Blokverwarming in 2 van de 3 slaapkamers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mibosa
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Ik ben woonachtig in een appartement waar blokverwarming aanwezig is (oftewel 1 centrale plek met CV-ketels waar het hele flatgebouw van verwarmd wordt).

Nu is het dus zo dat er een leiding door mijn appartement loopt, welke onderweg afsplitst naar een aantal radiatoren. Wij hebben 3 slaapkamers, waarvan 2 dus een radiator hebben en één van deze slaapkamers heeft geen radiator, maar alleen een doorvoerleiding naar de andere slaapkamers toe. In deze slaapkamer is het ook aanzienlijk kouder in de winter, maar de leiding voelt altijd wel erg heet aan, omdat er altijd warm water beschikbaar is voor de radiatoren.

Weten jullie of er een mogelijkheid is om de warmte van deze leiding te gebruiken om de slaapkamer te verwarmen? Bijvoorbeeld door middel van iets wat warmte geleidt? Dit voorkomt dat er een extra radiator in deze kamer geplaatst moet worden, met alle gevolgen van dien voor de rest van het gebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-07 00:26
Een radiator (laten) plaatsen is natuurlijk de meest voor de hand liggende optie.

Sowieso vreemd dat dit niet bij voorbaat al gedaan is.

"alle gevolgen van dien" vallen overigens best mee. De radiator ophangen en het leidingwerk maken kun je van tevoren doen. Alleen zodra je de boel aansluit op het centrale systeem zal daar het systeem uit en leeg moeten. Maar in een appartementencomplex mag ik hopen dat de doorvoer per wooneenheid uit te schakelen is. Anders zou je bij een lekkage ook de hele flat in de kou moeten zetten.

Dus tegen die tijd zet je de toe en afvoerkraan dicht (of laat je dat doen als je er niet bij kan), tapt jouw stuk van het systeem af. Sluit de boel aan. en laat de boel weer vollopen.

Dat zou ten alle tijden mijn voorkeur hebben. Dan kun je gewoon fatsoenlijk stoken, netjes met een thermostaatkraantje en dergelijke.

Maar goed, mocht je perse willen hobbyen is de enige methode om meer warmte uit de leiding te roven voor het naar de radiator in de andere kamer stroomt.
De temperatuur van de leiding heb je geen invloed op.
Dus je moet het doen met de thermische weerstand in die ruimte.

Het eerste wat ik kan bedenken is iets van koelblokken zo goed mogelijk bevestigd krijgen tegen de buis om zoveel mogelijk oppervlakte te creëren. Eventueel een ventilator daarbij om meer luchtstroom hier doorheen te genereren.

De verbinding met de buis maken zal waarschijnlijk de limiterende factor zijn.

Zomaar een ideetje:
Dit type cpu cooler
Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/img/2UokYtGtN4rqneuJ.jpg

Als de leidingdiameter van de CV kleiner is dan dat middenstuk zou je er een gat in kunnen boren op de leidingdiameter. Daarna het hele ding in 2 stukken zagen.
Ik verwacht dat de CV leiding te dicht op de muur zit om aan de achterkant veel kwijt te kunnen>
Dan kun je beide helften aan de voorzijde tegen de cv leiding aan maken (lijmen of klemmen ofzo ?)

Als je met een ventilator wil gaan werken moet je dan misschien nog een duct proberen te maken.

edit:
Dus zoiets: #paintskills
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lON9rP2YX1UxJfwrO5QZDTyco1w=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/rlrvZ9lEjHLICzgVdVegLebf.png?f=fotoalbum_medium

edit2:
Ik weet niet hoe de buizen precies lopen. Maar je rooft natuurlijk wel direct warmte af van de toevoer van het systeem voorbij die kamer zonder dat er extra water gaan stromen (een extra radiator gaat zorgen voor extra veel stromend water).

Dus de aanvoer naar de radiatoren na jouw opstelling wordt (iets) kouder waardoor die radiatoren langer zullen moeten draaien. Niet perse een probleem, maar wel even goed om over na te denken.

[ Voor 16% gewijzigd door timberleek op 13-12-2021 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:23

Roozzz

Plus ultra

timberleek schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:34:
Een radiator (laten) plaatsen is natuurlijk de meest voor de hand liggende optie.

Sowieso vreemd dat dit niet bij voorbaat al gedaan is.

"alle gevolgen van dien" vallen overigens best mee. De radiator ophangen en het leidingwerk maken kun je van tevoren doen. Alleen zodra je de boel aansluit op het centrale systeem zal daar het systeem uit en leeg moeten. Maar in een appartementencomplex mag ik hopen dat de doorvoer per wooneenheid uit te schakelen is. Anders zou je bij een lekkage ook de hele flat in de kou moeten zetten.

[...]
Het zal je verbazen, bij oudere panden is dit vaak niet het geval. Gezien er een slaapkamer zonder radiator is ga ik daar van uit.

Bij mij moest ooit het systeem van twee kolommen in de flat volledig leeg om een radiator te vervangen. Eigenlijk was iedereen vooral heel blij dat deze lekkage optrad in het voorjaar. Want voordat de boel weer gevuld, ontlucht, op temperatuur en storingsvrij ( :+ ) was waren we wel even onderweg... Spontaan worden dit soort klusjes iets wat je echt moet plannen en afstemmen. Ik had toen de mazzel met een loodgieter in het VVE bestuur, dus die kende de installatie van buiten.

Mocht je het niet intern kunnen oplossen zal je contact met de VVE moeten opnemen (of evt de beheerder). Die kan je ongetwijfeld vertellen hoe dit aan te vliegen valt.

Ik waardeer de studentikoze aanpak trouwens, ik ben erg benieuwd hoe in de praktijk ribben aan een buis verbonden kunnen worden (had ik eerder moeten bedenken) :D

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-07 00:26
Roozzz schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:47:
[...]
Het zal je verbazen, bij oudere panden is dit vaak niet het geval. Gezien er een slaapkamer zonder radiator is ga ik daar van uit.
Ja misschien zie de boel inderdaad wat te rooskleurig.

In dat geval zal er inderdaad weinig anders op zitten dan de hele boel leeg laten lopen.
Maar dan denk ik dat je mag wachten tot het voorjaar.
Mocht je het niet intern kunnen oplossen zal je contact met de VVE moeten opnemen (of evt de beheerder). Die kan je ongetwijfeld vertellen hoe dit aan te vliegen valt.
Dat lijkt me sowieso verstandig.
Ik waardeer de studentikoze aanpak trouwens, ik ben erg benieuwd hoe in de praktijk ribben aan een buis verbonden kunnen worden (had ik eerder moeten bedenken) :D
Ik weet niet hoe groot dat middenstuk is van zo'n cpu koeler en hoe groot de cv leiding is. Maar er van uit gaande klein genoeg is dat het kan met een dergelijke boring:
- lijmen (niet te sterke lijm gebruiken, het moet er nog af kunnen)
- van die thermische plakstrips die je ook vaak onder heatspreaders ziet
- of als je genoeg metaal over hebt in de body. draad tappen en klemmen rondom de leiding.

Het hoeft overigens niet perse met zo'n rond koelblok.
Je zou ook kunnen proberen hoe ver je komt met een recht koelblok tegen de leiding aan.
De aanvoer in mijn flat is echt kokend heet, dus misschien kom je al een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je hoeft niet een heel blok leeg te laten lopen om dit te doen, het is wel een klus voor de zomer. Tegenwoordig bevriezen ze gewoon een stuk leiding zal dus wel afhankelijk zijn of het mogelijk is.
Overigens is het idee van een koeler op de leiding zetten wel leuk. Afhankelijk van hoe de warmte afname gemeten wordt kan het ook goedkoper zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mibosa
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Het is helaas niet per eenheid uit te schakelen. Het is in principe een soort "lussysteem". Een pijp die van begin tot eind door het gebouw loopt en tussendoor telkens uitmondt in een radiator. Veelal zelfs radiatoren zonder regelaar.

Een optie is inderdaad om een radiator (wel met regelaar in mijn geval) ertussen te laten plaatsen door middel van bevriezing, zodat niet al het water eruit gepompt hoeft te worden. Maar de huidige leidingwarmte gebruiken zou nog veel makkelijker zijn. Het idee van zo'n "heatsink" vind ik niet zo gek klinken, alleen is deze leiding zo'n 2 meter lang en denk ik niet dat een enkele processor-heatsink het verschil gaat maken. Erg mooi is het ook niet. :D

Ik heb al wel gezocht naar een soort langwerpige "heatsink", welke je bijvoorbeeld over de leiding heen kunt plaatsen, maar geen idee hoe zoiets heet. Iemand een idee? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Mibosa op 15-12-2021 08:21 ]

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:12
Er bestaat wel “iets” van wat jij wil maar waarschijnlijk niet in de juiste maat die jij zoekt.
Je moet zoeken op “pipe heatsink” “pipe heatspreader” of “pipe cooling”.

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:45
Verbeteren kan door vergroten afgifte oppervlak en verbeteren convectie.

Zoiet eronder?

https://heatfan.eu/produc...vwDE9C2sH5zYaAhhdEALw_wcB

Evt van aluminiumplaat een frame er omheen kunnen zetten. Als je een beetje handig bent, kun je dat best netjes doen. Wit (of andere kleur) spuiten en klaar.

En anders een aanboorkoppeling:

https://flamcogroup.com/m...anches-in-systems_nld.pdf

Pagina 6. En dan alsnog een radiator plaatsen die paralel staat aan de leiding.

Of dat ding op pagina 7 :)

[ Voor 21% gewijzigd door FireAge op 16-12-2021 06:50 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zetwerk kun je online op genoeg plekken bestellen, ook aluminium.
Pagina: 1