Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _pix
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 17:00
Ik sta op het punt de overstap naar een 49" monitor te maken, maar ik kom er niet goed uit welk model dat precies moet zijn. Wie kan me een stap verder helpen?

Gebruik:
Kantoorsetting, 8+ uur per dag gebruik. Gericht op productiviteit. Geen gamen.

Huidige opstelling:Mijn vraag
Scherm 1 en 2 wil ik vervangen voor een 49" monitor. Nu heb ik in de pricewatch de volgende selectie gemaakt:
  • Schermdiagonaal 48-49 inch
  • Resolutie 5120x1440
  • Minimale ppi van 107
  • Prijs is niet zo van belang, zeg max ~1500 euro
Hier komt (een lijst van 18 opties) uit. Waar ik op vastloop is de refreshrate, reactietijd en het type paneel. Ik heb er inmiddels eea over gelezen en opgezocht, kom tot de volgende conclusies:
  • die variabelen zijn met name superrelevant voor gamers (voor mij dus minder belangrijk)
  • aangegeven specificaties hoeven niet overeen te komen met de (haalbare) praktijk, dus het is me niet helemaal duidelijk hoeveel waarde een aangegeven refreshrate van bijv 144hz heeft
Ik lees hier en daar wel dat een refreshrate van 75Hz+ een aanrader is bij kantoorgebruik. Heb ik nog voordeel van een model met 120Hz? Waar ligt de grens? Andere zaken die ik over het hoofd zie?

Goed om te weten: ingebouwde speakers/webcam en KVM-switch is niet van belang. Moderne aansluitingen wel, het is de bedoeling deze monitor voor langere tijd te gebruiken. Zou fijn zijn als ik er in de toekomst ook met USB-C een laptop aan kan verbinden.

Merkvoorkeur
  • Slechte ervaring met AOC, die heeft niet direct de voorkeur.
  • Ik ben tevreden over mijn huidige Philips 34", zie ook wat mooie Philips modellen in de lijst staan (link, 3 stuks), maar het is me totaal onduidelijk wat de verschillen tussen de specs zijn (bijv 499P9H en 498P9Z/00, exact dezelfde prijs maar flink verschil in refreshrate..?).
Alle advies is welkom, alvast dank! :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:35
Refresh rate; sommige mensen zeggen een verschil te zien als je scrollt door Windows. Dit verschil is inderdaad meetbaar, maar zolang je niet anders gewend bent mis je niets met 60hz of 75hz.

Reactietijd; eigenlijk nutteloos voor kantoor schermen.

Type paneel: pak IPS. Kijk zelf eens naar de kijkhoeken van je scherm. Met 49" is dit erg van belang

Verder: wil je een krom scherm, of juist niet? (Neem aan van wel?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
99ruud99 schreef op zondag 12 december 2021 @ 14:26:
Refresh rate; sommige mensen zeggen een verschil te zien als je scrollt door Windows. Dit verschil is inderdaad meetbaar, maar zolang je niet anders gewend bent mis je niets met 60hz of 75hz.
Redelijk veel mensen zien het verschil bij scrollen. Maar elk oog is anders, ik zou dus zeker even ergens in een winkel kijken Indien mogelijk. Ik wil zelf nooit meer onder de 120 Hz in ieder geval. Maar als je hier niet of nauwelijks gevoelig voor bent dan kan je hier enorm op besparen en gaan voor 60 of 75 Hz.
Reactietijd; eigenlijk nutteloos voor kantoor schermen.
Enigszins mee eens, behalve dat erg trage schermen last kunnen krijgen van black smearing (ghosting). Dat is zelf met scrollen door je Excel bestandje rampzalig.
Type paneel: pak IPS. Kijk zelf eens naar de kijkhoeken van je scherm. Met 49" is dit erg van belang

Verder: wil je een krom scherm, of juist niet? (Neem aan van wel?)
Hij wil, gezien z'n resolutie keuze, een 49" UWQHD. Deze zijn altijd curved. Bij een curved scherm is de kijkhoek al iets minder van belang dan bij een plat scherm, dus VA is altijd nog een optie. IPS wordt vaak wel als prettiger ervaren met betere kleurechtheid en kijkhoek met daartegenover het veel betere contrast bij VA.

