Binnenklimaat totaaloplossing complete woning renovatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinies
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-06 12:19
We hebben een bouwval gekocht en gaan deze van top tot teen strippen, uitbouwen en renoveren. We mikken op de woning aardgasvrij te maken, maar daarvoor moet nog heel veel gebeuren. Is het überhaupt haalbaar? Het betreft een half-vrijstaande woning uit 1929, zonder noemenswaardige isolatie.

Momenteel overwegen we een bodemwarmtepomp of PVT panelen, of toch lucht/water-warmtepomp, vloerverwarming en airco of koelplafond. Hoe kom ik erachter wat het best past bij onze situatie? Hoeveel moeten we isoleren (HR++ glas of toch triple, welke RC waardes nodig voor muur/dakisolatie, etc.).

Ook ventilatie is natuurlijk van groots belang. Eigenlijk zoeken we dus een totaaloplossing voor een aangenaam binnenklimaat. Mechanische ventilatie of WTW systemen? Ik kom er niet meer aan uit.

Tips, rekentools, of handige websites zijn erg welkom.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-06 14:38
sja, twee opties:

1) zelf veel research doen, avonden en weekenden er in steken om veel te leren en dit soort fora af te struinen

2) iemand zoeken voor advies en daar een aantal duizend euro's aan uitgeven. Op zo'n grote verbouwing kan ik me voorstellen dat dit juist heel fijn is om te doen.

Mocht je graag optie 1 doen:
kijk eens op GoT bij topics die gaan over jaren 30 woningen, die zijn er best wel te vinden namelijk. Voorbeeldje is bijv. de woning van @CurlyMo , die is ook jaren 30 en gasloos (wel tussenwoning dacht ik...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:27
@Fr33z klopt.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
https://www.milieucentraa...svrij-maken/#2-1-kap-1930
gek ze noemen hr++ als glas, als je dergelijk ingreep doet, en het geld hebt dan lijkt +++ slim, alles wat er niet uit gaat hoeft er ook niet in.
Leuk topic kan dit worden, ik volg m :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
@Robinies

ter aanvulling nog: hoe grondig wil je het aanpakken? wat is de belangrijkste drijfveer, wil je zo duurzaam mogelijk, zo weinig mogelijk energieverbruik, laagst mogelijke energierekening etc? Ga je veel zelf doen of wil je alles uitbesteden, hoeveel tijd is er om dingen uit te (laten) voeren en uit te zoeken. Hoe groot is de geldboom (dus hoeveel $$$ kun en wil je er tegenaan gooien)

Heel simpel gezegd:
gasloos kan eigenlijk altijd, maar hangt van een paar zaken af. Start met een goede schil (dus isolatie) en ventilatie (als het kan is type D/WTW systeem verruit het beste) en ga van daaruit verder puzzelen.

Dus als je dingen weet over wat voor isolatie je voor vloer, dak, ramen en muren ongeveer kunt gaan doen binnen jullie plannen/budget dan kun je ook wat meer advies inwinnen over de rest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Robinies schreef op zondag 12 december 2021 @ 13:59:
We mikken op de woning aardgasvrij te maken, maar daarvoor moet nog heel veel gebeuren. Is het überhaupt haalbaar? Het betreft een half-vrijstaande woning uit 1929, zonder noemenswaardige isolatie.
ja prima, het gaat namelijk niet om isolatie maar om de afgifte of je je huis warm krijgt ja of nee.
Momenteel overwegen we een bodemwarmtepomp of PVT panelen, of toch lucht/water-warmtepomp, vloerverwarming en airco of koelplafond. Hoe kom ik erachter wat het best past bij onze situatie? Hoeveel moeten we isoleren (HR++ glas of toch triple, welke RC waardes nodig voor muur/dakisolatie, etc.).
Je kan beter andersom denken, dus goed isoleren en daar zoek je een wp en afgifte bij. ik zou lekker voor L/W of L/L gaan PVT en bodemwp zijn zoveel duurder dat je dat geld hoogstwaarschijnlijk een stuk beter kan besteden
Ook ventilatie is natuurlijk van groots belang. Eigenlijk zoeken we dus een totaaloplossing voor een aangenaam binnenklimaat. Mechanische ventilatie of WTW systemen? Ik kom er niet meer aan uit.
bij grote totaal renvatie zou ik gaan voor type D met WTW maar indien je er geen ervaring mee hebt, ga het ergens ervaren. het is gewoon een tikje anders dan mensen gewend zijn.

En als toch alles open is plaats dan meteen een Douche WTW. Maargoed het start dus met isoleren, isoleren en isoleren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
gek dingetje misschien. ken het huis niet, maar als er een schoorsteen structuur is, dan raad ik je aan een mooie kachel bij te plaatsen.
ja echt, millieu en zo terzijde, als leuke romantische avond vuller (een echt vuur is heerlijk om te zien/horen en bij te zitten) geweldig maar ook als soort van back up.
Wij zitten hier in FR financieel bijzonder lastig, maar in een oud huis met drie schoorstenen voorzien van dikke rvs pijpen en daaraan drie hout kachels.
toen de nieuwe electriciteits rekening op basis van oud winter gebruik (electrisch verwarmen) met gestegen prijzen kwam begin oktober was het meer dan 480 pm dus ik heb voor de prijs van 1 liter benzine en een kettingzaagbezine filter een hier aangespoelde acaciaboom in stukken gezaagd die twee jaar eerder stroomopwaarts omgevallen was (hoera voor het idioot hoge water van afgelopen winter :) ).
de rotte delen laten liggen, ruim 3.5 kilo oesterzwammen geoogst (waarschijnlijk mijn verstoren van de stam, of warmte zagen of ketting olie die ze deed groeien) jummie, en het hout verbrand. Een maand gratis warmte en nu zijn we toch de hout kachels aan het gebruiken.
Energie leverancier heeft ons bedrag naar 229 verlaagd (we kwamen van 330) en we hebben nooit die 480 hoeven betalen en vorige week 1 van de twee electrische boilers afgezet want waarom 2 op temp houden als we door de switchen van badkamer alles met de nieuwste meest efficientste kunne doen dus hop ik verwacht nog iets omlaag te gaan nu.
Als het weer warmer is dan zet ik de drie waterboilers wel weer aan, zonde nu om alles op temp te houden als je met 1 alles kan (afwassen douchen en jammer dan maar even geen bad :) )
Wij wonen vrijstaand en niemand heeft last van rook (alleen eerste 20 minuten daarna is het niet meer waarneembaar bij gebruik goed hout) en we hebben meer dan 4400 nieuwe bomen laten groeien met het idee dat dit onze klimaat uitstotende gedrag zal compenseren (op officieel landbouwgrond en 3000 zijn dicht opeen dus geen zon op de grond dus geen plantengroei en meer CO2 opname per m2 dan een standaard CO2 compensatie bos wat pas na 20 jaar CO2 negatief is, met ruimte voor nieuwe aanwas van 7 keer die hoeveelheid)

Met al die electrische autos en electificatie weet je dat vader staat een hoop belasting inkomsten gaat missen en zonder backup (en wie heeft dat?) zal je het "gebruiker betaald, sorry maar overdag geproduceerde watts uit zon zijn op momenten dat er geen vraag is dus graag even aftikken wat wij u in rekening brengen" moeten slikken, heb je dan een romantische kachel staan kan je voor weinig de echte kosten uitstellen als is het maar door in de herfst en vroege lente die te kunnen gebruiken ipv electriciteit.

Daarom ook, als je het geld hebt voor HR+++ ipv HR++ DOEN!
En eigenlijk op elk punt, beter te goed dan precies goed, want alles zal onderhevig zijn aan entropie en achteruitgang dus als je nu in de situatie zit het top te doen dan heb je buffers en ben je toekomstbestendiger bezig dan het precies goed genoeg doen nu, niet wetende wat de toekomst, jou, je familie en de wereld brengen gaat)

