Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poffertjesporem
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-01 11:11
Hallo! Ik hoop dat er enkele Tweakers zijn die mij kunnen helpen met het volgende. Ik wil de componenten van mijn oude PC thuis een tweede leven geven in een compacte ATX case, die ik op mijn (deel)kantoor ga neerzetten. Gezien ze daar bureaus hebben die je helemaal kan verhogen tot sta-stand, gaat mijn voorkeur er naar uit om de kast bovenop het bureaublad te plaatsen (anders krijg je gedoe met kabellengtes als de kast op de grond staat). Gezien het bureau niet al te groot is (2m breed bij 1m diep schat ik), hoop ik een case te vinden die klein en ook licht is.

Ik zoek een?
Compacte case zonder te veel toeters en bellen (geen RGB lights etc.) waar een standard ATX mainboard in past. Het liefst een gesloten kast (geen doorkijkplaat), maar dit is geen must. Het wordt een veredelde office/programmeer PC dus het zou fijn zijn als deze er ook zo uit ziet (gewoon strak kastje zonder veel welvingen). Ik wil er een i7-4970K erin zetten, maar ook mijn oude Gigabyte Windforce 3 / AMD Radeon HD7950. Eigenlijk wilde ik de laatste weglaten, maar ik zie dat de IGP van de Asrock Z97Pro4 een maximale resolutie van 1920x1200 aankan, wat niet genoeg is voor het scherm dat ik op m'n werk heb, dus toch maar de joekel van de videokaart er in.

Belangrijk is vooral dat de boel niet oververhit raakt. Dat is waar veel van die kleine kastjes (begrijpelijk) last van hebben, gezien de beperkte mogelijkheden voor airflow. Ik ga geen gekke dingen doen als gamen of 3d rendering. Het wordt voornamelijk een programmeer-PC, maar die moeten er tegenwoordig ook hard aan trekken met Docker en continue draaien van (jest) unit tests, dus helemaal makkelijk krijgt de CPU het ook niet. Qua stilheid zijn de eisen niet zo streng gezien het een lawaaierige omgeving is.

Wat is je budget?
Als er een oplossing is die echt alle wensen aftikt wil ik wel tot 150 euro gaan, maar ik orienteer me nu vooral op kasten van 50 - 100 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?

De volgende kasten hebben mijn interesse op het moment:

- pricewatch: Jonsbo RM2 Zwart
De huidige favoriet. Een super klein en strak kastje (21 liter / 2.6 kg). Weinig over te vinden behalve een matig positieve maar korte review op Tweakers en deze review op een Aziatische website. Enige nadeel is dat de voeding direct boven CPU geplaatst dient te worden. Het idee is dat de fan van de voeding extra lucht blaast richting de CPU, maar door de kleine ruimte is een cooling tower niet meer mogelijk. Ik heb nog wel de stock fan liggen van m'n CPU en die past er wel onder, maar of dat genoeg is....?

- pricewatch: Cooler Master MasterBox Q500L
Ook een mooie kast (33L en 4kg), maar qua thermals presteert deze kennelijk erg slecht (review Tom's hardware). Ik vraag me af of dit voor de doeleinden waarvoor ik de PC wil gebruiken iets uitmaakt. Extra voordeel van deze kast is dat hij ook ontworpen is om plat neer te leggen, waardoor je er een monitor op kan zetten en zo ruimte kan besparen.

- pricewatch: NZXT H510 Zwart
Wel een iets grotere kast (41L en 6.6kg), maar krijgt over het algemeen zeer positieve reviews en staat in veel lijstjes van "beste compacte kasten". De bijna 7 kilo is misschien wel iets zwaar.

- pricewatch: SilentiumPC Armis AR1
Ook een compacte kast (30L en 2.7kg), maar op Amazon reviews soms als onhandig bestempeld door niet te verwijderen drive bay. Op Tweakers staat er we een positieve review (pricewatch: SilentiumPC Armis AR1), maar gezien de prijs van deze kast krijg ik argwaan of het echt iets kan zijn :)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zoals eerder vermeld, is het doel om een compacte office PC te bouwen, primair om te programmeren, met alle zware tools van dien. Wat er in moet passen:

pricewatch: ASRock Z97 Pro4
pricewatch: Intel Core i7-4790K Boxed
pricewatch: Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3
32 GB DDR3 RAM (4x 8 GB)

Bedankt voor enige tips!

