String omvormer obsolete of nog een goede keuze?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-03 11:23
Ik wil zonnepanelen op het dak laten plaatsen, ik heb een paar afspraken met installateurs ingepland staan en ben me ter voorbereiding aan het inlezen.

Situatie: schuin pannendak op zuid-oost.

Geen schaduw, de zon staat van vroeg in de ochtend tot ongeveer 13:00 op het dak. Buren met gelijksoortig huis hebben 12 panelen liggen.

Aangezien het 1 enkel vlak is zonder enige schaduw dacht ik: appeltje eitje,dat wordt een string omvormer.

Voordelen: realtief goedkoop, simpel en in onze situatie voldoet het waarschijnlijk.
Nadelen: levensduur, uitval paneel = uitval string bij problemen of vuil worden, brandgevaar?

Nu lijken optimizers en micro-omvormers steeds meer de standaard te worden, en wellicht ook steeds goedkoper.
Is het hierdoor tegenwoordig niet meer zo slim om een string omvormer te overwegen?

Beste antwoord (via Henkiejoo op 14-12-2021 08:56)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Henkiejoo schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:51:

Nadelen: levensduur, uitval paneel = uitval string bij problemen of vuil worden, brandgevaar?
Levensduur? Alleen micro-omvormers zijn beschikbaar met 25 jaar garantie. Wat is het waard? De installateur gaat niet over 24 jaar gratis die micro bij je vervangen. Voor de kosten koop je 2 a 3 stringomvormers die je in 10 minuten vervangt.

Uitval paneel: ik hoor van alles over kapotte onderdelen bij PV installaties... Paneel... nope.

Brandgevaar? Dat argument kun je zowel tegen stringomvormers als tegen micro omvormers vinden... Wat is waar? Gebrek aan vakmanschap bij installatie.

Gewoon een stringomvormer dus... Goedkoop, simpel, doeltreffend.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online

Levensduur? Alleen micro-omvormers zijn beschikbaar met 25 jaar garantie. Wat is het waard? De installateur gaat niet over 24 jaar gratis die micro bij je vervangen. Voor de kosten koop je 2 a 3 stringomvormers die je in 10 minuten vervangt.

Uitval paneel: ik hoor van alles over kapotte onderdelen bij PV installaties... Paneel... nope.

Brandgevaar? Dat argument kun je zowel tegen stringomvormers als tegen micro omvormers vinden... Wat is waar? Gebrek aan vakmanschap bij installatie.

Gewoon een stringomvormer dus... Goedkoop, simpel, doeltreffend.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:54
Volgens mij zijn er redenen te over om juist wèl te kiezen voor een stringomvormer, zeker als er geen schaduw in het spel is. Maar de belangrijkste zijn de voordelen die jij noemt en die zou ik zwaarder laten wegen dan de nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Stringomvormers zijn juist absoluut niet een verouderd concept.

Als je weinig of geen schaduw hebt, of zelfs alleen harde schaduwen (geen bomen, maar dakkapellen, muren e.d.) kun je, bij de juiste samenstelling, juist uitmuntende opbrengsten halen bij lage kosten. En met minder onderdelen die kapot kunnen.

Ook financieel: zolang je dakruimte hebt, is het vaak vele malen kostenefficiënter om meer panelen op het dak te plaatsen, en desnoods te overdimensioneren (dus meer Wp aan panelen dan de omvormer als nominaal vermogen heeft) om te voorkomen dat de 230V kant erg in de kosten gaat lopen, dan te rommelen met optimizers of micro-omvormers.

2 panelen extra levert bij ik durf te wedden veruit de meeste huisinstallaties in NL meer op dan die procentjes die optimizers e.d. er uit weten te persen, en vrijwel gegarandeerd voor minder geld.

Er zijn uiteraard ook situaties waarin die extra tech zeker te overwegen is: veel verschillende dakvlakken (>2), wisselende en/of zachte schaduwen (bomen), beperkt dakvlak waardoor je het maximale eruit wilt hebben. Micro-omvormers lijken mij verder een voordeeltje in brandveiligheid (lager risico) te hebben - geen omvormer binnen, dus ook geen herrie, geen hoge stroom/voltage DC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14:50
Luister gewoon waar de verschillende installateurs mee komen en vraag ze wat de verschillen zijn en waarom ze x of y voorstellen in jouw specifieke geval.

Voor alle systemen zijn voors en tegens te bedenken afhankelijk van de situatie en wensen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Aangezien het 1 enkel vlak is zonder enige schaduw dacht ik: appeltje eitje,dat wordt een string omvormer.
Prima conclusie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-06 21:01

Freakie1NL

Grote Baas

Helemaal mee eens.

