koeling pc draait vaak op volle toeren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jim0172
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-01-2023
Hallo allemaal. Ik ben vrij nieuw hier op Tweakers en ik heb een vraag over de koeling van mijn pc.

Mijn vraag:

Als ik bijvoorbeeld een game speel (BF 1) dan heb ik het idee dat mijn koeling van mijn pc op maximaal draait en dat de pc bijna gaat opstijgen. Ook gebeurt het soms als ik bijvoorbeeld aan het browsen ben en cpu helemaal niet belast. Na ongeveer 30 sec is het dan voorbij en draaien de fan's weer op normale snelheid.

Relevante software en hardware die ik gebruik:

intel xeon E-5 1620 & AMD Radeon R9 X280

Naar mijn weten zitten er gewoon allemaal standaard koelers in de kast en op de componenten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

ik heb gekeken naar de tempratuur van mn cpu en gpu in speedfan maar daar zie ik niks geks.

wie o wie kan kan mij helpen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-07 08:32

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

ik heb gekeken naar de tempratuur van mn cpu en gpu in speedfan maar daar zie ik niks geks.
Geen idee wat jij "gek" vindt maar het zal me niks verbazen als die 280 gewoon meer dan 80 graden aantikt. En die Xeon heeft een hogere TDP dan een recente "gewone" CPU.

Het hikkende gedrag van die 30 seconden is waarschijnlijk hardware-acceleration binnen de browsers; dat zou je uit kunnen zetten en kijken of het effect minder heftig is. Of dat je browser / sites wat trager lijken te reageren.

In beide gevallen: met standaardkoelers ga je het (waarschijnljik) niet lang redden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jim0172
MAX3400 schreef op maandag 13 december 2021 @ 19:19:
[...]

In beide gevallen: met standaardkoelers ga je het (waarschijnljik) niet lang redden.
dus jouw advies is betere koeling ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Eerst eens zien wat de temps nou echt zijn, bijvoorbeeld met HWMonitor. Dan kijken naar stof en koelpasta. Pas daarna kijken naar andere koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jim0172
PilatuS schreef op maandag 13 december 2021 @ 19:51:
Eerst eens zien wat de temps nou echt zijn, bijvoorbeeld met HWMonitor. Dan kijken naar stof en koelpasta. Pas daarna kijken naar andere koeling.
ik heb nogmaals gekeken en naar 2 min spelen zaten alle cores al boven de 65 graden das wel wat aan de hoge kant toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:48

BCC

Wat voor case heb je, kan d’r ook lucht in en uit, er is wat meer info nodig denk ik

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jim0172
Er zat te veel en uitgedroogde koelpasta tussen de koeler en de cpu. Die ga ik eerst vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jim0172
ik heb de pasta van de cpu en de gpu vervangen. maar ik merk weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jim0172
BCC schreef op maandag 13 december 2021 @ 20:03:
Wat voor case heb je, kan d’r ook lucht in en uit, er is wat meer info nodig denk ik
ik heb een standaard kast van een Z420 workstation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-07 01:00
Laat HWiNFO of msi afterburner draaien om de temperaturen te loggen en check dan wat de waardes zijn van de temps als ie zo hard gaat blazen.
Wat voor koeler zit er op je CPU en hoeveel casefans zitten er in je kast?

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jim0172
The Reeferman schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 23:59:
Laat HWiNFO of msi afterburner draaien om de temperaturen te loggen en check dan wat de waardes zijn van de temps als ie zo hard gaat blazen.
Wat voor koeler zit er op je CPU en hoeveel casefans zitten er in je kast?
De temperaturen van m'n cpu cores zitten dan rond de 63 graden.

