Games crashen wanneer ze laden, maar benchmarks lopen prima

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bryanF1001
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-09 19:55
Mijn vraag
Ik heb sinds een aantal dagen grote problemen met mijn pc, heb al verschillende dingen geprobeerd, maar zonder succes.
Ik kan meerdere games die ik voordat de problemen ontstonden niet meer laden. Zo gaat het bijvoorbeeld om Far Cry 6, Airport CEO
Games die vervolgens wel werken zijn onder andere Prison Architect en Farming Simulator 22.
Ook draaien benchmarks als 3dmark en furmark prima.
Inmiddels heb ik zelf echt geen idee meer wat te doen om mijn problemen op te lossen en vraag ik dus om hulp.

Relevante software en hardware die ik gebruik
CPU: Intel Core i7 4790k (geen overclock)
Koeler: Noctua NH-U12S
Ram: 2x 8gb Hyperx 1600MT/s CL 10
Moederbord: MSI Z97 gaming 5
GPU: MSI RTX 2070 Armor 8G
SSD: Samsung 850 EVO 500Gb
HDD1: WD Black 2TB
HDD2: Seagate Barracuda 2TB
Voeding BeQuiet! Powerzone 650W

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb windows updates uitgevoerd, Nvidia drivers geüpdatet.
Steam opnieuw geinstalleerd, game files van de vastlopende games geverifieerd.
CPU repaste en reseat gedaan.
Ik ben erachter gekomen dat 2 van mijn ram slots niet meer werken. dus mijn werkgeheugen zit in single channel mode in de uiterste 2 slots.
Nvidia driver DDU gedaan en de nieuwste versie geinstalleerd.

Als iemand enig idee heeft wat ik nu nog kan doen, dan hoor ik het graag!

Beste antwoord (via bryanF1001 op 13-12-2021 16:57)

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-09 13:52

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Pak een tijdelijke SSD/HDD en zet daar een clean install van Windows op.

Dan kun je eigenlijk vrij snel checken of het een hardwareprobleem of een softwareprobleem is.

Daarnaast, gezien problemen met RAM slots, zou ik memtest draaien wellicht krijg je nog steeds veel errors.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-09 20:14
2 ramslots niet meer werken? Das niet zo best. Deden die het eerst wel gewoon? En heb je een idee waardoor ze kapot zijn gegaan? Kan aan het moederbord liggen of aan de memory controller op de CPU.

Heb je geen software op de achtergrond draaien zoals msi afterburner en RTSS of andere overlay programmas? Zonder speciale instellingen in afterburner crashen sommige games tijdens het opstarten van de game, zoals GTA 5.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jahako
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-09 20:22
Probeer in de game directory te kijken of er log file staan en lees die dan, een crash.log kan je heel veel vertellen.
Ik heb ook eens een extra stroom connector op de videokaart vergeten, en toen werkte ook alles behalve sommige games.

[ Voor 37% gewijzigd door jahako op 12-12-2021 09:29 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-09 13:52

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Dan kun je eigenlijk vrij snel checken of het een hardwareprobleem of een softwareprobleem is.

Daarnaast, gezien problemen met RAM slots, zou ik memtest draaien wellicht krijg je nog steeds veel errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bryanF1001
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-09 19:55
Accretion schreef op zondag 12 december 2021 @ 09:36:

Het bleek uiteindelijk een softwareprobleem te zijn. Ik heb nu windows opnieuw geinstalleerd en alles werkt weer naar behoren!