Voordeur slot gaat moeizaam op slot / 3 puntsluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-05 14:28
Hallo,

Mijn voordeur is voorzien van een 3 puntsluiting die je kunt sluiten dmv de hendel omhoog te trekken.
Dit gebeurd zowel van binnen als buiten huis.

Sinds een tijd gaat dit sluiten steeds moeizamer, waar het begon met soms 2x trekken aan de hendel sta ik nu soms wel 10-20x aan die hendel te trekken met de kans dat hij nog steeds niet op slot zit.
Ook is het dan dus zo dat je de deur gewoon open kunt maken van buitenaf zonder dat je een sleutel hebt.

Heb zelf al wat rond gezocht op internet maar kan nergens echt een oplossing vinden.
Dus mochten er hier mensen zijn met kennis van deze sloten, wie o wie heeft de gouden tip? Moet ik iets opnieuw afstellen? Is het gewoon slijtage?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Afstellen en/dus slijtage.

Wat soms helpt, in mijn vorige huis, is grafietpoeder in de bewegende delen. Ik vind het "vies spul" maar het is een bewezen middel.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:25

Tomatoman

Fulltime prutser

Een paar jaar geleden bewogen de draai-kiepramen in mijn woning steeds zwaarder. Ik heb toen de leverancier gevraagd alle ramen in mijn woning langs te lopen. De monteur was anderhalf uur kwijt om alle raamprofielen schoon te maken van zand en stof, af te stellen en te smeren. Daarna werkte alles weer als nieuw. De les voor mij is dat onderhoud een enorm verschil maakt. Wat hij precies heeft gedaan weet ik niet, ik was er niet zelf bij aanwezig. Het goede nieuws voor jou is dat een onderhoudsbeurt weleens de oplossing van je probleem kan zijn :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Meestal gewoon prut wat er in zit. Ik gooi eens in de zoveel tijd wat wd40 in de sluitingen als ik merk dat ie weer wat kuren krijgt. Dat gaat al een jaar of 10 goed :)
Vergeet ook je slot zelf niet :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
En ik lees wat dingen over afstellen, is dit gewoon wat proberen en kijken of het werkt? Of moet je dat op een bepaalde wijze doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:28
Ik zou idd eens beginnen met wd40 oid. In de bewegende delen spuiten en die dan 50 keer bewegen. Maakt een wereld van verschil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Woudtwe schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:09:
Ik zou idd eens beginnen met wd40 oid.
Nee, "slotspray" en niet zomaar oid WD40; veel sloten / cylinders bevatten minimale hoeveelheden stof/viezigheid en dat komt er met WD40 niet uit. Van dezelfde makers is er ook WD40 Slotspray overigens.

Maar het is even zaak om uit te zoeken waarom het zo vervelend gaat. Het kan ook zijn dat de sluitkomgat ietsjes "verhogen" met een stukje metaal kan helpen. En anders moeten de scharnieren bekeken / versteld worden om alle meerpunts-sloten goed te laten aansluiten.

@Dirk0s als jouw deur / slot goedgekeurd is volgens een kenmerk (en dus mogelijk van invloed is op je verzekering), zou ik zeker niet zelf gaan pielen maar even een slotenmaker laten komen.

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 12-12-2021 22:24 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:06
wat doe de deur als die niet dicht is en je trekt aan die hendel, gaat het dan wel goed ? dan zal het afstelling zijn in het kozijn eventueel een plaatje verzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Zodra ik aan de hendel trek terwijl hij niet dicht is, schieten de schoten gewoon naar buiten. Maar ook dan is het mogelijk om de deur weer (zonder sleutel) te openen.

De ene keer sluit hij na 5x trekken, soms 10x, soms na 2 minuten en soms direct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-05 19:28
Je haalt de deurkruk omhoog, dan komen de schoten naar buiten, en dan moet je nog op slot draaien met de cilinder?

Dit is het verkeerde slot voor in voordeur.
Hier hoort een cilinder bediende mps in (binnen een deurkruk, buiten een greep).
Wat je nu hebt is een mps voor een achterdeur.

Maar goed, dat lost nu het probleem niet op denk ik.
Misschien door het kouder, vochtige weer, dat de deur niet lekker sluit. Even afstellen.
En anders smeren met een slotspray of teflon spray.
Nooit (de orginele) WD40 gebruiken, dit is geen smeermiddel.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Bedankt voor alle hulp, monteur is langs geweest en slot moet vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06:30
Woudtwe schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:09:
Ik zou idd eens beginnen met wd40 oid. In de bewegende delen spuiten en die dan 50 keer bewegen. Maakt een wereld van verschil.
Als je al iets doet aan scharnieren sloten of iets dergelijks.
Gebruik dan een droogsmeersysteem. (Teflon/PTFE)

https://www.toolstation.n...xcSxIX7OvrwRoCr_4QAvD_BwE

smeersystemen op silicone basis blijven nat/plakkerig waardoor er vuil aan blijft plakken, en op termijn word je probleem dan alleen maar erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-05 10:21
The Eagle schreef op zondag 12 december 2021 @ 21:50:
Meestal gewoon prut wat er in zit. Ik gooi eens in de zoveel tijd wat wd40 in de sluitingen als ik merk dat ie weer wat kuren krijgt. Dat gaat al een jaar of 10 goed :)
Vergeet ook je slot zelf niet :)
WD40...is ook een kruipolie en dat is niet wenselijk. Bovendien veel te dun.
Ik zou teflonspray gebruiken (iedere fietsenmaker heeft dat). Is beter en is vorstbestendig en gaat lang mee.
Pagina: 1