Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:43
Ik weet dat ik een heethoofd heb als CPU, maar ik erger mij wat aan het constant up- en downspinnen van de pricewatch: Noctua NH-U12S Bruin.

Er zijn een aantal oplossingsrichtingen die ik eigenlijk allemaal wel overweeg.

1. Andere/extra casefans
2. Stillere behuizing met betere airflow aanschaffen (mag zeker een grotere kast zijn)
3. Waterkoeling
4. Combinatie van 2 en 3?

Allereerst de vraag, valt er iets te verbeteren aan de airflow in mijn kast? Ik heb 1 pricewatch: Fractal Design Dynamic X2 GP-12 Zwart, 120mm (meegeleverd bij kast) aan de voorzijde, en 1 aan de achterzijde. De plekken van de fans zijn fabrieks-af. Je ziet dat de intake fan wat laag zit, maar dat is misschien niet verkeerd, omdat de GPU ook wat frisse lucht nodig heeft.

Idle temp van de CPU met kast dicht is ongeveer 65c, met zijpaneel open 60c. GPU is zonder belasting ongeveer 48c.

Ik heb de blaasrichting gecontroleerd, alles loopt netjes van voor naar achteren.

Rondom koelpasta, ik heb het er nu zo opgedaan (zeer dun laagje): https://imgur.com/a/ZnKDbQ5
(zie discussie rondom dit onderwerp hier)

Specs
#CategoryProduct
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Tray
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12S Bruin
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2080 Super Gaming OC 8G (rev. 2.0)
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2Z3200C16
1VoedingenCorsair RM650 (2019)
1Solid state drivesSamsung 860 QVO 2TB
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB

Impressie binnenkant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTS2-tTUknKbEdvvnxM-kRW0qf4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gbrAUFr4ewzd1jRsYApvbtU7.jpg?f=user_large

Fluctuerende CPU temperatuur en CPU cooler RPM
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1xIDPImf_UM9UO1RmGo6eDXUIs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JkzorXwrdwuM2vXA5UrKPLRU.png?f=user_large

Kortom hoe zouden jullie dit probleem oplossen? Geld speelt in mindere mate een rol. Als ik bij wijze van het beste voor 500 euro een mooie kast inclusief waterkoeling moet kopen dan zal ik dat zeker overwegen.

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22-05 23:30
60 & 65 is wel warm maar wat word je temperatuur tijdens gebruik? Als deze acceptabel zijn dan zou ik eerst eens beginnen met een fan curve aanpassing. Hoe ziet je fan curve er nu uit? En wat worden de temperaturen tijdens gamen bijv?

PC : Ryzen 7 5700x3d / 6800XT / 32 GB DDR4 3600 | Quest 3 | Asus Rog Ally |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:42
Als het probleem vooral het up- en downspinnen is, kan je de fancurve aanpassen om structureel hogere toeren te maken.
Bij een verschil van 5 graden tussen kast open en kast dicht, is wat mij betreft wel een indicatie dat er een fan bij mag.
Bij voorbeeld frontintake een 2e fan.

Is geld een minder groot probleem... past er dan geen 360mm AIO aan de bovenkant van je kast?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasp
GarBaGe schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:10:
Als het probleem vooral het up- en downspinnen is, kan je de fancurve aanpassen om structureel hogere toeren te maken.
Bij een verschil van 5 graden tussen kast open en kast dicht, is wat mij betreft wel een indicatie dat er een fan bij mag.
Bij voorbeeld frontintake een 2e fan.

Is geld een minder groot probleem... past er dan geen 360mm AIO aan de bovenkant van je kast?
Fancurve aanpassen heeft zeker iets gedaan aan het up- en downspinnen, dank voor de tip! Ik gebruik MSI Center met software control mode voor zowel CPU als case fans. Helaas zie onder, is de totaaltemperatuur véél te hoog...

240mm AIO is het maximum voor mijn huidige kast bovenin, maar er schijnt wel een 360mm voorin te passen... al ff over gelezen maar de meningen wat het beste is verschilt nogal. :) Is de kast wellicht te ondiep in totaliteit?
Sokucho schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:57:
60 & 65 is wel warm maar wat word je temperatuur tijdens gebruik? Als deze acceptabel zijn dan zou ik eerst eens beginnen met een fan curve aanpassing. Hoe ziet je fan curve er nu uit? En wat worden de temperaturen tijdens gamen bijv?
Nou ik denk niet dat dit acceptabel is... Zojuist ff Flight Simulator 2020 opgestart en e.e.a. opgenomen. Dit is met de kast dicht.