[ Voor 7% gewijzigd door Silent7 op 12-12-2021 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinies
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-06 12:19
Fr33z schreef op zondag 12 december 2021 @ 17:45:
@Robinies

ter aanvulling nog: hoe grondig wil je het aanpakken? wat is de belangrijkste drijfveer, wil je zo duurzaam mogelijk, zo weinig mogelijk energieverbruik, laagst mogelijke energierekening etc? Ga je veel zelf doen of wil je alles uitbesteden, hoeveel tijd is er om dingen uit te (laten) voeren en uit te zoeken. Hoe groot is de geldboom (dus hoeveel $$$ kun en wil je er tegenaan gooien)
Alles wordt aangepakt maar de vraag is dus in welke mate. De belangrijkste drijfveer is zo laag mogelijk energieverbruik want dat is natuurlijk zowel duurzaam als goed voor de portemonnee. Maar niet koste wat kost, kosten efficiëntie is belangrijk. Als een 80% besparing 50.000 euro kost en een 100% besparing 100.000, dan wordt het het eerste. Alles dat zich in 10 jaar of minder laat terugbetalen is wat mij betreft een goede investering, daarna niet meer.

We laten praktisch alles uitbesteden, tijd is geen issue omdat we er nog niet wonen maar willen wel een plan hebben. Budget is ruim maar daar moet heel de verbouwing van betaald worden. Welk deel naar duurzaamheid gaat hangt dus af van keuzes die we maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Een bodemwarmtepomp is een enorme investering met een twijfelachtige terugverdientijd t.o.v. een lucht/water warmtepomp. Als je het kwijt kunt zou ik altijd voor het laatste gaan dan kun je het geld dat je daarmee vrijspeelt gebruiken voor andere aanpassingen die je verbruik kunnen verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Robinies schreef op zondag 12 december 2021 @ 21:21:
[...]

Alles wordt aangepakt maar de vraag is dus in welke mate. De belangrijkste drijfveer is zo laag mogelijk energieverbruik want dat is natuurlijk zowel duurzaam als goed voor de portemonnee. Maar niet koste wat kost, kosten efficiëntie is belangrijk. Als een 80% besparing 50.000 euro kost en een 100% besparing 100.000, dan wordt het het eerste. Alles dat zich in 10 jaar of minder laat terugbetalen is wat mij betreft een goede investering, daarna niet meer.

We laten praktisch alles uitbesteden, tijd is geen issue omdat we er nog niet wonen maar willen wel een plan hebben. Budget is ruim maar daar moet heel de verbouwing van betaald worden. Welk deel naar duurzaamheid gaat hangt dus af van keuzes die we maken.
Ehm ja, je plan schiet nog niet zo op want er missen nog belangrijke antwoorden, namelijk op de vragen die ik stelde ;)

Ga je een paar weken maximaal research doen en zelf proberen een plan te maken? Zo ja dan zou ik alle gevraagde info aan de dit topic toevoegen en dan verder op basis van de adviezen en inzichten hier.

Zo nee, dan zou ik rustig eens rondkijken naar een deskundige die je helpt met een mooi plan (wat is je regio?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Robinies schreef op zondag 12 december 2021 @ 21:21:
[...]
Alles wordt aangepakt maar de vraag is dus in welke mate.
Daar zul je dus zelf scenario's voor moeten gaan maken en/of daar een adviseur voor vinden die je daar bij kan helpen (en dat zal enkele duizenden euro's kosten).

Je moet hier echt gaan rekenen aan verschillende scenario's. Wat is de warmtevraag bij een bepaalde mate van isolatie, welke verwarmingsoplossing past daar bij en hoe hoog je energierekening (en CO2-uitstoot) dan is.

Een hulpmiddel daarbij kan de NoRegret rekentool van de Stroomversnelling/Energielinq zijn. Kun je verschillende scenario's eenvoudig met elkaar vergelijken. Vereist wel wat basiskennis bouwfysica (zoals Rc-waarden en ventilatiesystemen).

https://energielinq.nl/kw...et-rekentool-handleiding/
(niets aantrekken dat het een 'zakelijk' email adres moet zijn).

En ik wil nogmaals benadrukken en aansluiten bij @Fr33z : niet lullen maar rekenen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 15:07
Wat je vooral moet doen, is wat je achteraf niet meer kan aanpassen.
Dus denk aan ventilatie type D (WTW; dan bespaar je ook kosten van roosters in de ramen); goeie vloerisolatie en vloerverwarming; 3fasige dikke kabel naar oprit toe voor een laadpaal en naar dak toe voor zonnepanelen, dikke wachtbuis (110mm pvc met zo weinig mogelijk bochten, maximaal 45°) tussen geschikte locatie voor warmtepomp en plaats waar je op CV en SWW kan inpikken met voldoende diameter.

