• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-03 12:50
Ik werk bijna 2 jaar voor een bedrijf. (booming warehouse industry)
Vorig jaar geen bonus en geen salaris indexering.

Via iemand in de finance dept, te weten gekomen dat ook dit jaar er geen bonus zal worden uitgekeerd. We zijn dit jaar ook gefuseerd met een nieuw bedrijf dat 5 keer zo groot is.

Ik zit te twijfelen, er is genoeg werk in IT, allicht niet zo dichtbij als het werk als ik nu doe. 2200 netto voor system engineerings werk (16 jaar werk ervaring medior level)

Mijn vraag is bestaan ze nog wel? een 13e maand, ivm corona kan ik best begrijpen dat er veel bedrijven zijn die vorig jaar het wat zwaarder hadden.

Twee jaar eerder kreeg ik 50 euro handje contantje bij mijn vorige werkgever, ik heb geen ervaring in Nederland, ben terug gemigreerd na 11 jaar buitenland.

• Anoniem: 1641394
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
2200 netto voor system engineerings werk (16 jaar werk ervaring medior level)
Run! Je wordt keihard genakt.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:38

Agent47

I always close my contracts.

Het is voor jezelf afwegen. Ik krijg een "eindjaarsuitkering" 3% van mijn jaarsalaris ( bruto)
Dichtbij huis werken is tevens voor mij veel waard. Daar zou ik persoonlijk wel 300 euro bruto voor in willen leveren, als ik de rest van mijn leven dichtbij huis kan werken.

Daarentegen is 2200 netto wel erg weinig voor de hoeveelheid jaren die je werkt / gewerkt hebt.

[Voor 15% gewijzigd door Agent47 op 13-12-2021 10:30]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:41
Even onduidelijk.

Werk je nu inmiddels weer in Nederland? Ergo is de 2200 netto een Nederlands loon? Als zo dan inderdaad wat @Anoniem: 1641394 zegt. 2200 netto haal je in zonder enige opleiding met wat werk ervaring. Heb je meer werk ervaring en opleidingen dan moet dit hier wel ver boven zitten.

Je zegt dat je terug bent na 11 jaar, maar 16 jaar werk ervaring hebt. Je hebt dus eerst 5 jaar in NL gewerkt, of nu weer 5 jaar in NL? Want je zegt geen ervaring in NL.

Dit zijn wel dingen die relevant zijn voor salaris.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:35
Wat een rare post...

Ja, natuurlijk bestaat hij nog. Dat verschilt per bedrijf en sector.
Soms niets, soms een 13e maand, soms een resultaatafhankelijke eindejaarsuitkering.

Volgens mij erger je je gewoon aan je werkgever op dit punt, vervelend voor je! Ik zou zeggen, lekker verkassen als dit een belangrijk punt voor je is. Is het niet zo belangrijk, dan lekker blijven zitten waar je zit.

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-03 08:31
Het probleem is je werkgever. Niet bonussen 'in general'. Een werkgever in de IT die op dit moment zelfs inflatie niet corrigeert raakt in no time al z'n goede mensen kwijt.

https://niels.nu

• Wowhead
Ik heb 11 jaar ervaring in het buitenland en nu 3 jaar in nederland en destijds net na mijn studie 2 jaar (helpdesk ervaring destijds, maar dat is 14~jaar geleden :P

Ik ben maar een simpele MBO System ITer, in het buitenland wel altijd dubbel salaris verdiend maar daar lagen de verhoudingen ook anders. Dus ja de hoogte van mijn salaris ligt aan mij.

Ik heb het voor de rest wel gewoon naar mijn zin bij mijn huidige werkgever, 15 minuten naar huis, weinig overtijd of weekend werk, leuke collega`s. Ik zou dus ook niet snel voor 500 bruto van werkgever verwisselen. Ik ga wel een salaris correctie aankaarten als deze net als vorig jaar er weer niet in zit, ik vind dit wel terecht voor mijn inzet.

Ik probeer meer te ontdeken hoe het bij jullie werkt, zodat ik een beetje kan turfen wat de verhouding is die wel een bonus krijgt en niet.

[Voor 11% gewijzigd door Wowhead op 13-12-2021 10:38]

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:23
Goed nieuws, daar hoef je niet lang voor te zoeken: kiefty14 in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)"

Succes! :)

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:15
Ik kijk altijd naar het totale jaarplaatje, daarbij maakt een 13e maand/bonus mij minder uit. Bonussen zijn ook vaak maar afwachten je kunt ze (zoals je zelf ervaart) ook gewoon jaar op jaar niet krijgen, ze tellen niet altijd mee in een hypotheekaanvraag en je bouwt over dat deel ook niet altijd pensioen op.

Dus, in principe liever een hoger maandloon maar als het jaarplaatje met een bonus flink anders ligt zou ik het wel overwegen natuurlijk.

Kijk anders eens in dit topic rond, dan kom je er snel genoeg achter of jouw arbeidsvoorwaarden marktconform zijn:
https://gathering.tweaker...message/69824382#69824382

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:37

CyBeRSPiN

sinds 2001

Tja. Ik prefereer een hoger vast salaris toch echt boven een bonus die wel of niet uitgekeerd kan worden.
Een bonus zou m.i. alleen moeten zijn als je exceptioneel goed werk hebt geleverd en de salarisronde niet meer op tijd komt om je op korte termijn daarvoor extra te belonen.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:11
Inderdaad naar totaalplaatje kijken. De een wordt per maand uitbetaald. De ander per 4 weken (dus 13x per jaar), de ander ontvangt een dertiende maand + bonus, etc, etc.

Bij mij staat bonus sinds kort in de cao, dat is wel jammer want eerder ontvingen we ook al een bonus. Ik had dus liever loonsverhoging gehad ipv bonus >:)

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:39:
Tja. Ik prefereer een hoger vast salaris toch echt boven een bonus die wel of niet uitgekeerd kan worden.
Een bonus zou m.i. alleen moeten zijn als je exceptioneel goed werk hebt geleverd en de salarisronde niet meer op tijd komt om je op korte termijn daarvoor extra te belonen.
Een bonus en een salarisverhoging zouden een ander doel moeten hebben. Een bonus is idealiter backward looking terwijl een salarisverhoging/promotie forward looking is.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Een dertiende maand is heel wat anders dan een bonus. Dertiende maand is gewoon uitgesteld salaris, net zoals vakantiegeld, en dus iets waar je gewoon recht op hebt. Een bonus is een extraatje wat niet gegarandeerd (en vaak afhankelijk van performance) is.
Ik heb jarenlang beide gekregen: Dertiende maand + een eindejaarsbonus. Maar die bonus werd door de jaren heen steeds lager. De dertiende maand was salaris en daar konden ze dus niet aankomen.

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Ik werk niet bij een IT-bedrijf, maar semi-overheid met CAO. Bij ons is er 'gewoon' een resultaatsafhankelijke uitkering bestaande uit X% van je bruto loon én een 13de maand. Wij hebben overigens geen last van corona, maar wel heel veel last van goede mensen vinden en houden.

@Anoniem: 37297 bij ons kunnen IT's rekenen op een bruto salaris van zo'n 5 á 6k per maand, excl. sec. arbeidsvoorwaarden zoals een eindejaarsuitkering. En ik vermoed dat er zat andere leuke(ere) bedrijven zijn waar je meer dan jouw huidige 2200 netto kunt verdienen.

What's a cube to you?

• Niet online
Wowhead schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:36:
Ik heb 11 jaar ervaring in het buitenland en nu 3 jaar in nederland en destijds net na mijn studie 2 jaar (helpdesk ervaring destijds, maar dat is 14~jaar geleden :P

Ik ben maar een simpele MBO System ITer, in het buitenland wel altijd dubbel salaris verdiend maar daar lagen de verhoudingen ook anders. Dus ja de hoogte van mijn salaris ligt aan mij.

Ik heb het voor de rest wel gewoon naar mijn zin bij mijn huidige werkgever, 15 minuten naar huis, weinig overtijd of weekend werk, leuke collega`s. Ik zou dus ook niet snel voor 500 bruto van werkgever verwisselen. Ik ga wel een salaris correctie aankaarten als deze net als vorig jaar er weer niet in zit, ik vind dit wel terecht voor mijn inzet.

Ik probeer meer te ontdeken hoe het bij jullie werkt, zodat ik een beetje kan turfen wat de verhouding is die wel een bonus krijgt en niet.
<knip>, je zou er minstens 1000 bruto, misschien nog wel meer, per maand bij moeten krijgen.

Je hebt twaalf jaar ervaring, verdient 500 netto per maand minder dan ik als starter kreeg, krijgt geen inflatiecorrectie in een jaar waar we 5.7% inflatie aantikken, en blijft "omdat je collega's zo leuk zijn".

Leuke collega's zijn er op meer plekken wel.

<knip> Iets vriendelijker en netter mag wel.

[Voor 3% gewijzigd door Ardana op 13-12-2021 13:58]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Rizzi schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:42:

@Anoniem: 37297 bij ons kunnen IT's rekenen op een bruto salaris van zo'n 5 á 6k per maand, excl. sec. arbeidsvoorwaarden zoals een eindejaarsuitkering.
Ik vermoed dat je hier een beetje selectief bent. Kan me moeilijk voorstellen dat een systeembeheerder met MBO bij jullie 5-6K verdient. Vermoed dat je voor zulke bedragen toch minstens senior developer moet zijn.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Anoniem: 1641394 schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:46:
[...]

Leuke collega's zijn er op meer plekken wel.
Ik heb bij zeker 7-8 bedrijven gezeten (zowel intern als gedetacheerd) en leuke collega's heb je inderdaad overal. Daar hoef je echt geen € 500 p/m voor te laten liggen.