Op het toppunt wordt de CPU 91c en de GPU 86c....

Bruin = CPU temperatuur
Lichtgroen = GPU temperatuur
Onderste groene = CPU fan RPM
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/nT9Vv7CyJCP2PSLm0MLuJCQS.png

CPU fancurve
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/9O1eP4qGYhMP96j7yGTYoOSS.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:42
90 graden is de max voor een 5900X.
Hij wordt nu echt te warm.
Ik zou starten met een 2e front intake fan bij te plaatsen.

Vergeet niet, je 5900X doet zeker 105W en je 2080 Super doet zo'n 250 Watt.
Als je kijkt naar het Tweakers test rapport van de kast: pricewatch: Fractal Design Meshify C - Dark TG
Zie je bij een 100W + 200W belasting dat de temperatuur IN je kast oploopt naar 45 graden (15 boven ambient) met de standaard koeling in de kast.
Dat is echt veel te hoog.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasp
GarBaGe schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:35:
90 graden is de max voor een 5900X.
Hij wordt nu echt te warm.
Ik zou starten met een 2e front intake fan bij te plaatsen.
Mee eens...zojuist besteld, kijken wat het gaat brengen!
Vergeet niet, je 5900X doet zeker 105W en je 2080 Super doet zo'n 250 Watt.
Als je kijkt naar het Tweakers test rapport van de kast: pricewatch: Fractal Design Meshify C - Dark TG
Zie je bij een 100W + 200W belasting dat de temperatuur IN je kast oploopt naar 45 graden (15 boven ambient) met de standaard koeling in de kast.
Dat is echt veel te hoog.
Begrijp ik het goed dat je zegt dat het totale wattage te hoog is voor de kast die ik heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/sSNu74RQwTCAYLNZWElQP4yx.png

Case fan binnengekomen, gemonteerd boven de reeds bestaande fan, blaas richting gecontroleerd en kast weer dicht gedaan. Toen dezelfde vlucht in Flight Simulator 2020 gedaan.

Volgens mij is dit wel conform verwachting. Over de hele linie lagere temps. Maar nog steeds hoog. :) Jullie mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:08
Ik zou het meer in de cpu cooler zoeken,tis een Noctua maar niet echt de beste qua koelvermogen.
Een goede luchtkoeler of een GOEDE AIO vloeistofkoeler lijkt me geen overbodige luxe met een cpu die zoveel vermogen vraagt.

Deze cpu kan echt belast wel 140 watt of meer vreten terwijl de cpu koeler maar 175 aankan.Dit is echt wel op het randje.

Om een alternatief te geven een Dark rock 4 pro van Be quiet kan 250 watt verwerken dat is nogal een verschil en zal dus ook de temp veel lager houden,plus je fans van de cpu zullen ook niet zo hoog hoeven te staan( daardoor ook stiller)

[ Voor 46% gewijzigd door freaky35 op 15-12-2021 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:00

Rannasha

Does not compute.

freaky35 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:40:
Ik zou het meer in de cpu cooler zoeken,tis een Noctua maar niet echt de beste qua koelvermogen.
Een goede luchtkoeler of een GOEDE AIO vloeistofkoeler lijkt me geen overbodige luxe met een cpu die zoveel vermogen vraagt.

Deze cpu kan echt belast wel 140 watt of meer vreten terwijl de cpu koeler maar 175 aankan.Dit is echt wel op het randje.
Het ding doet idle al 60+ graden. Dan wordt er maar een fractie van het totale TDP verstookt. Dat hoor je met deze koeler zeker wel efficient weg te kunnen werken. Ik vermoed dat de koeler zelf het probleem niet is. Mogelijk is het de bevestiging (is alles goed aangedraaid?) of de airflow in de kast.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:08
Rannasha schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:47:
[...]

Het ding doet idle al 60+ graden. Dan wordt er maar een fractie van het totale TDP verstookt. Dat hoor je met deze koeler zeker wel efficient weg te kunnen werken. Ik vermoed dat de koeler zelf het probleem niet is. Mogelijk is het de bevestiging (is alles goed aangedraaid?) of de airflow in de kast.
Ik denk aan een combinatie ,te krappe koeler in een te krappe kast,met misschien wel een koeler die niet goed bevestigd is. Dat laatste zou ik ook zeker nu dan checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Front intake erbij, en instelingen tunen met oa Ryzen Master.

