Inventarisatie informatie voorlichting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeacherCORPSE
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13-12-2021
Hallo iedereen.
Ik ben momenteel bezig met het voorbereiden van een voorlichting voor jongere kinderen hoe ze veiliger op het internet kunnen zijn. Dit omdat we natuurlijk merken dat er steeds meer internet criminaliteit komt.
Tijdens het voorbereiden van deze voorlichting, heb ik wat vragen gekregen van de kinderen. Ik zelf wist hier geen antwoord op en dacht, ik ga mijn vraag eens proberen breed open te stellen aan andere, die mij misschien zouden kunnen helpen om hier een antwoord op te kunnen geven.
De vraag luidt als volgt:
'Waarom zijn er mensen die mijn gegevens willen hacken om te zien wie ik ben, ook al post ik ook dingen online over mijzelf?'
Dit is een middenweg van de vragen die mij gesteld zijn.
Zijn er mensen die mij hiermee kunnen helpen om op deze vraag een juist antwoord te kunnen geven? Bij voorbaat dank! :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

TeacherCORPSE schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:50:
...De vraag luidt als volgt:
'Waarom zijn er mensen die mijn gegevens willen hacken om te zien wie ik ben, ook al post ik ook dingen online over mijzelf?'...
Een rechtstreeks antwoord op die vraag is: "omdat er geld mee te verdienen valt".
Dat geld verdienen kan op twee manieren:
  • door jouw te hacken kan men bij je bankrekening en dus direct geld overmaken of indirect aankopen doen met jouw geld
  • door jouw identiteit te hacken kan men weer anderen hacken. Je identiteit is geld waard
Dit is een heel kort antwoord natuurlijk. Ik denk dat je er niet aan ontkomt om een stukje over de economie van internet oplichters te behandelen. In kinder- of Jip & Janneke taal.

Er zijn overigens op de NPO een aantal kinder- en jeugdprogramma's die aan dit onderwerp aandacht besteden. Misschien kun je daar aan aanhaken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Een letterlijke ELI5, leuk. (Ik zal het afwijkende gebruik van de term 'hacken' om die reden hier negeren).

Er zijn verschillende soorten misbruik.

Meeste: men wil vooral veel gegevens hebben op een manier die heel makkelijk is te hergebruiken door heel veel systemen. Zo is het makkelijk om aan heel veel mensen tegelijk te verkopen - voor heel weinig geld per keer. Vaak om reclame te maken.

Men is dan niet geïnteresseerd in de inhoud van een heel verhaal op Insta over je favoriete Pokemon. Wel: alleen 'is geïnteresseerd in Pokemon' en zo nog tienduizend andere ja/nee-vragen. Als ze weten dat je houdt van Pokemon, dan zal een winkel dat kunnen gebruiken om Pokemon lego-reclame te laten zien voor jou. Terwijl bij een ander dan reclame wordt getoond voor iets anders.

Wat op zich niet vervelend klinkt, betere reclame! Het wordt vervelender als men dat combineert met wat ze weten over dat je wat geld hebt gespaard. Dan kan men bij jou duurdere prijzen tonen omdat je eerder bereid bent dat te betalen. Of wordt er reclame getoond van oplichters, die dan wel je geld nemen maar niet leveren wat je hebt besteld.

Een andere reden om dingen van je te weten te komen is om je systeem echt te hacken. Dan kunnen ze jouw PC gebruiken om stiekem andere dingen mee te doen. Je bankrekening of bitcoins afpakken. Of bijvoorbeeld bitcoin berekenen (waardoor je PC minder kracht heeft voor andere zaken, en je games langzamer worden), of via jou spam sturen naar anderen.

(Edit: zaken als fake news, politieke beïnvloeding, misbruik door overheden, privacy sec, etc laat ik hier weg: minder relevant in dit kader).

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 13-12-2021 10:40 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeacherCORPSE
@F_J_K

Is het in het eerste gedeelte dan niet meer een kwestie van de digitale voetafdruk en je filter bubbel? Ik had er niet achter gezocht dat mensen jouw informatie gebruiken om betere reclame richting jou te sturen. Dat lijkt mij meer met de opgeslagen zoek datas die op dat IP adres of account zijn gebruikt. Ik kan me hier natuurlijk ook in vergissen, vandaar dat ik deze vraag zo open mogelijk probeer te stellen en de voorlichting op een zo juist mogelijke manier alle informatie kan overbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

TeacherCORPSE schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:50:

'Waarom zijn er mensen die mijn gegevens willen hacken om te zien wie ik ben, ook al post ik ook dingen online over mijzelf?'
Vergeet ook "hacken" als vorm van online pestgedrag en stalken niet. Hoe meer je over je slachtoffer weet, hoe harder je die kunt raken, incl volwassenen met minder zuivere bedoelingen richting kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dan wil je toch even aanduiden wat je bedoelt met hacken. Mijn antwoord betrof inderdaad deels cookies en de 'opvolgers' er van. Dit omdat in de vraag zelf wordt verwezen naar wat er toch al online wordt geplaatst. Bij dat laatste is computervredebreuk niet aan de orde.

Als het echt gaat om het h@ckz0ren van een PC o.i.d.: zo goed als geen volwassene is voldoende geïnteresseerd in de persoonlijke data van een kind om dat te doen. Dan kom je vooral op het tweede deel van m'n bericht: om geld af te troggelen, of om de machine te gebruiken om dat bij anderen te doen.

En inderdaad, had ik niet bij stil gestaan, digitaal stalken...

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeacherCORPSE
@downtime @F_J_K

- Downtime
Ja, uiteraard is cyber bullying ook iets waar over gesproken gaat worden. Dit is ook erg actief bezig bij de doelgroep waar ik deze voorlichting aan geven ga. Er zijn al meerdere gevallen hiervan voortgekomen, dus dit wordt ook besproken. Ik ben het ermee eens dat 'hacken' ook voor dat soort bedoelingen gebruikt kunt worden.

- F_J_K
Excuus voor het onduidelijk aangeven. Dit was voor mij de beste manier om alle verschillende vragen op een manier samen te vatten. Ik had over dit onderwerp ook meer als 100 vragen gehad, vandaar dat ik mij hier wat meer op in wilde verdiepen. Naar mijn belevenis bedoeld de doelgroep niet perse hun eigen dingen die ze online plaatsen, maar meer het algemene gedeelte van. Mensen die dingen online plaatsen en heel breed zijn met wat ze laten zien over hun privéleven, waarom worden ook die mensen gefocust om hun informatie te verkrijgen.

Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden, dit helpt mij zeer om een breder antwoord te kunnen vergeven!
Pagina: 1