• Wowhead
Ja wat toelichting hierover, want ik ben zelf de boosdoener.
Mischien derail ik mijn post zo maar dan hebben jullie wat meer context want helaas is het niet zo zwart/wit, athands dat denk ik.

11 jaar carriere tijger geweest, van systeem beheerder tot it manager van een team van 6. Salaris op zijn piek lag rond de 5500 euro netto per maand ik was toen 32. Dit was een leuke opstap maar helaas twee jaar kunnen volhouden.

Maar zoveel werk druk en stress ervaren, samen met mijn minderwaardigheids complex, mijn niet al te hoge opleiding en technische kennis achterstand ging ik diep door het slijk tot ik helemaal op was. Toen ben ik enorme sprongen terug gegaan naar helpdesk/systeem beheer. Iets wat ik gemakkelijker voor mijnzelf kon beheren en mijn stress levels onder controlle houden.

De verantwoordelijkheid, werk stress/druk waren gewoon te veel voor mij persoonlijkheid en kennis hierdoor heb ik een enorme deuk opgelopen in mijn eigen vertrouwen. Combinatie faal angst, weinig vertrouwen in mijnzelf en hierdoor over de jaren een lakse houden aan hebt overgehouden.

ik veranderde toen ook elke 2 jaar van baan omdat ik op dat punt helemaal was vast gelopen als senior systeem beheerder voor een cloud provider of als account manager voor meerdere klanten met een technische omgeving, of gewoon niet goed om kon gaan als IT Manager met het politieke spelletje binnen de organisatie.

Ik zit nu 2 jaar bij mijn huidige werkgever, ik ben een beetje uitgeblust en wil niet weer van baan veranderen.

Ik zit nu eigenlijk gewoon wat knopjes te drukken, printertjes te fixen, outlook te fixen en wat server werk op een automatische piloot.

Ergens ben ik bang om weer omhoog te gaan op de ladder waar ik weer meer servers, netwerk en technologie moet beheren.

Maar goed dat is mischien psygologisch een ander verhaal :P

[Voor 29% gewijzigd door Wowhead op 13-12-2021 11:04]

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:48
Misschien handig om ook in ieder geval het aantal uur wat je per week werkt volgens je contract te vermelden.
2200 netto p/mnd op basis van 32 uur p/week is al een aardig verschil met 40 uur p/week bijvoorbeeld.
En uiteraard: is je loon per maand of bijvoorbeeld per 4 weken. (Gok wel het eerste gezien de bewoording)
Tevens zou ik het als bruto salaris vermelden i.p.v. netto. Stel je hebt bijvoorbeeld storingsdienst toeslag of wat dan ook dan kan je netto salaris hoger zijn dan je bruto salaris. (Was bij mijn vorige werkgever namelijk af en toe het geval door combo van: reiskosten, storingsdiensttoeslag, etc.)

Zaken zoals 13e maand, eindejaarsuitkering etc vallen onder de secundaire arbeidsvoorwaarden dus dat verschilt compleet per bedrijf.
Ik heb een werkgever bijvoorbeeld gehad waar je iedere 12 weken ongeveer een prestatietoeslag kreeg.
(Salaris werd uitbetaald per 4 weken en je kreeg 4x per jaar prestatietoeslag).

Gezien met wat je aangeeft met wat je zoal doet: Mocht je echt meer willen, er zijn genoeg bedrijven op zoek naar IT'ers :) Zelfs in deze tijd, heb namelijk zelf al de afgelopen 2 jaar 4 verschillende daadwerkelijke aanbiedingen gehad met minimale effort.

Richard

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:50

3DDude

I void warranty's

Nouja,

Er is natuurlijk wel een verschil tussen system / netwerk engineering en een werkplek smurf of zelfs helpdesk achtig iemand.

Zo te lezen heeft de TS meer gedaan maar werd het hem niet.
Dus het ligt eraan wat je wilt en of je bereid bent op een goeie manier stapsgewijs de zaken wat op te bouwen.
Ik zou zeggen zoek een goeie coach enzo.

Vroeger mocht dit niet; goh waarom nu wel?

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik had een 13 maand, die hebben ze omgegooid en gewoon elke maand bij het standaardsalaris gegooid. Vind ik zelf eigenlijk wel prima zo. Bonussen zijn er zelden, maar heel af en toe zijn ze er wel. Vorig jaar eentje gehad omdat ze erg tevreden waren met me.

• Niet online
Wowhead schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:55:
Mischien derail ik mijn post zo maar dan hebben jullie wat meer context want helaas is het niet zo zwart/wit, athands dat denk ik.

11 jaar carriere tijger geweest, van systeem beheerder tot it manager van een team van 6. Salaris op zijn piek lag rond de 5500 euro netto per maand ik was toen 32. Dit was een leuke opstap maar helaas twee jaar kunnen volhouden.

Maar zoveel werk druk en stress ervaren, samen met mijn minderwaardigheids complex, mijn niet al te hoge opleiding en technische kennis achterstand ging ik diep door het slijk tot ik helemaal op was. Toen ben ik enorme sprongen terug gegaan naar helpdesk/systeem beheer. Iets wat ik gemakkelijker voor mijnzelf kon beheren en mijn stress levels onder controlle houden.

