'' Upgrade '' naar SLI met GTX1080?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-09 07:50
Hoi allemaal,

Ik heb de volgende desktop staan die ik overweeg te updaten. En dan ben ik benieuwd wat jullie evt als bottleneck zien maar ook of het een upgrade is om bijv nog een videokaart aan te schaffen en een dubbele erin te zetten.

Processor
Intel Core i5-7600K Boxed (OC naar 4Ghz)

Moederbord
MSI Z270 SLI Plus

Videokaart
MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G

Behuizing
Cooler Master CM 690 II

Monitoren
Iiyama GB2760QSU-B1 Zwart

Processorkoeling
Scythe Mugen 4 PCGH Edition

Geheugen
Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8

Voeding:
Cooler Master Real Power M620 (mogelijk te klein)

Opslag primair
Samsung 860 QVO 1TB

Ik overweeg het volgende:
Extra 1080 aanschaffen en dan SLI set-up. Maar ik ben er eigenlijk weinig meer in thuis dus benieuwd wat ik dan kan bereiken t.o.v. nu de enkele videokaart. En ook of dan bijv mijn processor al maxed out is. Dat gevoel heb ik wel eens namelijk.
Als ik COD Cold War opstart en in-game ga, dan heb ik meestal het eerste spel de eerste minuten input-lagg. Daarna is dat klaar en komt het niet weer terug. CPU gebruik blijft steady op 100%.

Wellicht staat het topic verkeerd, maar ik dacht hem hier te plaatsen omdat ik primair het plan was de GPU te verwaren. :+
Alvast bedankt!
Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:39
Sli is volgens mij maar 30 procent sneller.
Ik zou het geld er niet voor over hebben. Zowel voor de kaart als energie kosten. Maar dat ben ik.

Voor dat spel is denk ik je cpu de bottleneck.

[ Voor 14% gewijzigd door Arunia op 11-12-2021 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:51
CPU op 100% is een bottleneck. CPU wil je eigenlijk nooit op 100% zien. Daar krijg je vreselijk hinderlijke framedrops van. Eigenlijk heb je dus mazzel. Upgrade van cpu, moederbord en RAM is op dit moment eenvoudiger te doen dan de videokaart.
Stop er meteen een nieuwe voeding in want je huidige is oud en niet betrouwbaar meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:13

nelizmastr

Goed wies kapot

Hedendaagse games ondersteunen eigenlijk geen SLI meer. Het biedt geen voordeel meer dus, tenzij je specifiek die game speelt die SLI goed ondersteunt.

Tevens is een quad core processor anno 2021 niet meer voldoende. Ik zou eerst een nieuw moederbord en CPU kopen en nieuw geheugen, want minder dan 16 GB gaat ook een probleem worden.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesss
Thanks allen voor de input. Dat het maar 30% sneller was, daar was ik ook al bang voor!
Dan weet ik wat mij te doen staat. Super advies! :)

Vanwaar de voeding vervangen, want wat zijn de gevaren? In de steek heeft hij me nog nooit gelaten en in 2017 is die nog onder garantie getest en gecontroleerd n.a.v. kortsluiting in een videokaart.

Dat is eigenlijk zo'n onderdeel dat ik laat verouderen tot hij niet meer wil inderdaad :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:13
Riesss schreef op zondag 12 december 2021 @ 13:19:

Vanwaar de voeding vervangen, want wat zijn de gevaren? In de steek heeft hij me nog nooit gelaten en in 2017 is die nog onder garantie getest en gecontroleerd n.a.v. kortsluiting in een videokaart.

Dat is eigenlijk zo'n onderdeel dat ik laat verouderen tot hij niet meer wil inderdaad :/
Bekijk het zo, al je onderdelen in de kast worden voorzien van stroom door de voeding.
Heb je een defecte / verouderde voeding dan krijg je stabiliteitsproblemen (powerspikes nieuwe processoren en videokaarten. Of in de ergste situatie een gefrituurde moederbord, processor, geheugen en videokaart.

Kijken we naar je voeding dan was die op de markt vanaf 2007 t/m 2011.
Dat is minimaal 10 jaar oud op dit moment. Ondersteund zeker de nieuwste C-states en standaarden niet.

