Ik weet dat ik een heethoofd heb als CPU, maar ik erger mij wat aan het constant up- en downspinnen van de pricewatch: Noctua NH-U12S Bruin.
Er zijn een aantal oplossingsrichtingen die ik eigenlijk allemaal wel overweeg.
1. Andere/extra casefans
2. Stillere behuizing met betere airflow aanschaffen (mag zeker een grotere kast zijn)
3. Waterkoeling
4. Combinatie van 2 en 3?
Allereerst de vraag, valt er iets te verbeteren aan de airflow in mijn kast? Ik heb 1 pricewatch: Fractal Design Dynamic X2 GP-12 Zwart, 120mm (meegeleverd bij kast) aan de voorzijde, en 1 aan de achterzijde. De plekken van de fans zijn fabrieks-af. Je ziet dat de intake fan wat laag zit, maar dat is misschien niet verkeerd, omdat de GPU ook wat frisse lucht nodig heeft.
Idle temp van de CPU met kast dicht is ongeveer 65c, met zijpaneel open 60c. GPU is zonder belasting ongeveer 48c.
Ik heb de blaasrichting gecontroleerd, alles loopt netjes van voor naar achteren.
Rondom koelpasta, ik heb het er nu zo opgedaan (zeer dun laagje): https://imgur.com/a/ZnKDbQ5
(zie discussie rondom dit onderwerp hier)
Specs
Impressie binnenkant
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gbrAUFr4ewzd1jRsYApvbtU7.jpg?f=user_large)
Fluctuerende CPU temperatuur en CPU cooler RPM
:fill(white):strip_exif()/f/image/JkzorXwrdwuM2vXA5UrKPLRU.png?f=user_large)
Kortom hoe zouden jullie dit probleem oplossen? Geld speelt in mindere mate een rol. Als ik bij wijze van het beste voor 500 euro een mooie kast inclusief waterkoeling moet kopen dan zal ik dat zeker overwegen.
Er zijn een aantal oplossingsrichtingen die ik eigenlijk allemaal wel overweeg.
1. Andere/extra casefans
2. Stillere behuizing met betere airflow aanschaffen (mag zeker een grotere kast zijn)
3. Waterkoeling
4. Combinatie van 2 en 3?
Allereerst de vraag, valt er iets te verbeteren aan de airflow in mijn kast? Ik heb 1 pricewatch: Fractal Design Dynamic X2 GP-12 Zwart, 120mm (meegeleverd bij kast) aan de voorzijde, en 1 aan de achterzijde. De plekken van de fans zijn fabrieks-af. Je ziet dat de intake fan wat laag zit, maar dat is misschien niet verkeerd, omdat de GPU ook wat frisse lucht nodig heeft.
Idle temp van de CPU met kast dicht is ongeveer 65c, met zijpaneel open 60c. GPU is zonder belasting ongeveer 48c.
Ik heb de blaasrichting gecontroleerd, alles loopt netjes van voor naar achteren.
Rondom koelpasta, ik heb het er nu zo opgedaan (zeer dun laagje): https://imgur.com/a/ZnKDbQ5
(zie discussie rondom dit onderwerp hier)
Specs
# | Category | Product |
1 | Processors | AMD Ryzen 9 5900X Tray |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-U12S Bruin |
1 | Moederborden | MSI B450 Tomahawk MAX |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 2080 Super Gaming OC 8G (rev. 2.0) |
1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify C - Dark TG |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2Z3200C16 |
1 | Voedingen | Corsair RM650 (2019) |
1 | Solid state drives | Samsung 860 QVO 2TB |
1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB |
Impressie binnenkant
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gbrAUFr4ewzd1jRsYApvbtU7.jpg?f=user_large)
Fluctuerende CPU temperatuur en CPU cooler RPM
:fill(white):strip_exif()/f/image/JkzorXwrdwuM2vXA5UrKPLRU.png?f=user_large)
Kortom hoe zouden jullie dit probleem oplossen? Geld speelt in mindere mate een rol. Als ik bij wijze van het beste voor 500 euro een mooie kast inclusief waterkoeling moet kopen dan zal ik dat zeker overwegen.
Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets