Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen advies op gedeeld dak - offerte vanuit VvE

Pagina: 1
Acties:

• michielhs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-11 08:52
Mijn dak is gedeeld met mijn bovenburen. Iedere bewoner heeft een offerte ontvangen van Iederzon (via de VvE, eigenaren koop, huurders lease). In totaal kunnen er 10 panelen geplaatst worden boven mijn dak. Indien mijn bovenburen geen interesse hebben kan ik deze allemaal voor mij laten plaatsen. Indien zij ook panelen afnemen hebben kan ik er 4 laten plaatsen.

Mijn doel van deze post is de offerte die ik heb ontvangen van Iederzon beter te begrijpen. Mijn gevoel zegt dat het niet een heel aantrekkelijke offerte is namelijk:
  • Is volbouwen verstandig (indien buren geen interesse hebben)?
  • Is het type omvormer dat ze gebruiken logisch?
  • Is het legplan logisch?
  • Is de prijs aantrekkelijk?
  • Zijn de garantietermijnen redelijk?
  • Biedt een monitoringsportaal meerwaarde?
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18Eqq739Sd0LTsUBpuPL436gRuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5cPWlpKd541BuNoHPn6QLud.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulQnlGXhgbgEpzSyahmwcn1J2OI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gOzvsaAZD5GzLwcZFxq7p9x7.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wo8AvUES8XmoVkdwTu6gqk3XFaI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0jMphpJSzyvFRfozOR6EU1HN.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Het huis in 5,5m breed. Er liggen geen obstakels verder op het dak.
Schaduw
Het dak ligt op het zuiden, tikkeltje naar het oosten. Er is nooit schaduw op het dak. De andere kant van het dak op het noord-westen heeft zeer veel schaduw door flinke bomen in de binnentuin.
Jaarverbruik
1200 Kwh en 500m3 gas. Ik heb een 7 jaar oude CV ketel en kook op gas. Geen plan voor EV (geen eigen terrein voor oplaadpunt). Warmtepomp is mogelijk in de toekomst indien het zich terugverdient.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Zie foto meterkast, geen verstand van.
Budget en doel
Doel is een investering te doen die zich zo snel mogelijk terugverdient, en voor te bereiden op gasloos op de lange termijn. Budget is flexibel, ik focus mij op return on investment.
Wie gaat het project uitvoeren
Iederzon
Bijhouden van data
Iederzon plaatst een bruto productiemeter (140 euro, verplicht) en de extra optie voor een monitoringsportaal met simkaart (10 jaar data) voor 223 euro extra. Ik neig naar alleen de bruto productiemeter omdat ik 223 euro extra om per uur mijn opbrengst in te zien niet erg interessant vind.
Reeds verkregen offertes
Helaas alleen van Iederzon. Door de afhankelijkheid van de VvE en andere bewoners wil ik me eerst in deze offerte verdiepen. Mocht het de offerte zeer onaantrekkelijk/technisch onlogisch zijn dan ga ik in gesprek met de VvE voor alternatieven.

De offertje biedt mij de keuze tussen 4-10 panelen. Als mijn buren geen interesse hebben neig ik naar 10 panelen. Dit is echter ver boven mijn huidige verbruik. Mocht ik overstappen naar gasloos dan verwacht ik ongeveer 2500 kwh te verbruiken in totaal. Toch lijkt me 10 panelen met de huidige teruglevertarieven wel interessant.

4 panelen, 1384 kwh, 2.703,44 incl. BTW, 1,61 euro per kwh (excl BTW) 6 panelen, 2076 kwh, 3.577,37 incl. BTW, 1,42 euro per kwh (excl BTW) 8 panelen, 2768 kwh, 4.369,61 incl. BTW, 1,30 euro per kwh (excl BTW) 10 panelen, 3460 kwh, 5.243,54 incl. BTW, 1,25 euro per kwh (excl BTW)

De zonnepanelen zijn Canadian Solar 375, met het voorbehoud dat ze niet kunnen garanderen dat ze dit type panelen leveren. Indien ze deze niet kunnen leveren, bieden ze een soortgelijk Tier 1-paneel aan.
Micro omvormer(s): AP-Systems

Garanties
Zonnepanelen: 12 jaar productgarantie, 25 jaar vermogensgarantie
Omvormers: 12 jaar productgarantie
Onderconstructie: 20 jaar
Installatie en toebehoren: 1 jaar (dit lijkt me zeer weinig als ik andere posts bekijk?)
Regio
Amsterdam.

[ Voor 3% gewijzigd door michielhs op 11-12-2021 17:16 ]

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 15:52
Micro omvormers vind ik niet onlogisch voor een set van 4 panelen, voor 10 panelen zonder schaduw zou het niet mijn eerste keus zijn. Wel snap ik dat ze het enigzins uniform willen houden, dus vanuit dat oogpunt vind ik het geen gekke keuze.

Prijs is niet heel scherp, maar de paneeel prijzen liggen momenteel vrij hoog en ik heb geen idee hoeveel werk de bekabeling intern is, dus misschien is de prijs wel reeel.

