WOL werkt alleen als de computer uit is

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voltaiac
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13-02 20:26
Beste,

Ik heb een PC thuis die ik graag buiten mijn eigen netwerk kan opstarten. Na 7 uur geklooi met port forwarding (dankjewel Kabelnoord, blijkbaar mag dat dus helemaal niet van hun), heb ik het eindelijk voor elkaar gekregen om de PC uit een powered-off state te wekken. Nou, helemaal mooi, maar ik heb mijn PC altijd in sluimerstand en daar werkt het juist niet mee. Tevens ook niet in slaapstand, wat ook nog een oplossing was geweest.

Ik gebruik een MSI z490 SLI plus, integrated NIC en een GENEXIS HRG1000 (stock firmware). Qua software heb ik geprobeerd de PC (successvol) te wekken met Teamviewer voor android en Wake on LAN van Mike Webb.

Wat kan ik verder nog proberen? Ik ben de raad helemaal kwijt.

P.S. Dit leek me meer een Windows 10 issue, niet een netwerk issue. Excuses als het toch in het verkeerde forum geplaatst is.

Edit: Na ongeveer 8 extra uren hier aan te besteden, heb ik het opgelost. Ik weet niet precies wat het probleem nu is, echter weet ik wel dat het opgelost is nadat ik mijn netwerkopties genuked heb.

[ Voor 10% gewijzigd door Voltaiac op 12-12-2021 23:23 . Reden: Oplossing is gevonden ]

Beste antwoord (via Voltaiac op 16-12-2021 13:58)

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:14
Voltaiac schreef op zondag 12 december 2021 @ 03:10:
Ik heb een PC thuis die ik graag buiten mijn eigen netwerk kan opstarten. Na 7 uur geklooi met port forwarding (dankjewel Kabelnoord, blijkbaar mag dat dus helemaal niet van hun), heb ik het eindelijk voor elkaar gekregen om de PC uit een powered-off state te wekken.
WOL pakketten kan je per definitie niet (betrouwbaar) port-forwarden, dus is de mag niet van hun misschien een verkeerd uitgelegde technisch niet mogelijk? Grote kans dat dit de volgende keer als je het probeert nadat je PC een tijdje uit heeft gestaan het niet meer werkt namelijk.

Je hebt hier te maken met 2 verschillende niveaus van routing.
  • Je router forward het op IP niveau, vertaalt het via een ARP tabel naar een MAC adres en verstuurt het het netwerk op
  • Je switch routeert het pakketje met het MAC adres naar het juiste poortje zodat het ontvangen wordt door de hardware
Het probleem hier is dat die ARP tabel maar beperkt geldig is. Normaal is dat geen probleem want dan word er gebroadcast "Wie heeft er IP 10.0.0.5", waarop je PC antwoord "IKKE! En mijn MAC adres is AB:CD:EF:12:34:56 !".

Het probleem treed op wanneer je PC echter niet aan staat om dat antwoord te geven. Port forwarding verwijst naar een IP adres. Als je ARP tabel nog de juiste IP -> MAC vertaling bevat in alle routers en switches dan word dit toevallig nog juist gerouteerd. Echter als er te lang geen update is geweest is die cache leeg en weet niemand weer waar het naartoe moet.
Je PC staat immers uit en geeft ook geen antwoord meer op "Waar ben je". Dan is het pakketje opeens niet meer te forwarden het netwerk op en word het stilletjes gedropped.

Vanaf je interne netwerk doe je WOL met een speciaal MAC adres, het broadcast MAC adres (ff:ff:ff:ff:ff:ff), welke dan aankomt op alle poortjes op alle switches over heel je netwerk. Echter kan ik me voorstellen dat je router niet slim genoeg is om die vertaling te doen voor je. Ik ben zelf nog geen router tegengekomen die dat wel doet.

Ofwel, probeer het met port forwarding op het broadcast ip (in dit voorbeeld 10.0.0.255 of 255.255.255.255 bij jou je lokale range eindigend op 255 uitgaand van een standaard /24 subnet) en als je router dat toestaat en de firmware van je router slim genoeg is om daar dan gelijk een broadcast MAC aan te koppelen. Geen idee of dat zomaar mag volgens de standaard eigenlijk.

Of eventueel een VPN naar je eigen netwerk toe met je mobiel en dan alsnog de broadcast doen met je mobiel?
Of je moet een kleine machine 24/7 in je netwerk aan houden om het de WOL broadcast te doen met de juste waardes. Een raspberry pi (of met wat meer programmeerwerk een esp32 ofzo) behoort tot de opties.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Als WOL wel in een bepaald scenario werkt en je hebt in een ander scenario dezelfde netwerkopstelling, maar het werkt dan niet. Is het simpelweg niet een netwerk issue.

Je probleem zit 'm waarschijnlijk in de APCI S-powerstates en hoe je moederbord én Windows hiermee omgaat. Je zult niet de enige zijn die met dit bijltje gehakt heeft, even zoeken naar je moederbord type/fabrikant met vergelijkbare zoektermen en ongetwijfeld vindt je een oplossing (of niet en je zult een andere oplossing moeten bedenken).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
PC voortaan uitzetten ipv in sluimerstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voltaiac
Krulliebol schreef op zondag 12 december 2021 @ 04:19:
PC voortaan uitzetten ipv in sluimerstand?
Niet het doel van mijn vraag.
True schreef op zondag 12 december 2021 @ 03:20:
Als WOL wel in een bepaald scenario werkt en je hebt in een ander scenario dezelfde netwerkopstelling, maar het werkt dan niet. Is het simpelweg niet een netwerk issue.

