Gordijnen of andere koude-wering. (Huurhuis)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 09:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
In de huiskamer heb ik 3 grote ramen, met brede vensterbanken. In de vensterbanken staan grote planten, die tegen het raam aankomen en uitsteken over de vensterbank. Onder de vensterbank zitten de radiatoren.

Nu merk ik dat er veel kou van de ramen af komt. Ik heb nu een rolgordijn (hafldoorschijnend) van de Ikea, die niks doen tegen de kou. Maar ik kan ze ook niet gemakkelijk omhoog en omlaag doen, omdat ik dan steeds de planten moet verschuiven.

Als ik 'n kaars in de vensterbank neer zet, wappert het vlammetje aardig. Toch kan ik geen bron van de tocht ontdekken, ook niet m.b.v. dat kaarsje.

Het gaat om een huurhuis, dus nieuwe ramen of kozijnen is geen optie.

Nu wil ik graag kijken hoe ik toch de kou vanaf de ramen kan verminderen.

Gordijnen die open en dicht kunnen, zouden dus een stuk van de vensterbank af moeten, zodat ze m'n planten niet beschadigen. Maar ik vermoed dat ze dan eigenlijk geen nut meer hebben, omdat ze de opstijgende warme lucht van de radiatoren dan niet in de huiskamer houden, maar juist naar het raam toe leiden.

Hoe zou ik hier kunnen zorgen voor extra koude-wering?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVMkrEoAwxlOGRToPBusUCtXQd4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0naFkRifb6XkLfkiMqOQXuDi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Ardana op 11-12-2021 20:08 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-09 15:16
Eventueel zou voorzetramen nog een optie kunnen zijn?

Wat voor glas heb je nu? Enkel, dubbel, HR, HR+(++)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Groentjuh schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 19:41:
Eventueel zou voorzetramen nog een optie kunnen zijn?

Wat voor glas heb je nu? Enkel, dubbel, HR, HR+(++)?
Dubbelglas, en wat voor? Geen idee... Denk dat zelfs de WBV het niet eens weet. Het is sociale woningbouw uit 1992.

Ik heb ook het idee dat er veel tocht / kou langs de vensterbanken / uit de kieren bij de vensterbanken komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:13
Wij hebben deze voor het raam hangen met dezelfde reden. Het lijkt te werken, voor ons in ieder geval. Ze zijn er ook in de verblindende versie! Dan heten ze Trippevals.

[ Voor 5% gewijzigd door Taab op 11-12-2021 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Taab schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 19:59:
Wij hebben deze voor het raam hangen met dezelfde reden. Het lijkt te werken, voor ons in ieder geval. Ze zijn er ook in de verblindende versie! Dan heten ze Trippevals.
Die kun je niet op maat maken, dus dan moet ik ze buiten m'n raamkozijn doen, en dan vallen ze halverwege op m'n vensterbank, waar dat al helemaal niet kan omdat daar planten staan.

Foto aan TS toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:58

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kan je lekkere dikke gordijnen achter bij het raam monteren? Dus dat ze nog achter de planten hangen?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Grote kans dat je te maken hebt met 'koudeval'. Lucht koelt af omdat het raam niet (goed) isoleert, wordt dichter en valt naar beneden. Dit geeft een gevoel van tocht.
Normaal wordt dit redelijk tegen gegaan door de gordijnen dicht te doen: verwarming krijgt de kans de lucht op te warmen achter het gordijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Microkid schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:10:
Kan je lekkere dikke gordijnen achter bij het raam monteren? Dus dat ze nog achter de planten hangen?
Als ik al geen ruimte heb voor 'n rolgordijn tussen het raam en de planten, dan lukt 'n gewoon gordijn al helemaal niet, helaas.
Firestorm schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:11:
Grote kans dat je te maken hebt met 'koudeval'. Lucht koelt af omdat het raam niet (goed) isoleert, wordt dichter en valt naar beneden. Dit geeft een gevoel van tocht.
Normaal wordt dit redelijk tegen gegaan door de gordijnen dicht te doen: verwarming krijgt de kans de lucht op te warmen achter het gordijn.
Dus, gordijnen ruim vóór de vensterbank hangen, en dan de hete lucht van de verwarming achter de gordijnen laten komen zodat de kamer niet verwarmd wordt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeeeJeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:30
Ik woon ook in een huurhuis van 1992 en dacht eerst dat de kou van het glas af kwam.
Maar het bleek tussen het kozijn en de vensterbank vandaan te komen.
Ik heb de kier eerst gekit maar er bleef nog steeds kou uitkomen en daarom heb ik er een stripje tegen geplakt.
Nu is de tocht/kou helemaal weg.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0kewY2moHAxAfMHSxE1PPTliUPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yegrrb9Hlrp3CNBtkzYJEPmE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door DeeeJeee op 12-12-2021 11:41 ]

Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070

Pagina: 1