Ubuntu boot niet op via 2019 MacBook Pro 16 inch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024
Ik maak al een paar jaar gebruik van Ubuntu i.c.m. Telestick (voor mijn werk) en een 2016 MacBook Pro 13".

Aangezien het thuiswerken nu wordt aangeraden heb ik mij enige tijd terug een 2021 MacBook Pro 16" cadeau gegeven met M1 Pro chip. Dit vanwege het grotere scherm. Helaas lukt het niet om in te loggen via Telestick, de M1 Pro laat niet toe om via USB op te starten. Balen, echt... balen.

Dus ben ik op zoek gegaan naar een gebruikte 2019 MacBook Pro 16" met weliswaar een T2 chip... enfin, vandaag een opgehaald. Vooraf via de opstarthulpprogramma de Secure boot op No security en de Allowed Boot Media op Allow booting from external of removable media gezet, zodat er wel van een USB opgestart kan worden.

Het opstarten lijkt te lukken, maar dan zie ik dat er een kernel panic ontstaat. Hij boot vervolgens niet meer verder.

Iemand een oplossing hiervoor? Ik hoop niet dat ik de machine vandaag niet voor niks heb gekocht. Het werken met een oude 2016 MBP 13" gaat echt niet meer, 8 uur lang op zo'n klein schermpje :| Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLF0tIPO4y889pDt4Ia8xSCJqPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QQKMJb3PO5nJ61nEjI8EmjJA.jpg?f=fotoalbum_large

Apple | Marantz | B&W

Beste antwoord (via Ron_Tweaker op 13-12-2021 14:14)

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:00
Ron_Tweaker schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:21:
Heb intussen de Telestick software bijgewerkt naar de laatste versie.

Ik kom iets verder in het bootproces, echter kom ik in het inlogscherm, maar zie geen tekens verschijnen in het scherm verschijnen. Ik heb maar weer eens contact gezocht met de helpdesk...

Kan volgens mij ook niet in een terminal komen. Wat dat betreft zit alles mooi potdicht.[Afbeelding]
Kan het zijn dat je toetsenbord gewoon (nog) niet werkt op het inlogscherm? Plug eens een extern toetsenbord in en probeer daarmee in te loggen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Sorry maar dit is echt veel te weinig info.
Je steekt een USB er in en het werkt niet. 8)7

Wat heb je allemaal al gedaan en geïnstalleerd om dit werkend te krijgen?

Geen idee hoe actueel deze tutorial nog is, maar daar staan heel wat stappen in.

https://kevinvermassen.be...stalleren-op-een-macbook/

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
Greatsword schreef op zondag 12 december 2021 @ 09:49:
Sorry maar dit is echt veel te weinig info.
Je steekt een USB er in en het werkt niet. 8)7

Wat heb je allemaal al gedaan en geïnstalleerd om dit werkend te krijgen?

Geen idee hoe actueel deze tutorial nog is, maar daar staan heel wat stappen in.

https://kevinvermassen.be...stalleren-op-een-macbook/
Sorry, ik ben niet echt een techneut.

De USB stick daar zit volgens mij een bootloader op met Ubuntu erop. Via deze weg kom ik op het Windows netwerk van mijn werkgever op. Althans, normaal gesproken met een NON-T2 chip MacBook Pro.

Normaal gesproken boot ik vanaf de USB, daar staat een EFI partitie op. Vervolgens gaat hij verder en komt hij langs de meldingen die op de eerder zichtbare foto te zien is, vervolgens kan ik verder inloggen op het netwerk... maar nu blijft hij dus steken en doet de MBP niks meer.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Wat is "Telestick"? Welke versie van Ubuntu gebruik je? Hoe heb je de USB stick gemaakt?

Het kan best zijn dat als je dezelfde USB stick gebruikt als voor je 2016 MacBook Pro, en deze nooit hebt geüpdate, de Linux kernel geen ondersteuning heeft voor de 2019 MacBook Pro. Moet het trouwens via een native boot, of kan het eventueel ook via een VM (zoals VMWare Fusion, Parallels, of Virtual Box)?

