Schuindak isoleren met Pir isolatie platen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1358524

Topicstarter
Goedenavond :)

Ik zit met een vraag inzake de isolatie van de zolder.
Het huis is gebouwd in 1959, latten (houtendak) met pannen en geen folie o.i.d. onder de dakpannen.
Om dat er tussen de latten kieren zitten voel je de wind er doorheen.
Sommige stukjes hebben we wat dicht gepurd met een pur-pistool.

Er zat dubbelzijdige noppenfolie geniet rechtstreeks tegen het dak aan, aan de binnenzijde.
Nu gaf dit nogal wat vocht met name als het kouder was s'nachts.
De balk onderin op de foto is 10cm diep. Nu heb ik uiteraard zitten lezen, maar twijfel ik tussen het volgende.

Ik ben van plan pir platen te kopen bijvoorbeeld deze:
IKO PIR Isolatieplaat enertherm comfalu tg 1200x600x80 mm

Die zijn 8cm dik, dan kan je er een spouw achterlaten van 2cm kom je op 10cm uit.
Nu lees ik hier en op Youtube tegenstrijdige berichten over. Luchtspouw of geen luchtspouw.
Mocht een luchtspouw niet noodzakelijk zijn dan kan ik uiteraard ook een plaat pakken van 10cm en die tussen de balken klemmen. En dan rondom goed afpurren.

Wat is het nu de beste methode om zo min mogelijk (geen) vochtproblemen te krijgen?
Dit had ik ook gevonden, die zeggen dus wel een luchtspouw.
Afbeeldingslocatie: https://www.youtube.com/watch?v=zDCY_apoMWM&ab_channel=DeIsolatieshopB.V.

Bedankt voor jullie feedback/hulp/antwoorden.

...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFg0tztBeKAb6hXzLRQspvXljno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0gdITFcZX83zeac2TnFBMlpZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EucslOInsq57XKMmwcgMEV280Hs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jGi35XINSO2rta7CFAzrX60e.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Vooropgesteld dat ik geen expert ben. Maar ik mis nog in je ubakus het 'onderdak'.

Als ik mijn onderzoek goed gedaan heb (sta aan de vooravond van een soortgelijke klus). Is het pir met alu dampwerend dus zou het leefvocht niet via deze wijze in het hout kunnen komen. en vanaf de buitenkant gezien wordt er onder de pannen door geventileerd.

Ik concludeerde daaruit dat een luchtspouw overbodig was en heb 2cm dikkere pir gepakt.

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dit is het gehele dak, dus ook het onderdak.
Als je een boortje pakt boor je dus zo naar buiten toe en zie je de dakpan.
Uiteraard zijn er balken verticaal en horizontaal.
Ik vraag me nog af of er een luchtspouw nodig is.
Gezien er van onderen bij mijn woning loopt de vloer niet helemaal door tot het dak, dus de laaste 10cm kijk je op het plafond van de kamer eronder.
Die is wel geïsoleerd dat plafond met glaswol.
Het laagste stukje dak is dus lastig te isoleren door de verticale dragers en je kan er slecht bij tenzij je het plafond eruit haalt van de benedenkamer 🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
-

[ Voor 100% gewijzigd door Thijskoman op 21-02-2022 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Anoniem: 1358524 schreef op zondag 12 december 2021 @ 20:36:
Nu lees ik hier en op Youtube tegenstrijdige berichten over. Luchtspouw of geen luchtspouw.
Mocht een luchtspouw niet noodzakelijk zijn dan kan ik uiteraard ook een plaat pakken van 10cm en die tussen de balken klemmen. En dan rondom goed afpurren.

Wat is het nu de beste methode om zo min mogelijk (geen) vochtproblemen te krijgen?
Dit had ik ook gevonden, die zeggen dus wel een luchtspouw.
[Afbeelding]
Ventilatie betekent luchtstroming.
Ik weet niet hoe er lucht kan stromen bij die ventilatielatten. De binnenzijde is 100% luchtdicht en de buitenzijde ook. Dus krijg je stilstaande lucht en geen ventilatie.
Op het filmpje ziet het er meer uit als een rachelwerk voor het vlakmaken, net zoals bij normale gipswanden.

Je hebt 2 bronnen van vocht:
Warme (vochtige) binnenlucht. De PIR platen houdt dat tegen, dus dat is geen probleem.
Regen/vocht van buiten. Nu kan je dak ook drogen 'naar binnen', dadelijk niet meer.

Je mist dus vooral een waterkering onder de pannen om het houtwerk droog te houden. Als het hout vaak erg nat wordt kan het problemen gaan geven als je het aan de binnenkant opsluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Die luchtspouw zorgt er alleen maar voor dat het hout beter kan drogen. Als het alleen rachelwerk is, dan gebruik je geen ventilatie latten. Die zijn duurder, omdat er allemaal inkepingen in gefreesd zijn. Zeker als er vocht vanuit buiten in het hout kan komen, zou ik toch een luchtspouw doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:08
Luchtspouw is niet nodig, dat dakbeschot droogt van buitenaf. Lekker de dikste PIR plaat pakken die je er tussen krijgt, dampdicht afgewerkt en klaar. Je kunt eventueel je balken nog opdikken met latten dan kun je nog dikker isoleren, is altijd de moeite waard.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:41
Ik ben bang dat je ook hier geen harmonie gaat vinden in de vraag, met of zonder luchtspouw ;-)

Hoe ik er tegen aan kijk: zolang er geen redelijke/sterke ventilatie is bij de luchtspouw, had ik het er strak tegen aan geplakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcastel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 15:26
Ik had deze discussie een jaar of 6 ook al. Ik heb destijds voor een spouw gekozen. Ik heb overigens steenwol van 14cm, dat is het enige verschil, maar niet qua vochtwerking. Ik heb een dampdicht scherm aan de binnenkant geplaatst. Met PIR met een alu-coating kun je dit scherm ook bereiken door de naden met alu-tape af te plakken. Je kunt nog 1cm spouw overwegen, maar ik raad het plaatsen van de platen direct tegen je dakhout af. Ik zou het risico niet nemen dat de boel gaat rotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mag ik allereerst iedereen bedanken voor zijn advies/bijdrage.
Ik heb de eerst adviseur langs gehad en die adviseerde er PIR-platen 80mm tegenaan te zetten zonder luchtspouw.
Nu is het volgens deze expert van ... isolatie geen probleem om zie onderstaande foto's de staanders en de lat van 10cm breed weg te halen.
Ik heb geen idee waarvoor die 4 schuine balkjes dienen, ze zitten achter iedere kast dus het loopt door langs het gehele dak.
Verder zijn er dus gordingen uiteraard maar waar deze korte schuine voor zijn geen idee.
Nu willen hun de klus uitvoeren en dit weghalen zodat er een gehele PIR-plaat door kan lopen vanaf de spouw tot aan de eerste gording.
Dit is ook wel beter uiteraard, maar mijn vraag is dan kan je dit zomaar weghalen?
Zijn antwoord luidde ja, maar ik hier toch mijn twijfels over.

Tevens terugkomend op dit:
Je hebt 2 bronnen van vocht:
Warme (vochtige) binnenlucht. De PIR platen houdt dat tegen, dus dat is geen probleem.
Regen/vocht van buiten. Nu kan je dak ook drogen 'naar binnen', dadelijk niet meer.

Je mist dus vooral een waterkering onder de pannen om het houtwerk droog te houden. Als het hout vaak erg nat wordt kan het problemen gaan geven als je het aan de binnenkant opsluit.
Het onderdak is toch het hout zelf, dat is niet overal helemaal waterdicht laat staan winddicht.
Het zijn gewoon houten (soort rabatlatten) die in elkaar vallen en door de ouderdom zitten er her en der kieren.
Het hout krimpt en zet uit.

Er komen nog 2 bedrijven langs voor offerte, ik ben dus benieuwd of je die schuine staanders zo weg kunt halen en of je niet beter de kieren kunt dichtkitten of er triplex tegenaan kunt doen en dat rondom afkitten.
Aan de buitenkant zit geen folie. Dus het hout droogt wel weer op altijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kulDdCZJKbo05WrYyDzJbkm9wU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YHIclLZGrntkt17nxuwcH5Kt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdtTqiEUBAElOdiGzLYzfQqkvFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w4FOJyTPfZ4uMZagL9lUjP7z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcLJicHJYl5i2WKwdsTFElcAONM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xWWuyMwkjTHGSgwyw8GdnmVv.jpg?f=fotoalbum_large

Anoniem: 39993

Dat zit er vast niet voor niets. Dat zou ik dus niet zomaar laten verwijderen door een "isolatieman". Als je dat overweegt, betaal dan maar iemand om even te komen kijken en je daar onafhankelijk advies over te geven.

In onze vorige woning had iemand ook wat "vervelende in de weg zittende plaatjes" verwijderd van het A-frame (was een iets jongere woning). Maar.... die mochten helemaal niet weg. Daar kwam ik dus achter toen ik een bizar slecht gezette tussenwand verwijderde (zag er niet uit, dus ik wilde een nieuwe wand maken), die om het A-frame gezet was. Versteviging was dus gewoon aan 1 kant verwijderd, omdat dat beter uitwkam met de dikte van het afvalhout wat ze gebruikt hadden voor de wand. In plaats van die plaatjes, hadden ze gewoon gipsplaat er tegenaan geschroefd. Je huist stort overigens niet meteen in hierdoor, maar daar wil je gewoon geen enkel risico mee lopen. Een isolatieman weet wat van isoleren, niet heel erg veel van dakconstructies.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou eens kijken naar de waterdichtheid van het dak.. het zit vol met oude en recente vochtplekken. behalve dat je nieuwe isolatie en afwerking ook nat gaat worden maakt je het droogproces veel langer omdat het hout veel kouder blijft. "het hout droogt wel weer" argument kan je dus niet zomaar voor de nieuwe situatie gebruiken.
Pagina: 1