Hoe 'goedkoop' is 2e-hands games kopen, spelen en verkopen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-04 08:42
Ik zit sterk te twijfelen tussen een PS5 disc- en digital versie. Mijn PS4 (aangekocht eind 2019), die ik nog regelmatig gebruik, zit opgeborgen (vw. vrouwlief) achter deurtjes op zo'n manier dat ik niet makkelijk 5x per dag een disc kan verwisselen. 95% van alle PS4 games die ik nu bezit zijn om die reden dan ook digitaal. Daarbovenop ben ik niet per se gierig, maar wil ik niet meer dan €15 voor een game betalen. Sommige speel ik weliswaar platinum, maar andere games zijn zo uitgespeeld, vandaar.

Nu zijn er diverse interessante titels voor de PS5, maar weiger ik €50+ te betalen per stuk. Eer dat die games digitaal voor minder dan €20,- in de aanbieding zijn, zijn we weer een paar jaar verder. Gelukkig heb ik PS+ en ondertussen een leuke backlog opgebouwd.

Toch heerst de vraag: Hoe goedkoop is het om games 2e hands te kopen, uit te spelen en door te verkopen? Kan ik beter een PS5 Disc-editie nemen tegen €100 meerprijs en dan games 2e hands kopen om vervolgens weer voor een vergelijkbare prijs door te verkopen? Ik kan mij voorstellen dat tal van AAA-titels nu tweedehands beschikbaar zijn voor €30, €3 verzendkosten en na 2 maanden weer door te verkopen zijn voor opnieuw die €30, mogelijk €25. Dan is dat erg goedkoop, al bezit je uit eindelijk niks.

Nu is dit concept nieuw voor mij en heeft dat logischerwijs invloed op de keuze tussen een disc en digital edition.

De portemonnee speelt geen rol in de keuze tussen disc en digital, maar de voordelen niet gebruiken en dus geld weggooien is zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:50
Ps5 games digitaal zijn vaak duurder dan fysiek bij release.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menne
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-04 14:25
Mijn ervaring is als je een game op marktplaats haalt en het binnen korte tijd er weer opzet zonder noemswaardige slechtere gebruikerssporen dat je het over het algemeen voor de zelfde prijs of 5,- minder (als je haast hebt) kunt doorverkopen. Nu hangt dat ook een beetje van het moment af, want soms zijn er natuurlijk opeens weer sales, en dan is de game tijdelijk moeilijker tweedehands te verkopen wellicht.

[ Voor 4% gewijzigd door menne op 12-12-2021 16:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:38

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Sjeefr schreef op zondag 12 december 2021 @ 14:49:
De portemonnee speelt geen rol in de keuze tussen disc en digital, maar de voordelen niet gebruiken en dus geld weggooien is zonde.
Ik koop niets tweedehands aan games en ik speel zeer weinig games per jaar dus mijn argument zal je ongetwijfeld iets anders moeten wegen echter, hoeveel tijd / geld / ergernis kost het jou als je tweedehands iets wil kopen en

- verkoper reageert steeds traag
- pas na 1 / 2 / 3 dagen heb je een deal
- evt nog versturen
- evt nog kwijtraken
- gelijk hebben vs gelijk krijgen

En andersom ook; als jij iets verkoopt en het komt onverhoopt niet aan; dat iemand (nog mondiger) bij jou verhaal komt halen over 25 of 30 Euro?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Sjeefr schreef op zondag 12 december 2021 @ 14:49:
Toch heerst de vraag: Hoe goedkoop is het om games 2e hands te kopen, uit te spelen en door te verkopen? Kan ik beter een PS5 Disc-editie nemen tegen €100 meerprijs en dan games 2e hands kopen om vervolgens weer voor een vergelijkbare prijs door te verkopen?
Ja! Of op release kopen > uitspelen > verkopen.
Dat laatste doe ik met Single player games. Je krijgt dan nog makkelijk 75% van de waarde van die game terug.

Tweedehands kopen doe ik zelden maar kan mij voorstellen dat als je een (bijvoorbeeld) Sony game koopt voor €45,- je die na een paar weekjes met gemak voor €40 kwijt kunt.

Verbind je zoals ik geen emotionele waarde aan het bewaren/bezitten/verzamelen van games dan op zeker voor de Disc edition gaan en verkopen die hap.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:42
MAX3400 schreef op zondag 12 december 2021 @ 17:15:
[...]

Ik koop niets tweedehands aan games en ik speel zeer weinig games per jaar dus mijn argument zal je ongetwijfeld iets anders moeten wegen echter, hoeveel tijd / geld / ergernis kost het jou als je tweedehands iets wil kopen en

- verkoper reageert steeds traag
- pas na 1 / 2 / 3 dagen heb je een deal
- evt nog versturen
- evt nog kwijtraken
- gelijk hebben vs gelijk krijgen

En andersom ook; als jij iets verkoopt en het komt onverhoopt niet aan; dat iemand (nog mondiger) bij jou verhaal komt halen over 25 of 30 Euro?
Ik koop en verkoop enkel PS games via Tweakers V&A. Fijne is dat je makkelijk kan zien wat de (ver)koopervaringen zijn bij de betreffende Tweaker, eigenlijk alleen maar goede ervaringen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:36
Het kan ook per systeem verschillen wat voordeliger is.

Ik doe dit zelf bij de Nintendo Switch en ik merk gewoon dat sommige games dusdanig waardevast zijn, dat ik soms zelf games 'gratis' speel. Vooral de first party switch games hebben dit erg. Maar dat zie je bij Playstation wel weer een stuk minder, dan moet je echt de AAA games snel kopen, uitspelen en doorverkopen.

Super Mario Odyssey bijvoorbeeld is tweedehands nog vaak tussen de 30 en de 40 euro. En die game is inmiddels 4 jaar oud.

Persoonlijk heb ik weinig moeite met tweedehands/marktplaats. Ik ben zelf heel erg van de hergebruik en doorverkoop van eigen spullen en koop zelf ook vaak via marktplaats. Je moet er wel zin/tijd voor hebben en tegen een teleurstelling of 2 kunnen.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Nadeel aan tweedehands vind ik dat je niet altijd even goed de staat kunt beoordelen. Als ik het goed begrepen heb, staat tegenwoordig vaak een executable op de disc, die de game voor jou downloadt op je HDD. Dat is wel in jouw voordeel. Ik heb echter vaker dan eens meegemaakt dat de DVD's die ik kocht (van een TV-serie) op bepaalde punten vastliepen en absoluut niet wilden werken. Dat is gewoon jammer en maakt ook dat het lastiger te verkopen is.

Misschien dat je nog wat minder risico loopt als je op Tweakers koopt en alleen games met alle toebehoren koopt. Als alles er in piekfijne staat bij zit, is de kans groot dat de verkoper goed met z'n spullen is omgegaan.
Pagina: 1