• SoulRyder
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-01 20:37
Ik heb onlangs een 5800X gekocht met daarbij een Cooler Master Hyper 212 processor koeling.
Zit in een Cooler Master N300 kast. Gigabyte Aorus B550 Elite V2 moederbord. Thermal paste aangebracht met een dikke streep van links naar rechts. Zoals hier
Normaal gebruik is de temperatuur prima 35-45 graden.

Alleen met stress tests en Blender merk ik dat het binnen no time richting de 90C gaat.
Ik had gelezen dat deze koeling voldoende zou moeten zijn voor deze processor. Ik was verder niet van plan om te gaan overclocken of iets dergelijks. Maar 90 graden vind ik toch vrij hoog.

Hieronder een foto van mijn kast, waarin ik heb getekend waar mijn fans zitten en welke kant ze opblazen.
In het verleden waren de fans in mijn kast voldoende, maar ik vraag me af of daar misschien een upgrade nodig is, of dat ik een betere koeling voor de processor moet hebben.

Zou zonde zijn om een betere koeler te kopen als het vervolgens aan de koeling in de kast blijkt te liggen, of andersom. En heb zelf te weinig ervaring met koeling om daar een goede inschatting voor te maken.

Zoals je ziet op de foto heb ik 2 system fans, 1 voor en 1 achter. Daarnaast heb ik de fan van mijn voeding en GPU naar onderen staan. En blaast de fan van mijn processor van voor naar achteren door de koeler heen.

System fan aan de voorkant kon ik niet direct op het moederbord aansluiten omdat de kabel te kort was. Dus die zit direct op de voeding. Mogelijk ook niet optimaal?

[Voor 5% gewijzigd door SoulRyder op 13-12-2021 13:57. Reden: Moederbord toegevoegd]

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:05
Niet meteen schokkend met deze koeler.
Hij is veel beter dan de standaard koeler maar minder dan een zwaardere zoals de Mugen5 PCGH

Met een stresstest gaat de CPU proberen zover mogelijk te komen totdat de temperatuur te hoog wordt en PBO stopt met overclocken.

Een belangrijkere test is wat is je temperatuur als je net de pc hebt opgestart en een paar minuten draait. Daar zie je meer aan.

Daarnaast is de 5800C een CPU waarbij de cores op een erg klein oppervlak zitten en dus ook lokaal erg snel temperatuur genereren.

• SoulRyder
D-dark schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:22:
Niet meteen schokkend met deze koeler.
Hij is veel beter dan de standaard koeler maar minder dan een zwaardere zoals de Mugen5 PCGH

Met een stresstest gaat de CPU proberen zover mogelijk te komen totdat de temperatuur te hoog wordt en PBO stopt met overclocken.

Een belangrijkere test is wat is je temperatuur als je net de pc hebt opgestart en een paar minuten draait. Daar zie je meer aan.

Daarnaast is de 5800C een CPU waarbij de cores op een erg klein oppervlak zitten en dus ook lokaal erg snel temperatuur genereren.
Als ik de pc door de dag gebruik zonder zware programma's draait hij over het algemeen tussen de 35-45 graden met hier en daar een uitschieter naar de 60-70 dus dat is in principe wel prima dan denk ik.

Maar ik denk dan dat ik die 90C alleen kan voorkomen als er echt een andere processor koeling opzit, en niet echt door extra fans in de kast toe te voegen of de airflow aan te passen of wel?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

5800X kun je beter koelen met een andere koeler. Oa Fuma2 is een goede koeler die niet te duur is.
verder heb je wel een cheap-as voeding gekocht zeg. raar, vergeleken met dure CPU, dat je daar op bespaart.
Voor krappe ruimte had ik in je andere topic ook al advies gegeven. ook helpt het om front 2x intake te plaatsen. HDD's in 2021 ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:05
SoulRyder schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:20:
[...]

Als ik de pc door de dag gebruik zonder zware programma's draait hij over het algemeen tussen de 35-45 graden met hier en daar een uitschieter naar de 60-70 dus dat is in principe wel prima dan denk ik.

Maar ik denk dan dat ik die 90C alleen kan voorkomen als er echt een andere processor koeling opzit, en niet echt door extra fans in de kast toe te voegen of de airflow aan te passen of wel?
Die temperaturen zijn prima, en die 90 graden ga je ook zien met een andere koeler en is geen reden tot zorgte. Dat is PBO oftewel automatisch overclocken tot de grens.

met extra fans zorg je sowieso voor meer luchtstroming wardoor je processorkoeler geen warme lucht behoeft te gebruiken.

