DAW Desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:41
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk Music production op Cubase, maar ik wil in de toekomst de mogelijkheid hebben om er een goede AMD videokaart in te zetten mocht ik 3D CAD software gaan instaleren, maar dit kan wachten voor als de prijzen weer iets stabiliseren.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop rond de 1000 euro klaar te zijn en "future" ready te zijn zodat ik in de toekomst her en der wat dingen bij kan slepen, denk aan meer SSD, HDD etc.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik gebruik nu een Focusrite Scarlett 2i2, die is USB gepowered, maar mogelijk komt er een USB-C audiokaart zodra ik iets meer te besteden heb. Verder heb ik een toetsenbord, muis en een 1080p monitor van 27inch.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goede CPU met zowel goede single core als multicore performance. En absoluut geen NIVDIA videokaart aangezien dit latency en kraken veroorzaakt volgens de experts.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor de CPU lijkt 12th gen i5 van intel een goede future proof processor.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energievebruik is niet perse een pre, maar als ik met de helft van het verbruik nagenoeg hetzelfde kan behalen en tevens ook weinig in hoef te boeten qua performance dan is dat zeker een overweging waard. Daarnaast is het fijn als het zo min mogelijk ruis/geluid geeft aangezien ik geen mogelijkheid heb om de pc te isoleren ergens anders dan in mijn studio.

Ga je overklokken?
Nee ik heb hier geen verstand van en zie dit ook niet snel gebeuren.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb meerdere informatiebronnen gebruikt om een setup te maken echter ben ik me totaal onbewust van ruimtelijke indeling. Dit zal mijn eerste build ooit worden waardoor ik ook met prijzen niet bijster verstandig ben om het zo te noemen. Ik heb een lijstje gemaakt waarvan ik denk Future proof te zijn en tevens veel waar voor mijn geld te krijgen, echter blijf ik een nederlander dus als het goedkoper kan zonder teveel verliezen ben ik zeker geneigd dat te overwegen!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 309,-€ 309,-
1MoederbordenGigabyte Z690M AORUS ELITE AX DDR4 (rev. 1.0)€ 249,-€ 249,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 70,99€ 70,99
1Processorkoelingbe quiet! Shadow Rock 3 Zwart€ 45,71€ 45,71
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 119,90€ 119,90
1VoedingenBitFenix Whisper BWG450M€ 76,53€ 76,53
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 116,40€ 116,40
Totaal€ 987,53

[ Voor 37% gewijzigd door mxmemx op 13-12-2021 22:47 ]

Alle reacties

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Aangezien je geen behoefte hebt om te overklokken en wel kostenbewust wil zijn zou ik even wachten tot januari. Dan kan je voor een stuk minder waarschijnlijk een combinatie van een i5-12400 met een B660 moederbord kopen die bijna net zo goed is voor jouw doeleinden. Nu een K-series CPU i.c.m. Z690 moederbord nemen terwijl je daar niks mee wil gaan doen is gewoon geld verbranden.

Paar puntjes die mij opvallen:
- Moederbord is mATX, behuizing is ATX. Dus klein bordje in grote behuizing.
- Intel schaalt niet enorm met geheugen (in elk geval niet zo hard als AMD, en zelfs die niet fantastisch boven de 3600). Dus ik zou voor Intel een 3200C14 of 3600C16 kitje zoeken. Scheelt geld.
- Voeding is goede serie maar lichte overkill (550-650W is ook prima met deze configuratie, zelfs met een eenvoudige videokaart erbij mocht je dat later ooit willen). Weet niet of dat qua prijs veel scheelt overigens.

[ Voor 6% gewijzigd door spone op 13-12-2021 21:51 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:50
750w heb je niet nodig. pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M zou ik willen adviseren.
SSD naar pricewatch: WD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink) BIOS van het moederbord moet eerst geupdate worden voordat deze ssd wordt herkend.
RAM werkt prima op het bord met die cpu. Gebruik het zelf ook.

Edit: waarom niet verder in DAW systeem Processor/ram/gpu keuze

[ Voor 8% gewijzigd door Uszka op 13-12-2021 21:50 ]

• mxmemx
Uszka schreef op maandag 13 december 2021 @ 21:48:
750w heb je niet nodig. pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M zou ik willen adviseren.
SSD naar pricewatch: WD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink) BIOS van het moederbord moet eerst geupdate worden voordat deze ssd wordt herkend.
RAM werkt prima op het bord met die cpu. Gebruik het zelf ook.

Edit: waarom niet verder in DAW systeem Processor/ram/gpu keuze
Ik wist niet of daar mocht aangezien het nu om een algehele desktop gaat.

Tevens bedankt voor jullie tips, hoeveel verschil zit er normaliter tussen een niet overclockbare en wel overclockbare processor?

• spone
  • Niet online
Niet ontzettend veel verschil. De overklokbare processors zitten sowieso al redelijk aan hun max, dus wil je noemenswaardige performancewinsten halen dan moet je al vrij vlot naar flinke koeloplossingen om die 5% extra eruit te kunnen halen. Door een iets hogere boost- en basisclock zullen ze in niet-overclockede staat een paar procent sneller zijn dan een niet-overklokbaar exemplaar (als ik naar de 10e en 11e gen Intels kijk max 5%).

Geheugen overklokken kan overigens op zowel K als non-K CPU's (indien je een Z, H of B series chipset hebt van de 500- of 600 serie).

