Wifi vraagstuk over bereik en hoeveelheid connecties

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-09 19:19
Mijn vraag

Wij hebben in onze eengezinswoning (3 laags) een KPN verbinding met de ExperiaBox in de meterkast op de benedenverdieping in de hal. Vanuit de meterkast loopt een erg oude ethernet kabel onder de grond naar de woonkamer waar we bedraad via een switch de tv, Nintendo Switch, Receiver en tv ontvanger hebben aangesloten.

We hebben veel devices via Wifi aangesloten. 4 telefoons, Google Home, Google Nest, Thermostaat, 2 x laptop, E-reader. Op de eerste etage zit ons huiskantoor waar we met sommige devices t/m 96Mbps halen. So far, so good. Echter ervaren wij regelmatig dat niet elk device een internet connectie krijgt via de router. Er is dan wel een verbinding met de router, maar geen internet signaal. Een harde reset van de router lost het probleem dan op.

Hoe kunnen we dit oplossen? Zit de probleem hem in een limiet qua devices op de ExperiaBox? Zit het in het wifi signaal?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Klinkt als 2.4ghz Wifi :P

Ik zou gewoon wat meerdere accesspoints bekabeld aansluiten. voor 58 euro koop je al 2 kpn superwifi punten, die zijn prima

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is het internet dan voor alle devices tegelijk "weg"? Of is het willekeurig 1 device niet en de rest wel?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
MAX3400 schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:48:
Is het internet dan voor alle devices tegelijk "weg"? Of is het willekeurig 1 device niet en de rest wel?
Willekeurig vaak 1 of 2 devices

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ricktachtig schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:01:
[...]

Willekeurig vaak 1 of 2 devices
Dan vraag ik me inderdaad af of het niet een beperking is van de 2.4GHz band of dat jouw EB misschien ook gewoon de brui eraan geeft.

Heb je toevallig, en ja open deur, al met KPN gekeken naar het gedrag van die EB, firmware, etc?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ricktachtig schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:16:
... Er is dan wel een verbinding met de router, maar geen internet signaal. Een harde reset van de router lost het probleem dan op...
Check FF of je niet gewoon uit je DHCP pool loopt. Moderne smartphones doen aan mac-randomizing en verwachten daar telkens een nieuw ip-adres. En de experia box heeft dacht ik sowieso al een hele kleine pool. Bovendien krijg je met een paar smartphones die 254 adressen ook gemakkelijk op

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
Bedankt voor de suggesties. Ik ga in de Experia Box kijken of ik daar wat kan vinden.

Stel het zit wel in de beschikbare pools? Hoe los ik dat op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 10:06

jurroen

Security en privacy geek

Welke versie van de Experiabox gebruik je?
Ricktachtig schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:49:

Bijvoorbeeld door de leasetime te verlagen of een groter subnet te gebruiken, in plaats van de /24 en daar de DHCP server ook op aan te passen.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ricktachtig schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:49:

Vooruitlopend op een (waarschijnlijk non-existing) issue:

- desnoods de lease time op 1800 seconden zetten
- overleggen met KPN of / hoe het subnet vergroot kan worden

Ik denk echter wel dat een EB, uit mijn hoofd, tenminste 120 IP's heeft uit te delen "out of the box".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 10:06

jurroen

Security en privacy geek

MAX3400 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:57:
[...]
- overleggen met KPN of / hoe het subnet vergroot kan worden
Moet je daarvoor overleggen met KPN? Ik ben zelf niet bekend met de Experiabox'en, maar bij een beetje modem/router kun je de IP space binnen RFC 1918 gewoon aanpassen zonder dat de provider hier iets mee van doen heeft.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Allicht handig om aan te geven welke Experiabox het hier is. Zowel qua kwaliteit van WiFi als qua opties/exact hoe dingen in te stellen als qua known issues kan dat behoorlijk uitmaken.

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 14-12-2021 11:02 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

jurroen schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:00:
[...]

Moet je daarvoor overleggen met KPN? Ik ben zelf niet bekend met de Experiabox'en, maar bij een beetje modem/router kun je de IP space binnen RFC 1918 gewoon aanpassen zonder dat de provider hier iets mee van doen heeft.
Ik was heel snel klaar met mijn EB10; uit mijn hoofd stond dat ding ingesteld op 192.168.1.40 tot 192.168.1.210. En maximaal 16 port-forwards. Terug in de doos, vervangen door een Asus-router.

