Docking station met USB A en USB C met Power Delivery

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-05 11:51
Ik heb drie computers die allemaal gebruik maken van dezelfde muis, keyboard, koptelefoon en monitor. Nu wil ik een docking station aanschaffen zodat ik maar een stekker hoef te verhuizen i.p.v. allemaal. De systemen gebruik ik niet tegelijkertijd, ik zoek dus geen KVM switch.

Mijn opstelling:
Desktop PC, alleen voor gaming, draait Windows
Privé laptop, HP ZBook 15u G3, draait Ubuntu Linux
Werk laptop, waarschijnlijk Apple laptop met Intel CPU

In januari start ik bij een nieuwe werkgever en daar krijg ik waarschijnlijk Apple laptop, ik neem aan dat deze laptop kan opladen via USB C. Daarom lijkt het mij handig om een docking station te kopen die de laptop kan opladen, dan kan ik de lader van de laptop op kantoor laten liggen als ik thuiswerk.
Volgens het internet kan de HP laptop niet opgeladen worden via USB C. Of video out mogelijk is via USB C heb ik niet kunnen vinden, daarom neem ik aan dat dit niet mogelijk is.

Na wat speurwerk ben ik een docking station van i-tec tegengekomen. Deze werkt met USB A en USB C met power delivery (85 Watt).

Zijn er andere docks die dezelfde functionaliteit hebben? Als Hollander ben ik natuurlijk op zoek naar de beste deal.

Plaatje van de opstelling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YaOq6E7sIfyymWQg7spJ2fR146I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XyBHkJeNz39hep2YxXzJ4tS2.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door CyberFly op 11-12-2021 13:27 ]

Alle reacties

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:17
Heb je inmiddels al wat gevonden, ben naar een soort gelijk iets op zoek en heb je topic zo gevonden.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-05 19:42
Ik gebruik deze:
https://www.reichelt.nl/n...k-ua0370-p294538.html?r=1

Effectief een USB-C passthrough (van oplader naar laptop).
Mijn keyboard, muis, bedraad internet en HDMI gaan over de dock.
Dan heeft mijn laptop maar 1 USB-C connector.

Er zit geen 3,5mm op, die prik ik direct in de laptop.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-05 22:43
GarBaGe schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:20:
Ik gebruik deze:
https://www.reichelt.nl/n...k-ua0370-p294538.html?r=1

Effectief een USB-C passthrough (van oplader naar laptop).
Mijn keyboard, muis, bedraad internet en HDMI gaan over de dock.
Dan heeft mijn laptop maar 1 USB-C connector.

Er zit geen 3,5mm op, die prik ik direct in de laptop.
Is jouw laptop voorzien van usb met display alt mode? Ik kan in de specificaties van dat apparaat niet zien of dit het geval is. Want in mijn ervaring hebben de meeste betaalbare docks dit nodig. Ik gebruik zelf de I-tec CADUAL4KDOCKPD die @CyberFly beschrijft. Dit is een DisplayLink dock. Mijn ervaring is dat deze met alle apparaten werkt, ongeacht of deze voorzien van usb-c alt mode of thunderbolt.

[ Voor 15% gewijzigd door ZatarraNL op 16-12-2021 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
ZatarraNL schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:42:
[...]
Is jouw laptop voorzien van usb met display alt mode?
Ik vermoed van wel.
Het is een vrij recente werklaptop: een Dell Latitude 5520 met 2 USB-C poorten, waarvan 1 wordt gebruikt door de oplader.
Dell's website zegt hierover:
1 RJ-45
1 USB 3.2
1 USB 3.2 PowerShare
2 Thunderbolt™ 4 met voeding en DisplayPort (USB Type-C™)
1 HDMI 2.0
1 Universele stereo-headsetaansluiting

Er zitten 2 USB-C poorten op en 2 USB-A poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
GarBaGe schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:12:
[...]