• mxmemx
spone schreef op maandag 13 december 2021 @ 22:43:
Niet ontzettend veel verschil. De overklokbare processors zitten sowieso al redelijk aan hun max, dus wil je noemenswaardige performancewinsten halen dan moet je al vrij vlot naar flinke koeloplossingen om die 5% extra eruit te kunnen halen. Door een iets hogere boost- en basisclock zullen ze in niet-overclockede staat een paar procent sneller zijn dan een niet-overklokbaar exemplaar (als ik naar de 10e en 11e gen Intels kijk max 5%).

Geheugen overklokken kan overigens op zowel K als non-K CPU's (indien je een Z, H of B series chipset hebt van de 500- of 600 serie).
En wat betreft prijsverschil?

Ik had de case gekozen ivm lage geluidsproductie. Als ik zoek op micra atx cases, krijg ik het idee dat je aanzienlijk ruimte inlevert (voor toekomstige updates?) Of zie ik dat verkeerd?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:15
Er zijn cases die nog stiller zijn als je niet van plan bent een GPU in te bouwen.
Op zich is u atx ruim groot genoeg

• spone
  • Niet online
Een K-series CPU is relatief duurder dan een non-K CPU. Als je kijkt naar de cijfers van de 11e generatie op reviews: Intel Core i5 11400 - Twee jaar na dato heeft Intel een Ryzen 5 3600... dan zie je dat een 11600K bijvoorbeeld momenteel 260 kost, en een 11400 ongeveer 190. Dat is in de daar gedane tests 4-8% minder performance voor een 28% lagere prijs.

De vergelijking is niet 100% eerlijk want er is ook nog een 11600 non-K, die is 230 voor nog minder performanceverschil. Maar ook die heeft dus een betere prijs/prestatieverhouding dan een K-series CPU.

[ Voor 14% gewijzigd door spone op 13-12-2021 22:59 ]

• mxmemx
@99ruud99 er zal wellicht in de toekomst een videokaartingebouwd worden, ligt een beetje aan de internet grafische kaart van de processor. Als die CAD software aan kan dan is het niet perse nodig. Welk merk behuizing/type moet ik aan denken? Heb inmiddels mijn lijst bijgewerkt, gaat het zo lukken? Is 450W genoeg als er ooit nog een AMD videokaart ingezet wordt?

[ Voor 20% gewijzigd door mxmemx op 14-12-2021 09:44 ]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:56
mxmemx schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:43:
@99ruud99 er zal wellicht in de toekomst een videokaartingebouwd worden, ligt een beetje aan de internet grafische kaart van de processor. Als die CAD software aan kan dan is het niet perse nodig. Welk merk behuizing/type moet ik aan denken? Heb inmiddels mijn lijst bijgewerkt, gaat het zo lukken? Is 450W genoeg als er ooit nog een AMD videokaart ingezet wordt?
Voor een RX6600 is 450 Watt voldoende, voor een zwaardere videokaart is een iets zwaardere voeding raadzaam. CAD software stelt geen extreme eisen aan de GPU. Bedenk wel dat een videokaart moet passen in je kast qua afmetingen, een RX 6600 kan zo'n 285 mm zijn, dat past in een micro-ATX kast als de Cooler Master Silencio S400. Een high end kaart als de RTX 3080 of de RX6900XT past niet altijd, sommigen zijn langer dan 32 cm... (en dan wil je ook een iets beter koelende behuizing)

• mxmemx
@martyw ik zie dat asus gecombineerd met I5 nu een cashback geeft. Is het dan nog interessant om te switchen voor 1 van die borden? https://promotion.asus.com/nl/nl/intel-z690

• martyw
Dat hangt ervan af of je een van de features op die borden nodig hebt, in principe volstaat het goedkoopste Z690 bord, zie de test alhier: https://tweakers.net/revi...-betaalbaar-mogelijk.html

• mxmemx
martyw schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:19:
Dat hangt ervan af of je een van de features op die borden nodig hebt, in principe volstaat het goedkoopste Z690 bord, zie de test alhier: https://tweakers.net/revi...-betaalbaar-mogelijk.html
Het voornaamste is de thunderbolt van de aorus die me aanspreekt. Mocht ik ooit high end willen dan is thunderbolt/usb c wel echt een goede stap vooruit.

• mxmemx
@martyw Is de Aorus elite compatibel met de dark rock pro?
En ik kan nog niet helemaal uit over de Case. een stille case is wat ik zoek, maar als ik die base 500 zo zie dan is het bijna een full tower zo groot. Is dit benodigd voor de goede koeling/stilte ratio, of kan het kleiner af met vergelijkbaare DB

• martyw
mxmemx schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:03:
@martyw Is de Aorus elite compatibel met de dark rock pro?
En ik kan nog niet helemaal uit over de Case. een stille case is wat ik zoek, maar als ik die base 500 zo zie dan is het bijna een full tower zo groot. Is dit benodigd voor de goede koeling/stilte ratio, of kan het kleiner af met vergelijkbaare DB
Ai, daasr heb je een punt, volgens de Be Quiet site niet: https://www.bequiet.com/en/motherboardcheck. Asus heeft micro ATX moederboden die bij Be Quiet koelers gaan, bv. ASUS ROG Strix Z690-G GAMING WIFI

• mxmemx
martyw schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:15:
[...]

Ai, daasr heb je een punt, volgens de Be Quiet site niet: https://www.bequiet.com/en/motherboardcheck. Asus heeft micro ATX moederboden die bij Be Quiet koelers gaan, bv. ASUS ROG Strix Z690-G GAMING WIFI
Kak precies te laat voor de discount van asus... Is de elite op bequiet een ultra motherboard of die extreme?
Pagina: 1