Wat @Ronald ook zegt; geen enkele partij komt gratis je dak op om onderdelen te vervangen na x jaar. Leuk dat de fabrikant dan 25 jaar garantie geeft maar daarvoor mag je letterlijk het dak op.

Hier geen moment spijt van mijn String ( :9 ). Want nergens voor nodig. Hoe minder er opzit, hoe minder kapot kan.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Freakie1NL schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:13:
[...]

Helemaal mee eens.

Wat @Ronald ook zegt; geen enkele partij komt gratis je dak op om onderdelen te vervangen na x jaar. Leuk dat de fabrikant dan 25 jaar garantie geeft maar daarvoor mag je letterlijk het dak op.

Hier geen moment spijt van mijn String ( :9 ). Want nergens voor nodig. Hoe minder er opzit, hoe minder kapot kan.
Zoals ik het heb begrepen betaald bv SE instalateurs voor het vervangen. Dat is wellicht ook de reden dat ze het zo graag verkopen. Gegarendeerd werk in de toekomst. Die panelen halen de 25 jaar doorgaans wel, als je X aantal micro's of optimizers hebt liggen is de kans dat die allemaal de 25 jaar halen al een heel stuk minder groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Mijn installateur geeft maar 6 maanden garantie op arbeid. De fabrieksgarantie gevallen moet ik zelf de panelen van het dak halen en naar hem brengen. En binnen de garantieperiode moet je 3 maanden wachten voordat het hersteld wordt. Tot zover mijn ervaring met mijn installateur :P

Over 10 jaar koop je voor een habbekrats een gebruikte string omvormer op marktplaats. Of je koopt er nu 2 omvormers, 1 voor reserve.

Hecht dus niet zoveel waarde aan garantie, want over 24 jaar gaat niemand je helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@twain4me Ik werd als zelf-installateur (en officieel geregistreerd als installateur bij SE 8)7 ) heel blij van het idee van stervende optimizers toen ik (elders) de gesuggereerde vergoeding zag voor vervanging...

Hoe meer hoe beter zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:07
Ik vraag me ook altijd af wat de waarde is van '25 jaar garantie'. Mooi dat ze zo'n vertrouwen hebben in hun product, maar dan moet er ook een flink bedrijf achter staan met voldoende middelen om bijvoorbeeld een grote partij slechte producten onder garantie te kunnen vervangen.

Maar om op de vraag terug te komen: in jouw geval lijkt een stringomvormer inderdaad de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je hebt niks aan 25 jaar garantie.
Je wilt na 10 jaar weer nieuwe panelen omdat de techniek dan allang verouderd is tegenover de dan geldende norm.

Een stringomvormer heeft geen last van een vendor -lockin.
Je hangt zo een ander merk op.
En is een stuk goedkoper, dus na 10 jaar doet het minder zeer, als je de boel op markplaats gooit.

Nog 1 voordeel. Op de 2e ingang kunnen de panelen van noordwest.
(ik heb pal noord en 35 graden helling, doet nog altijd 55% van zuid op jaarbasis)

Wel ben ik voorstander van "wat betere kwaliteits panelen" en een fabrikant, die niet moeilijk doet bij garantie, zoals REC.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-12-2021 18:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-06 16:17
Retrospect schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:05:
Luister gewoon waar de verschillende installateurs mee komen en vraag ze wat de verschillen zijn en waarom ze x of y voorstellen in jouw specifieke geval.

Voor alle systemen zijn voors en tegens te bedenken afhankelijk van de situatie en wensen.
Geloof me, een installateur die bij een dergelijke situatie (waarbij de panelen schaduwvrij geplaatst kunnen worden) met optimizers of micro omvormers op de proppen komt zal vrijwel nooit een serieel systeem aanbieden maar altijd zijn keuze voor het systeem verdedigen. Ik moet zelfs collega's attenderen op het feit dat optimizers in een bepaalde situatie nauwelijks of geen meerwaarde bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14:50
RobertV70 schreef op maandag 13 december 2021 @ 20:19:
[...]

Geloof me, een installateur die bij een dergelijke situatie (waarbij de panelen schaduwvrij geplaatst kunnen worden) met optimizers of micro omvormers op de proppen komt zal vrijwel nooit een serieel systeem aanbieden maar altijd zijn keuze voor het systeem verdedigen. Ik moet zelfs collega's attenderen op het feit dat optimizers in een bepaalde situatie nauwelijks of geen meerwaarde bieden.
Wellicht ziet de installateur ter plaatse dat er in het naseizoen wel degelijk schaduw is. Wellicht ziet die een boom die binnen een paar jaar schaduw gaat werpen. En wellicht raden alle langskomen installateurs wel een string systeem aan. Iemand die micro-omvormers verkoopt kan je ook vragen om een offerte voor dezelfde panelen maar dan met string omvormer.