Voor kantoor gebruik zou ik vooral kijken naar ergonomie (ga je ophangen? Of gebruik je de meegeleverde standaard?), KVM switch, USB-C met PD (power delivery, dus beeld + opladen via één kabel). Ook betrouwbaarheid en degelijkheid lijkt me belangrijk. Ik zou zeker even wat reviews bekijken van goede office schermen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:57
Zeker gaan voor een 100hz plus scherm , het verschil zie je meteen (muis cursor, scrollen, vensters slepen etc , het is gewoon veel rustiger voor je ogen). ik zou never ever meer terug willen naar 60/75hz. voor de rest heb ik geen advies. maar wilde daar toch even een punt van maken.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _pix
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben om wat betreft refreshrate, 100/120+ it is. Ik herinnerde me na jullie berichten dat ik deze zomer een nieuwe telefoon kocht met 120fps -> wat een verademing was dat. Ik had het niet gelinkt maar het lijkt me nu een erg goed idee ;)

Qua type paneel: IPS en >100 Hz wordt niet aangeboden, alle schermen met hogere Hz zijn VA.
Ik heb nog wat naar ergonomie gekeken, dat vind ik ook belangrijk: in hoogte verstelbaar + evt draaibaar op voet. Dan blijft er nog een lijstje van 9 monitoren over (waarvan 4x Samsung Odyssey, dus eigenlijk 5 verschillende modellen).

Ik zie dat levertijd bij de meeste monitoren lastig is. Zal het chiptekort wel zijn. Ik neig nu naar de Samsung QLED C49RG90SSR - fijne prijs, goed leverbaar, voldoet aan alle eisen. Ik denk er nog heel even over ;)

(levertijd is voor mij nu van belang ivm dat ik de aanschaf fiscaal gezien in 2021 wil laten plaatsvinden)

[ Voor 4% gewijzigd door _pix op 13-12-2021 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Is 2x 27" / 32" 1440p / 2160p geen betere optie voor kantoorwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-07 09:25
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:21:
Is 2x 27" / 32" 1440p / 2160p geen betere optie voor kantoorwerk?
Wat mij betreft absoluut niet. Ik heb twee werkplekken. Eén met 2 stuks 27" 1440p en één met de 49" Samsung odessey g9 5120x1440 op 240Hz. Ik vind het ontbreken van die bezels in het midden een verademing voor mijn werk.

Met twee schermen kijk je of naar links of naar rechts. Met mijn ultrawide heb ik mijn actieve scherm precies in het midden.

Overigens zou ik zelf niet veel moeite hebben met een 60Hz scherm voor kantoorwerk. Maar een hogere frequentie is wel fijner.

Ik denk dan ook dat de voorgestelde Samsung C49... een prima plan is.

Tip: gebruik Windows powertoys. Deze bevat Fancyzones. Ideaal voor het verdelen van je scherm in vlakken. Onmisbaar voor kantoorwerk.

[ Voor 9% gewijzigd door ZatarraNL op 14-12-2021 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
ZatarraNL schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:38:
Wat mij betreft absoluut niet. Ik heb twee werkplekken. Eén met 2 stuks 27" 1440p en één met de 49" Samsung odessey g9 5120x1440 op 240Hz. Ik vind het ontbreken van die bezels in het midden een verademing voor mijn werk.
Voor wat voor werk / apps is die bezel zo'n probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:41:
[...]

Voor wat voor werk / apps is die bezel zo'n probleem?
Definieer "probleem". Als ik dit probleem zou bespreken in Congo, dan kijken ze daar anders tegenaan.

Vooral dat mijn werk in het midden van het scherm zit vind ik fijn. Randzaken plaats ik dan links of rechts. Ik gebruikt het om rapporten te maken, grote excelsheets te bewerken, bouwkunde tekeningen te lezen/maken. Ik zou niets anders meer willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-06 18:46

edeboeck

mie noow noooothing ...

_pix schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:04:
[...]
Ik heb nog wat naar ergonomie gekeken, dat vind ik ook belangrijk: in hoogte verstelbaar + evt draaibaar op voet.
[...]
Houd er rekening mee dat je geen gebruik maakt van de voet als je het ophangt. Zelf vind ik dat het meest aangenaam, zeker omdat jij 1 groter scherm zou combineren met een kleiner (als ik dat correct afleid uit het feit dat je scherm 1+2 wilt vervangen, maar dat niet zegt over scherm 3). Heb hier thuis een 32" 4K naast een 23" FHD hangen en het feit dat die bovenaan uitgelijnd zijn, vind ik wel prettig (zelf gebruik ik deze arm). Allicht overbodig, maar toch: houd in geval van ophanging wel rekening met het gewicht van de schermen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:00
Zou persoonlijk nooit een ultra ultra wide gebruiken voor productiviteit.
1060 6GB is genoeg on 3 4k 32" aan te sturen in 2d, 49".. nah.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
misschien helpt het misschien niet.

ik stond net als jou voor de keus een 49 ultra scherm te kopen.
2 eigenlijk boven elkaar gestapeld...

uiteindelijk voor een 48inch oled gegaan. geen spijt van gehad.
vermoedelijk van 2 49inch in vergelijking met mijn 48 inch wel ivm de scheiding tussen de 2 schermen.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
ZatarraNL schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:45:
[...]

Definieer "probleem". Als ik dit probleem zou bespreken in Congo, dan kijken ze daar anders tegenaan.
Hehe
Vooral dat mijn werk in het midden van het scherm zit vind ik fijn. Randzaken plaats ik dan links of rechts. Ik gebruikt het om rapporten te maken, grote excelsheets te bewerken, bouwkunde tekeningen te lezen/maken. Ik zou niets anders meer willen.
Zou je dan geen voordeel hebben van meer verticale ruimte / resolutie?
43" 2160p is natuurlijk ook nog een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
Sommige mensen zweren bij veel verticale ruimte. En ja, deze ruimte moet voldoende zijn. Maar mijn hoofd beweegt makkelijker van links naar rechts, dan van boven naar beneden. En als verticale ruimte zo belangrijk is, dan is dit scherm ook te draaien (mits je een wandsteun gebruikt) ;).

Zie hier mijn basis opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdrXeir8O0taQUkOqKaD_ISeB7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wqYrgepy5QCOoYbzxXmHGdMQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ziet er niet verkeerd uit!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _pix
Bedankt voor alle aanvullende reacties! Ik heb uiteindelijk deze Samsung bestelt. Dat was nog behoorlijk wat gedoe, had eerst een Philips bestelt maar gedoe met levertijd (chiptekort?). Heb die Samsung uiteindelijk voor € 1299 gekocht. Gisteren op mijn vrije zondag nog even naar kantoor geweest om de boel te installeren, kon niet wachten :9

Eerste ervaring is top! Wat werkt het lekker, zo breed. Fijn om weer in het midden voor mijn scherm te zitten. Vanmorgen al een videocall gehad, dat beeld in het midden onder de webcam en dan links en rechts referentiemateriaal. Werkt fijn. Vier vensters naast elkaar kan ook.

Ik twijfelde vooraf of dit niet een beetje (te) luxe uitgave zou zijn, maar dat was nergens voor nodig. Deze week even op zoek naar wat software voor windowmanagement en dan werkt het heerlijk denk ik. Dank voor de tips hier!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ctjSY3q/IMG-20211220-101116.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/NSjcKJ6/IMG-20211219-121818.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10:21
Hoe is dit scherm qua kromming? Vertekend dit het beeld niet te erg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _pix
Nougat schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:19:
Hoe is dit scherm qua kromming? Vertekend dit het beeld niet te erg?
Geen last van. Het werkt heel prettig en rustig. Ik zit er middenvoor, enkel kantoorgebruik en ik heb geen enkel moment het idee dat beeld vervormd of vertekend is. Wellicht is dat met gamen of designwerk oid wel anders, daar kan ik me wat bij voorstellen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coenzy
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-06 17:11
Ik heb op basis van dit topic dezelfde monitor gehaald, en het is een topper. Ik had eerst de 49 IPS Dell, de kijkhoek van de Samsung is voor mij beter, kleuren waren op de Dell beter.

Nu was ik eigenlijk gecharmeerd geraakt van dat extra scherm erlangs, wat zouden jullie hiervoor aanraden? Ik zou daar graag een chat/spotify op drukken.

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:10
Coenzy schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:01:
Ik heb op basis van dit topic dezelfde monitor gehaald, en het is een topper. Ik had eerst de 49 IPS Dell, de kijkhoek van de Samsung is voor mij beter, kleuren waren op de Dell beter.
De Dell heb ik zelf ook. Maar waarom heb je die dan vervangen voor de Samsung? Enkel voor de kijkhoek? Voor mij is de Dell perfect. De kijkhoek eigenlijk ook.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _pix
Coenzy schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:01:

Nu was ik eigenlijk gecharmeerd geraakt van dat extra scherm erlangs, wat zouden jullie hiervoor aanraden? Ik zou daar graag een chat/spotify op drukken.

Bedankt.
Zo'n verticaal scherm ernaast is heerlijk! Voor al het spul wat je de hele dag open hebt staan, maar wat toch bijzaak is. Spotify, je agenda, whatsapp, slack etc. Handig om snel een blik op te kunnen werpen (en dan weer door op je main screen).

Ik zou zeggen dat het niet zoveel uitmaakt wat voor scherm het is, omdat het weinig nodig heeft. Ik heb er altijd gewoon een 'over' scherm voor gebruikt van 22 of 24 inch. Evt iets dat qua resolutie aansluit op je main scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenzy
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-06 17:11
Napsju schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:07:
[...]

De Dell heb ik zelf ook. Maar waarom heb je die dan vervangen voor de Samsung? Enkel voor de kijkhoek? Voor mij is de Dell perfect. De kijkhoek eigenlijk ook.
Yep, kijkhoek van de Samsung is veel fijner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-07 23:35
_pix schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:15:
Bedankt voor alle aanvullende reacties! Ik heb uiteindelijk deze Samsung bestelt. Dat was nog behoorlijk wat gedoe, had eerst een Philips bestelt maar gedoe met levertijd (chiptekort?). Heb die Samsung uiteindelijk voor € 1299 gekocht. Gisteren op mijn vrije zondag nog even naar kantoor geweest om de boel te installeren, kon niet wachten :9

Eerste ervaring is top! Wat werkt het lekker, zo breed. Fijn om weer in het midden voor mijn scherm te zitten. Vanmorgen al een videocall gehad, dat beeld in het midden onder de webcam en dan links en rechts referentiemateriaal. Werkt fijn. Vier vensters naast elkaar kan ook.

Ik twijfelde vooraf of dit niet een beetje (te) luxe uitgave zou zijn, maar dat was nergens voor nodig. Deze week even op zoek naar wat software voor windowmanagement en dan werkt het heerlijk denk ik. Dank voor de tips hier!

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Poah, ik ben jaloers.
In mijn thuiskantoor heb ik een iets kleinere qwhd van 34'' staan, maar dit is wel modderfokkin huge 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eikkie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:03
_pix schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:49:
[...]

Zo'n verticaal scherm ernaast is heerlijk! Voor al het spul wat je de hele dag open hebt staan, maar wat toch bijzaak is. Spotify, je agenda, whatsapp, slack etc. Handig om snel een blik op te kunnen werpen (en dan weer door op je main screen).