Beste antwoord (via Poffertjesporem op 14-12-2021 12:33)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:47
De Jonsbo RM2 heeft slechte koeling, iets wat ook met de H510 aan de hand is. Daarom heeft NZXT de pricewatch: NZXT H510 Flow Zwart uitgebracht.
De Silentium PC is een behuizing van de oude stempel met de voeding bovenin en nauwelijks ruimte om de kabels weg te werken. Koeling zal niet best zijn en de voeding wordt thermisch hoger belast.
Alternatief voor de Jonsbo RM2 is de U4 Plus. Moeten nog wel een aantal fans bij gekocht worden. pricewatch: Arctic 2 PWM PST Zwart (5-pack) bijvoorbeeld. Daarnaast is een niet modulaire voeding boven de 550w niet aan te raden ivm de overbodige kabels die behoorlijk in de weg kunnen zitten.

Welk merk en type voeding heb je?

Andere ~40L opties waar ik persoonlijk enthousiast over ben:
pricewatch: Lian Li Lancool 205 Mesh
pricewatch: Lian Li Lancool 205 Zwart
pricewatch: Metallic Gear Neo Silent
pricewatch: Metallic Gear Neo Air Zwart
pricewatch: Corsair iCUE 220T RGB Airflow Zwart
pricewatch: Metallic Gear Neo Zwart
pricewatch: Fractal Design Meshify C

In plaats van de stroomslurpende HD7950 zou je er een GT 1030 als pricewatch: ASUS GT1030-2G-BRK in kunnen zetten. Een Quadro P400 of T400 kan ook.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:37
Je zou ook een CPU koeler erbij kunnen kopen, dan hoef je je al heel wat minder zorgen over koeling te maken :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
De Jonsbo RM2 heeft slechte koeling, iets wat ook met de H510 aan de hand is. Daarom heeft NZXT de pricewatch: NZXT H510 Flow Zwart uitgebracht.
De Silentium PC is een behuizing van de oude stempel met de voeding bovenin en nauwelijks ruimte om de kabels weg te werken. Koeling zal niet best zijn en de voeding wordt thermisch hoger belast.
Alternatief voor de Jonsbo RM2 is de U4 Plus. Moeten nog wel een aantal fans bij gekocht worden. pricewatch: Arctic 2 PWM PST Zwart (5-pack) bijvoorbeeld. Daarnaast is een niet modulaire voeding boven de 550w niet aan te raden ivm de overbodige kabels die behoorlijk in de weg kunnen zitten.

In plaats van de stroomslurpende HD7950 zou je er een GT 1030 als pricewatch: ASUS GT1030-2G-BRK in kunnen zetten. Een Quadro P400 of T400 kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poffertjesporem
99ruud99 schreef op maandag 13 december 2021 @ 23:51:
Je zou ook een CPU koeler erbij kunnen kopen, dan hoef je je al heel wat minder zorgen over koeling te maken :)
Die heb ik! Vergeten erbij te zetten omdat ik niet meer precies weet welke het was :X , maar het is iig zo'n koeltorentje dat z'n werk goed gedaan heeft al die jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poffertjesporem
Uszka schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 07:22:

Dat zijn nog eens goede tips! Dank daarvoor.

