosdoener is gevonden. :)
Excuus, had de post niet goed bijgewerkt. Op die roodomlijnde voltage regulator? meet ik inderdaad de 14 volt van de voedingsadapter tussen de pinnen.

Onderkant zal ik nog even bekijken binnenkort, heb hem nog niet verder losgemaakt tot nu toe.

[ Voor 6% gewijzigd door MsG op 18-12-2021 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
MsG schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 18:04:
[...]

Excuus, had de post niet goed bijgewerkt. Op die roodomlijnde voltage regulator? meet ik inderdaad de 14 volt van de voedingsadapter tussen de pinnen.

Onderkant zal ik nog even bekijken binnenkort, heb hem nog niet verder losgemaakt tot nu toe.
Het is geen voltage regulator, het is een 'digitale schakelaar' die heel snel kan schakelen om zo een frequentie te genereren waarmee ze het voltage verder kunnen omhoogpompen voor de led backlight.
Als op de onderste pin idd de voedingsspanning staat, moet je de bovenste pin gaan volgen waar deze heengaat. De aansturing op die pin zorgt ervoor dat de frequentie wordt opgewekt die nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Bloodhoundje schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 18:15:
[...]

Het is geen voltage regulator, het is een 'digitale schakelaar' die heel snel kan schakelen om zo een frequentie te genereren waarmee ze het voltage verder kunnen omhoogpompen voor de led backlight.
Als op de onderste pin idd de voedingsspanning staat, moet je de bovenste pin gaan volgen waar deze heengaat. De aansturing op die pin zorgt ervoor dat de frequentie wordt opgewekt die nodig is.
Ah helder.

Hier de achter kant. Geen schakelingen of componenten aanwezig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2gRrDM1MsTb7L_DJGwtOsR2O0g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U804rJMnCJQKEQGeFc2du9Zn.png?f=fotoalbum_large

Die digitale schakelaar is een D478 trouwens. Zit er aan te denken om die trial and error sowieso proberen te vervangen, kost bijna niks. Voor het dieper analyseren van signalen heb ik helaas de tooling niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
MsG schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 18:43:
[...]

Ah helder.

Hier de achter kant. Geen schakelingen of componenten aanwezig:

[Afbeelding]

Die digitale schakelaar is een D478 trouwens. Zit er aan te denken om die trial and error sowieso proberen te vervangen, kost bijna niks. Voor het dieper analyseren van signalen heb ik helaas de tooling niet echt.
Dan klopt de pinout die ik aannam inderdaad ermee :) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5f1drBnYFj-QyAZTyYvZQsADLx4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zBfci5IapDCY2Cis1c6JLoiD.png?f=user_large

Vervangen kan je idd doen, wel voorzichtig met vastpakken ervan. fets zijn erg gevoelig voor statische electriciteit.

Ik schat de kans klein dat dit het oplost en verdenk zelf de aansturing van de fet die roet in het eten gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Maar met die aansturing zit je al bijna op chip niveau toch? Voor mij gaat het dan een beetje boven de pet qua skill level en tools.

Bovendien is het een onderdeel die blijkbaar wel weer even heeft gewerkt tussendoor. Gezien hij dus eerst weer werkte toen ik hem thuis aansloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Bloodhoundje schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 19:30:
[...]

Dan klopt de pinout die ik aannam inderdaad ermee :) :
[Afbeelding]

Vervangen kan je idd doen, wel voorzichtig met vastpakken ervan. fets zijn erg gevoelig voor statische electriciteit.

Ik schat de kans klein dat dit het oplost en verdenk zelf de aansturing van de fet die roet in het eten gooit.
Nog even een vraagje. Stel "iets" kan die 48 spanning niet lekker vasthouden. Is dat dan mogelijk/logischerwijs die FET zelf? Of is er eigenlijk een ander component wat die spanning levert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
MsG schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:11:
[...]

Nog even een vraagje. Stel "iets" kan die 48 spanning niet lekker vasthouden. Is dat dan mogelijk/logischerwijs die FET zelf? Of is er eigenlijk een ander component wat die spanning levert?
Zie de fet als een schakelaar die heel snel schakelt. Er wordt door een microcontroller/pwm chip een frequentie aangeleverd op de fet, deze gaat daarop schakelen om de grotere spanning op dezelfde frequentie door te sturen en de boost converter in gang te zetten voor de backlight.

Aangezien de backlight wel kortstondig werkt. Is de kans dat de FET defect is erg klein en verwacht ik dat het verder weg ligt. Mogelijk de aansturing die na X pogingen de backlight aan te zwengelen geen feedback oid krijgt dat deze aanstaat en hierdoor na enkele pogingen zichzelf uitgeschakeld houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:58
Ik heb laatst een kapotte tv gehad (QLED) en hierop gezocht. In een YouTube filmpje haalde men één van de buitenste zwarte draden los voor dit probleem. Geen idee of dit op jouw model van toepassing is maar misschien helpt het jou.
Pagina: 1