De verantwoordelijkheid, werk stress/druk waren gewoon te veel voor mij persoonlijkheid en kennis hierdoor heb ik een enorme deuk opgelopen in mijn eigen vertrouwen. Combinatie faal angst, weinig vertrouwen in mijnzelf en hierdoor over de jaren een lakse houden aan hebt overgehouden.

ik veranderde toen ook elke 2 jaar van baan omdat ik op dat punt helemaal was vast gelopen als senior systeem beheerder voor een cloud provider of als account manager voor meerdere klanten met een technische omgeving, of gewoon niet goed om kon gaan als IT Manager met het politieke spelletje binnen de organisatie.

Ik zit nu 2 jaar bij mijn huidige werkgever, ik ben een beetje uitgeblust en wil niet weer van baan veranderen.

Ik zit nu eigenlijk gewoon wat knopjes te drukken, printertjes te fixen, outlook te fixen en wat server werk op een automatische piloot.

Ergens ben ik bang om weer omhoog te gaan op de ladder waar ik weer meer servers, netwerk en technologie moet beheren.

Als je toch niet van baan wil wijzigen waarom boeit het je dan wat wat andere bedrijven doen?

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

ik krijg een eindejaarsuitkering van 2% (cao kinderopvang)
mijn vriendin een eindejaarsuitkering van 8,33% (cao ggz).

Voor haar tikt deze aardig aan, is bijna een vol maandsalaris.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: September 2009

Ben je niet bang dat je op een gegeven moment overbodig wordt met de werkzaamheden die je nu uitvoert? Dit zijn namelijk wel echt de standaard taakjes die iedereen die begint met automatiseren, vrij snel gescript heeft.

Ik zou gewoon nog eens een poging doen om wat hogerop de ladder te komen, maar wel op een tempo waar je je comfortabel bij voelt. Je hoeft toch niet direct vol gas te gaan?

• Wowhead
Dankjewel iedereen, ik ga hiermee wat doen.

Te beginnen Q1 volgend jaar een salaris verhoging te vragen, en indien afgekeurd of te laag ergens anders aan de slag te gaan.

• Niet online
Discussie over 13de maand, bonus, eindejaarsuitkering of wat dan ook is volslagen irrelevant.

Er is een bedrag dat telt en dat is het bedrag dat op het eind van het jaar naar de belastingdienst wordt gestuurd als je totaal inkomen.

• Hydra
  • Laatst online: 24-03 08:31
Zou je zeker aanraden om hier gewoon met een psycholoog mee aan de slag te gaan. Daar kunnen wij je hier helaas ook niet mee helpen.

https://niels.nu

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-03 19:53

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Hydra schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:42:
[...]

Zou je zeker aanraden om hier gewoon met een psycholoog mee aan de slag te gaan. Daar kunnen wij je hier helaas ook niet mee helpen.
Dit ^^
Iedereen roept al snel 'oeh psycholoog, dus je bent krankzinnig en gek'.
Nou mooi niet dus. Die zijn er juist ook voor wat jij beschrijft: minderwaardigheidscomplex / gebrek aan zelfvertrouwen. Zoeken naar waar jij je prettig bij voelt. Kijken hoe je toch meer uit het leven kunt halen, zonder jezelf tekort te doen. Met een GOEDE psycholoog kun je allicht het leven nog net even iets leuker maken voor jezelf.
Gewoon doen en kijken hoe het bevalt. :)

Iets wat ook kan helpen. Ik weet niet in hoeverre je baas van je situatie op de hoogte is. Maar als je er een goede band mee hebt, kun je ook aangeven dat je weer eens een stap wilt maken, zodat je ook een loonsverhoging kunt rechtvaardigen. Spreek af dat je het probeert en mocht het niet lukken, jammer dan, niks aan de hand. Lukt het wel en voel jij je er prettig bij, wellicht weer een stap voorwaarts naar andere leuke werkzaamheden?
Kunnen al kleine dingen zijn. Iets waar jij je al tijden aan ergert en je handen jeuken om het aan te pakken.

[Voor 29% gewijzigd door Freakertje op 13-12-2021 12:18]

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:20

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Hier 4% vaste 'bonus' en nog 10% (oid) mogelijke bonus waarvoor de targets zo hoog worden gesteld dat die bonus 9 van de 10 keer op 0% uit komt :+

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Anoniem: 1641394 schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:38:
Discussie over 13de maand, bonus, eindejaarsuitkering of wat dan ook is volslagen irrelevant.

Er is een bedrag dat telt en dat is het bedrag dat op het eind van het jaar naar de belastingdienst wordt gestuurd als je totaal inkomen.
Dat is wel een hele grote open deur. En niet helemaal waar ook. Ik heb veel liever een 13e maand dan 8% bonus. Die 13e maand krijg je elk jaar, want dat is gewoon salaris, en een bonus kun je volgend jaar kwijt zijn want die wordt (meestal) onder voorwaarden uitgekeerd. Het onderscheid is dus echt niet irrelevant. Jammer dat die termen zo vaak door elkaar gebruikt worden.

• Niet online
downtime schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:36:
[...]

Dat is wel een hele grote open deur. En niet helemaal waar ook. Ik heb veel liever een 13e maand dan 8% bonus. Die 13e maand krijg je elk jaar, want dat is gewoon salaris, en een bonus kun je volgend jaar kwijt zijn want die wordt (meestal) onder voorwaarden uitgekeerd. Het onderscheid is dus echt niet irrelevant. Jammer dat die termen zo vaak door elkaar gebruikt worden.
En sommige bedrijven hebben een voorwaardelijke 13de maand.

Maargoed zal mijn stelling aanpassen. Het enige dat telt is het inkomen wat aan het eind van het jaar naar de belastingdienst gaat en de garantie die je hebt dat de volgend jaar minstens zo veel is, plus de kans dat het meer wordt.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Anoniem: 1641394 schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:41:
[...]

En sommige bedrijven hebben een voorwaardelijke 13de maand.
En sommige bedrijven een vaste bonus. Bedrijven maken zich net zo goed schuldig aan verwarrend taalgebruik.

• van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:16
Wowhead schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:28:
Ik werk bijna 2 jaar voor een bedrijf. (booming warehouse industry)
Vorig jaar geen bonus en geen salaris indexering.

Via iemand in de finance dept, te weten gekomen dat ook dit jaar er geen bonus zal worden uitgekeerd. We zijn dit jaar ook gefuseerd met een nieuw bedrijf dat 5 keer zo groot is.

Ik zit te twijfelen, er is genoeg werk in IT, allicht niet zo dichtbij als het werk als ik nu doe. 2200 netto voor system engineerings werk (16 jaar werk ervaring medior level)

Mijn vraag is bestaan ze nog wel? een 13e maand, ivm corona kan ik best begrijpen dat er veel bedrijven zijn die vorig jaar het wat zwaarder hadden.

Twee jaar eerder kreeg ik 50 euro handje contantje bij mijn vorige werkgever, ik heb geen ervaring in Nederland, ben terug gemigreerd na 11 jaar buitenland.
Ik werkte als administratief medewerker tussen 2013 t/m 2015. 2 keer 1 jaar contract gehad met een bruto maandsalaris van €2400,- op fulltime. We hadden hier 13e maand en elk jaar hadden wij de Winstuitkering van het bedrijf dat vaak opliep tot €900,-. De 13e maand hadden ze verspreid over 12 maanden en een goede pensioenregeling uit eindelijk €3.000 netto ontvangen want ik had mijn pensioen laten uitbetalen (afkopen) na 2 jaar. Ik kreeg hier ook vakantiegeld 8% mei met op jaarbasis 41 vakantiedagen waarvan 13 ADV. Het was echt mooie momenten. Helaas werd mijn contract niet omgezet in onbepaalde tijd wegens toen de onzekerheid en de crisis. Ik kreeg wel een maand extra vol salaris mee.

Op mijn huidige werk hebben wij heel weinig aan bonussen aan bonussen (eens per jaar heel kleine extra's). Alleen eenmalig bonus afgelopen zomer in verband met onze inzet in de Coronatijd. Geen 13e maand hier en wij hebben maar 28 dagen vakantiedagen en geen ADV. Wel pensioen opbouw en vakantiegeld mei. Wij hebben de mogelijkheden om extra verlof/vakantiedagen bij te kopen. Ik ben nu vast met onbepaalde tijd en dat is voor mij het belangrijkste. Ik wil geen risico's meer lopen of nemen en misschien kan ik ergens anders meer gaan verdienen, met één betere voorwaarden, zoals ik het vroeger had. Ik verdien hier ook niet slecht. Maar heb veel ingeleverd ten opzichte van vroeger. Vroeger was vroeger en nu is nu denk ik. Wel krijg ik bij mijn huidige werkgever 150% door de weeks na 22:00 en op zondagen en feestdagen 200% gehele dag wegens de werktijden 15:30 / 00:30.

Welkom terug en succes. Ik zou gewoon blijven werken, er is inderdaad veel werk momenteel beschikbaar. Maar ik denk bij mijzelf, ik moet weer helemaal opnieuw beginnen als ik ergens anders ga werken. Ik heb 3.5 jaar gewacht om onbepaalde tijd te krijgen en nu is het zover

[Voor 6% gewijzigd door van der Berg op 13-12-2021 19:50]

Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz C16 (2x16) - MSI Ventus OC RTX 2080 - Samsung 980 Pro 1TB - M32U 4K/144Hz - 55 inch OLED - Watch 5 Pro - S22 Ultra 512GB - Tab S5e 128/6GB - Buds 2 Pro

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-03 15:13
Wowhead schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:38:

Te beginnen Q1 volgend jaar een salaris verhoging te vragen, en indien afgekeurd of te laag ergens anders aan de slag te gaan.
Goed nieuws, als er ooit een moment was om dit verzoek op tafel te leggen, dan is dat nu wel. Inflatie is soaring; er zijn meer vacatures dan sollicitanten; en IT'ers zijn sowieso al lastig te vervangen. De kans is bijzonder klein dat ze iemand met jouw ervaring tegen dat salaris kunnen plaatsen, en ik denk dat ze dat zelf ook wel weten. Zeker als je bereid bent de daad bij het woord te voegen kan ik me niet voorstellen dat ze je wel een ruimhartig(er) bod willen doen.

In ieder geval wens ik je er heel veel succes bij :Y)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja bonussen etc het is leuk in het verleden gehad 13e maand en winstdeling prestatie bonus. Persoonlijk hoeft het voor mij niet winstdeling is leuk. Persoonlijke prestatiebonus heb ik echt een afkeer voor maar dat heeft alles te maken met slecht management in het verleden. Nu boeit het me eigenlijk gewoon niet meer (heeft ook alles te maken met vakgebied), facilitair volgt altijd het bedrijf en daarin kan jouw rol dus ook rennen of stilstaan zijn. Kortom het geeft ook je kansen om te excelleren of gewoon je werk te doen. Leuk natuurlijk als je grote projecten hebt maar heb je die niet dan wordt het moeilijk. Daarnaast het hele gedoe eromheen, ben er misschien te oud voor en ik hou er niet van om te roeptoeteren hoe geweldig ik ben.
Persoonlijk zit ik in het stadium gewoon mijn werk doen en genieten van de rest, na een periode van werkloos geen eigen huis etc, worden je prioriteiten ook anders geld en spullen zijn niet het belangrijkste.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wowhead schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:36:
ik vind dit wel terecht voor mijn inzet.
Een salarisverhoging verdien je niet op basis van inzet maar op basis van resultaat. Gebruik daarom nooit inzet als argument maar kijk wat je het afgelopen jaar aan resultaat hebt neergezet en beargumenteer daarom waarom je een salarisverhoging zou verdienen.
Je doet simpel werk, toont geen ambitie en wellicht ook geen vooruitgang, is dat iemand waar een werkgever in wilt investeren? Misschien klinkt dit wat hard, maar dat is wel hoe een werkgever er in staat. Een salaris verhoging, afgezien van een inflatie correctie, is niet vanzelfsprekend. Als je jaren hetzelfde werk blijft doen en hetzelfde blijft presteren is een salaris verhoging mijn inziens niet op zijn plaats.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-03 10:18

mmniet

De beetje weter

Wowhead schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:38:

volgens mij lees ik wat verschillende dingen bij je. Enerzijds baal je van het uitblijven van verhoging, maar ben je bang om weer meer stress te ervaren. Enerzijds vind je je huidige werk saai, maar heb je angst voor meer verantwoordelijkheid en meer werkzaamheden op hoger netwerk niveau om het zo te zeggen.

Ik denk dat je vooral zelf moet nadenken over een paar vragen:
- Ben ik gelukkig met mijn huidige salaris (en ja, inflatiecorrectie is heel normaal, vooral gezien de huidige inflatie)?
- Ben je gelukkig met je werk en wil je wel overstappen? Wat zoek je?

Belangrijke tip:
Praktisch overal werken leuke mensen!

It's me Mario

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:27
Werk al een hele tijd bij een bedrijf dat ook een bonusstructuur hanteert... Afhankelijk van functie kan dit oplopen tot 25% van je jaarsalaris. Voor mij is deze de vorige jaren meestal rond de 20% geweest.

Deze bonus is gekoppeld aan (financiele) prestatie van het bedrijf en aan persoonlijke doelstellingen, en overachieving is mogelijk. Het is altijd zo opgezet dat het uitdagend maar haalbaar moet zijn.

Ik denk dat gemiddeld de bonus altijd boven de 90% behaald heeft gelegen, tot uitlopers naar 112%, of op het laagtepunt is deze rond de 85% behaald geweest.

Ik vind het wel een fijne manier om extra je best te kunnen doen, en heb er dus goede ervaringen mee.

https://wren.co/join/Devian

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Devian schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:16:
Werk al een hele tijd bij een bedrijf dat ook een bonusstructuur hanteert... Afhankelijk van functie kan dit oplopen tot 25% van je jaarsalaris. Voor mij is deze de vorige jaren meestal rond de 20% geweest.

Deze bonus is gekoppeld aan (financiele) prestatie van het bedrijf en aan persoonlijke doelstellingen, en overachieving is mogelijk. Het is altijd zo opgezet dat het uitdagend maar haalbaar moet zijn.

Ik denk dat gemiddeld de bonus altijd boven de 90% behaald heeft gelegen, tot uitlopers naar 112%, of op het laagtepunt is deze rond de 85% behaald geweest.

Ik vind het wel een fijne manier om extra je best te kunnen doen, en heb er dus goede ervaringen mee.
Ik weet niet wat de meeste bedrijven doen maar mijn N=1 ervaring met bonussen is dat bedrijven heel royaal zijn als ze beloftes doen maar heel zuinig zijn als er betaald moet worden. Ik geef dan ook geen stuiver voor een bonusregeling en beschouw het als een onverwacht extraatje als die bonus wel betaald wordt. Maar wellicht ben ik de uitzondering in dat opzicht.

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-03 12:52
Ik denk dat je echt gemakkelijk meer moet kunnen verdienen. Je hebt ervaring in de IT, misschien dan wel niet volledig in het werk wat je nu doet maar dat zou hierin niet uit moeten maken. Ik snap wel dat werkplezier ook heel erg belangrijk is, en geld dan niet altijd alles is. Liever blij thuiskomen met wat minder salaris dan erg ongelukkig zijn en toch veel verdienen.

Succes met het onderhandelen!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
downtime schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:35:
[...]

Ik weet niet wat de meeste bedrijven doen maar mijn N=1 ervaring met bonussen is dat bedrijven heel royaal zijn als ze beloftes doen maar heel zuinig zijn als er betaald moet worden. Ik geef dan ook geen stuiver voor een bonusregeling en beschouw het als een onverwacht extraatje als die bonus wel betaald wordt. Maar wellicht ben ik de uitzondering in dat opzicht.
Dat hangt denk ik ook sterk af van wat voor functie je hebt. Voor bv. sales is het heel normaal op een bonus te krijgen op basis van je KPI's (en ook makkelijk om te meten), maar voor bv. een support functie denk ik dat ze een stuk zeldzamer zijn (en wat ga je dan objectief meten?).

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-03 10:18

mmniet

De beetje weter

downtime schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:35:
[...]

ik zit er hetzelfde in als jij. Bij ons ook een bonus regeling, maar eerder in een ordergrootte van een maandsalaris.De bonus is overigens voor een klein deel afhankelijk van je functioneringsgesprek.

Ik ben nog nooit harder gaan werken voor een bonus.

...Ik vind het wel een fijne manier om extra je best te kunnen doen, en heb er dus goede ervaringen mee.
maar wat is werkelijk het stukje dat je zelf invloed uitoefend op de hoogte? Ik heb zelf wel eens bij werkgevers terug gerekend wat nu je werkelijke impact is.

Dus stel dat je niet goed je best doet en normaal presteerd en wat als je extra je best doet en hoger dan gemiddeld scoort op je beoordeling? Ja het is een groot verschil in je voorbeeld (tussen 85 en 112 procent), maar voor de gemiddelde burger zal het toch zo zijn dat het percentage invloed klein is. Ik denk namelijk dat bij de gemiddelde burger op een kantoor de bonus om en nabij de 10% zal liggen (ongeveer een maand salaris)

Terugrekenend een voorbeeld (gewoon even van netto uitgaan van het salaris van @Wowhead ).

Stel je jaarsalaris is 2200x12=26400

Je bonus is 20% van je jaarsalaris. Dan kom je uit op 2x2640=5280.

Een niet te misstaan bedrag natuurlijk, maar wat is je werkelijke impact?

Stel je zit op 85%, dan kom je uit op 5280x80%=4488
Met 112% kom je uit op 5280x112%=5913,60

Verschil is dan 1425.6. Een mooi bedrag, maar per maand is dat 'slechts' € 118,80.

Dan moet er ook bij gezegd worden dat voorbeeld het een royale bonusregeling is, voor de meeste mensen kan je het gerust door 2 delen.

Hoe dan ook, voor 118 euro per maand ga ik niet extra stinkend mijn best doen en mij uit de naad werken. Ik doe normaal mijn best (wat je van me mag verwachten) en ga me niet overwerken voor 30 euro netto per week (of voor de meeste mensen in de wereld in dit rekenvoorbeeld eerder de helft (want 10% bonus), dus 59 euro per maand).

@Wowhead , wat ik hiermee wil aantonen is dat bonus veel geld kan zijn, maar is relatief een wassenneus. Omdat de werkgever het stiekem elke maand voor je spaart lijkt het in 1 keer veel. Ik onderhandel mijn salaris altijd zo dat ik daarmee tevreden ben. Bonus of niet.

[Voor 4% gewijzigd door mmniet op 13-12-2021 16:20]

It's me Mario

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:02
Ik werk in Noorwegen bij een IT consultancy en daar gaat het goed als nooit tevoren. De bonus is op basis van hoe het bedrijf het in zijn geheel het doet, dus niet persoonlijk, en was voorgaande jaren rond de 5000 euro.

Mixed Reality dev- HoloLens2, Magic Leap, Quest, Unity, Unreal Engine, 3ds max

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Wij hebben de bonus drie jaar geleden via een enquete onder het personeel omgeruild voor een vaste dertiende maand.

De bonus was afhankelijk van de winst, de dertiende maand is vast. De bonus mag je alleen onder voorwaarden meerekenen voor de hypotheek, de dertiende maand altijd.