De voeding moet ik nog aanschaffen, maar ik kan ook een tweedehands 450W ATX voeding krijgen van een vriend van me. Ik weet alleen niet of deze modulair is en ga ik zeker even navragen. In m'n huidige kast heb ik een modulaire 700W voeding, maar die heb ik weer nodig voor mijn nieuwe build. Het merk weet ik ook niet meer, zou ik even moeten opzoeken op de factuur als ik weer thuis ben, maar het was een vrij dure toentertijd :)

Ik zal eens overwegen om een andere videokaart erin te zetten. Ik heb hem toen uitgezocht op power per watt, en volgens mij liep die kaart redelijk zuinig wanneer niet under load, maar dat zal hij in de nieuwe setup ook weinig zijn. Het idee was wel om er zoveel mogelijk componenten die ik nog had liggen ervoor te gebruiken, zonder al te veel "nieuwe" aan te moeten schaffen. (Red de planeet en zo.... ;) )

Die U4 Plus ziet er in ieder geval erg interessant uit! Hopelijk is hij leverbaar, want dat lijkt wat moeilijker te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Poffertjesporem op 14-12-2021 12:33 . Reden: kleine toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Poffertjesporem schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:30:
[...]

Dat zijn nog eens goede tips! Dank daarvoor.

De voeding moet ik nog aanschaffen, maar ik kan ook een tweedehands 450W ATX voeding krijgen van een vriend van me. Ik weet alleen niet of deze modulair is en ga ik zeker even navragen. In m'n huidige kast heb ik een modulaire 700W voeding, maar die heb ik weer nodig voor mijn nieuwe build. Het merk weet ik ook niet meer, zou ik even moeten opzoeken op de factuur als ik weer thuis ben, maar het was een vrij dure toentertijd :)

Ik zal eens overwegen om een andere videokaart erin te zetten. Ik heb hem toen uitgezocht op power per watt, en volgens mij liep die kaart redelijk zuinig wanneer niet under load, maar dat zal hij in de nieuwe setup ook weinig zijn. Het idee was wel om er zoveel mogelijk componenten die ik nog had liggen ervoor te gebruiken, zonder al te veel "nieuwe" aan te moeten schaffen. (Red de planeet en zo.... ;) )

Die U4 Plus ziet er in ieder geval erg interessant uit! Hopelijk is hij leverbaar, want dat lijkt wat moeilijker te zijn.
Sicomputers kan de U4 Plus gegarandeerd leveren.

2e hands voeding is alleen interessant als het een high-end model van hooguit 5 jaar oud is. Welk merk en type is het?

• Poffertjesporem
Uszka schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:54:
[...]

Sicomputers kan de U4 Plus gegarandeerd leveren.

2e hands voeding is alleen interessant als het een high-end model van hooguit 5 jaar oud is. Welk merk en type is het?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFQXcdwbvBlADCGjYBaHE3ZMWkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ue8XtNXJJc7pUIGR0bzCfLCv.jpg?f=fotoalbum_large

Sorry dat dit even duurde, maar het is een Corsair. 80+ bronze. Geen idee hoe oud dat ding is. Waarom is 5 jaar de max? Worden ze dan onbetrouwbaarder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
CX430 is minimaal 9 jaar oud en was al niet best toen die nieuw was. Gezien de leeftijd vs kwaliteit is die niet betrouwbaar mee. Bovendien is de spanningsregeling slecht omdat het een voeding met groepsregulatie is. pricewatch: Corsair TX550M is een goede vervanger.

• Poffertjesporem
Wederom dank voor je inzicht! Ik sta versteld dat je deze kennis gewoon paraat hebt over een voeding van bijna 10 jaar oud.
Het wordt dus de U4 en een nieuwe voeding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poffertjesporem
@Uszka Nog een laatste vraag. Ik zie dat er een U4 en een U4 Plus wordt aangeboden waar minimale verschillen tussen zitten. Je raadde zelf de U4 Plus aan, maar is de U4 een afrader of maakt het niet uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
De U4 heeft de voeding onderin en beter kabelmanagement maar de U4 Plus is iets groter en heeft een veel betere airflow. Dat laatste hecht ik meer waarde aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-09 13:08
Waarom gebruik je überhaupt de videokaart nog? Die intel heeft integrated graphics. Dat is ruim voldoende voor licht kantoorwerk.

Laat maar. Niet goed gelezen... ;)

[ Voor 14% gewijzigd door ZatarraNL op 17-12-2021 23:10 ]

Pagina: 1