Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UPwi
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-12-2021
Situatie omschrijving
Vandaag bemerkte ik dat maar 1 van mijn 2 ram geheugen kaartjes actief was. Bij een systeemcheck was maar 8GB werkzaam, terwijl er 2 kaarten van 8GB zijn bevestigd. Het materiaal is al drie jaar in gebruik, voorheen nooit problemen ondervonden.

Om te testen heb ik de kaarten van slot gewisseld. Hierna ging de pc niet meer aan. Ook in de oude positie waarmee de pc kort geleden nog gefunctioneerd heeft, werkt niet meer. Er brand direct na inschakelen van de PC een oranje lampje op het moederbord bij DRAM. Dit was voorheen niet. Ik heb de kaarten getest in alle mogelijke combinaties. Slot A1 en B1 waren gevuld, dus hier ben ik mee gaan wisselen. Ook alleen 1 kaart in A1 functioneert niet.

Vragen
- Hoe test ik of de RAM-geheugenkaarten kapot zijn? Ik heb geen andere kaarten beschikbaar.
- Kan het zijn dat het moederbord beschadigd is ipv de RAM-geheugenkaarten?

Kapot gaan van RAM geheugenkaartjes was, dacht ik altijd, bijna onmogelijk… dus dat er nu twee (soort van) gelijktijdig kapot zijn vind ik vreemd.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- ASUS ATX Moederbord Prime Z370-A
- Kingston 2x8GB, DDR4, 2133MHz, CL14, HyperxFury
- Intel Coffee Lake Core i7 8700 3.2GHz 12Mb box
- Asus videokaart GeForce GTX 1070 dual 8GB

Hopelijk kan iemand helpen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:17
Wat als je ze in A2 en B2 doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UPwi
Uszka schreef op zondag 12 december 2021 @ 00:20:
Wat als je ze in A2 en B2 doet?
Zojuist geprobeerd, helaas geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Ga zo kaal mogelijk testen. Videokaart eruit, opslag los koppelen, één RAM stick in A2, BIOS van het moederbord resetten, monitor aansluiten op het moederbord en opstarten. Als er dan nog niets gebeurt dan proberen met ander RAM. Heb je de mogelijkheid om van iemand RAM te gebruiken?

Welk merk en type voeding heb je?
Welke koeler zit er op de cpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UPwi
Dankjewel, ga ik proberen. Bedoel je trouwens niet A1?

Foto’s van de voeding en cpu koeler staan in bijlage.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9pVs_CjD6g4HBr9wuzqlSlrIS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EvvirsPehuYxFiibBv0arulq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YKM1vZdFrbCfJRYffnZMFFc18E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yPJiOPGqoVDNxYJwtpKG1kQh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Nee. Bij gebruik van één module moet die in A2. Zie de gebruiksaanwijzing pagina 1-5.
Foto’s van de voeding en cpu koeler staan in bijlage.[Afbeelding]
Boxed koeler. Bij een zware towerkoeler komt het wel eens voor dat het bord krom trekt en het socket defecten gaat vertonen. Bij een lichte boxed koeler is dat niet het geval. Je zou hem eens kunnen demonteren, schoon maken, cpu reseaten, nieuwe koelpasta eop en de koeler terug plaatsen. Voor betere koeling en lager geluidsniveau zou er een towerkoeler van rond de €30 op kunnen.
Dat is een tegenvaller. Slechte kwaliteit, prestaties en beveiligingen. Hoe oud is de voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UPwi
De voeding is al wat ouder, die is van 2015. Kan daar de oorzaak liggen verwacht je?

Duidelijk verhaal over de cpu koeler. Zal het in overweging nemen.

Ik heb getest, beide kaartjes in A2, maar helaas geen succes. Het zit me toch niet lekker, de pc heeft gisteren gefunctioneerd met twee geplaatste kaartjes, waarvan er 1 werd herkent in A1. Ik heb helaas geen andere ram kaartjes die ik kan testen…

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:53
Heb je memtest86 al geprobeerd? Kan je kijken of een module kapot is.
Pagina: 1