175Hz Monitor maximaal 60Hz via DP, 144 via HDMI?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJe
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-05 16:13
Beste allen!

Ik heb vandaag mijn nieuwe monitor binnen gekregen. Na het aansluiten (met de meegeleverde DP kabel) merkte ik dat er geen optie was om het scherm hoger te zetten dan 60Hz. Na een beetje klooien heb ik de HDMI kabel maar eens geprobeerd. Nu wil het scherm wel naar (maximaal) 144Hz. Echter kan ik nu geen Gsync of hogere Hz gebruiken.

Overigens had ik met m'n oude monitor totaal geen probleem om via de DP kabel 144Hz te selecteren.

Mijn vragen:
- Waarom gaat het scherm met de HDMI-kabel wel naar 144Hz en met de DP-kabel niet?
- Het scherm kan 175Hz aan, staat deze optie er bij het gebruik van HDMI niet bij omdat 144 dan maximaal is?

Mijn hardware:
- Nieuwe monitor
- Oude monitor
- i5 8400
- GTX 1060 6GB
- 16GB RAM

De meest recente Nvidia drivers zijn geïnstalleerd. Alvast hartelijk dank! _/-\o_

Groet,
Ronald

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MachIV
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-04 21:19
Staat de displaypoort wel op de juiste versie ingesteld? (en heeft je videokaart wel de juiste versie? Kleine kans dat dat niet zo is, maar misschien.)
Heb je overclocking wel aangezet?
Check ff de handleiding. Net even snel gekeken en staat er niet heel duidelijk maar als je deze twee dingen samen met de handleiding checkt dan hoop ik dat je er uit komt.

Doe eens gek, lees de bijbehorende handleiding eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Undeviginti
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10-05 16:03
De videokaart zou in theorie die resolutie + hz moeten kunnen weergeven. Ik denk dat je in het menu van je monitor het eea moet aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
gsync werkt alleen over HDMI 2.1 en daarvoor heb je een RTX20-series nodig of een GTX16-series.
https://nvidia.custhelp.c...ort-and-hdmi-with-geforce
Oftewel: je videokaart (GTX 1060) is te oud voor gsync over HDMI.
Dit betekent dat je alleen gsync over displayport kan krijgen.

Edit: shit, ik lees net hier: nieuws: HDMI-licentieorgaan: HDMI 2.0 bestaat niet meer en is onderdeel van H...
dat HDMI 2.0 niet meer bestaat.

Oke, hier een aanpassing.
GSync maakt gebruik van de optionele HDMI 2.1 feature: Variable Refresh Rate (VRR).
Jouw videokaart (GTX1060) ondersteunt wel HDMI 2.1, maar niet deze optionele feature.
Daarom gaat GSync nooit werken over HDMI met jouw videokaart.

Edit 2:
De feature "Variable Refresh Rate" in DisplayPort heet "Adaptive Sync" en werd optioneel geintroduceerd in DisplayPort versie 1.2a (in 2013)

[ Voor 53% gewijzigd door GarBaGe op 13-12-2021 14:29 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJe
MachIV schreef op zondag 12 december 2021 @ 14:08:
Staat de displaypoort wel op de juiste versie ingesteld? (en heeft je videokaart wel de juiste versie? Kleine kans dat dat niet zo is, maar misschien.)
Heb je overclocking wel aangezet?
Check ff de handleiding. Net even snel gekeken en staat er niet heel duidelijk maar als je deze twee dingen samen met de handleiding checkt dan hoop ik dat je er uit komt.
Dank voor je reactie!

Ik heb in het OSD beide DP opties geprobeerd. De opties zijn overigens DP 1.1 of DP 1.2+HDR. Lijkt me vreemd, want in de handleiding hebben ze het over 1.2 en 1.4. De optie voor 1.4 zie ik echter niet. De videokaart heeft versie 1.4, dus daar kan het niet aan liggen denk ik. De overclock functie had ik ook mee zitten spelen inderdaad. Die is nu niet beschikbaar. Waarschijnlijk omdat ik momenteel op de HDMI zit.

Ik ga straks even de kabel van m'n andere monitor proberen. Lijkt me stug dat het iets uitmaakt, de bijgeleverde kabel is een DP 8k kabel.

[ Voor 7% gewijzigd door RoJe op 13-12-2021 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJe
GarBaGe schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:08:
gsync werkt alleen over HDMI 2.1 en daarvoor heb je een RTX20-series nodig of een GTX16-series.
https://nvidia.custhelp.c...ort-and-hdmi-with-geforce
Oftewel: je videokaart (GTX 1060) is te oud voor gsync over HDMI.
Dit betekent dat je alleen gsync over displayport kan krijgen.

Edit: shit, ik lees net hier: nieuws: HDMI-licentieorgaan: HDMI 2.0 bestaat niet meer en is onderdeel van H...
dat HDMI 2.0 niet meer bestaat.

Oke, hier een aanpassing.
GSync maakt gebruik van de optionele HDMI 2.1 feature: Variable Refresh Rate (VRR).
Jouw videokaart (GTX1060) ondersteunt wel HDMI 2.1, maar niet deze optionele feature.
Daarom gaat GSync nooit werken over HDMI met jouw videokaart.

Edit 2:
De feature "Variable Refresh Rate" in DisplayPort heet "Adaptive Sync" en werd optioneel geintroduceerd in DisplayPort versie 1.2a (in 2013)
Dank voor de heldere uitleg! Ik zal hem zoals ik al dacht via de DP werkend moeten krijgen. Ga straks een ander kabeltje proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJe
Ik heb zojuist de DP kabel van m'n oude monitor geprobeerd en nu werkt het wel. Heel vreemd, maar goed. Mij hoor je niet :P

Nogmaals dank voor alle reacties!

Groet,
Ronald
Pagina: 1