Verschil tussen G.Skill en Corsair.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmer Schouten
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-12-2022
Ik moet een laptop kopen voor mijn opleiding. Daar wou ik een gamelaptop voor kopen, ook aangezien ik redelijk wat game. En daar hoort natuurlijk een goed RAM-geheugen bij. Ik heb een laptop samengesteld, waarbij ik bij het RAM-geheugen aangekomen zijnde, kan kiezen tussen allerlei RAM-geheugens, en ook tussen deze twee modellen:
- G. Skill Ripjaws 32 GB
- Corsair Vengeance 16 GB
Opmerkelijk, vindt ik tenminste, is dat ze allebei even duur zijn. Terwijl G. Skill het dubbele aan geheugen heeft. Nu weet ik dat Corsair meer aan de game-kant van het spectrum zit. Dus, dacht ik, misschien kan een Corsair Vengeance 16 GB meer voor mij als gamer betekenen dan een G. Skill Ripjaws 16 GB, of zelfs meer als een G. Skill Ripjaws 32 GB. (Aangezien de prijs meestal een goede kwaliteitsindicator is.)
Dus: wat is het verschil tussen bovengenoemde twee modellen?

Beste antwoord (via Wilmer Schouten op 13-12-2021 20:53)

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 11:16
Wilmer Schouten schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:49:
[...]

sorry hoor dit ben ik echt niet gewend dit is voor mij het enige forum dat je zo uitgebreid moet beschrijven wat het vraagstuk is...

Maar goed de betreffende site is deze: https://www.skikk.eu/laptops/17mt0p ga naar configureer > geheugen en typ in het zoekbalkje 'corsair' en vergelijk de 16 GB versie met de 32 GB versie van G. Skill.
Het is allebei DDR4, G. Skill heeft 3200 MHz en Corsair heeft 2,666 GHz.

Zo tevreden?
Een klein beetje eigen inzet had je geleerd dat er tientallen, zo niet honderden, verschillende setjes "G. Skill Ripjaws" en "Corsair Vengeance" zijn. Dan had je ook meteen de vraag om meer detail begrepen.

De configurator is beroerd als je detail wilt. Ze vertellen (bewust) niet welk geheugen ze plaatsen. Ja dat maakt uit, nee daar kunnen we niet meer info uit halen. Als ik kies voor 32GB, weet ik niet of ik kies voor 32GB er bij of als totaal. Daarnaast, en die is heel belangrijk, ze waarschuwen dat bij het kiezen van iets anders dan hun voorgeselecteerde G.Skill Ripjaws opties, je je recht op retour verliest omdat ze maatwerk claimen te leveren. Daarnaast zeggen ze bij het ene model wel iets over de CL, bij de andere niet. Dat maakt vergelijken haast onmogelijk. (Zeker omdat er ook niet staat welke snelheden er ondersteund worden, standaard of met XMP)

Ik heb NIET gekeken of het een goede deal is oid, alleen naar het geheugen. Conclusie: geen idee welke beter is want ze zeggen niet welk type ze leveren.
Mocht je er al helemaal over uit zijn dat deze het moet worden, is het misschien goed om te vragen welk type het is en te kijken wat ze kosten. Want als ik even in de PW kijk en uit ga van een winstmarge, kan het wel eens matig geheugen zijn dat ze leveren(prestaties, niet betrouwbaarheid, die is prima). (Of beter zonder recht op retour)

edit:
reviews: Laptop Best Buy Guide - De beste schoollaptops van augustus 2021 Misschien het lezen waard.
En of Corsair of G.Skill "meer aan de game-kant van het spectrum zit" is even bot gezegd, helemaal niet van toepassing hier. Het gaat gewoon om gestandaardiseerde componenten hier, geen onderdelen als een scherm of muis waar voorkeuren meespelen. Perfect objectief vergelijkbaar spul. Tenminste als je er achter kunt komen welk spul ze leveren.

[ Voor 13% gewijzigd door Crahsystor op 13-12-2021 18:46 ]

Addicted to silent computing

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zonder te weten welk type en snelheid etc .....

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:57

br00ky

Moderator Harde Waren
En linkjes naar waar je gaat bestellen scheelt ook een slok op een borrel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmer Schouten
br00ky schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:09:
En linkjes naar waar je gaat bestellen scheelt ook een slok op een borrel :).
sorry hoor dit ben ik echt niet gewend dit is voor mij het enige forum dat je zo uitgebreid moet beschrijven wat het vraagstuk is...

Maar goed de betreffende site is deze: https://www.skikk.eu/laptops/17mt0p ga naar configureer > geheugen en typ in het zoekbalkje 'corsair' en vergelijk de 16 GB versie met de 32 GB versie van G. Skill.

Zo tevreden?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 11:16
Wilmer Schouten schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:49:
[...]

Zo tevreden?
Een klein beetje eigen inzet had je geleerd dat er tientallen, zo niet honderden, verschillende setjes "G. Skill Ripjaws" en "Corsair Vengeance" zijn. Dan had je ook meteen de vraag om meer detail begrepen.