Ik gebruik deze bij oc5900x op 4700MHz
pricewatch: Noctua NH-D15 chromax.black

[ Voor 59% gewijzigd door Hackus op 15-12-2021 20:59 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:11
Noctua heeft ook nog een U14S en een D14/D15, passen die er niet in?
Je huidige koeler raak je wel kwijt op de V&A als je de mounting hardware er nog bij hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:00

Glewellyn

is er ook weer.

Ik zou op zoek gaan naar een 280mm AIO en die bovenin je kast monteren. Volgens de site van de fabrikant zou dat moeten passen.
Allereerst wordt alle lucht die gebruikt is om de cpu te koppelen direct de kast uitgeblazen. Ook heb je meer vrije luchtstroom in de kast omdat er geen grote koeler meer in zit.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasp
Na uren aan reviews overweeg ik om het volgende te gaan aanschaffen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Behuizingenbe quiet! Silent Base 601 (Zwart)€ 112,33€ 112,33
1Waterkoelingbe quiet! Silent Loop 2 360mm€ 145,30€ 145,30
3Ventilatorenbe quiet! Silent Wings 3 PWM, 140mm€ 19,69€ 59,07
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 316,70

In deze kast kan een 360mm radiator bovenin, dus meest ideale positie t.b.v. koeling. Rondom case fans, bij deze kast worden 2x pricewatch: be quiet! Pure Wings 2, 140mm meegeleverd, maar deze ga ik direct vervangen door 3x pricewatch: be quiet! Silent Wings 3 PWM, 140mm.

Samengevat, vrijwel de complete be quiet Silent lijn, plus de grootste radiator, zou haast gegarandeerd lage temperaturen en een stille kast tot gevolg moeten hebben toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waarom ?
Voer eerst eens uit wat ik eerder heb beschreven

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasp
Hackus schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:17:
Waarom ?
Voer eerst eens uit wat ik eerder heb beschreven
Ik heb er al een front intake bij gedaan, dat hielp helaas niets (zie een paar posts terug). Fan curves zijn inmiddels ook aangepast, het up- en downspinnen is opgelost maar overall maakt de kast gewoon veel herrie.

Dus ik ben nu van plan het wat rigoureuzer aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wasp schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:21:
[...]

Ik heb er al een front intake bij gedaan, dat hielp helaas niets (zie een paar posts terug). Fan curves zijn inmiddels ook aangepast, het up- en downspinnen is opgelost maar overall maakt de kast gewoon veel herrie.

Dus ik ben nu van plan het wat rigoureuzer aan te pakken.
Ik heb meer geschreven dan de front fan, ligt er ook aan wat je hebt gekocht..
Maar het is je eigen keuze en geld natuurlijk

Qua Waterkoelers zijn dit goede en niet te duur.
pricewatch: Arctic Liquid Freezer II 280
pricewatch: Arctic Liquid Freezer II 360

Pack met goede stille fans die veel lucht verplaatsen
pricewatch: Arctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm

[ Voor 34% gewijzigd door Hackus op 20-12-2021 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunier072
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-12-2021
ik zal kijken naar een nieuwe en betere koeler, een bequiet dark rock pro4 misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenzy_LS
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-08-2023
Check het volgende. Hielp mijn idle temps en idle ramp up & downs.

In Control panel - hardware and sound - power options

AMD Ryzen Balanced geselecteerd .

Dan "Change plan settings" -> "Change advanced power settings".

In "Processor power management" Check:
- Minimum processor state: 5% (ik had hier voorheen geloof ik ook 99% staan)

https://linustechtips.com...-minimum-processor-state/

[ Voor 14% gewijzigd door Frenzy_LS op 26-12-2021 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Frenzy_LS schreef op zondag 26 december 2021 @ 08:58:
Check het volgende. Hielp mijn idle temps en idle ramp up & downs.

In Control panel - hardware and sound - power options

AMD Ryzen Balanced geselecteerd .

Dan "Change plan settings" -> "Change advanced power settings".

In "Processor power management" Check:
- Minimum processor state: 5% (ik had hier voorheen geloof ik ook 99% staan)

https://linustechtips.com...-minimum-processor-state/
Ik zei ook al Tunen met Ryzen, maar TS lijkt al besloten te hebben om dure waterkoeler en fans te halen

Pagina: 1