Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBoR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-05 08:13
Voor een bijgebouw ben ik opzoek naar een manier om het zo makkelijk mogelijk te verwarmen. 18 graden is voldoende. Het is een ruimte van 4 bij 4 meter met een punt dak. En goed geïsoleerd.

Ik had bedacht om een zonnepaneel op dak te leggen puur voor verwarming. Dus zonnepaneel met daaraan een heater gekoppeld.

Heb al lopen te googelen maar kan niks vinden.
Iemand een idee of dat bestaat ? Of een ander idee om goedkoop en makkelijk de ruimte op te warmen.

Beste antwoord (via eBoR op 12-12-2021 17:31)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:06
Wat mag het kosten? Als je graag zuinig wilt stoken is airco een goede optie. Je zou een monoblock airco kunnen overwegen, omdat je dan de installatie met wat handigheid zelf kunt doen (geen STEK/F-gassen). En het in een bijgebouw wellicht wat minder boeit om wat gaten in de muur te maken, wat voor muren/wanden/isolatie heeft het trouwens?

Zonnepanelen altijd goed idee maar staat hier verder los van. Doen in de winter (nov - feb.) zo goed als niks.

Ik link er eens random één, niet omdat ik dit merk of deze webshop ken of aanbeveel:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
- kan je dus onder de 1k klaar zijn. Die verdien je met de huidige energieprijzen terug waar je bij staat (vs. COP=1 elektrisch)

[ Voor 38% gewijzigd door Wilke op 11-12-2021 21:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:41
20 zonnepanelen leveren nog te weinig energie wanneer het vriest.

Als er een elektriciteit aansluiting is dan is een airco het goedkoopst in gebruik / duurzaamst.
Anders een elektrisch kacheltje, goedkoper in aanschaf maar gebruikt 4 tot 5 keer meer energie.
De zonnepanelen kunnen dan alsnog, die kunnen dan in de zomer energie opwekken en terugleveren aan het net, dan kun je dat dmv de salderingsregeling in de winter weer gratis verbruiken (voorlopig).

Als er geen elektriciteitaansluiting is dan kun je denken aan een gaskachel oid.
Of als je buren ver weg wonen en je met hout wilt slepen een hout kachel.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:06
Wat mag het kosten? Als je graag zuinig wilt stoken is airco een goede optie. Je zou een monoblock airco kunnen overwegen, omdat je dan de installatie met wat handigheid zelf kunt doen (geen STEK/F-gassen). En het in een bijgebouw wellicht wat minder boeit om wat gaten in de muur te maken, wat voor muren/wanden/isolatie heeft het trouwens?

Zonnepanelen altijd goed idee maar staat hier verder los van. Doen in de winter (nov - feb.) zo goed als niks.

Ik link er eens random één, niet omdat ik dit merk of deze webshop ken of aanbeveel:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
- kan je dus onder de 1k klaar zijn. Die verdien je met de huidige energieprijzen terug waar je bij staat (vs. COP=1 elektrisch)

[ Voor 38% gewijzigd door Wilke op 11-12-2021 21:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eBoR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-05 08:13
Zoon monoblock is wel een heel goed idee 👍
Gaten in de muur is geen probleem. Achterkant komt op een groen strook uit namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:19
Heb je al iets gekozen zo ja hoe bevalt hij?