de cpu koeler is de standaard cooler. Ik heb 1 case fan aan de achterkant. Ook zit er een cooler over 2 van de 4 geheugenbankjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
63 graden is een prima temperatuur. Alles onder de 75 is niet erg. Welke fan(s) precies gaan dan zo hard blazen? CPU en case fan tegelijk of die van de videokaart? En met standaard kast voor een z420 workstation bedoel je: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVo40kYPFcCRmwYDDxUqlfuRIK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nPml8iBSUM9ujF9kXTjBhlcR.jpg?f=fotoalbum_large
Dus een origineel HP systeem. Goeie kans dat de fans worden aangestuurd op basis van temperatuur waardes van je systeem. Mogelijk CPU, moederbord/chipset of case temp. Kan je niet altijd zelf aanpassen bij systemen van HP, Dell ect. Soms kan het in de bios onder thermal settings ofzo.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jim0172
The Reeferman schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:25:
63 graden is een prima temperatuur. Alles onder de 75 is niet erg. Welke fan(s) precies gaan dan zo hard blazen? CPU en case fan tegelijk of die van de videokaart? En met standaard kast voor een z420 workstation bedoel je: [Afbeelding]
Dus een origineel HP systeem. Goeie kans dat de fans worden aangestuurd op basis van temperatuur waardes van je systeem. Mogelijk CPU, moederbord/chipset of case temp. Kan je niet altijd zelf aanpassen bij systemen van HP, Dell ect. Soms kan het in de bios onder thermal settings ofzo.
Ik vermoed dat het de cpu fan of die van m'n geheugen. Draait de case fan niet altijd op dezelfde snelheid? Dat is inderdaad mijn kast. Gpu is het zeker niet want met m'n vorige videokaart deed hij het ook. Ik zal m'n kast is open zetten en dan kijken welke het is. Ik hou je op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jim0172
The Reeferman schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:25:
63 graden is een prima temperatuur. Alles onder de 75 is niet erg. Welke fan(s) precies gaan dan zo hard blazen? CPU en case fan tegelijk of die van de videokaart? En met standaard kast voor een z420 workstation bedoel je: [Afbeelding]
Net zonder de zijkap van m'n case gespeeld. Geen probleem. Dus toch iets met de luchtstroom in m'n kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-07 20:17

M2M

medicijnman

Schiet eens een foto van de binnenkant van de kast. Ik heb nog steeds geen idee wat daar voor koeler op gemonteerd zit. En ik gok de stofzuigervariant.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:07

Umbrah

The Incredible MapMan

Dit soort machines is gebouwd op performance, niet op stilte. 9 jaar geleden toen dit uitkwam was het best top-of-line, en de fancurves waren ook zo ingesteld -- dit was ook niet iets wat je met een of ander stukje software kan aanpassen doorgaans, dat zat hardcoded in dit soort machines.

Het enige wat je kan doen is kijken of je de koeling door iets moderners kan vervangen, wat gezien het feit dat het een Xeon is niet eens zó vanzelfsprekend is. LGA2011 is de socket hiervoor, daar is gelukkig wel genoeg voor te vinden, zelfs een NH-D15 zal compatible zijn, en dat is zo ongeveer de stilste (maar ook grootste!) koeler die je kan krijgen. Dikke kans dat het niet in een OEM HP-kastje past echter; iets waar je sowieso problemen mee gaat hebben.

Als de CPU koeler niet hetgene is wat lawaai maakt, dan is het wel de GPU koeler. Dat is een stuk lastiger te verhelpen tenzij je geen problemen hebt met 'houwtje touwtje'. Tiewraps + NF-A12x25 noctua's kan al een hoop schelen.

Waarschijnlijk resteert nog de voeding. Ook een lawaaibeest in dit soort bakkies, en shocking: niet ATX compatible. Lang verhaal kort, als die turbo/dood is ga je daar niet een standaard voeding voor kunnen kopen. En HP levert ze ook niet meer, dus zit je aan tweedehands/imitatie (koop nooit voedingen van Aliexpress zonder een goede brandverzekering).

Mijn advies?

