Toon posts:

Log4Shell kwetsbaarheid detecteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• madsector
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-03 09:54

madsector

Insert Beer Here

Topicstarter
Hoe kunnen we deze detecteren op de systemen die we moeten beheren?

Een ex-collega van mij heeft een mooie Nextcloud omgeving gebouwd en die lijkt, volgens de firewall van Sophos, aangevallen te worden. Echter kan ik geen spoor van log4j ontdekken op deze ubuntu server. Dus lijkt het er op dat er pogingen gedaan worden die vooralsnog niets op gaan leveren. Als je Nextcloud op de juiste manier installeert, dan komt daar geen Java log4j aan te pas.

In de topics op deze site zie ik wel een aantal discussies maar nog nergens een methode om te achterhalen of je kwetsbaar bent of niet.

Ondertussen is het spul (tijdelijk) niet benaderbaar van buitenaf totdat ik daar meer zekerheid over heb.

Nog maar één servertje thuis!

Alle reacties

• Luc45
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:06
Op het internet worden op dit moment heel veel pogingen gedaan om de Log4j kwetsbaarheid aan te tonen, door een payload overal op af te vuren. Dit ziet de Sophos, dat hoeft niet te betekenen dat het kwetsbare component daadwerkelijk aanwezig is. Ik dacht dat Nextcloud op PHP gebouwd is, niet in Java waar Log4j gebruikt wordt.

De beste manier om te controleren of je kwetsbaar bent voor de kwetsbaarheid, is om op je systeem te controleren of de jar van Log4j aanwezig is met de kwetsbare versie:
code:
1
Get-ChildItem -Path C:\ -Recurse | Where-Object { $_.Name -match 'log4j-core-2.*.jar' }

Alle versies 2.0.0 tot 2.14.x zijn dan kwetsbaar.

[Voor 3% gewijzigd door Luc45 op 13-12-2021 15:04]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

lijkt volgens de firewall van Sophos
Lijkt? Dus dan komt het niet aan op Nextcloud?
Of wordt? Dus dan heb je ook logging op de Nextcloud-omgeving?

Maar, lijkt vs. wordt; er zijn dus aanleidingen om iets te posten op GoT; welke aanleiding? Welke logging?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• madsector

madsector

Insert Beer Here

Topicstarter
Tja, het is een beetje als een anti-virus pakket; als die je gaat melden dat er een virus is gevonden (en wellicht meteen verwijderd) dan is er soms paniek terwijl als die niets detecteert er meer reden tot zorg is ;-)

Maar ik heb gezocht op Log4j (*og4j* in WinSCP) achtige bestanden op de NC server en die kan ik dus niet vinden. Dus dan is het simpelweg niet aanwezig en ziet Sophos alleen pogingen om de exploit te vinden.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Log4j is een Java library. Software die geen gebruik maakt van Java (en NextCloud is gemaakt in PHP) heeft daar dus per definitie geen last van.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• JaymzHetfield
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02 19:43
madsector schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:43:
Maar ik heb gezocht op Log4j (*og4j* in WinSCP) achtige bestanden op de NC server en die kan ik dus niet vinden. Dus dan is het simpelweg niet aanwezig en ziet Sophos alleen pogingen om de exploit te vinden.
Mijn indruk is dat je ook rekening hebt te houden met het gebruik van log4j in JAR files, in JAR files, in JAR files, etc. (genest; verstopt) in een Java omgeving. Vind je die op jouw manier wel?

Metal up your ass

• madsector

madsector

Insert Beer Here

Topicstarter
Nee, dat dan weer niet. Maar gelukkig staan er ook geen .jar bestanden op die server.

• winux
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-03 03:21
Check de github van NCSC https://github.com/NCSC-NL/log4shell.
Hier staat heel veel info. Van scanners tot Indicators Of Compromise. Ook staat hier een lijst van heel veel soft- en hardware leveranciers met eventuele fixes, workarounds of statements vanuit de vendors.

De scanner van de DTACT/DIVD kijkt ook in (jar) files naar de kwetsbaarheid. Ook als deze niet log4j in de bestandsnaam heeft.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee