Wat past er goed bij mijn huidige videokaart?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mitchell1304
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-12-2021
Goeiedag tweakers!

Allereerst wil ik mijn oprechte excuses aanbieden voor deze vraag. Ik ben niet heel bekend meer met alle componenten die op de markt zijn gebracht laatste tijd.

Ik heb al een beetje rond gegoogled en kreeg alleen maar minder verstand door het grote aantal nieuwe componenten die zijn uitgebracht. Dus ik dacht, laat ik het maar gewoon even vragen!

Vorig jaar met kerst heb ik een videokaart gekocht en merk heel erg dat mijn gpu gebottleneckt word door mijn cpu / moederbord.

Mijn vraag is welke upgrade en welke componenten het beste met mijn videokaart zullen gaan werken.

Wat er op dit moment in mijn gaming pc zit:

Videokaart: ASUS ROG Strix Radeon RX 5600 XT Gaming OC edition.

pricewatch: ASUS ROG Strix Radeon RX 5600 XT Gaming OC Edition

Cpu: Intel core i5-7600k

pricewatch: Intel Core i5-7600K Boxed

Moederbord: Gigabyte AORUS GA-Z270X Gaming K5.

pricewatch: Gigabyte AORUS GA-Z270X-Gaming K5

Alle reacties

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13-01 20:07
Het komt niet zo vaak voor dat een gpu door een cpu wordt beperkt. En zo oud is deze i5 nou ook weer niet.

Kun je aangeven hoe je deze bottleneck ervaart? Welke games? En hoe je dat meet?

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Hoeveel RAM heb je eigenlijk?

Je hebt op dit ogenblik een 4-core met maar 4 threads - in modernere spellen kan dat een bottleneck zijn. Maar die vervangen betekent minstens een nieuw moederbord, processor. En dan mogelijks ook een nieuwe cooler en RAM geheugen, om tenslotte de voeding niet te vergeten. Dat wordt snel een quasi nieuw systeem. In dat geval is je budget ook belangrijk.

An sich is je kaart een echte middenklasse kaart die geen speciale performance eisen stelt

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

manzonderdas schreef op maandag 13 december 2021 @ 20:09:
Hoeveel RAM heb je eigenlijk?

Je hebt op dit ogenblik een 4-core met maar 4 threads - in modernere spellen kan dat een bottleneck zijn. Maar die vervangen betekent minstens een nieuw moederbord, processor. En dan mogelijks ook een nieuwe cooler en RAM geheugen, om tenslotte de voeding niet te vergeten. Dat wordt snel een quasi nieuw systeem. In dat geval is je budget ook belangrijk.

An sich is je kaart een echte middenklasse kaart die geen speciale performance eisen stelt
basic 1080p gpu bedoel je

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:01
@Mitchell1304
Als ik naar je componenten kijkt lijken ze redelijk goed met elkaar in balans te zijn.
Op 1080P zal je processor wel eerder de bottleneck worden, maar dan gaat het wel om hogere framerates.
Dus op een standaard scherm op 60 Hz ga je dat niet snel merken.

Dus ik zou het eerder op andere plekken gaan zoeken. Hoeveel RAM heb je er nu inzitten en wat wordt er tijdens het gamen gebruikt. Zijn je drivers nog up to date? Waren de oude drivers wel goed verwijderd?
Hoe vol staat je SSD, want als je drive bijna vol zit kan je ook daar een bottleneck hebben.

En, meten is weten. Dus draai een benchmark met een bekend spel (veel spellen hebben een ingebouwde benchmark) en vergelijk dit met bekende benchmarken van het internet:
https://nl.hardware.info/...e-of-the-tomb-raider-dx12

Of je kan ook direct kijken naar een upgrade. Je kan voor rond de 100 euro een leuk AM4 bordje kopen met een B550 chip. Voor 250 euro een 5600G en je bent voor 350 euro klaar.
Of intel, 170 euro voor een Intel Core i5-11400F en ook 100 euro een socket 1200 bord.
Misschien nog niet direct nodig, maar je kan relatief goedkoop een prima upgrade doen.

Kortom, heb je wat meer info :)

[ Voor 36% gewijzigd door chrisborst op 13-12-2021 20:28 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:04
ZatarraNL schreef op maandag 13 december 2021 @ 20:05:
Het komt niet zo vaak voor dat een gpu door een cpu wordt beperkt.
Kom ik dagelijks tegen hoor! Een quadcore kan echt niet meer mee.
En zo oud is deze i5 nou ook weer niet.
Daar gaat het niet om. Een quadcore is een quadcore. Of die van 2016 of 2021 is maakt weinig uit. Quadcores, en zeker die zonder HT als een 7600K, komen domweg rekenkracht tekort om in huidige games mee te kunnen komen. 6 core/12 thread is minimaal wat je wilt hebben.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:48

br00ky

Moderator Harde Waren
Pagina: 1