Ik zou zeggen dat het niet zoveel uitmaakt wat voor scherm het is, omdat het weinig nodig heeft. Ik heb er altijd gewoon een 'over' scherm voor gebruikt van 22 of 24 inch. Evt iets dat qua resolutie aansluit op je main scherm.
Heel fijn een extra verticaal scherm, maar merk je niet een drop in performance hierdoor? Het is toch weer een extra scherm dat aanstaat.

It's me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misteriks
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-07 13:43
@_pix Mooi scherm!
Ik overweeg ook dit scherm aan te schaffen. Ben je er nog steeds tevreden over?

Ik ben ook op zoek naar de diepte van het scherm incl voet. In mijn opstelling staat de achterkant van mijn buro tegen een muur en wil zeker weten dat het scherm niet te ver naar voren komt aangezien mijn buro niet heel diep is.

Kan jij aangeven wat deze afstand is van de rode pijl?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zijvZFH48r58AYaJ035ecKZlhqM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/casiFrRT0HRQcjPmHlVURnPl.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:29

mphilipp

Romanes eunt domus

Check voor de gein ook eens de Lenovo ThinkVision P40w-20, dan heb je 'slechts' 40", maar wel 5120x2160 @75Hz. Ik heb 'm nu een week of 2 en het bevalt prima. Windows scaling op 125% gezet, want 100% werd iets teveel voor mijn slechte ogen. Heeft verder alles aan boord: KVM en kan met DP, USB-C, HDMI overweg. Hij geeft ook nog iets van 95W power delivery voor de zakelijke laptop. En ik kan makkelijk switchen tussen de latop en mijn desktop. Een klein hubje eraan hangen omdat ik meer van 3 devices heb om te delen tussen de twee omgevingen. Dat was voor mij wel belangrijk, dus ik was blij dat deze Lenovo al die dingen standaard aan boord heeft en ze nog werken ook.

Lenovo (was ooit IBM) maakt best goede spullen en heeft een lange garantietermijn. Ik ben echt zeer tevreden over deze setup.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _pix
misteriks schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:57:
@_pix Mooi scherm!
Ik overweeg ook dit scherm aan te schaffen. Ben je er nog steeds tevreden over?

Ik ben ook op zoek naar de diepte van het scherm incl voet. In mijn opstelling staat de achterkant van mijn buro tegen een muur en wil zeker weten dat het scherm niet te ver naar voren komt aangezien mijn buro niet heel diep is.

Kan jij aangeven wat deze afstand is van de rode pijl?

[Afbeelding]
Heel tevreden over! Het werkt heerlijk en ben echt helemaal niks tegengekomen wat tegenvalt of wat ik een volgende keer anders zou willen.

De standaard is aan de onderkant denk ik net iets dieper dan bovenaan (zie foto zijkant, klik voor grotere versie), dus ik heb de afstand onderin gemeten. Als ik de monitor met de onderkant tegen de muur zou zetten (kan het niet proberen hier), dan komt het midden van het scherm denk ik zo'n 25 vanaf de muur uit. Rond die koers.

(fyi, als je op de eerdere bureaufoto's kijkt, mijn bureau is 80cm diep. Misschien geeft dan ook een idee.)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/F0Hf27w/monitor.png
Eikkie schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:34:
[...]

Heel fijn een extra verticaal scherm, maar merk je niet een drop in performance hierdoor? Het is toch weer een extra scherm dat aanstaat.
Nee, helemaal niet! Ik heb niet zo'n heel spannende desktop (zie fipo) en alles werkt vloeiend. Het huidige verticale scherm is die AOC, #2 uit de fipo. Merk niks van een performance drop, terwijl ik wel een zeikerd ben :+

[ Voor 3% gewijzigd door _pix op 10-03-2023 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• misteriks
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-07 13:43
@_pix Onwijs bedankt voor het meten!

Ik weet genoeg, nu mijn manager nog overtuigen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _pix
:*) Veel succes!
Pagina: 1