Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvantol
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-02 10:54
Mijn vraag
..
Ik heb de hardware van mijn pc bijna volledig vervagen om Windows 11 te kunnen installeren. Helaas wil Windows 10 nu niet meer opstarten, waarschijnlijk omdat de netwerkkaart niet herkend wordt biju het opstarten van Windows, zodat er geen internetverbinding is. De optie Windows opnieuw installeren met behoud van de persoonlijke mappen e.d. werkt daardoor niet.
Hoe kan ik de ontbrekend driver voor de nieuwe netwerkkaart installeren? De software heb ik; die staat op de dvd van het nieuwe moederbord, maar zonder een werkende windows kan ik daar niet bij.Ik zit blijkbaar in een vicieuze cirkel.

Met vriendelijke groet,
Pieter

Beste antwoord (via pvantol op 14-12-2021 08:25)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Uszka schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:29:

Hoe wil je trouwens een netwerk driver installeren op een niet werkende Windows installatie?
Via dism kan je nog het e.e.a. knutselen en proberen drivers te vervangen in/aan een Windows die niet opstart. Of je daarmee het issue verhelpt, dat is inderdaad vraag 2 :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Linux Live-CD erin, opstarten, DVD uitlezen, driver naar USB kopieren, klaar?
DVD bij buren / vrienden uitlezen, naar USB, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:57
Zou gewoon op moeten starten hoor!

Welke hardware had je en wat heb je nu?

Overigens betekent een nieuw moederbord officieel ook een schone installatie van Windows, mits het een retail versie van Windows 10 betreft.

Hoe wil je trouwens een netwerk driver installeren op een niet werkende Windows installatie?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Uszka schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:29:

Via dism kan je nog het e.e.a. knutselen en proberen drivers te vervangen in/aan een Windows die niet opstart. Of je daarmee het issue verhelpt, dat is inderdaad vraag 2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvantol
De oplossing van MAX3400 werkt natuurlijk niet. De driver op de USB-stick is immers niet bereikbaar omdat windows niet wil opstarten.

De laatste vraag van Uszka is juist mijn probleem, waar ik graag een oplossing voor wil hebben.
Heeft het zin het oude moederbord met de bijhorende windowsinstallatie provisorisch te installeren en dan vanaf de dvd die bij het nieuwe moederbord hoort, de nieuwe netwerkdriver te installeren? Ik ben bang dat Windows dan klaagt dat de betreffende hardware niet aanwezig is. Of kan het wel lukken op die manier?

Pieter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:57

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

pvantol schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:50:
waarschijnlijk omdat de netwerkkaart niet herkend wordt biju het opstarten van Windows,
Ben benieuwd: waarom denk je dat?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

pvantol schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:41:
De oplossing van MAX3400 werkt natuurlijk niet. De driver op de USB-stick is immers niet bereikbaar omdat windows niet wil opstarten.
+
MAX3400 schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:51:
Linux Live-CD erin, opstarten, DVD uitlezen, driver naar USB kopieren, klaar?
DVD bij buren / vrienden uitlezen, naar USB, etc?
+
De software heb ik; die staat op de dvd van het nieuwe moederbord, maar zonder een werkende windows kan ik daar niet bij
Je vraagt letterlijk: hoe lees ik die DVD uit zonder Windows. Daar geef ik je 100% een oplossing voor. Dat je daarna niet weet wat je met die driver moet doen en/of mogelijk inderdaad niet eens in "niet opgestarte Windows" kan slipstreamen; tja, daar staat of valt jouw oplossing dus.

Allicht dat je met https://docs.microsoft.co...ows-image?view=windows-11 iets kan (het is ook van toepassing sinds Windows 8 zo ongeveer)?

Oh, je hebt dus een nieuw moederbord maar je oude SSD/Windows eraan gehangen? Gewoon niet doen. Clean beginnen. Klaar.

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 13-12-2021 18:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:47

heuveltje

KoelkastFilosoof

pvantol schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:41:

De laatste vraag van Uszka is juist mijn probleem, waar ik graag een oplossing voor wil hebben.
Heeft het zin het oude moederbord met de bijhorende windowsinstallatie provisorisch te installeren en dan vanaf de dvd die bij het nieuwe moederbord hoort, de nieuwe netwerkdriver te installeren? Ik ben bang dat Windows dan klaagt dat de betreffende hardware niet aanwezig is. Of kan het wel lukken op die manier?

Pieter
Is het probleem niet gewoon dat je van een verkeerde ssd probeert te booten ?
Windows default gewoon naar de standaard drivers als de meegeleverde niet werken.

Ik heb letterlijk de windows die ik had gebruikt over 3 verschillende pc's (2 intels en een amd) en dat werkte gewoon prima

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvantol
Antwoord op Heuveltje:
Doet windows dat ook als er geen ethernetverbinding is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:47

heuveltje

KoelkastFilosoof

pvantol schreef op maandag 13 december 2021 @ 19:15:
Antwoord op Heuveltje:
Doet windows dat ook als er geen ethernetverbinding is?
ja
maar voor de duidelijkheidm, defineer eens wat je bedoelt met "doet het?"
tot waar kom je. bios, no drive found, BSOD, inlog scherm ???

[ Voor 26% gewijzigd door heuveltje op 13-12-2021 19:20 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvantol
MAX3400 schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:45:
[...]

+

[...]

+

[...]

Je vraagt letterlijk: hoe lees ik die DVD uit zonder Windows. Daar geef ik je 100% een oplossing voor. Dat je daarna niet weet wat je met die driver moet doen en/of mogelijk inderdaad niet eens in "niet opgestarte Windows" kan slipstreamen; tja, daar staat of valt jouw oplossing dus.

Allicht dat je met https://docs.microsoft.co...ows-image?view=windows-11 iets kan (het is ook van toepassing sinds Windows 8 zo ongeveer)?

Oh, je hebt dus een nieuw moederbord maar je oude SSD/Windows eraan gehangen? Gewoon niet doen. Clean beginnen. Klaar.
Uiteraard is een schone installatie het beste, maar ik wil me juist het vele extra werk van het opnieuw installeren van de geïnstalleerde software te besparen. En je hebt natuurlijk gelijk met je opmerking over het uitlezen van de dvd.
Ik ga eens proberen wat ik met dism kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:57
pvantol schreef op maandag 13 december 2021 @ 19:19:
[...]

Uiteraard is een schone installatie het beste, maar ik wil me juist het vele extra werk van het opnieuw installeren van de geïnstalleerde software te besparen
Van welk moederbord kom je af dan? Ik kom vooral problemen tegen met installaties die van een prebuilt komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
pvantol schreef op maandag 13 december 2021 @ 19:19:
[...]

Uiteraard is een schone installatie het beste, maar ik wil me juist het vele extra werk van het opnieuw installeren van de geïnstalleerde software te besparen. En je hebt natuurlijk gelijk met je opmerking over het uitlezen van de dvd.
Ik ga eens proberen wat ik met dism kan doen.
Ik denk dat je dit langer aan het troubleshooten bent dan een verse install duurt. Om het nog niet te hebben over hoe (in)stabiel die installatie dan zal zijn na zoveel hardwareswap.

Sterker nog, ik weet het wel zeker.

[ Voor 3% gewijzigd door rodie83 op 13-12-2021 19:26 ]

Pagina: 1