Maar als ik de startpost lees: het gaat om net aan 16 devices; tenzij die allen aan mac-spoofing doen in een TTL van 86400, dan nog kan ik ongeveer elke 4 uur een nieuw IP krijgen binnen het subnet.

Ach, we focussen misschien op het verkeerde; 96Mbps op de bovenverdieping klinkt (ook) en wegvallen van willekeurige devices, is mogelijk toch de kwaliteit van WiFi zoals @dion_b extra suggereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MAX3400 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:04:
[...]

tenzij die allen aan mac-spoofing doen
Tegenwoordig randomization wel de norm, iig bij iOS, en veel oudere routers/DHCP servers kunnen daar uitermate slecht mee om gaan. Wat dat betreft ook erg nuttig om te weten welke "Willekeurig vaak 1 of 2 devices" het betreft.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:20
Als hij last heeft van randomizing moet hij twee dingen doen.
De dhcp pool op maximaal zetten en de dhcp leasetime heel laag bijvoorbeeld 300 seconden
Volgens mij kun je in elke Experiabox gewoon een heel subnet (=255) gebruiken voor de DHCP range.

Verder denk ik eerder gezien de devices die hij noemt dat het een wifi probleem is.

En misschien staat de leasetime wel veel te laag en krijgt elk device bij de minste hik-up een nieuw ipadress.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ach ik weet dat ik soms veels te kort door de bocht ben en een conclusie kan trekken in een topic zonder de analyse stappen gevolgd te hebben :P

Tegelijk moet ik het eerste "Wifi" topic nog tegenkomen waar het probleem DHCP leases waren ipv brak wifi, meestal op de 2.4 :P

het kan geen kwaad om in de interface te kijken hoeveel leases er zijn uitgegeven en of daar nog ruimte in zit.

Ik lees trouwens dat, iig Apple. iets slims doet met die mac randomization en het vooral gaat dat er verschillende macs op verschillende ssids gebruikt worden. Binnen hetzelfde SSID zou die in de meeste gevallen hetzelfde mac moeten gebruiken. /hetzelfde per 24 uur.
Klinkt ook wel logisch anders zou bij veel mensen de dhcp lease tabel zo vol zitten ja :P

[ Voor 30% gewijzigd door laurens0619 op 14-12-2021 13:08 ]

• Ricktachtig
Bedankt voor alle reacties tot dusver. Ik ben geen expert in de opties binnen de Experia Box. Maar ik heb bij de instellingen gezien dat alleen 5ghz aan staat. 2.4 is uitgeschakeld. Alle devices zijn dus of aangesloten via LAN of 5ghz.

Verder heb ik zaken proberen te vinden over lease time. Deze staat ingesteld op "one day". Ik zie dat start ip begint met 1 en eindigt met 200. En verder kan ik zien dat er op dit moment 13 leases uitgegeven zijn.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
5GHz is mooi. Echter alleen wanneer er bijna een directe "line of sight" is en met minimale obstakels. Zodra er een betondek tussen zit ga je al een flink stuk minder signaal krijgen. Het resultaat: wel verbinding met je router maar er komt geen data doorheen. Loop je met datzelfde draadloze apparaat (telefoon, tablet) naar beneden, zonder ook maar iets te herstarten, dan heb je ineens wel data...

Zet de 2,4GHz maar eens aan, dat kan geen kwaad. Verbind apparaten op de verdiepingen met dat netwerk en kijk wat er dan gebeurt. De kans is best groot dat er data door dat netwerk gaat.

Wil je liever op 5GHz blijven zitten, wat uiteraard prima mogelijk is, dan zul je accesspoints bij moeten plaatsen op de verdiepingen zodat je zo weinig mogelijk obstakels hebt tussen AP en client.

• Ben(V)
Wel connectie maar geen internet duid er vaak op dat je device wel voldoende wifi signaal ontvangt, maar zelf te weinig wifi vermogen uitzend om goed te kunnen communiceren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• laurens0619
  • Nu online
@Ricktachtig weet je het heeeel zeker? Tenzij er iemand aan heeft gezeten is het allesbehalve standaard om 2.4ghz uit te zetten

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Die DHCP poule is echt niet vol. Dan moet je echt veel devices hebben. met lease time van 24 uur al helemaal, maar in huis zijn het toch wel vrijwel dezelfde apparaten die verbinden. Je moet toch wel je best doen om 50 apparaten bij elkaar te sprokkelen (voor iemand die geen servers etc aan het hosten is.)