Je probleem zit 'm waarschijnlijk in de APCI S-powerstates en hoe je moederbord én Windows hiermee omgaat. Je zult niet de enige zijn die met dit bijltje gehakt heeft, even zoeken naar je moederbord type/fabrikant met vergelijkbare zoektermen en ongetwijfeld vindt je een oplossing (of niet en je zult een andere oplossing moeten bedenken).
Bedankt. Ik had een artikel van Microsoft al gelezen over hun powerstates en volgens hun is de s3 en s4 mode gewoon ondersteund. Ik ga dieper op onderzoek uit met MSI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

...
Edit: Na ongeveer 8 extra uren hier aan te besteden, heb ik het opgelost. Ik weet niet precies wat het probleem nu is, echter weet ik wel dat het opgelost is nadat ik mijn netwerkopties genuked heb.
Bied je dan ook even je excuses aan, aan KabelNoord?
't Is geen leuke beschuldiging dat zij jouw netwerk zouden saboteren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voltaiac
Brahiewahiewa schreef op maandag 13 december 2021 @ 00:35:
[...]

Bied je dan ook even je excuses aan, aan KabelNoord?
't Is geen leuke beschuldiging dat zij jouw netwerk zouden saboteren
Nee. Ik zei niet dat kabelnoord schuldig was van dit specifieke probleem, maar een eerder probleem die ik al opgelost had voordat ik deze post maakte.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:14
Ik heb een PC thuis die ik graag buiten mijn eigen netwerk kan opstarten. Na 7 uur geklooi met port forwarding (dankjewel Kabelnoord, blijkbaar mag dat dus helemaal niet van hun), heb ik het eindelijk voor elkaar gekregen om de PC uit een powered-off state te wekken.
WOL pakketten kan je per definitie niet (betrouwbaar) port-forwarden, dus is de mag niet van hun misschien een verkeerd uitgelegde technisch niet mogelijk? Grote kans dat dit de volgende keer als je het probeert nadat je PC een tijdje uit heeft gestaan het niet meer werkt namelijk.

Je hebt hier te maken met 2 verschillende niveaus van routing.
  • Je router forward het op IP niveau, vertaalt het via een ARP tabel naar een MAC adres en verstuurt het het netwerk op
  • Je switch routeert het pakketje met het MAC adres naar het juiste poortje zodat het ontvangen wordt door de hardware
Het probleem hier is dat die ARP tabel maar beperkt geldig is. Normaal is dat geen probleem want dan word er gebroadcast "Wie heeft er IP 10.0.0.5", waarop je PC antwoord "IKKE! En mijn MAC adres is AB:CD:EF:12:34:56 !".

Het probleem treed op wanneer je PC echter niet aan staat om dat antwoord te geven. Port forwarding verwijst naar een IP adres. Als je ARP tabel nog de juiste IP -> MAC vertaling bevat in alle routers en switches dan word dit toevallig nog juist gerouteerd. Echter als er te lang geen update is geweest is die cache leeg en weet niemand weer waar het naartoe moet.
Je PC staat immers uit en geeft ook geen antwoord meer op "Waar ben je". Dan is het pakketje opeens niet meer te forwarden het netwerk op en word het stilletjes gedropped.

Vanaf je interne netwerk doe je WOL met een speciaal MAC adres, het broadcast MAC adres (ff:ff:ff:ff:ff:ff), welke dan aankomt op alle poortjes op alle switches over heel je netwerk. Echter kan ik me voorstellen dat je router niet slim genoeg is om die vertaling te doen voor je. Ik ben zelf nog geen router tegengekomen die dat wel doet.

Ofwel, probeer het met port forwarding op het broadcast ip (in dit voorbeeld 10.0.0.255 of 255.255.255.255 bij jou je lokale range eindigend op 255 uitgaand van een standaard /24 subnet) en als je router dat toestaat en de firmware van je router slim genoeg is om daar dan gelijk een broadcast MAC aan te koppelen. Geen idee of dat zomaar mag volgens de standaard eigenlijk.

Of eventueel een VPN naar je eigen netwerk toe met je mobiel en dan alsnog de broadcast doen met je mobiel?
Of je moet een kleine machine 24/7 in je netwerk aan houden om het de WOL broadcast te doen met de juste waardes. Een raspberry pi (of met wat meer programmeerwerk een esp32 ofzo) behoort tot de opties.

• Voltaiac
Een entry in de ARP tabel wordt standaard 5 minuten gecached en elke keer als er een nieuw pakket over het apparaat gaat wordt de timer ververst, hier ben ik allemaal bekend mee. Ik had ook zorgen dat mijn WOL na een tijdje het niet meer zou doen, dus ik heb de pc 25 uur uit laten staan en toen WOL buiten mijn eigen netwerk geprobeerd, dat werkte prima.

Mijn netwerk is heel simpel, 1 UTP kabel naar een desktop en de rest met Wi-Fi. Geen switches e.d. Ik ga er nu gewoon van uit dat het werkt, toch bedankt dat je de tijd hebt genomen om dit allemaal uit te typen.
Pagina: 1