Het legplan lijkt me logisch, mooi vol gelegd, met voldoende afstand tot de nok, goot en erfgrens zonder er een tetris spel van te maken.

Mocht je de kans hebben om voor 10 panelen te gaan en je kunt de investering dragen dan zou ik het altijd doen, die kans krijg je geen 2e keer. Als je je gasverbruik af gaan bouwen en dan is iederre kW meegenomen.

1 jaar garantie op de installatie vind ik ronduit slecht, ik snap niet dat een VVE daar mee akkoord gaat, dat zou ik toch eens navragen bij hen, mag het uberhaubt wel om minder dan 2 jaar garantie te geven?

De monitoring vind ik vrij duur, voor dat geld zou je misschien zelf de brutoproductie meter kunnen uitlezen, mits deze op een voor jou toegankelijke ruimte wordt geplaatst en de meter daar een optie voor heeft. Weet je wat voor model ze gaan plaatsen?

[ Voor 32% gewijzigd door lithoijen op 11-12-2021 15:16 ]

• michielhs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-11 08:52
Wat zou jouw eerste keus zijn bij 10 panelen qua omvormer?
1 jaar garantie op de installatie vind ik zelf ook erg weinig, dit ga ik met de VvE bespreken.
Het model bruto productiemeter weet ik niet, maar dit zal ik vragen wanneer ik met ze in gesprek ga.

[ Voor 30% gewijzigd door michielhs op 11-12-2021 15:29 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@michielhs
ik zou niet rekenen in euro per kwh. ;)
de kWh's is een geschat getal, gooi die maar weg leuk uit de duim gezogen.
beter is rekenen in €/Wp dat is zuiverder (ex BTW want BTW krijg je terug).
hoeveel 1Wp aan kWh opbrengst heeft is een schatting.
(maar 1kWh per Wp kan met dat dak echt geen foute schatting zijn. maar vele factoren en andere dingen afhankelijk.)

je ziet al wel goed , dat meer panelen minder kosten. ;)
en ja over productie is te verkopen (en op dit moment nog niet eens voor zo weinig geld.)

maar over productie, kun je ook affakkelen met een simpel elektra kacheltje, of met een boiler voor tapwater.
(dit is niet speciaal goedkoop in gebruik en eigenlijk niet zo heel goed, maar het kan wel als het moet.)
door dat te doen, gaat je gasgebruik ook omlaag.

(als je echt je best doet, en goed oplet zeurt druk zet op leverancier etc etc.
dan kun je mazzel hebben, en dan zetten ze je SJV om in <500m3 gas per jaar.
dit scheelt je +/-45€ aan vastrecht kosten voor gas.
maar dit is niet echt heel simpel voor elkaar te krijgen, maar wisselt per leverancier.)

dus ja, neem er 10 als je kan.

(los van alles, ik vind zelf dat APsystems hier niet de beste oplossing is.
micro omvormer, liever een string omvormer.
en eigenlijk zou ik dan 20 panelen ophangen, in een oost-west achtige opstelling.
dit maakt de prijs nog goedkoper en opbrengsten stabieler.
maar heel leuk dat ik dat zeg, maar je hebt VVE en andere dingen en dat maakt dit helaas niet mogenlijk of erg lastig te regelen. :-(
dus negeer maar, het is nu eenmaal zo. ;)
ik wil je best wel vertellen waarom ik dit zo vind, maar je hebt er weinig aan ben ik bang.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 11-12-2021 16:24 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:37
Voor 10 panelen had een string omvormer ook gekunt maar ik snap dat ze het uniform willen houden.
Logging is bij AP Systems nu eenmaal duur.
https://www.winkelman-zon...-zigbee-communicatie.html
Dit logging kastje zelf achteraf installeren wordt lastig omdat je toegang moet hebben tot de sticker op de micro omvormer om te configureren.
Voordeel van logging op paneel niveau is dat je elk paneel individueel in de gaten kunt houden.
Een bruto productie meter vind ik wel een acceptabel alternatief, dan kun je mooi je opbrengst vergelijken met de buren.

De prijs lijkt me niet schandalig hoog. Al kun je 10 panelen met een string omvormer in een individuele offerte nog wel weer 10% goedkoper voor elkaar krijgen. Maar daar moet je dan wel veel moeite met de VvE voor doen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Voor 10 simpele panelen kan je voor 2900 ex btw klaar zijn Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xe6VyxTY6jCEx2ITFoR6UcCMTLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dztZiG7DCxeMhPvtwpzlLkfi.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Ik denk dat het gepaste procedure is voor de VVE om minimaal 1 andere offerte aan te vragen.

Met de Goodwe XS serie kan elke van de geboden opties gemaakt worden op een technisch prima manier, en zou zeker bij de opties voor meer panelen en stuk voordeliger moeten zijn. Monitoring van deze omvormers zit bij de prijs in (eventueel alleen extra WiFi stick nodig)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1