Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:39
Hoe heten deze buizen? En hoe isoleer ik ze beter?

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51740575512_7def7cadba_k.jpg

Deze buizen gaan vanaf mijn WTW naar buiten, voor inblaas en afzuig.
Als ik de infraroodcamera eropzet dan zijn ze aan alle kanten koud. Ik dacht, dat wil ik beter isoleren.
De buizen zeg schuiven een stukje in de koppelringen maar dat is lang niet naadloos zie ik met de infraroodcamera. Kan dat nog beter, met lijm oid?
En dan kan ik ze omwikkelen met een isolatiedeken van een of ander materiaal wellicht. Iemand tips wat ik daarvoor wel of juist niet gebruiken kan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
dat is toch een standaard ventilatie buis, met standaard anti condens isolatie. :?

gewoon iets er omheen verzinnen van isolatie, hoeft nergens rekening mee te houden, dus elk spul is wel geschikt.

persoonlijk zou ik wel even kijken naar meltize/wol of ander eco bouwmateriaal.
gewoon omdat dat spul zo veel fijner is als de standaard spullen.
geen prikkende ogen of troep dat is gewoon prettiger.
af timmeren met wat hout en klaar. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je hebt platen armaflex met een plaklaag.

Of misschien deze:
https://www.ventilatielan...-spirobuis-en-hulpstukken
Die heb ik zelf, maar geen wtw op het moment.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• No Hands
standaard buis idd @migjes maar omdat het zo slecht isoleert vroeg ik me af of dat beter kon wellicht. Ik had er meer van verwacht zeg maar.

• migjes
@No Hands
de isolatie is eigenlijk alleen maar om condens op de buis te voorkomen.
en ja dat is niet veel soeps.

je kunt hem zonder problemen of bijna nadenken nog wel na isoleren.
desnoods met hooi en dan aftimmeren.
maar verzin iets, of wat heb je per ongeluk nog liggen, gebruik dat.
tape ook de kieren even lekker lucht dicht, is ook een klusje van niks. ;)

zal het veel nut hebben om die te isoleren, nop denk het niet.
maar niks doen is ook niks bereiken. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-11 18:01

mark-k

AKA markkNL

Je zegt dat ze 'koud' zijn, hoe warm had je ze verwacht dan? Isolatie gaat om de delta tussen binnen en buiten, dus de buitenkant hoort gewoon dezelfde temperatuur te hebben als de ruimte waar hij in zit.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
In principe is het zo dat als je naisoleerd je kans maakt dat de buis te koud wordt en aan de buitenkant gaat condenseren.

• No Hands
migjes schreef op zondag 12 december 2021 @ 17:23:
@No Hands
de isolatie is eigenlijk alleen maar om condens op de buis te voorkomen.
en ja dat is niet veel soeps.

je kunt hem zonder problemen of bijna nadenken nog wel na isoleren.
desnoods met hooi en dan aftimmeren.
maar verzin iets, of wat heb je per ongeluk nog liggen, gebruik dat.
tape ook de kieren even lekker lucht dicht, is ook een klusje van niks. ;)

zal het veel nut hebben om die te isoleren, nop denk het niet.
maar niks doen is ook niks bereiken. ;)
Ik had in ieder geval verwacht dat het schuif/klem systeem waarmee het inelkaar zit beter zou afsluiten. Nu toch er gewoon kou uit, wat dan achter mijn badkamer hangt en daar de badkamer koud maakt.
Dus ik dacht ook gewoon die kieren dichten met iets of iig lekker een rol melisse ofzo eromheen draaien.
Maar nu zegt @twain4me dus dat die buis dan aan de buitenzijde kan condenseren, dat is ongewenst.

@mark-k die hele afgesloten ruimte waar die buis inzit is inderdaad 11 graden. Maar dat grenst aan mijn douche ruimte die dus ook nogal koud wordt. De buis isoleren is minder werk dan de ruimte waar ie in zit isoleren. Ik ben dus eigenlijk gewoon teleurgesteld in de isolatiewaarde van die buis :)

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

No Hands schreef op zondag 12 december 2021 @ 19:57:
[...]

Ik had in ieder geval verwacht dat het schuif/klem systeem waarmee het inelkaar zit beter zou afsluiten. Nu toch er gewoon kou uit, wat dan achter mijn badkamer hangt en daar de badkamer koud maakt.
Dus ik dacht ook gewoon die kieren dichten met iets of iig lekker een rol melisse ofzo eromheen draaien.
Maar nu zegt @twain4me dus dat die buis dan aan de buitenzijde kan condenseren, dat is ongewenst.

@mark-k die hele afgesloten ruimte waar die buis inzit is inderdaad 11 graden. Maar dat grenst aan mijn douche ruimte die dus ook nogal koud wordt. De buis isoleren is minder werk dan de ruimte waar ie in zit isoleren. Ik ben dus eigenlijk gewoon teleurgesteld in de isolatiewaarde van die buis :)
Het is maar de vraag wat het doel is en wat er doorheen loopt met welke temperatuur. Als de ruimte warm hoort te zijn maar de lucht in de buis is 11 graden en daardoor je ruimte ook dan is de isolatie ruk, is de ruimte 11 graden en de lucht in de buis veel warmer of kouder dan is de isolatie prima.

Als er kieren in zitten kun je die dichttapen. Verder kun je die buis prima verder isoleren, je krijgt dan niet opeens condensatie want de isolatie is tegen de condens, betere isolatie gaat dat alleen maar extra helpen.

• No Hands
mark-k schreef op zondag 12 december 2021 @ 21:24:
[...]

Het is maar de vraag wat het doel is en wat er doorheen loopt met welke temperatuur. Als de ruimte warm hoort te zijn maar de lucht in de buis is 11 graden en daardoor je ruimte ook dan is de isolatie ruk, is de ruimte 11 graden en de lucht in de buis veel warmer of kouder dan is de isolatie prima.

Als er kieren in zitten kun je die dichttapen. Verder kun je die buis prima verder isoleren, je krijgt dan niet opeens condensatie want de isolatie is tegen de condens, betere isolatie gaat dat alleen maar extra helpen.
Het is de invoer van mijn wow, dus buitenlucht komt er binnen en gaat naar mijn wtw. Omdat die buis dus veel slechter isoleert dan gedacht koelt de ruimte waar die buis doorheen gaat teveel af mar kou op ongewenste plekken als gevolg.
Als ik die buis beter isoleer komt er dus minder kou in die ruimte alleen dan is de lucht die bij mijn wow aankomt dus ook kouder. Wat weer gevolgen kan hebben voor de inblaastemperatuur in de andere ruimtes.
Lastig dit.

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

No Hands schreef op zondag 12 december 2021 @ 21:35:
[...]

Het is de invoer van mijn wow, dus buitenlucht komt er binnen en gaat naar mijn wtw. Omdat die buis dus veel slechter isoleert dan gedacht koelt de ruimte waar die buis doorheen gaat teveel af mar kou op ongewenste plekken als gevolg.
Als ik die buis beter isoleer komt er dus minder kou in die ruimte alleen dan is de lucht die bij mijn wow aankomt dus ook kouder. Wat weer gevolgen kan hebben voor de inblaastemperatuur in de andere ruimtes.
Lastig dit.
Afhankelijk van je WTW win je vrij veel energie terug normaal, en hoe groter de dT hoe makkelijker, dus je inblaastemperatuur zal niet veel gaan schelen. Verder heeft je WTW een condensafvoer dus dat is ook geen issue. Uiteindelijk gaat het niet veel uitmaken voor de totale energie, maar je ruimte waar de buis zit zal wel wat schelen.

• migjes
No Hands schreef op zondag 12 december 2021 @ 19:57:
[...]

jep dat valt tegen, dus gewoon dicht tapen die kieren.
de isolatie die er nu omheen zit voorkomen al 99,9% condens.
doe er wat isolatie materiaal omheen die vocht kan hebben, zoals meltize/wol etc etc..
dan komt dat wel goed, geen dampschermen meer nodig en zo. ;)

(ik blaas 2 graden lucht door een ruimte die 30 graden kan worden.
best extreem dus, maar die dunne isolatie en alle condens problemen zijn weg, daar na heb ik er nog een fleez deken er omheen getapet voor extra isolatie, levert mij geen enkel probleem op.)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
migjes schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:55:
[...]

jep dat valt tegen, dus gewoon dicht tapen die kieren.

[...]

de isolatie die er nu omheen zit voorkomen al 99,9% condens.
doe er wat isolatie materiaal omheen die vocht kan hebben, zoals meltize/wol etc etc..
dan komt dat wel goed, geen dampschermen meer nodig en zo. ;)

(ik blaas 2 graden lucht door een ruimte die 30 graden kan worden.
best extreem dus, maar die dunne isolatie en alle condens problemen zijn weg, daar na heb ik er nog een fleez deken er omheen getapet voor extra isolatie, levert mij geen enkel probleem op.)
een fleez deken is maar beperkte isolatie als je onder de helft van de RC waarde blijft van de buis is er niet heel veel aan de hand met extra isoleren, zou je de ruimte gaat voldrukken met glaswol gaat de luchtvochtigheid die bij de buis komt gewoon condenseren dat komt omdat de buis dan veel kouder is dan zonder extra isolatie overegens is het worst case aangezien andere dingen ook nog invloed hebben kan het prima gaan, maar er is geen garantie. Daarom zeg ik dus dat het kan condenseren en niet zal. ;)

• migjes
twain4me schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:29:
[...]

een fleez deken is maar beperkte isolatie als je onder de helft van de RC waarde blijft van de buis is er niet heel veel aan de hand met extra isoleren, zou je de ruimte gaat voldrukken met glaswol gaat de luchtvochtigheid die bij de buis komt gewoon condenseren dat komt omdat de buis dan veel kouder is dan zonder extra isolatie overegens is het worst case aangezien andere dingen ook nog invloed hebben kan het prima gaan, maar er is geen garantie. Daarom zeg ik dus dat het kan condenseren en niet zal. ;)
jep, klopt, maar daarom zeg ik ook gebruik geen glaswol maar meltize/wol of ander vocht opnemend isolatie materiaal(en is nog een stuk toffer bewerken als bonus ook), en alle problemen zijn opgelost (als ze er misschien eventueel al zijn.). ;)
en dan heb je ook nog de bescherming van de originele isolatie materiaal, die laat je gewoon zitten te voorkoming van condensatie (en dit lost al 99,9% van de problemen op.).
ook gewoon omdat dit isolatie binnen is, geen buiten muur isolatie, niet te moeilijk denken en beren op de weg zien. ;)

de zaak word pas anders als je nu al last hebt van condensatie plassen/stromen, beetje vocht is geen probleem in dit geval. ;)

Pagina: 1