4G Router + welke provider? voor onderweg

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:35

GwnLars_

In GoT we trust.

Topicstarter
Hoi!

Ik heb een vraagje.
Met wat vrienden zijn wij zo idioot geweest om op het idee te komen om met een buurtbus. (Dat is een bestelbus die is ingericht als B-rijbewijs bus. En dus maximaal 8 personen mag meesleuren) :)
Ritten te gaan rijden voor een museum vanaf 2023..
De boordcomputer doen we in eigen beheer (knutselen met wat raspberry pi's). Dus er komt geen internetkabeltje aan te pas ;)

We hebben 4G internet nodig, in de eerste plaats om afroepen, bestemmingen etc. op te halen. Maar ook indien mogelijk internet voor personeel en klant 8)
Ik zat zelf te denken aan een T-Mobile Onbeperkt Data Simkaart. Aangezien als ik het goed je een speciaal nummer nodig hebt als je t enkel als hotspot gebruikt..

Qua device aan iets van TP-Link, in ieder geval iets wat het doet 8)7

Daarnaast een DDNS adres, omdat je IP adres met 4/5G nogal veel wijzigd geloof ik :9
Wat raden jullie aan? Ik ben te onbekend op het gebied van mobiele data routers..

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Om het simpel te houden en betaalbaar zou ik de bus via een VPN connectie de verbinding met een server/ netwerk laten maken, heb je geen DDNS nodig. Je kan een goede router met 4G optie kunnen gebruiken zodat je de PI's bekabeld kan aansluiten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Topicstarter
Frogmen schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:38:
Om het simpel te houden en betaalbaar zou ik de bus via een VPN connectie de verbinding met een server/ netwerk laten maken, heb je geen DDNS nodig. Je kan een goede router met 4G optie kunnen gebruiken zodat je de PI's bekabeld kan aansluiten.
Even voor mijn info:
voor een VPN heb je toch een internetverbinding nodig als client? (Server mag duidelijk wezen _/-\o_ ) Of zie ik dat verkeerd?

(Broekie, sorry :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

GwnLars_ schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:27:
[...]

Even voor mijn info:
voor een VPN heb je toch een internetverbinding nodig als client? (Server mag duidelijk wezen _/-\o_ ) Of zie ik dat verkeerd?

Zowel server als client hebben internet nodig, VPN stuurt dan alleen al het verkeer eerst richting server en dan pas naar het wijde web.

Voor klanten wil je echter wel iets meer dan alleen een VPN, dan moet je toch met een captive portal gaan werken waar ze eerst akkoord moeten gaan met voorwaarden over gebruik/misbruik van de dienst en netjes alle klanten splitsen zodat ze niet elkaars verkeer kunnen inzien.
Daarnaast is dit iets dat gewoon keihard tegen de voorwaarden van vrijwel iedere provider is, althans iedere consumentenprovider voor mobiel internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Topicstarter
Dank voor de info :-)

Wat betreft de 4G verbinding: We nemen een "097-nummer" (Data Only abonnement Zakelijk), eentje waarmee je schijnbaar wel onbeperkt mag mee roamen/delen..
Scheelt niet veel qua prijs.

Wat betreft hosting doen we het in "het kantoorpand". Oftewel in mijn ouderlijk huis meterkast :+ (Verbruikt geen drol met Proxmox VE.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:59
Bereik IN een bus is vaak wat minder. Hoeveel minder hangt van veel faktoren af.

Je hebt een paar opties:
Een router bedoeld voor semi-industrieel gebruik: Werkt op 9-20V, dus geen probleem om direct op het 12V boordnet te hangen. Kan optioneel een externe antenne op aangesloten worden.
Voorbeelden: Mikrotik LtAP (mini), Teltronica enz

Nadelen: Het zijn bijna allemaal LTE CAT4 of CAT6 modems. Geen snelheidsmonsters dus. Heb je weinig eisen aan snelheid, dan kan dat voldoende zijn. Maar kijk niet raar op als je soms maar een paar Mbit haalt op plekken met matig bereik.
Veel zijn ook maar beperkt tot 2.4Ghz only wifi.

Alternatief zijn modernere routers met hogere LTE categorieen. Die zijn een stuk sneller, ook bij matiger bereik, doordat ze MIMO hebben en meerdere interne antenne's. Zelf heb ik goede ervaringen met de Huawei B818 (LTE CAT19). Die haalt rustig 50Mbit bij matig signaal, 200+ bij goed signaal.
Ander voordeel is dat ze vaak een fatsoenlijkere wifi hebben (dual band, AC enz)

Nadelen
- Meestal eigen netadapter. Kan wel op 12V, maar afhankelijk van het model moet je net uit zien te vissen of ie 15-16V (wat soms in een auto kan voorkomen) leuk vind, of je moet m met een externe stabilisator voeden (of een kleine omvormer)
- Groter
- En doordat ze sneller zijn ben je ook vlotter door je databundel :)

Als je extern wilt connecten ontkom je niet aan VPN. De meeste providers passen CGNAT toe dus je hebt zoiezo al geen publiek IP. Of, als je die wel hebt, vaak met maar een paar poorten open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Topicstarter
Dank voor de informatie, we hoeven in de basis enkel databestanden m.b.t. lijnnummers etc. eens in de zoveel weken te versturen. En tijdens het rijden een paar kb/mb voor de GPS-Lokatie & punctualiteit.

Ik denk dat een onbeperkt bundeltje van 4G met een standaard 4g router voldoende zou moeten zijn :-)

Dat laatste is een goede om te weten, nogmaals dank!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
GwnLars_ schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:27:
[...]

Even voor mijn info:

Het gaat om de techniek van wie de verbinding initieert, het is simpeler om de bus verbinding met de server te laten maken dan de server met de bus.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Topicstarter
Dat eerste doen we inderdaad ook.
VM met vpn server, en een aantal VM's/LXC Containers met daarop de software die vereist is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-10 21:59
DJSmiley schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:01:

Als je extern wilt connecten ontkom je niet aan VPN. De meeste providers passen CGNAT toe dus je hebt zoiezo al geen publiek IP. Of, als je die wel hebt, vaak met maar een paar poorten open.
Om het toch even genoemd te hebben; als je inderdaad iets met een vast ip-adres wil kan je ook kijken naar M2M-sims. Die hebben weer heel andere betaalmodellen en is voor jouw toepassing waarschijnlijk niet nodig of interessant genoeg, maar ook daar is nog wat te kiezen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Pagina: 1