Ik vermoed van wel.
Het is een vrij recente werklaptop: een Dell Latitude 5520 met 2 USB-C poorten, waarvan 1 wordt gebruikt door de oplader.
Dell's website zegt hierover:
1 RJ-45
1 USB 3.2
1 USB 3.2 PowerShare
2 Thunderbolt™ 4 met voeding en DisplayPort (USB Type-C™)
1 HDMI 2.0
1 Universele stereo-headsetaansluiting

Er zitten 2 USB-C poorten op en 2 USB-A poorten.
Daar kun je dan inderdaad wel vanuit gaan. Dat maakt het des te aannemelijker dat het door jouw beschreven product niet zal werken bij apparatuur dat wel usb-c heeft, maar geen displayport signaal (dp alt mode) over deze usb stuurt.

Dit betekent dat de nieuwe Apple laptop van @CyberFly met thunderbolt wel gebruik kan maken van deze dock, maar dat het voor de HP laptop niet werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door ZatarraNL op 17-12-2021 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Je hebt ook Docking stations met DisplayLink. Dan zit er effectief een videochip in het Docking Station.
Dat werkt voor apparaten die geen dp alt mode ondersteunen.
Maar vereisen wel drivers op de laptop om de "externe videokaart" aan te sturen.
Voor Windows en Ubuntu kan je deze extra drivers wel installeren en werkt dit redelijk.
Voor MacOS weet ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-05 11:51
Card Nox schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:51:
Heb je inmiddels al wat gevonden, ben naar een soort gelijk iets op zoek en heb je topic zo gevonden.
Ja, ik heb al een dock gevonden. Deze kost zo'n 200 euro en dat vind ik een beetje veel. Daarom vraag ik hier of er een betere deal is.
Als ik de Power Delivery eis laat vallen zijn er een hoop meer opties en die zijn een stuk goedkoper.

https://i-tec.pro/en/produkt/cadual4kdockpd-2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:17
Ik heb toevallig afgelopen weekend deze besteld en werkt naar volle tevredenheid met mijn Surface Go 2 en de werklaptop van de vriendin icm een 24" 1920x1200 scherm met VGA aansluiting.

https://i-tec.pro/en/produkt/c31flatdockpdpro-2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik gebruik een Dell D6000. Staat toevallig nu in V&A voor 85 euro: V&A aangeboden: Dell D6000 Universeel Dockingstation..

Hiermee sluit ik mijn werk laptop aan met stroom en al (mits aangesloten met voeding), al moet ik zeggen dat ik niet weet of dit ook echt de Power Delivery standaard gebruikt of gewoon een andere vorm van USB-C laden. Op mijn M1 Mac Mini kan ik 'm ook gebruiken (met meer dan 2 schermen want DisplayLink).

Ideaal ding, zeker een aanrader als tweedehands een optie is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Oon schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:55:
Ik gebruik een Dell D6000. Staat toevallig nu in V&A voor 85 euro: V&A aangeboden: Dell D6000 Universeel Dockingstation..

Hiermee sluit ik mijn werk laptop aan met stroom en al (mits aangesloten met voeding), al moet ik zeggen dat ik niet weet of dit ook echt de Power Delivery standaard gebruikt of gewoon een andere vorm van USB-C laden. Op mijn M1 Mac Mini kan ik 'm ook gebruiken (met meer dan 2 schermen want DisplayLink).

Ideaal ding, zeker een aanrader als tweedehands een optie is!
Ik ken het apparaat niet. Maar het is inderdaad DisplayLink. Lijkt me een goed betaalbaar alternatief voor een nieuwe I-tec dock. Zou hetzelfde moeten werken. Check wel even of 65W laadvermogen genoeg is.

Overigens: ik heb dus twee van die I-tec CADUAL4KDOCKPD. Als je in het noorden (Drenthe/Groningen) woont, kun je best wel een keer kijken of het is wat je wil. Stuur me dan even een pm.

[ Voor 9% gewijzigd door ZatarraNL op 21-12-2021 09:18 ]

Pagina: 1