Duron 700 overklokken -> Pagefault (BSOD)

Pagina: 1
Acties:
  • 209 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 00:52
Ik had voor de eerste keer in mijn Duron's leventje hem even overgeklokt, ik ben voorzichtig begonnen met 7*120 op het standaard voltage, 1.6v dus geloof ik. (Die l1 bruggen inkleuren heb ik nu niet zo veel zin in, omdat ik dan m'n halve pc weer uit elkaar moet gaan slopen, dat doe ik later nog wel een keer...)
Maar ik kreeg dus een BSOD, een pagefault in nvdisp.dll. Dit is het logische vervolg van te ver overklokken toch?

Maar is dit een redelijke score: AMD Duron 700 op 840 zonder voltage klok, cpu 53 graden stressed, en na een paar minuten UT-en vastlopen? Dit is gewoon normaal neem ik aan.

Stel dat ik hem op 7*133 zet, iemand een idee op welk voltage ik hem moet zetten? 1.75 ofzo?

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:38
120 is wel HEEL erg hoog!

staat de pci op 40MHZ en agp op 80MHZ

trekt ie echt niet hoor!

• eX0duS
Voor een KT133a chipset? Is dat erg hoog? Oh ik dacht dat je met de KT133a hoger kon dat met een gewone KT133, die ging bij 110 al moeilijk doen, en aangezien de KT133a, 133 mjhz is, dacht ik dat ken wel. Trouwens in de BIOS geeft ie aan, dat ie dan 1/4 van de FSB is...

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 10:34
Het kan zijn dat je vga kaart niet lekker tegen die fsb ???

• eX0duS
Zou ik nu iets gemold kunnen hebben? Nou toen ik dat blauwe scherm kreeg heb ik hem gelijk weer op de standaard mhzen gezet. Hij heeft dus nou 6 minuten op 840 mhz gelopen... Zonder voltage tweak...

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 08:12

BrZ

zet het voltage gewoon op 1,85v, zet hem op 7x133, zou zonder problemen moeten werken...

• eX0duS
Maar is m'n FSB dan niet te hoog? Jah ik weet ook niet, want net zeiden ze dat ik iets kon slopen zo. Nee dat zijden ze niet, maar dat 120 mhz FSB veels te hoog was, dus dan zou 133 dat ook wel zijn, denk ik...

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:38
op 133 mhz is de divider anders ingesteld, dus dat zou minder problemen moeten geven dan 120 mhz

• eX0duS
En de core op 1.75 volt?

Verwijderd

Zet je beest op 1.85V .. >:) mijn duron's (600 en 650, bijde gesoldeerd en bijde op 1Ghz draaiend) doen dat ook gewoon beide en ze worden niet warmer als 45 max met dit weer ... dus ... :D

PS de 650 heeft een Zalman 3100G
en de 600 een Chrome Orb.

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-05 07:01
Bij een a7v133 is het geloof ik zo dat de PCI divider bij 120MHz overstapt van 1/3 naar 1/4. Dus je pci kaarten zouden geen problemen moeten ondervinden. Waarschijnlijk krijg je meer problemen bij 119 Mhz FSB.

Mijn Firewizzie

• eX0duS
Ik heb hem gister op 7*125 gehad. En dan op 1.7 volt. Dat werkte goed, hij draaide stabiel op 875 mhz.

Maar kan ik zo m'n pc ook nog gewoon de hele dag aan laten staan? Ik kan me voorstellen dat het een zwaarde belasting is voor de proc en de chipset.

• eX0duS
Trouwens, is nu al af te leiden of dat ik een van de betere Durons heb?

Jah ik heb hem nu eenmaal, en ik ga toch geen andere kopen ofzo dus.

Eigenlijk moet ik die L1 bruggen gaan strepen, maar dan moet de koeler eraf, en dus moet ik het hele mobo uit m'n kast halen, en dat betekent dat alles eruit moet. Ik zit er nu wel van te balen dat ik niet gelijk die bruggen had gekleurt, toen ik mijn koeler verving.

Als die cooler er af is kan ik ook gelijk zien wat voor Duron ik eigenlijk heb...

• eX0duS
Maakt het trouwens in warmte/stabiliteit uit of ik de multiplier verhoog of de FSB? Anders ga ik de l1 bruggen kleuren ofzo.

• eX0duS
Sorry, maar ik schop hem even omhoog, ik wil m'n Duron nml. niet slopen. Ik weet ook wel dat die dingen niet zo duur meer zijn maar toch...