Gezien de games die je speelt (ik las battlefield?) -- schrap die PC, haal iets nieuws wat van standaard onderdelen gebruik maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jim0172
Umbrah schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:22:
Dit soort machines is gebouwd op performance, niet op stilte. 9 jaar geleden toen dit uitkwam was het best top-of-line, en de fancurves waren ook zo ingesteld -- dit was ook niet iets wat je met een of ander stukje software kan aanpassen doorgaans, dat zat hardcoded in dit soort machines.

Het enige wat je kan doen is kijken of je de koeling door iets moderners kan vervangen, wat gezien het feit dat het een Xeon is niet eens zó vanzelfsprekend is. LGA2011 is de socket hiervoor, daar is gelukkig wel genoeg voor te vinden, zelfs een NH-D15 zal compatible zijn, en dat is zo ongeveer de stilste (maar ook grootste!) koeler die je kan krijgen. Dikke kans dat het niet in een OEM HP-kastje past echter; iets waar je sowieso problemen mee gaat hebben.

Als de CPU koeler niet hetgene is wat lawaai maakt, dan is het wel de GPU koeler. Dat is een stuk lastiger te verhelpen tenzij je geen problemen hebt met 'houwtje touwtje'. Tiewraps + NF-A12x25 noctua's kan al een hoop schelen.

Waarschijnlijk resteert nog de voeding. Ook een lawaaibeest in dit soort bakkies, en shocking: niet ATX compatible. Lang verhaal kort, als die turbo/dood is ga je daar niet een standaard voeding voor kunnen kopen. En HP levert ze ook niet meer, dus zit je aan tweedehands/imitatie (koop nooit voedingen van Aliexpress zonder een goede brandverzekering).

Mijn advies?

Gezien de games die je speelt (ik las battlefield?) -- schrap die PC, haal iets nieuws wat van standaard onderdelen gebruik maakt.
toon volledige bericht
Bedankt voor de reactie. Duidelijke taal. Ben tevreden met de prestaties. Dus zolang hij werkt wil ik hem graag houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jim0172
M2M schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:10:
Schiet eens een foto van de binnenkant van de kast. Ik heb nog steeds geen idee wat daar voor koeler op gemonteerd zit. En ik gok de stofzuigervariant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GE5yfJuciufu2rndWCmd9izZT7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5j2c0iJbhuKwArMZGPijzaKn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Oef, actieve VRM koeling (nabij de linker set DIMMS, quad channel enterprise CPU's doen dat graag)... dat zie je inderdaad ook wel eens op dit soort workstations. De fan achter ziet er uit als een 80 of 93mm model, net zoals de fan op de CPU koeler.

Het is nogmaals van belang dat je er achter komt wáár de herrie vandaan komt; zoals ik eerder al aangaf: je zou de CPU koeler door een betere torenkoeler kunnen vervangen (let op de hoogte van de kast), en de fan achter ook een upgrade kunnen geven voor iets beters (de reden dat ik Noctua aanraad is tevens de low voltage adapter die er bij zit).

De fan op de VRM lijkt me lastiger te vervangen, lijkt ook een vrij apart formaat te zijn (meten = weten).

GPU heb ik al geopperd, maar nogmaals: het is van belang om te weten wáár het geluid vandaan komt voordat je fans gaat vervangen voor stillere varianten.

Offtopic wil ik toch nog wat toevoegen, los van een eerder (ongevraagd) advies mbt. de leeftijd + OEM-status van de machine (wat stil maken juist lastig maakt...): voor wat ik zie lijkt het net alsof je je GPU via molex adapters hebt aangesloten... wees je er van bewust dat je GPU (bron: https://www.techspot.com/...-280x-roundup/page11.html) tussen de 260 en 280W verbruikt, en een enkele 8 pin PCIe connector is normaal gerate op 150W. De molex connector kan significant minder leveren, en heeft dunnere draden -- het zal niet de eerste keer zijn dat ik hier gesmolten/verschroeide connectors zag... ik raad dit van harte af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jim0172
Umbrah schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:14:
Oef, actieve VRM koeling (nabij de linker set DIMMS, quad channel enterprise CPU's doen dat graag)... dat zie je inderdaad ook wel eens op dit soort workstations. De fan achter ziet er uit als een 80 of 93mm model, net zoals de fan op de CPU koeler.