Ik denk dat het beste advies om aan de switch in de woonkamer nog een Access Point te hangen met hetzelfde SSID en wachtwoord en je netwerkproblemen zijn opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricktachtig
laurens0619 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:47:
@Ricktachtig weet je het heeeel zeker? Tenzij er iemand aan heeft gezeten is het allesbehalve standaard om 2.4ghz uit te zetten
Ja weet dat zeker. Ik weet nog dat ik zelf 2.4ghz heb uitgezet omdat ik wilde testen of de verbinding daardoor beter ging worden omdat we nogal een warzone aan wifi signalen hebben in de woonwijk :) Vergeten dat überhaupt weer terug te zetten na de test.

• laurens0619
  • Nu online
Ok :)
Een 5ghz netwerk, dekkend, over 3 woonlagen gevoed vanuit de meterkast is zo goed als onmogelijk :P Tenzij je kartonnen muren hebt en een kleine woning :P

Hoeveel streepjes bereik heb je bij die connection issues? Is dat bv altijd op de 1e/2e verdieping en nooit in de woonkamer?

Ik gok dat je een dekkingsprobleem hebt maar dat zou je moeten zien in je bereik

• Ricktachtig
laurens0619 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:24:
Ok :)
Een 5ghz netwerk, dekkend, over 3 woonlagen gevoed vanuit de meterkast is zo goed als onmogelijk :P Tenzij je kartonnen muren hebt en een kleine woning :P

Hoeveel streepjes bereik heb je bij die connection issues? Is dat bv altijd op de 1e/2e verdieping en nooit in de woonkamer?

Ik gok dat je een dekkingsprobleem hebt maar dat zou je moeten zien in je bereik
Dat is het gekke. Als ik op mijn Macbook kijk dan zie ik volle streepjes. Maar alsnog kan er zo af en toe dus het volgende icoontje komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DioDIqcex9rkdPl8OirIZVbAL8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dpoBVQSqmuXD4j6a2NT2bohk.png?f=user_large

Herstart laptop of telefoon geeft geen uitkomst om wel internet te krijgen. Herstarten Experia Box dan wel.

• laurens0619
  • Nu online
maar hoe ver staat mn macbook dan van je accesspoint?
En hoe is je signaalsterkte? (alt of shift click op het airport icoontje)

• Hendrickz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-03 13:33
Kun je wel op de web GUI van je router komen? Dan is de verbinding tot en met de router iig goed. Dit is een belangrijke test om uit te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Zoals ik al zei!!!!

Veel streepjes zegt alleen dat je veel signaal ontvangt.
Zegt niets over of je wel genoeg signaal kunt uitzenden om het AP te bereiken.

Wifi is tweeweg verkeer als er maar een helft doorkomt heb je wel connectie maar is er geen data communicatie.

En zoals @laurens0619 al zei, alleen wifi van je router is in 99% van de gevallen niet voldoende om op een verdieping goed bereik te hebben.

Leg een kabel naar boven en plaats daar een AP.

[ Voor 26% gewijzigd door Ben(V) op 16-12-2021 15:12 ]

• Ricktachtig
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AD3YA-Pf1l9p46ZRXSJtpm_x_t0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sKiJtQ2Mv3UeVC2DnyoJr6Vt.png?f=user_large

Ik heb geen idee wat dit zegt. Maar dit zijn de details van de wifi connectie als ik boven zit. Maar het probleem van het boven gemelde icoontje speelt zich ook af wanneer ik maar 2 meter van de router vandaan zit met de laptop of telefoon. Het niet op het internet kunnen komen lijkt dus niet afhankelijk te zijn van de afstand tot de router.

• Ricktachtig
Hendrickz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:30:
Kun je wel op de web GUI van je router komen? Dan is de verbinding tot en met de router iig goed. Dit is een belangrijke test om uit te voeren.
Ja de web GUI is wanneer ik verbinding heb prima toegankelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrickz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-03 13:33
Dit ruikt eerder als een brakke router, als in de router functionaliteit in het modem is niet meer lekker.
Provider bellen als je dit nog niet gedaan hebt, en wie weet na overleg en testen sturen ze een nieuwe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ricktachtig
Krijg van KPN de Experia Box v12. Volgende week weet ik hoe deze presteert.
Pagina: 1