Goedenavond
Ik zit met een vraag inzake de isolatie van de zolder.
Het huis is gebouwd in 1959, latten (houtendak) met pannen en geen folie o.i.d. onder de dakpannen.
Om dat er tussen de latten kieren zitten voel je de wind er doorheen.
Sommige stukjes hebben we wat dicht gepurd met een pur-pistool.
Er zat dubbelzijdige noppenfolie geniet rechtstreeks tegen het dak aan, aan de binnenzijde.
Nu gaf dit nogal wat vocht met name als het kouder was s'nachts.
De balk onderin op de foto is 10cm diep. Nu heb ik uiteraard zitten lezen, maar twijfel ik tussen het volgende.
Ik ben van plan pir platen te kopen bijvoorbeeld deze:
IKO PIR Isolatieplaat enertherm comfalu tg 1200x600x80 mm
Die zijn 8cm dik, dan kan je er een spouw achterlaten van 2cm kom je op 10cm uit.
Nu lees ik hier en op Youtube tegenstrijdige berichten over. Luchtspouw of geen luchtspouw.
Mocht een luchtspouw niet noodzakelijk zijn dan kan ik uiteraard ook een plaat pakken van 10cm en die tussen de balken klemmen. En dan rondom goed afpurren.
Wat is het nu de beste methode om zo min mogelijk (geen) vochtproblemen te krijgen?
Dit had ik ook gevonden, die zeggen dus wel een luchtspouw.

Bedankt voor jullie feedback/hulp/antwoorden.
...:strip_exif()/f/image/0gdITFcZX83zeac2TnFBMlpZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zit met een vraag inzake de isolatie van de zolder.
Het huis is gebouwd in 1959, latten (houtendak) met pannen en geen folie o.i.d. onder de dakpannen.
Om dat er tussen de latten kieren zitten voel je de wind er doorheen.
Sommige stukjes hebben we wat dicht gepurd met een pur-pistool.
Er zat dubbelzijdige noppenfolie geniet rechtstreeks tegen het dak aan, aan de binnenzijde.
Nu gaf dit nogal wat vocht met name als het kouder was s'nachts.
De balk onderin op de foto is 10cm diep. Nu heb ik uiteraard zitten lezen, maar twijfel ik tussen het volgende.
Ik ben van plan pir platen te kopen bijvoorbeeld deze:
IKO PIR Isolatieplaat enertherm comfalu tg 1200x600x80 mm
Die zijn 8cm dik, dan kan je er een spouw achterlaten van 2cm kom je op 10cm uit.
Nu lees ik hier en op Youtube tegenstrijdige berichten over. Luchtspouw of geen luchtspouw.
Mocht een luchtspouw niet noodzakelijk zijn dan kan ik uiteraard ook een plaat pakken van 10cm en die tussen de balken klemmen. En dan rondom goed afpurren.
Wat is het nu de beste methode om zo min mogelijk (geen) vochtproblemen te krijgen?
Dit had ik ook gevonden, die zeggen dus wel een luchtspouw.
Bedankt voor jullie feedback/hulp/antwoorden.
...
:strip_exif()/f/image/0gdITFcZX83zeac2TnFBMlpZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jGi35XINSO2rta7CFAzrX60e.jpg?f=fotoalbum_large)