Rare schakeldraden nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hi Tweakers,

We hebben nu een weekje de sleutels van ons nieuwe huis en zijn lekker aan het klussen. Het is een huis uit 2018, dus heel nieuw. Nu wil ik op zolder een wandschakelaar verwijderen en de lamp die er achter zit permanent op stroom hebben (Hue lampen). Wandschakelaar (van Jung) verwijderd en ik zie dit :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-tC_L_r1jRxF6-Uw6xkQU_DiuI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/73xcflAWWHWkeTMPUKRfgsDs.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand die dit snapt? 2 zwarte dragen en een zwart-witte draad?
Schakelaar is onderdeel van een 2 delige hotelschakeling. Maar ik snap niet hoe ik hier nu permanent stroom op zet.

Iemand die kan helpen ? :D

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
en de draden op het eerste deel van de hotel schakeling/?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-12 16:21

BLACKfm

O_o

Er uit halen en opnieuw kabels trekken?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De zwart-witte draad gaat waarschijnlijk naar de lamp. Op die andere schakelaar zou één bruine en 2 zwarte moeten zijn aangesloten. Die twee zwarte draden komen bij deze schakelaar er weer in en de draad onder het rode contact (P-contact) gaat naar de lamp. Bekijk de aansluiting van de lamp maar eens: zwart-witte draad en een blauwe draad.

Door met een gemarkeerde draad te werken kan de monteur makkelijker achterhalen welke naar de lamp moet gaan in dit geval.

Die schakeldraad met witte markering is in ieder geval een standaard product: https://www.elektrooke.nl...e-streep-1-5-mm-100-meter

[ Voor 44% gewijzigd door sypie op 11-12-2021 15:30 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:54
Dit is een doodnormale wisselschakeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WuYxtFImSs7eWmRT9KkN7LbOVGQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gljv8EKk9Y0IXG8Gt9t5z0E5.jpg?f=user_large

Alleen voor de draad naar de lamp hebben ze geen zwart gebruikt, maar zwart/wit, zodat je ze mooi uit elkaar kunt houden.

Als je bij beide schakelaars alle 3 de draden met elkaar verbindt met een lasklem heb je permanent spanning op het lichtpunt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• DennusB
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 15:31:
Dit is een doodnormale wisselschakeling:
[Afbeelding]

Alleen voor de draad naar de lamp hebben ze geen zwart gebruikt, maar zwart/wit, zodat je ze mooi uit elkaar kunt houden.

Als je bij beide schakelaars alle 3 de draden met elkaar verbindt met een lasklem heb je permanent spanning op het lichtpunt.
Thanks voor je reactie! Enige wat k niet snap aan jouw diagram, daar zie ik bij t laatste schakelpunt toch 2 draden? Geen 3? Wat is die 3e dan nu?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dan moet je beter kijken. Bij de rechter schakelaar komen 2 zwarte draden aan vanaf de linker schakelaar. De meest rechtse zwarte draad gaat naar de lamp. Bij de lamp zit een nul aangesloten (blauw) en een aardedraad (groen/geel) is er bij gelegd voor het geval je een metalen armatuur gaat plaatsen.

Iedere lijn op de tekening is een draad. Tussen de twee schakelaars gaan 2 zwarte lijnen, dus 2 zwarte draden.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-12 21:44
DennusB schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 15:44:
[...]

Thanks voor je reactie! Enige wat k niet snap aan jouw diagram, daar zie ik bij t laatste schakelpunt toch 2 draden? Geen 3? Wat is die 3e dan nu?
Even langs de opticien ;)

TheS4ndm4n#1919

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:54
DennusB schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 15:44:
[...]

Misschien opnieuw leren tellen dan? ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqHj_ohQCvHViPKlfFRyQPMqIXo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pwLuQgQ5tGhpMSCQld2UNhgi.jpg?f=user_large

1... 2... ik zie er toch echt 3...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• DennusB
  • Niet online
Lol lol, rustig allemaal… haha. Thanks voor de uitleg!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-12 19:45

Ardana

Mens

Schopje naar Bouwen en Klussen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1