Maar dus geen zak geld meer aan het einde van het jaar. Helaas, maar met de huidige regeling meer dan tevreden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Part
  • Laatst online: 18:29

Part

Helemaal niets.....

Ik heb ooit eens voor een bedrijf gewerkt met een zelfde constructie.
Het moederbedrijf (grote gedeelte) was verantwoordelijk voor de sales en wij mochten voor intercompany prijzen leveren aan het moederbedrijf. Dus op papier voor ons geen winst en dus geen bonus.

Mijn advies als het bedrijf je geen bonus gunt dan zal het je op andere vlakken waarschijnlijk ook niet veel gunnen.
Dus tevreden zijn met je loon of snel wat anders zoeken.
Je hebt geluk dat het nu een mooie tijd is om een andere baan te vinden.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:52

FreakNL

Well do ya punk?

2200 netto is niet heel veel voor jouw ervaring. Zit hier een auto bij?

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-03 11:51
3DDude schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:08:
Er is natuurlijk wel een verschil tussen system / netwerk engineering en een werkplek smurf of zelfs helpdesk achtig iemand.
Jij moet wel de leukste collega bij jou op het werk zijn, wat een eigendunk.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:50

3DDude

I void warranty's

Daar is niks eigendunk aan, dat is gewoon hoe het is.
Bedankt voor het selectief quoten trouwens.
Wil je op de helpdesk blijven of wil je doorgroeien: Wil je blijven op dat soort werk, dan moet je in het algemeen geen top-salaris verwachten.

Dat is voor de TS niet van toepassing:
Die heeft de boel aangestuurd en is daarna terug gegaan. Omdat het volgens zijn verhaal teveel werd.
Dat kan de vraag zou dan zijn wil je weer terug de ladder op (en op een goeie manier) of wil je op de helpdesk-niveau blijven.

Ik heb vroeger ook helpdesk werk gedaan; we beginnen allemaal ergens?

[Voor 14% gewijzigd door 3DDude op 14-12-2021 00:26]

Vroeger mocht dit niet; goh waarom nu wel?

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:51

Tegelijk is zo'n bonussysteem vaak ook een sigaar uit eigen doos. Een bedrijf kan eenvoudig met bv 10% lagere basissalarissen werken en vervolgens iedereen 10% bonus in het vooruitzicht stellen. Allemaal leuk en aardig zolang het goed gaat, maar gaat het wat minder (met het bedrijf of met jezelf) of heb je een manager met wie het niet goed klikt, dan zit je zo zonder bonus. En heb je bovenop de rottige situatie ook nog eens een lager inkomen.

Ik vind een hoger vast salaris daarom prettiger. Of dat met 13de maand is of niet, dat maakt me dan weinig uit. Ik bekijk het toch op jaarbasis.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:51
Tsurany schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:09:

Je doet simpel werk, toont geen ambitie en wellicht ook geen vooruitgang, is dat iemand waar een werkgever in wilt investeren? Misschien klinkt dit wat hard, maar dat is wel hoe een werkgever er in staat. Een salaris verhoging, afgezien van een inflatie correctie, is niet vanzelfsprekend. Als je jaren hetzelfde werk blijft doen en hetzelfde blijft presteren is een salaris verhoging mijn inziens niet op zijn plaats.
Ik denk dat bedrijven voor een hoop routinebanen juist graag mensen wil die dat werk gewoon goed en zonder gedoe doen en die meters maken. Je moet juist voor de banen die misschien wat minder uitdagend zijn niet de top 10% hi professionals aannemen, want die missen na 2 jaar de uitdaging en zijn dan vertrokken. Met de kennis en ervaring.

Dat iemand jaren het zelfde werk blijft doen betekent ook niet meteen dat iemand stil staat. Dat kan ook betekenen dat zo iemand al aan een half woord genoeg heeft en precies weet hoe hij bepaalde problemen moet aanpakken. Of dat hij een klus in no-time opgelost heeft, omdat hij niet opnieuw het wiel hoeft uit te vinden. Dat zijn juist zeer waardevolle medewerkers, die ook nog eens behoorlijk loyaal kunnen zijn. Mits ze fatsoenlijk worden behandeld. Onder andere in een fatsoenlijke beloning.

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03:18
Staat er niet gewoon in je contract / CAO op welke extra's je recht hebt en onder welke voorwaarden?

• Kaizah
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-03 17:48
Hier werkende bij een internationaal bedrijf. Ivm hoog verloop heeft directie besloten om bonussen te verdubbelen (ligt wel aan je prestaties).

• Azicre
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-02 19:49
Dat is apart. Ik heb 1 jaar werk ervaring en verdien ook 2200 netto.

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-03 22:01

-CJ

Not remastered

Azicre schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:01:
Dat is apart. Ik heb 1 jaar werk ervaring en verdien ook 2200 netto.
Goeie kick ook :Y)

All I had to do was follow the damn train.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:09

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Dit is een oud topic en wordt onnodig omhoog gekicked —> slotje
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee