Mijn dak is gedeeld met mijn bovenburen. Iedere bewoner heeft een offerte ontvangen van Iederzon (via de VvE, eigenaren koop, huurders lease). In totaal kunnen er 10 panelen geplaatst worden boven mijn dak. Indien mijn bovenburen geen interesse hebben kan ik deze allemaal voor mij laten plaatsen. Indien zij ook panelen afnemen hebben kan ik er 4 laten plaatsen.
Mijn doel van deze post is de offerte die ik heb ontvangen van Iederzon beter te begrijpen. Mijn gevoel zegt dat het niet een heel aantrekkelijke offerte is namelijk::strip_exif()/f/image/o5cPWlpKd541BuNoHPn6QLud.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gOzvsaAZD5GzLwcZFxq7p9x7.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/0jMphpJSzyvFRfozOR6EU1HN.jpg?f=fotoalbum_large)
De offertje biedt mij de keuze tussen 4-10 panelen. Als mijn buren geen interesse hebben neig ik naar 10 panelen. Dit is echter ver boven mijn huidige verbruik. Mocht ik overstappen naar gasloos dan verwacht ik ongeveer 2500 kwh te verbruiken in totaal. Toch lijkt me 10 panelen met de huidige teruglevertarieven wel interessant.
De zonnepanelen zijn Canadian Solar 375, met het voorbehoud dat ze niet kunnen garanderen dat ze dit type panelen leveren. Indien ze deze niet kunnen leveren, bieden ze een soortgelijk Tier 1-paneel aan.
Micro omvormer(s): AP-Systems
Garanties
Zonnepanelen: 12 jaar productgarantie, 25 jaar vermogensgarantie
Omvormers: 12 jaar productgarantie
Onderconstructie: 20 jaar
Installatie en toebehoren: 1 jaar (dit lijkt me zeer weinig als ik andere posts bekijk?)
Mijn doel van deze post is de offerte die ik heb ontvangen van Iederzon beter te begrijpen. Mijn gevoel zegt dat het niet een heel aantrekkelijke offerte is namelijk:
- Is volbouwen verstandig (indien buren geen interesse hebben)?
- Is het type omvormer dat ze gebruiken logisch?
- Is het legplan logisch?
- Is de prijs aantrekkelijk?
- Zijn de garantietermijnen redelijk?
- Biedt een monitoringsportaal meerwaarde?
Foto's
:strip_exif()/f/image/o5cPWlpKd541BuNoHPn6QLud.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gOzvsaAZD5GzLwcZFxq7p9x7.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/0jMphpJSzyvFRfozOR6EU1HN.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Het huis in 5,5m breed. Er liggen geen obstakels verder op het dak.Schaduw
Het dak ligt op het zuiden, tikkeltje naar het oosten. Er is nooit schaduw op het dak. De andere kant van het dak op het noord-westen heeft zeer veel schaduw door flinke bomen in de binnentuin.Jaarverbruik
1200 Kwh en 500m3 gas. Ik heb een 7 jaar oude CV ketel en kook op gas. Geen plan voor EV (geen eigen terrein voor oplaadpunt). Warmtepomp is mogelijk in de toekomst indien het zich terugverdient.Huidige elektriciteitsaansluiting
Zie foto meterkast, geen verstand van.Budget en doel
Doel is een investering te doen die zich zo snel mogelijk terugverdient, en voor te bereiden op gasloos op de lange termijn. Budget is flexibel, ik focus mij op return on investment.Wie gaat het project uitvoeren
IederzonBijhouden van data
Iederzon plaatst een bruto productiemeter (140 euro, verplicht) en de extra optie voor een monitoringsportaal met simkaart (10 jaar data) voor 223 euro extra. Ik neig naar alleen de bruto productiemeter omdat ik 223 euro extra om per uur mijn opbrengst in te zien niet erg interessant vind.Reeds verkregen offertes
Helaas alleen van Iederzon. Door de afhankelijkheid van de VvE en andere bewoners wil ik me eerst in deze offerte verdiepen. Mocht het de offerte zeer onaantrekkelijk/technisch onlogisch zijn dan ga ik in gesprek met de VvE voor alternatieven.De offertje biedt mij de keuze tussen 4-10 panelen. Als mijn buren geen interesse hebben neig ik naar 10 panelen. Dit is echter ver boven mijn huidige verbruik. Mocht ik overstappen naar gasloos dan verwacht ik ongeveer 2500 kwh te verbruiken in totaal. Toch lijkt me 10 panelen met de huidige teruglevertarieven wel interessant.
| 4 panelen, 1384 kwh, 2.703,44 incl. BTW, 1,61 euro per kwh (excl BTW) | 6 panelen, 2076 kwh, 3.577,37 incl. BTW, 1,42 euro per kwh (excl BTW) | 8 panelen, 2768 kwh, 4.369,61 incl. BTW, 1,30 euro per kwh (excl BTW) | 10 panelen, 3460 kwh, 5.243,54 incl. BTW, 1,25 euro per kwh (excl BTW) |
De zonnepanelen zijn Canadian Solar 375, met het voorbehoud dat ze niet kunnen garanderen dat ze dit type panelen leveren. Indien ze deze niet kunnen leveren, bieden ze een soortgelijk Tier 1-paneel aan.
Micro omvormer(s): AP-Systems
Garanties
Zonnepanelen: 12 jaar productgarantie, 25 jaar vermogensgarantie
Omvormers: 12 jaar productgarantie
Onderconstructie: 20 jaar
Installatie en toebehoren: 1 jaar (dit lijkt me zeer weinig als ik andere posts bekijk?)
Regio
Amsterdam.[ Voor 3% gewijzigd door michielhs op 11-12-2021 17:16 ]
:strip_exif()/f/image/dztZiG7DCxeMhPvtwpzlLkfi.jpg?f=fotoalbum_large)