En zo veel mogelijk isoleren, isoleren en isoleren. Of je in je dak 18cm isolatie steekt of 25cm; je doet het maar een keer dus terwijl je bezig bent doe je het best zo grondig mogelijk.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 23:54

Wuursj

want worst is al bezet

Natuurlijk kan het. Elk huis kan. Het is een kwestie van warmteaanbod afstemmen op warmtevraag, liefst met een zo laag mogelijke temperatuur in het systeem.
Als je dus je huisje
1. tochtdicht maakt,
2. voorziet van isolatie (en dus ook ventilatie) hoeveel je kiest, volgt later in deze post.
3. gaat verwarmen met vloerverwarming en/of LTV radiatoren
4. ergens een boiler kwijt kan
Ben je er al.

De vraag is alleen: hoe ver ga je. Veel mensen roepen dat je met een warmtepomp extreem goed geisoleerd moet zijn. Dat is niet waar, een WP-warmte-kwh is immers goedkoper dan een gasketel-warmte-kwh. Met meer vraag moet er gewoon een grotere pomp en meer afgifte in. Er is van alles voor te zeggen om zo goed mogelijk te isoleren (en dat zou ik zeker ook doen want daar haal je het grootste rendement). Maar ook met minder, kan je aan de WP. Dus ook met een oud huis.

Wij zijn met een soortgelijk project bezig met een 1913 huis dat in stappen geheel wordt opgeknapt en meteen wordt veduurzaamt. Dus isolatie (soms over nieuwbouwwaarden heen, soms er tegen aan, soms lokaal er wat onder), WP, WP boiler, WTW voor ventilatie, WTW voor douche, zonnepanelen, grotendeels tripple glas.

Wat mij erg hielp in de keuze van isolatie en ventilatie was het hele huis in de U-wert tool zetten. Als je de muren, dak en vloer simuleert, oppervlaktes invoert en venitilatie kiest, kun je precies zien hoe (belachelijk) groot je WP moet gaan worden met de huidige situatie.
Dan kan je gaan spelen met de isolatie: wat kan en wil je. Met een bestaand huis kun je immers niet alles. Spouw (if any) is wellicht beperkt, voorzetwandjes kan je ook niet oneindig dik maken. Je kan dan precies zien hoeveel een ingreep bespaart en verschillende ingrepen met elkaar vergelijken. En daarmee ook rendement uitrekenen van een ingreep. En je ziet bij elke toevoeging de jaarrekening en de WP kleiner (en goedkoper) worden.

Aan het eind heb je dan de maat van de warmtepomp, je toekomstige verbruik en je weet door je invoer hoeveel je moet isoleren omdat voor elkaar te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4D2A5BD.png

Dat geeft verfrissende inzichten. Wij hebben door deze berekening bijvoorbeeld gekozen voor wel WTW maar om bijvoorbeeld dakkapeldaken niet dikker te maken. Ergens iets ongeisoleerd laten scheelt een hoop, dus alles doen, ook al is het maar een paar cm. Tripple glas rendeert langzaam, ~20 jr (maar rendeert wel! + comfort). En ergens meer dan bijv. RC6 gaan, rendeert ook heel langzaam, mede door de goedkopere warmte. Dus dat doe je meer voor milieu dan voor portemonee. Etc Etc. Echt ideaal om na een paar avonden nerden jouw ideaal te vinden.

Ons 1913 huisje is nu ruim een jaar gasvrij. Van alle isolatie plannen is alleen het dak af en we stoken nu nog zelfs nog met de gewone radiatoren. Zelfs die uitermate on-ideale situatie gaat redelijk! Welliswaar met een fors hoger verbruik dan uit de berekening maar de toko blijft prima warm en toch stukken goekoper dan gas. En dan in stappen naar de waarden uit de berekening toe.

[ Voor 16% gewijzigd door Wuursj op 13-12-2021 14:06 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter_92
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 28-03-2022
knip

[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 30-03-2022 12:34 ]

Pagina: 1