Daarnaast, als het voor je werk is, misschien beter om de werkgever vragen je een (niet-Apple) computer te geven waarmee je zonder geknutsel je werkzaamheden kunt uitvoeren, al helemaal als je geen techneut bent. Alle tijd en energie die je hier aan besteed, en niet aan je echte werk, is ook niet gratis.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
Telestick is onze paslezer, zodat we kunnen inloggen op ons netwerk.

Ik heb intussen contact met de helpdesk. De Telestick software is nog van een bepaalde versie, waarbij Ubuntu 18.04 wordt ondersteund. Ik ga morgen de Telestick software updaten met een nieuwere versie van november dit jaar. Eens kijken of dit dan ervoor zorgt dat het wel werkt.

Helaas moet het dan zoals je zegt via een native boot, dit gaat niet via Virtual Box of Parallels. Maar ik zal eens rondvragen bij de technische mannen.

[ Voor 35% gewijzigd door Ron_Tweaker op 12-12-2021 19:59 ]

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker

Ik kom iets verder in het bootproces, echter kom ik in het inlogscherm, maar zie geen tekens verschijnen in het scherm verschijnen. Ik heb maar weer eens contact gezocht met de helpdesk...

Kan volgens mij ook niet in een terminal komen. Wat dat betreft zit alles mooi potdicht.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYdGNE6kXT6O6rXRYs01NzAk96o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PmQW8JBqJ3UWiu5UpK7PKsSH.jpg?f=fotoalbum_large

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:00
Ron_Tweaker schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:21:

Kan volgens mij ook niet in een terminal komen. Wat dat betreft zit alles mooi potdicht.[Afbeelding]
Kan het zijn dat je toetsenbord gewoon (nog) niet werkt op het inlogscherm? Plug eens een extern toetsenbord in en probeer daarmee in te loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
Merethil schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:28:
[...]

Ik zag dit bericht en het klopt inderdaad, dit werkt eindelijk!

Het is kennelijk, volgens de helpdesk, zodanig te wijten aan de Touch Bar want daar zijn nog geen Ubuntu drivers voor. Nu maar eens op zoek naar een USB-C toetsenbord in de hoop dat binnenkort wel de ondersteuning voor dit type toetsenbord komt.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:56
Ron_Tweaker schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:16:
[...]

Ik zag dit bericht en het klopt inderdaad, dit werkt eindelijk!

Het is kennelijk, volgens de helpdesk, zodanig te wijten aan de Touch Bar want daar zijn nog geen Ubuntu drivers voor. Nu maar eens op zoek naar een USB-C toetsenbord in de hoop dat binnenkort wel de ondersteuning voor dit type toetsenbord komt.
Kan je niet makkelijker een USB c hubje kopen met een zooitje USB a aansluitingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het ingebouwde keyboard van die MacBooks loopt inderdaad via de T2 VHCI (want 'security') en daar heb je extra drivers voor nodig. Voor zover ik weet zitten die niet in de Linux kernel dus je zou ze los moeten installeren in Ubuntu, maar ik betwijfel of dat mogelijk is op die Telestick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
Bigs schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:29:
Het ingebouwde keyboard van die MacBooks loopt inderdaad via de T2 VHCI (want 'security') en daar heb je extra drivers voor nodig. Voor zover ik weet zitten die niet in de Linux kernel dus je zou ze los moeten installeren in Ubuntu, maar ik betwijfel of dat mogelijk is op die Telestick.
Ik denk het niet... normaal gesproken wel, maar de Telestick is nogal een besloten ruimte.

Volgens mij is het ook zo dat zodra Ubuntu verder aan het laden is en ik zit in de Windows omgeving van mijn werkgever, dat ik gewoon het interne toetsenbord (dus die van de MacBook Pro) kan gebruiken. Ik las daar iets over op internet. Weliswaar werken de functie toetsen dan niet. Ik moet dat nog eens proberen.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou persoonlijk ook zeker kijken of dit niet in een VM kan. Als ik het zo hoor krijg ik wel het gevoel dat die Telestick een veilige oplossing lijkt maar het aan de andere kant niet is. Het blijft een USB stick die zomaar zoek kan raken. theoretisch kan een VM ook gewoon starten van een externe USB stick.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1