Hoe kan ik een Excel formulier integreren in een website?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-05 21:42
allereerst mijn excuses omdat ik dit ongetwijfeld in een verkeerde sectie heb geplaatst...
Ik kon echter niet een betere plek vinden. Als de moderators dat anders zien, feel free to adjust. :-)

Ik heb enige tijd geleden toevallig een filmpje gezien van iemand die ogenschijnlijk een formulier van Excel online had staan, waarbij de bezoekers de formulieren konden invullen, waarbij er voor de webbeheerder resultaten kwamen uitrollen.

Hoe dat werkte weet ik niet. Ik dacht altijd dat Excel puur voor de gebruiker toegankelijk was.

NB
Wanneer ik hiernaar zoek, krijg ik allemaal linkjes naar online omgevingen van Excel uit een office 365 setting, en niet zozeer wat ik zoek. :?

Het gaat me erom dat bezoekers van een pagina waardes kunnen invullen, waarbij de online Excel daar een berekening op loslaat en er een eindgetal uitkomt voor de bezoeker en voor de beheerder.

Het is zaak dat het in Excel gebeurt, want dat had ik allemaal al klaar. :+
Kan iemand mij de goede kant op dirigeren. _/-\o_

MvG
Fantomaz.

Beste antwoord (via Fantomaz op 23-12-2021 21:40)

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:12

Kheos

FP ProMod
Fantomaz schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:48:
OK ik zal het wat duidelijker proberen te omschrijven.
Iemand die op een website een vakantie boekt, kan daarvoor kiezen uit 5 bestemmingen, een aantal dagen, een bepaalde korting wanneer je ouder bent dan 60 of whatever. :)

Het gaat erom dat de mensen die de webpagina bezoeken, gegevens invullen, waar dan een eindresultaat uitrolt.
De achterliggende rekencriteria is door de beheerder aan te passen. Bv dat 1 bestemming duurder is, dat de korting al geldt vanaf 55 jaar enz.

Dit zijn zaken die heel gemakkelijk zijn voor de gemiddelde PHP programmeur (of denk ik nu ouderwets? ;w )
Anyway... Ik had ooit eens zoiets opgesteld in Excel. Als ik dat bestand online, embedded in een website kan krijgen, zou ik klaar zijn. Zonder dat ik alles in voor mij onbekende materie opnieuw moest schrijven.
Het youtube filmpje liet precies zien wat ik wilde. Maar ik kwam dat tegen tijdens een ander projectje en heb het verder niet opgeslagen.

Het is zaak dat een leek de gegevens kan inkloppen. Dus ook wanneer hij zelf geen Excel heeft.
Zoiets dus. :)
Dus voor de eindgebruiker heb je 0 excel functionaliteit nodig, behalve wat invoer velden?
En voor de rest heb je enkel een berekening nodig?
Waarom wil je dan persé excel gebruiken?
Is een simpel formuliertje, een databank en een rekenfunctie niet veel handiger en makkelijker dan?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ekinsol
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-04 20:03
Zelf heb ik het nog niet gedaan, maar dit is misschien een combinatie van een excel viewer / embed en externe data in de excel sheet zelf:

Excel viewer:
https://stackoverflow.com...158/excel-preview-on-html
Externe data:
Use Microsoft Query to retrieve external data

https://host.vlaanderen - https://www.ekinsol.be

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Klinkt als "van horen zeggen"?

Ik kan een Excel in mijn prive Onedrive zetten en delen met mensen: ze kunnen invullen
Ik kan een Excel op mijn zakelijke Sharepoint zetten en delen met mensen: ze kunnen invullen
Ik kan een Sheets/Excel op mijn prive/zakelijke Google zetten en delen met mensen: ze kunnen invullen
Ik dacht altijd dat Excel puur voor de gebruiker toegankelijk was.
Zelfs zonder "online" dus gewoon op kantoor kan je ook, in een aantal situaties, 1 Excel door meerderen tegelijk bewerken en/of delen.

Ergo, allicht mis ik je vraag of je uitleg maar er kan heel veel :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
Iemand die op een website een vakantie boekt, kan daarvoor kiezen uit 5 bestemmingen, een aantal dagen, een bepaalde korting wanneer je ouder bent dan 60 of whatever. :)

Het gaat erom dat de mensen die de webpagina bezoeken, gegevens invullen, waar dan een eindresultaat uitrolt.
De achterliggende rekencriteria is door de beheerder aan te passen. Bv dat 1 bestemming duurder is, dat de korting al geldt vanaf 55 jaar enz.

Dit zijn zaken die heel gemakkelijk zijn voor de gemiddelde PHP programmeur (of denk ik nu ouderwets? ;w )
Anyway... Ik had ooit eens zoiets opgesteld in Excel. Als ik dat bestand online, embedded in een website kan krijgen, zou ik klaar zijn. Zonder dat ik alles in voor mij onbekende materie opnieuw moest schrijven.
Het youtube filmpje liet precies zien wat ik wilde. Maar ik kwam dat tegen tijdens een ander projectje en heb het verder niet opgeslagen.

Het is zaak dat een leek de gegevens kan inkloppen. Dus ook wanneer hij zelf geen Excel heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:29

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Dit past beter in Softwareontwikkeling thuis, schopje van IH naar DEV.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:12

Kheos

FP ProMod
Fantomaz schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:48:

Dus voor de eindgebruiker heb je 0 excel functionaliteit nodig, behalve wat invoer velden?
Is een simpel formuliertje, een databank en een rekenfunctie niet veel handiger en makkelijker dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:30
Ik denk dat je misschien Google Forms of Microsoft Forms in actie hebt gezien. Daarmee kan men een formulier invullen: de resultaten worden vervolgens weggeschreven in respectievelijk Sheets en een online dashboard (met export naar Excel optie)

• Fantomaz
Kheos schreef op woensdag 15 december 2021 @ 08:07:
[...]

Ik denk dat het daar destijds ook fout is gegaan.
Ik had een aantal rekenformules in een Excel bestandje gemaakt en alles behalve een paar invoervelden beveiligd. Die formules in Excel zijn niet wezenlijk moeilijk. Dat werkte ook, maar "offline".
Ik wilde daar destijds iets van overzetten naar een webpagina, maar dat is te hoog gegrepen voor me.
Dus is dat project wat komen te verstoffen.
Toen ik dat filmpje zag over een geintegreerd Excel bestand, dacht ik dat ik de oplossing had. Maar nu kan ik dat filmpje niet meer vinden :'( .
Als je me kunt verwijzen naar een simpele opzet, kan ik wellicht daar wat op doorborduren. _/-\o_
Pagina: 1