Kan ik het voltage gewoon omhoog schroeven? Gaat ie daar niet kapot van ofzo?

Ik heb dus 7*125 gebrobeerd, 880 mhz dus. Op 1.7 volt. Hij liep op zich stabiel, maar toen ik hem herstarte om het zaakje ff weer op standaard te zetten, hing ie. Het beeld ging op "standby" zal ik maar zeggen.

Naar ff "insert" ingedrukt te hebben boote het zaakje gewoon weer, maar dat is logisch.

Iemand goede suggesties?

• Amd RuLuzzz
  • Laatst online: 10-02 15:01
Zet hem op een bus van 133 en dan krijgt alles weer de normale bandbreete behalven de proc dan

• eX0duS
Op woensdag 22 augustus 2001 19:29 schreef amd_ruluzzz het volgende:
Zet hem op een bus van 133 en dan krijgt alles weer de normale bandbreete behalven de proc dan
Voltage tip? Ik heb het al geporbeerd: met 1.75 boot ie niet. Maar als ik hem nog hoger zet, is dat niet schadelijk?

• Amd RuLuzzz
  • Laatst online: 10-02 15:01
Alles is schadeljk voor dat ding maar het is natuurlkijk wel wat schadelijker.

Ik weet het niet of jou duron dat trekt op standaard volt.
gooi de vcore omhoog dan heb je meer kans

Verwijderd

gewoon op 133 zetten... mijn Duron heeft ook een bus van 133 (wel een mulitplier van 7,5) maar werkt perfect !!

(Duron 900 @ 1000) btw

• eX0duS
Ik vind het wel belangrijk dat mijn systeem stabiel blijft. Daarom vraag ik me af wat het beste is: FSB klokken, of die L1 bruggen kleuren en de multiplier omhoog zetten.

Ik wil nml. geen constante vastlopers en blauwe schermen krijgen. Jah dan kun je wel zeggen van dat ik geen tweaker ben, maar ik ben toch vrij afhankelijk van m'n pc, want hij staat overdag aan, en als ik op school zit, log ik in via de terminal service, en als ie vastloopt kan ik hem niet ff resetten...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 10:48
FSB of L1 maakt op zich niet zoveel uit.. Je a7v133 kan gewoon de deviders goed zetten zodat je pci/agp op de goede frequenties lopen (nouja, op 120 zijn die zelfs ondergeclocked!)

Je kunt je duron ook gerust op 1,75 of 1,85V laten lopen.. Waar je dan wel rekening mee moet houden is dat je goede koeling hebt.. Daardoor blijft de zaak ook stabiel!!

Verder is overclocken natuurlijk nooit goed voor je proc.. De levensduur van het ding gaat achteruit, maarja.. Of dat nou echt zo erg is? Hij gaat i.p.v. 10 jaar nog maar zo'n 3 jaar mee ofzo.. Tegen die tijd heb jij hem allang weer ingewisseld tegen iets anders!

Of een beetje meer moeite doen en toch die L1 inkleuren, en de multiplier omlaag zetten zodat je een 133MHz bus kunt draaien, en dan misschien een iets hogere cpu-speed krijgt.

En de stabielste oplossing is natuurlijk niet overclocken. ;)

• eX0duS
Eej thanx, hier kan ik al wat mee.

Maar ik heb dus een Chrome Orb... Die voldoet wel denk ik he?
Nou jah, mijn Duron 700 word nu met de kast open ook 51 graden stressed.
Met de kast dicht is dat nog iets meer...

Dat is al behoorlijk warm vind ik zelf, hoe dat komt weet ik ook niet. Maar als ik m'n proc overklok, naar 880 mhz, dan word ie 54 graden stressed. Dus dat maakt niet uit.

Verwijderd

Als ik je nog wat mag aanraden....

Mod je case, zet er wat fans op. Een boven voor de hete lucht.

Kleur dan meteen je L1 en je L7 in. Zet je voltage op 1.8 of 1.85. Multiplier op 7,5 en bus op 133. Zit je precies op een Gig.

Je moet toch echt wel wat aan je koeling doen als je stabiel wilt blijven.

(Mijn Duronnetje blijft altijd tegen de 40 graden....)

• eX0duS
L1 en L7?
Ik dacht alleen de L1 bruggen. Kan iemand het even uitleggen? Ik wil nml. niet graag iets mollen.

