[W11] Schalen van beeldscherm(en)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blauw_
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-05 22:27
Ik heb een laptop die draait op een 2560x1600 resolutie. Daarnaast heb ik voor thuiswerken twee monitoren met resoluties van 2560x1440 en 1920x1080.

Als ik het beeldscherm van mijn laptop gebruik, heb ik schaling op 150% staan, zodat alles goed leesbaar is. Gebruik ik de beeldschermen, dan zet ik schaling op 100%. Hierover twee vragen.

1) In windows 10 kon ik de schaal met enkele kliks eenvoudig wijzigen en direct verder werken. In windows 11 kan ik de schaal alleen wijzigen door af te melden en opnieuw aan te melden. Windows verplicht daartoe. Dit is heel vervelend, vooral als ik door wil werken vanaf het beeldscherm van de laptop naar de losse beeldschermen. Is er een manier om dit af en aanmelden bij het wijzigen van de schaal te voorkomen in windows 11?

2) Is er een programma of andere manier om dit automatisch aan te passen? Dus dat mijn laptop herkent of er beeldschermen zijn aangesloten en indien dit het geval is, dat hij automatisch de juiste schaling pakt?

Ik heb zelf een tijdje gegoogled naar het voorgaande, maar dan kom ik vooral uit op websites die uitleggen hoe je moet schalen in windows 10 of 11.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Beste antwoord (via Blauw_ op 14-12-2021 21:43)

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik herken dit probleem niet, ook bij veranderen schaalinstellingen in Windows 11 hoef ik niet af te melden en opnieuw aan te melden.
Bovendien onthoudt hij de instelling per monitor dus hoef ik de scaling maar 1 keer naar wens in te stellen en dan onthoudt hij dat. Ik hoef dus niet iedere keer te wisselen.

Het lijkt erop dat je gebruik maakt van custom scaling waarmee je scaling instelt voor alle monitoren in 1x, dan moet je namelijk wel afmelden.
Om hier weer vanaf te komen kun je even het register induiken en de waarden

HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop\LogPixels (DWORD) te verwijderen
en
HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop\Win8DpiScaling (DWORD) weer op 0 te zetten
Meld dan af en opnieuw aan en dan heb je weer gewoon scaling die je per monitor kunt instellen.

Stel naar smaak in en blijf er daarna vanaf :)

[ Voor 3% gewijzigd door akimosan op 12-12-2021 15:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik herken dit probleem niet, ook bij veranderen schaalinstellingen in Windows 11 hoef ik niet af te melden en opnieuw aan te melden.
Bovendien onthoudt hij de instelling per monitor dus hoef ik de scaling maar 1 keer naar wens in te stellen en dan onthoudt hij dat. Ik hoef dus niet iedere keer te wisselen.

Het lijkt erop dat je gebruik maakt van custom scaling waarmee je scaling instelt voor alle monitoren in 1x, dan moet je namelijk wel afmelden.

en
HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop\Win8DpiScaling (DWORD) weer op 0 te zetten
Meld dan af en opnieuw aan en dan heb je weer gewoon scaling die je per monitor kunt instellen.

[ Voor 3% gewijzigd door akimosan op 12-12-2021 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Kleine topictitel-aanpassingen, zodat duidelijk is dat het om Win11 gaat. (En 'vragen over' kan wel weg om ruimte te maken, elk vraag-topic bevat een of meer vragen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw_
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-05 22:27
akimosan schreef op zondag 12 december 2021 @ 15:01:

en

Bedankt voor je antwoord. Dit lijkt het inderdaad te zijn. Zie onderstaand screenshot.

Ik ga vanavond om mijn gemak eens naar de registerinstellingen kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdNJ6lUkztcdOr78S6aX_-EooXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lbxaQfdgIszC3uYXVge6iMFK.jpg?f=fotoalbum_large