Op het eerste gezicht als ik het zo lees zal een klassiek string systeem prima werk doen en de snelste terugverdientijd hebben. Maar ik adviseer TS om vooral de verschillende installateurs aan te horen en dan zelf een keuze te maken waar hij zich goed bij voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

PhilipsFan schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:48:
Ik vraag me ook altijd af wat de waarde is van '25 jaar garantie'. Mooi dat ze zo'n vertrouwen hebben in hun product, maar dan moet er ook een flink bedrijf achter staan met voldoende middelen om bijvoorbeeld een grote partij slechte producten onder garantie te kunnen vervangen.

Maar om op de vraag terug te komen: in jouw geval lijkt een stringomvormer inderdaad de beste keuze.
heeft niets met vertrouwen in een product te maken. Vroeger zat er veel garantie op een goed product nu zit er veel garantie op een goed verzekerd product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

AUijtdehaag schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:58:
Je hebt niks aan 25 jaar garantie.
Je wilt na 10 jaar weer nieuwe panelen omdat de techniek dan allang verouderd is tegenover de dan geldende norm.

Een stringomvormer heeft geen last van een vendor -lockin.
Je hangt zo een ander merk op.
En is een stuk goedkoper, dus na 10 jaar doet het minder zeer, als je de boel op markplaats gooit.

Nog 1 voordeel. Op de 2e ingang kunnen de panelen van noordwest.
(ik heb pal noord en 35 graden helling, doet nog altijd 55% van zuid op jaarbasis)

Wel ben ik voorstander van "wat betere kwaliteits panelen" en een fabrikant, die niet moeilijk doet bij garantie, zoals REC.
je kan beter een leverancier die niet moeilijk doet hebben. ik had hier een chinees paneel daar is gewoon een nieuwe voor gekomen. leverancier en producent hun best gedaan om een zo goed mogelijk kloppend paneel te vinden.. want ja ze waren in de fabriek inmiddels een serie (en een merk) veder dus de maten waren anders :+
en veel meer vaag merk dan Csun gaat het niet worden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

RobertV70 schreef op maandag 13 december 2021 @ 20:19:
[...]
Ik moet zelfs collega's attenderen op het feit dat optimizers in een bepaalde situatie nauwelijks of geen meerwaarde bieden.
miswschien kunnen die dan beter paaltjes gaan schrobben langs de grote weg.. O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-03 11:23
Ok, bedankt allemaal! Ik zal 1 antwoord al "Beste antwoord" aanvinken, maar ben net zo blij met de rest van de opmerking.

Het is me wel duidelijk, de 1e aanbieding met stringomvormer is binnen inmiddels!

Misschien dat ik de offertes hier ook nog ga posten. Even geduld nog.

[ Voor 15% gewijzigd door Henkiejoo op 14-12-2021 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-06 16:17
Retrospect schreef op maandag 13 december 2021 @ 20:38:
[...]

Wellicht ziet de installateur ter plaatse dat er in het naseizoen wel degelijk schaduw is. Wellicht ziet die een boom die binnen een paar jaar schaduw gaat werpen. En wellicht raden alle langskomen installateurs wel een string systeem aan. Iemand die micro-omvormers verkoopt kan je ook vragen om een offerte voor dezelfde panelen maar dan met string omvormer.

Op het eerste gezicht als ik het zo lees zal een klassiek string systeem prima werk doen en de snelste terugverdientijd hebben. Maar ik adviseer TS om vooral de verschillende installateurs aan te horen en dan zelf een keuze te maken waar hij zich goed bij voelt.
Uiteraard moet je een keuze maken en vaak ga je dan voor de installateur waar je het beste gevoel bij hebt, of hij je nu de portemonnee leeg trekt of niet, daar komt vaak wel je gevoel tot het besluit. Ik zie klanten voorbij komen die toch ondanks alle goede raad voor een Solaredge systeem gaan zonder te weten waarom en geven dan het gevoel het voordeel, ondanks dat ik ze een string omvormer heb aangeboden met uitleg en schaduwberekening waaruit blijkt dat er een 2% verschil zit in de opbrengst tussen beide systemen.

Gevoel zegt dan meer dan verstand.
Pagina: 1