Hmz... kees modden -> Ik heb zo'n pokkekast, die is denk ik niet goed te modden, en ik heb geen gereedschap. Wel balen eigenlijk.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 10:48
Op donderdag 23 augustus 2001 10:25 schreef het_beest het volgende:
L1 en L7?
Ik dacht alleen de L1 bruggen. Kan iemand het even uitleggen? Ik wil nml. niet graag iets mollen.
L1 is voor de multiplier, L7 is voor het voltage.. Als je L7 inkleurt, staat het default voltage van je proc op 1.85V (tenzij je hem natuurlijk lager zet in de bios!)

• eX0duS
Op donderdag 23 augustus 2001 10:27 schreef Twynn het volgende:

[..]

L1 is voor de multiplier, L7 is voor het voltage.. Als je L7 inkleurt, staat het default voltage van je proc op 1.85V (tenzij je hem natuurlijk lager zet in de bios!)
Hmz, die L7 vind ik wel leip. Ik kan toch ook zelf het voltage in het bios instellen? Dat doe ik liever, dan heb ik het wat beter onder controle zeg maar...

Hmz ok -> Duron klokken -> 700@900 ofzo moet lukken
Asus V7100 klokken -> 175/166@200/200, gaat dat lukken zonder actieve koeling? Er zit nml. alleen een koelvlak op, en die word standaard al behoorlijk heet.

Wat kan ik nog meer klokken? Zie m'n specs...

• eX0duS
Oh en nog een vraagje: Kan ik iets gemold hebben toen ik de FSB op 120 had gezet?

Verwijderd

Als stabiliteit zo belangrijk is moet je niet overklokken, simpel.

En nee, je hebt niets gemold.....

• eX0duS
En terecht ;)
Iemand nog een paar goede ideeen verder?

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Es kijken.. FSB overklokken is in die zin lastiger, omdat niet alleen je CPU hiermee overklokt wordt, maar zoals al eerder genoemd heb je te maken met je PCI en AGP bus die ook op een andere 'snelheid' gaan draaien..

Een Duron kan intern ook gewoon op 133 Mhz draaien, alleen zou het kunnen dat ie dan niet wil booten met een multiplier lager dan 7.5. 7.5 x 133 is namelijk 1000 en officieel is de laagste snelheid van een 133 Mhz CPU 1000 Mhz en is de ondersteuning er ook pas vanaf die 7.5 multiplier.

Wat ik zelf meestal doe, is eerst met de multiplier aan de gang aan om te zien hoe ver je processor ongeveer kan. Dat is per processor verschillend en inderdaad, als je je voltage verhoogt zal die limiet hoger liggen, maar er komt meer warmte vrij en zul je dus goed moeten koelen om warmteproblemen (vastlopers in Windows bijvoorbeeld) te voorkomen. Als je uiteindelijk weet hoe ver je CPU wil, kun je eens gaan proberen om de multiplier wat omlaag, en je FSB wat omhoog te schroeven. Zo haal je het meeste uit je CPU _en_ de rest van je systeem.

Succes!

Oh en trouwens, als je voltage instelt via je je BIOS kan het inderdaad soms beter zijn om die 'hard' in de CPU te zetten. Soms wil je systeem dan niet booten omdat ie nog niet van de BIOS te horen heeft gekregen hoeveel spanning er op dat ding moet staan, hij neemt dan een default spanning en dat wil soms niet lukken.. Zo zat het ongeveer geloof ik, bij mij is alles jumpers en dipswitches behalve FSB.. Dan heb je dat probleem niet..

• eX0duS
Hmz eigenlijk is m'n systeempje ook helemaal niet meer bijdetijd. Een 700 mhz cpu, wat is dat nou? En een geforce 2 mx -> :r ...

Mjah ik zal het er mee moeten doen, het beestje is ook al 9 maanden oud ondertussen... Het koste toen een vermogen zeg...

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik heb ook nog altijd een GeForce 2 MX.. :) Ach voor de meeste dingen voldoet dat prima joh.. Ik koop tegen het einde van het jaar misschien wel een andere videokaart, ik moet eerst nog even Max Payne halen en zien hoe groot de noodzaak voor een nieuwe videokaart is.. :)

Maar goed, mocht je nog tegen problemen aanlopen (met een beetje mazzel haalt je 700 de 1000 wel en kun je een upgrade van je CPU toch weer langer uitstellen), dan horen we het wel..
Pagina: 1