• SoulRyder
Hackus schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:27:
5800X kun je beter koelen met een andere koeler. Oa Fuma2 is een goede koeler die niet te duur is.
verder heb je wel een cheap-as voeding gekocht zeg. raar, vergeleken met dure CPU, dat je daar op bespaart.
Voor krappe ruimte had ik in je andere topic ook al advies gegeven. ook helpt het om front 2x intake te plaatsen. HDD's in 2021 ?
Die voeding had ik nog en is nog zo goed als nieuw, maar die had ik al voor ik de 5800X kocht. Beetje zonde om weg te gooien en leek mij een prima voeding. Wat is er precies goedkoop aan? Is het het merk of een bepaalde specificatie? Kijk altijd vooral naar het wattage en of het de juiste aansluitingen heeft.

HHD's ja die gebruik ik voor storage en ook zonde om weg te gooien als het nog goed werkt toch? Heb een SSD waar Windows op draait en alle belangrijke dingen op draaien. Vervang dingen alleen als ik het echt nodig vind :)

Betreft vorige topic, volgens mij was dat vooral een probleem met de layout van mijn vorige moederbord, de memory zat veel te dicht op de plek waar je het moederbord vast moest zetten en in combinatie met de kast kon je er dan bijna niet bij als je de koeler er opzet voordat je het moederbord in de kast plaatst. Maar denk dat dat met mijn nieuwe moederbord makkelijker is. Alleen had ik toen al deze koeler gekocht omdat ik dacht dat dat voldoende was en makkelijker te installeren.

Thanks voor de tip van 2 front intakes :)

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
HDD's zijn prima voor opslag, ook in 2021. Waarom je lokale (film/muziek/whatever) collectie opslaan op een dure SSD terwijl je die snelheid daar nooit nodig hebt.

Windows of programma's er vanaf draaien is een ander verhaal, maar daar is een SSD voor aanwezig neem ik aan.

• SoulRyder
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:48:
[...]

HDD's zijn prima voor opslag, ook in 2021. Waarom je lokale (film/muziek/whatever) collectie opslaan op een dure SSD terwijl je die snelheid daar nooit nodig hebt.

Windows of programma's er vanaf draaien is een ander verhaal, maar daar is een SSD voor aanwezig neem ik aan.
Klopt er zit een SSD in daarnaast een 3TB HDD voor storage en nog een andere HDD, en die wil ik eigenlijk eruit halen want die is eigenlijk best klein, maar dan moet ik die bestanden een keer over kopiëren naar die andere HDD. En heb nu dit moederbord gekocht zodat als ik een keer mijn SSD wil vervangen of wil uitbreiden dat ik over kan naar M2, maar vond dat nog niet direct nodig

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

SoulRyder schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:48:
[...]

Die voeding had ik nog en is nog zo goed als nieuw, maar die had ik al voor ik de 5800X kocht. Beetje zonde om weg te gooien en leek mij een prima voeding. Wat is er precies goedkoop aan? Is het het merk of een bepaalde specificatie? Kijk altijd vooral naar het wattage en of het de juiste aansluitingen heeft.

HHD's ja die gebruik ik voor storage en ook zonde om weg te gooien als het nog goed werkt toch? Heb een SSD waar Windows op draait en alle belangrijke dingen op draaien. Vervang dingen alleen als ik het echt nodig vind :)

Betreft vorige topic, volgens mij was dat vooral een probleem met de layout van mijn vorige moederbord, de memory zat veel te dicht op de plek waar je het moederbord vast moest zetten en in combinatie met de kast kon je er dan bijna niet bij als je de koeler er opzet voordat je het moederbord in de kast plaatst. Maar denk dat dat met mijn nieuwe moederbord makkelijker is. Alleen had ik toen al deze koeler gekocht omdat ik dacht dat dat voldoende was en makkelijker te installeren.

Thanks voor de tip van 2 front intakes :)
Is ook voldoende, maar moet je niet gaan stresstesten. Hij doet het beter dan een meegeleverde van AMD.
(ook al komt de 5800X zonder koeler)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee