10" of 12" subwoofer en waar te plaatsen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRi23
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13-01-2022
Mijn vraag
Welke subwoofer (welke ‘kracht’) heb ik nodig?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Twee frontspeakers en centerspeaker.

Vraag:
Ik ben bezig met een herindeling van onze zolder. Daarbij wil ik een ‘tv en luisterhoek’ creëren. We hebben een 65 inch tv, een centerspeaker en twee vloerluidsprekers. Ik wil dit completeren door twee surround luidsprekers en een subwoofer te plaatsen.

Gezien de opstelling van het TV en HIFI gedeelte in relatie tot de gehele zolder vraag ik me af welke ‘kracht’ de subwoofer zou moeten hebben. Is 10’’ voldoende of moet het een 12’’ zijn?

Is er nog voldoende ruimte om de subwoofer naast één van beide vloerluidsprekers te plaatsen of staat dit dan zo dicht op elkaar dat dit niet gewenst is? Of zou de sub sowiuniet in de hoek moeten staan?

Het kastje waar de TV op staat is nu 1,80 meter breed. Ik heb nog zo’n 40 cm ruimte naast de vloerluidsprekers tot de muur.

Het kastje wordt nog vervangen door een op maat gemaakte en ik zat nog te denken of het mogelijk is de subwoofer onder de centerspeaker te plaatsen in dat nog te maken kastje.

Afhankelijk van het formaat van de benodigde sub is dit al dan niet mogelijk. We hebben nl. een zadeldak en de ruimte van de TV/HIFI hoek heeft aan drie kanten een schuin dak.

Heeft iemand suggesties over de benodigde ‘kracht’ van de sub en de plaatsing?

Bij voorbaat dank!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWBD8fOGBXLL30EPTE6uH7eiQf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qXjgW9mgK0cGpC2E04vmMfZO.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 19:14
Het is maar wat je verwachtingen zijn. Ik heb een 10 inch subwoofer van XTZ en dat ding presteert behoorlijk voor het formaat. Zet je er echter een 15 inch kwaliteitssubwoofer naast, dan valt hij in het niets.

2 subs zijn vaak beter dan 1 omdat je dan meestal minder pieken en dalen hebt in de weergave. Zo te zien genoeg plek op de zolder, dus misschien is dat een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRi23
Ik wil bij films wel het ‘diepe gevoel’ krijgen en bij muziek wel het ‘volle’ geluid. Ik wil echter geen overkill.

Gezien de ruimte die ik heb om een sub te plaatsen lijkt een 12’’ wat aan de grote kant te gaan worden. Dus indien hetgeen ik wil met een 10’’ bereikt kan worden (scheelt toch weer in cm.) dan zou dat mooi zijn.

Gezien de ruimte (het is ook nog eens 3,10 meter hoog) twijfel ik daaraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Maar dit is toch een enorme ruimte? Zeker ook met het open deel naar de rest van de zolder en de hoogte.

Voor de kwaliteit en een goede verdeling zou je voor 2 kleinere subs kunnen gaan, als je dat teveel is, dan zou ik zeker 1 sub van 12 inch nemen.

Maar de maat alleen zegt niks. Je hebt 15 inch modellen die door bijv. een 10 inch JL audio worden weggeblazen. Ook hier is alle waar naar zijn geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRi23
Top, dank je.

Om even een concreet voorbeeld te proberen. 2 Maal een Martin Logan 800X valt te verkiezen boven een Martin Logan 1100X of de X12 van Paradigm? Eén X10 van Paradigm zou dus niet volstaan?

[ Voor 5% gewijzigd door RoRi23 op 13-12-2021 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Alles volstaat, maar wat voor de ene WOW is, is voor de ander meh. :X

Heb zelf een dubbel 18 inch subwoofer (zie JAHRASTAFARI in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49"), dat is voor velen totale overkill, voor mij past het wel.

Gezien het budget van rond de 2000 zou je ook SVS kunnen overwegen die de vrij recente SB 1000 Pro en 2000 Pro gesloten subs hebben, die ook te bedienen en in te meten zijn met een app.

https://www.oppostore.nl/en/svs-sb-2000-pro-set-of-2.html

https://www.oppostore.nl/...o-set-of-2-118994639.html

Ik denk dat je met 2 zo'n subs een top resultaat kunt bereiken waar je een glimlach van krijgt van oor tot oor. :*)

[ Voor 38% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 13-12-2021 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoRi23 schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:08:
Top, dank je.

Om even een concreet voorbeeld te proberen. 2 Maal een Martin Logan 800X valt te verkiezen boven een Martin Logan 1100X of de X12 van Paradigm? Eén X10 van Paradigm zou dus niet volstaan?
Ik zou sub(s) kopen van een wat meer gerespecteerd subwoofer merk. Als je in je eentje film kijkt kan je met 1 subwoofer af, omdat je maar op 1 plek het laag goed hoeft te krijgen. Wil je met meerdere mensen film kijken dan zal je met meerdere subwoofers moeten werken om mooi uniform laag te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
https://www.svsound.com/b...ning/75040195-why-go-dual

Summary: Benefits of Running Dual or Multiple Subwoofers in a Home Audio System

Smoother frequency response at more listening positions
Greater overall dynamic output/headroom
Enhances imaging for stereo bass in 2-channel systems
Harder to localize and pinpoint specific location of subwoofer based on placement
Two smaller subwoofers can often fit in a room better than one large one

[ Voor 72% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 13-12-2021 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRi23
Dat worden dus 2 kleinere subs…. En gezien de afbeeldingen op de pagina van svsound kan ik die ook goed kwijt op de afbeelding van onze zolder.

Ben nog wel benieuwd naar die meer gerenommeerde subwoofer merken. SVS zal er één van zijn schat ik in gezien de reactie van Jahrastafari. Nog andere merken om naar te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:08:
Ik zou sub(s) kopen van een wat meer gerespecteerd subwoofer merk.
Voor zover ik heb gezien worden deze twee series wel aardig goed ontvangen door subwoofer-reviewers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ACM schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:22:
[...]

Voor zover ik heb gezien worden deze twee series wel aardig goed ontvangen door subwoofer-reviewers.
Dat zal best, maar het is een 10" voor de prijs van een 12". Dan moet je echt een hele goede driver hebben om in de buurt te komen van een 12". Het is niet onmogelijk, JL Audio heeft een aantal zeer goede subwoofers bijvoorbeeld, maar wel zeldzaam.
Pagina: 1