De configurator is beroerd als je detail wilt. Ze vertellen (bewust) niet welk geheugen ze plaatsen. Ja dat maakt uit, nee daar kunnen we niet meer info uit halen. Als ik kies voor 32GB, weet ik niet of ik kies voor 32GB er bij of als totaal. Daarnaast, en die is heel belangrijk, ze waarschuwen dat bij het kiezen van iets anders dan hun voorgeselecteerde G.Skill Ripjaws opties, je je recht op retour verliest omdat ze maatwerk claimen te leveren. Daarnaast zeggen ze bij het ene model wel iets over de CL, bij de andere niet. Dat maakt vergelijken haast onmogelijk. (Zeker omdat er ook niet staat welke snelheden er ondersteund worden, standaard of met XMP)

Ik heb NIET gekeken of het een goede deal is oid, alleen naar het geheugen. Conclusie: geen idee welke beter is want ze zeggen niet welk type ze leveren.
Mocht je er al helemaal over uit zijn dat deze het moet worden, is het misschien goed om te vragen welk type het is en te kijken wat ze kosten. Want als ik even in de PW kijk en uit ga van een winstmarge, kan het wel eens matig geheugen zijn dat ze leveren(prestaties, niet betrouwbaarheid, die is prima). (Of beter zonder recht op retour)

edit:
reviews: Laptop Best Buy Guide - De beste schoollaptops van augustus 2021 Misschien het lezen waard.
En of Corsair of G.Skill "meer aan de game-kant van het spectrum zit" is even bot gezegd, helemaal niet van toepassing hier. Het gaat gewoon om gestandaardiseerde componenten hier, geen onderdelen als een scherm of muis waar voorkeuren meespelen. Perfect objectief vergelijkbaar spul. Tenminste als je er achter kunt komen welk spul ze leveren.

[ Voor 13% gewijzigd door Crahsystor op 13-12-2021 18:46 ]

Addicted to silent computing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vraag het gewoon aan @SKIKK

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Er zijn grofweg drie zaken relevant voor geheugen:
  • hoeveelheid
  • bandbreedte (voornamelijk de frequentie, maar ook of geheugen wel dual channel is, dus twee of vier modules in plaats van een enkele, is bij 16GB waarschijnlijk wel geval en bij 32GB zeker)
  • CL-latency, ookwel timings
En grofweg zijn ze ook in die volgorde van belang, CL-latency heeft minder invloed op prestaties dan grootte en bandbreedte. De CL-latency kun je bij de omschrijving van een kant-en-klaar-systeem vaak ook gewoon niet terugvinden. Noot, ik zeg "grofweg", in sommige toepassingen en configuraties kan het zomaar omgekeerd zijn, maar zolang je geen echt heel brak geheugen koopt zal dat wel loslopen.

Dus bij 32GB 3.2GHz tegenover 16GB 2.666GHz voor dezelfde prijs lijkt het me wel duidelijk, zelfs als dat laatste setje een betere CL-latency heeft wil je gewoon die 32GB.

Ja, ik weet dat je ook nog dual-rank versus single-rank hebt en dat soort fratsen, maar dat gaat echt naar geneuzel in de marge voor de doeleinden van de TS, en je kunt het bij de aanschaf bovendien vaak zelfs helemaal niet terugvinden.

Het kiezen uit een aantal geheugenmodules maakt de laptop trouwens geen maatwerk, al moet je je afvragen of je wel bij een winkel wil kopen waar ze aangeven dat ze daar niet aan meewerken als je wel van je retourrecht gebruik wil kunnen maken.

[ Voor 5% gewijzigd door bwerg op 13-12-2021 20:55 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmer Schouten
Bedankt @Crahsystor en @bwerg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopplus
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-10-2024

laptopplus

Bedrijfsaccount Laptop Plus
g.skill 16gb: pricewatch: G.Skill Ripjaws F4-3200C18S-16GRS
g.skill 32gb: pricewatch: G.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-32GRS

Dat is wat we standaard leveren kunnen uit eigen voorraad en dus scherp geprijsd (lees groot ingekocht). De 32gb modules lijken ook los nergens meer verkrijgbaar snel.

Dit resulteert er dan ook in dat de vrije zoekopties, ingekocht op uw verzoek, niet in bulk komen en dus gewoon simpelweg hogere prijzen voor gelden.

Laptop Plus BV. TW: @laptopplus FB: LaptopPlusNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopplus
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-10-2024

laptopplus

Bedrijfsaccount Laptop Plus
[b]bwerg schreef op maandag 13 december 2021 @ 20:54:

Het kiezen uit een aantal geheugenmodules maakt de laptop trouwens geen maatwerk, al moet je je afvragen of je wel bij een winkel wil kopen waar ze aangeven dat ze daar niet aan meewerken als je wel van je retourrecht gebruik wil kunnen maken.
Dit geld enkel als je dus geen 'standaard' selecteerbare opties aanbiedt, in dat geval is er gewoon herroepingsrecht. Als je via onze site iets uit het vrije zoek venster selecteert wordt het dus wel maatwerk, aldaar dit geen standaard opties zijn.

Maar desalniettemin, zullen we daar vast niet moeilijk over doen als het geval daar een keer voorkomt. :)

Laptop Plus BV. TW: @laptopplus FB: LaptopPlusNL

Pagina: 1