[ Voor 11% gewijzigd door D-dark op 12-12-2021 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Riesss schreef op zondag 12 december 2021 @ 13:19:
en in 2017 is die nog onder garantie getest en gecontroleerd n.a.v. kortsluiting in een videokaart.
Door wie en met welke apparatuur?
Is de ripple gemeten?
Crossloads test gedaan?
Spanningsstabiliteit bij diverse loads?
Trippoints van de beveiligingen gecheckt?
Reactietijd op spikes gemeten?
Niet erg verstandig. Het is het hart van het systeem en relatief goedkoop om te vervangen. Een dooie videokaart als gevolg van een disfunctionerende voeding kost veel en veel meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dat gaat te duur worden voor amper beter resultaat. Steek het geld van de kosten van nieuwe voeding en gpu in een upgrade-set met MB-RAM-CPU, en natuurlijk de voeding uit 2007. Dan houd je mooi je 1080, en zul je veel meer verbetering hebben dan enkel SLI nu.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 309,-€ 309,-
1MoederbordenGigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 (rev. 1.0)€ 259,-€ 259,-
1BehuizingenNZXT H510 Flow Zwart/Wit€ 109,80€ 109,80
1ProcessorkoelingScythe Fuma 2€ 53,90€ 53,90
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF436C17BBAK2/16€ 82,90€ 82,90
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 85,-€ 85,-
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 94,90€ 94,90
Totaal€ 994,50

kan ook nog iets(E275,-) goedkoper, en nog steeds stukken beter:

pricewatch: Intel Core i5-11400F Boxed

pricewatch: ASRock B560 Pro4

(ipv 12600K en Z690MB)

[ Voor 85% gewijzigd door Hackus op 13-12-2021 10:22 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesss
Oke ik voel me een noob nu :). Dat had ik kunnen bedenken en klinkt niets anders dan super goede argumenten dat het inderdaad echt een keer ophoudt!
Allemaal bedankt voor jullie reacties, dat waardeer ik echt.

Wat maakt de keuze tussen een i5, i7 i9 processor? Ik zie best wel veel overlap in cores en gigahertzen. Er moet toch wel een stuk meer zijn dan dat?
Wat ik ermee doe is een verdeling van gamen, 3d tekenen en wat tekst/internet en random dingen.
En dan een variatie van een hele dag de PC actief tot even internetten.

Enige wat ik zelf anders zou doen is een tray ipv boxed CPU kopen, dat heb ik bij de huidige ook gedaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Riesss op 15-12-2021 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Riesss schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:50:

Enige wat ik zelf anders zou doen is een tray ipv boxed CPU kopen, dat heb ik bij de huidige ook gedaan.
En die ga je apart bij Proshop bestellen waardoor die bijna dezelfde prijs als een boxed bij bijv. Megekko en 2 jaar korter garantie krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Eens met @Uszka je koopt de goedkoopste van de twee. Als dat toevallig de boxed versie is, why not. Heb je een prima koeler er bij, of je verkoopt de koeler voor een paar centen/gebruikt als backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Dat nou weer net niet. K cpu's komen sinds Skylake zonder koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Uszka schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:18:
[...]

Dat nou weer net niet. K cpu's komen sinds Skylake zonder koeler.
Ah ja, dat is waar ook.

• Riesss
Uszka schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:00:
[...]

En die ga je apart bij Proshop bestellen waardoor die bijna dezelfde prijs als een boxed bij bijv. Megekko en 2 jaar korter garantie krijgt?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat bedoel je met je bericht @Riesss ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesss
Ja, dat ging niet goed. Vond het al vreemd dat ik nog een tabblad op m'n telefoon open had staan waarin ik dit bericht bewerkte.
Alleen hartelijk bedankt voor jullie input. Ik ga me de komende week verdiepen in wat ik wil en die garantie/boxed opmerking was ook volledig rechtvaardig. :)

Ik denk dat ik wel meer neig naar een I7 processor. Maar eens onderzoek doen.

[ Voor 25% gewijzigd door Riesss op 17-12-2021 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Een goed begin is dit artikel. In termen van snelheid komt het nu een beetje neer op dat de 12xxx-serie bovenaan staat qua absolute prestaties, dan de ryzen 5000's, dan alle oudere Intels. Maar de nieuwere CPU's zijn ook duurder dus soms krijg je voor hetzelfde budget meer op een ouder platform. Verder zijn de nieuwe 12xxx's nog duur mede vanwege de dure moederborden, goedkopere moederborden worden waarschijnlijk aangekondigd op CES (5-8 januari).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1