Het is nogmaals van belang dat je er achter komt wáár de herrie vandaan komt; zoals ik eerder al aangaf: je zou de CPU koeler door een betere torenkoeler kunnen vervangen (let op de hoogte van de kast), en de fan achter ook een upgrade kunnen geven voor iets beters (de reden dat ik Noctua aanraad is tevens de low voltage adapter die er bij zit).

De fan op de VRM lijkt me lastiger te vervangen, lijkt ook een vrij apart formaat te zijn (meten = weten).

GPU heb ik al geopperd, maar nogmaals: het is van belang om te weten wáár het geluid vandaan komt voordat je fans gaat vervangen voor stillere varianten.

Offtopic wil ik toch nog wat toevoegen, los van een eerder (ongevraagd) advies mbt. de leeftijd + OEM-status van de machine (wat stil maken juist lastig maakt...): voor wat ik zie lijkt het net alsof je je GPU via molex adapters hebt aangesloten... wees je er van bewust dat je GPU (bron: https://www.techspot.com/...-280x-roundup/page11.html) tussen de 260 en 280W verbruikt, en een enkele 8 pin PCIe connector is normaal gerate op 150W. De molex connector kan significant minder leveren, en heeft dunnere draden -- het zal niet de eerste keer zijn dat ik hier gesmolten/verschroeide connectors zag... ik raad dit van harte af.
toon volledige bericht
ik ben niet heel heel bekend met dit soort dingen. zou je mij een voorbeeld kunnen laten zien van zo'n torenkoeler. ik had hiervoor een passief gekoelde GPU toen gebeurde het ook. Ik zal zo kijken of ik erachter kan komen welke koeler volgas staat de draaien.

aai dat van die molexstekker wist ik niet bedankt voor de waarschuwing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Dit is de koeler die ik eerder vermeldde. Let wel op de hoogte, dat hij in je kast past:

https://tweakers.net/proc...-d15_p370877/vergelijken/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jim0172
Umbrah schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:05:
Dit is de koeler die ik eerder vermeldde. Let wel op de hoogte, dat hij in je kast past:

https://tweakers.net/proc...-d15_p370877/vergelijken/
Oja excuus overheen gelezen. Als het de cpu koeler is die herrie veroorzaakt. Ga ik kijken voor zo'n model. Bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jim0172
Ik kan nu met zekerheid zeggen dat m'n case fan is. Die had ik even los gehaald van het moederbord en het is was heerlijk rustig. Tijdens het gamen kwam de cpu niet boven de 62 graden m'n gpu werd niet warmer als 52 graden. Dus opzoek naar een nieuwe stille case fan. Heel erg bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
Moeilijk te geloven dat je GPU niet warmer word dan 52.
Als die temps die je noemt kloppen dan kan je case fan er uit halen en zo laten, zijn prima temps. Maar IMO zijn de temps met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet accuraat.

• jim0172
Ik heb een andere case fan gekocht. Nou ziet het ene stekkertje er iets anders uit. Ik heb de pin out bekeken en deze is exact het zelfde. Zou ik een stukje kunnen af vijlen? Of zit er toch verschil in? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpZZlFLdnGXLZyX5p8-fn9BqBF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VjL1s0p5oIW7SZptKlKwZRUp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Reeferman
Afvijlen zou geen probleem moeten zijn. Ik heb hem er ook wel eens gewoon op geforceerd, is minder netjes maar werkte ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
andere koeler kan nog tricky worden dit soort oem fabrikanten doen graag afwijken van standaard socket afmetingen (ja ik kijk naar jou dell grrr) dus de vraag is of een aftermarket towerkoeler er wel oppast
Pagina: 1