Systeem fan vervangen PC start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonneveldtP
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-02-2023
Dag lieve mensen,

Ik wilde vandaag een RGB systeem fan in mijn computer bouwen maar sindsdien als ik hem wil opstarten gebeurt er weinig meer:

- geen enkele fan gaat draaien
- moederbord geeft geen piep oid
- rgb geheugen set (Corsair Vengeance RGB) licht wel op!
- heel kort licht het led op mijn Geforce RTX wel op maar dooft weer…

Ik heb alle kabels nagelopen en lijken goed vast te zitten, ook de nieuwe systeem fan ontkoppeld en toen geprobeerd weer op te starten: geen resultaat…

Ik heb de AER RGB 2 (NZXT) overigens aangesloten op de sys_fan3 en de jrgb1 van mijn moederbord.

Ben verder niet enorm handig qua pc building dus geen idee wat ik nog kan proberen. Heb geen pinnen aangeraakt of dingen beschadigd in het proces.

Het is deze pre-build overigens. En heb deze dus al uitgebreid met een AIO cooler (NZXT) en nieuw geheugen. Dat werkte overigens allemaal prima.

Hebben jullie enig idee? Dank alvast voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:53

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Haal de PC eens 10 minuten van de spanning. Misschien is de voeding in de kortsluitbeveiliging gegaan.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonneveldtP
Dank je wel, zal eens kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:07
Ik heb even snel gekeken, maar volgens mij moet dit type fan via een fan controller hub aangesloten worden en dan via usb aan het MB verboden worden.
Staat in de handleiding dat deze fan direct aangesloten kan worden via het MB?
Als dat niet het geval is heb je waarschijnlijk je MB opgeblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:19
Uit de specs van de fan:

System Requirement

PC with RGB lighting controller

Die voeding is slecht hoor! Beter om die zsm te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonneveldtP
Net weer aangesloten, maar doet nu helemaal niets meer, zelfs de geheugen modules lichten niet meer op.

Nieuw moederbord aanschaffen dus.... damn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonneveldtP
Hell-Slave schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 12:17:
Ik heb even snel gekeken, maar volgens mij moet dit type fan via een fan controller hub aangesloten worden en dan via usb aan het MB verboden worden.
Staat in de handleiding dat deze fan direct aangesloten kan worden via het MB?
Als dat niet het geval is heb je waarschijnlijk je MB opgeblazen.
In de handleiding staat ook dat je het op je MB kan aansluiten: "connect the 4-pin power cable to an open fan header on your motherboard or fan controller." maar wellicht ging het dan mis met de rgb lightning kabel op de jrgb port op het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:07
SonneveldtP schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 12:42:
Net weer aangesloten, maar doet nu helemaal niets meer, zelfs de geheugen modules lichten niet meer op.

Misschien is je PSU wel stuk door de kortsluiting, schijnt niet zo'n geweldige te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:26
SonneveldtP schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 12:42:

Lijkt me een gevalletje opsturen voor garantie, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonneveldtP
BHStar schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 12:45:
[...]

Lijkt me een gevalletje opsturen voor garantie, toch?
Ja alleen lastig te achterhalen voor mij nu waar het probleem zit. Misschien eerst maar eens langs een professionele reparateur. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BHStar
SonneveldtP schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 12:53:
[...]

Ja alleen lastig te achterhalen voor mij nu waar het probleem zit. Misschien eerst maar eens langs een professionele reparateur. ;)
Voeding of moederboard, lijkt het op. Reden waarom ik het over garantie had is omdat het wel eens kan zijn dat je je garantie verliest als jij, of in dit geval een reparateur, de boel uit elkaar gaat trekken om te testen. Daarom zou ik persoonlijk eieren voor je geld kiezen, omdat jij er impliciet al voor betaald hebt dat Redux je PC repareert bij problemen. Hoe dan ook succes ermee :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:19
SonneveldtP schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 12:53:
[...]

Ja alleen lastig te achterhalen voor mij nu waar het probleem zit.
Dat hoef je niet zelf te achterhalen want je hebt garantie. Je hebt een compleet systeem gekocht dus heb je garantie op dat complete systeem. Laten ze het bij Redux maar uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonneveldtP
Uszka schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 12:59:
[...]

Dat hoef je niet zelf te achterhalen want je hebt garantie. Je hebt een compleet systeem gekocht dus heb je garantie op dat complete systeem. Laten ze het bij Redux maar uitzoeken.
Ook al heb ik er zelf aan lopen klooien? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BHStar
SonneveldtP schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:15:
[...]

Ook al heb ik er zelf aan lopen klooien? :)
Een fan toevoegen moet in mijn ogen altijd kunnen. Is er een seal die je gebroken hebt? Wat staat er in de koopovereenkomst / op de website over garantievoorwaarden? Het lijkt me een redelijke verwachting dat je een ventilator kan toevoegen zonder dat je systeem daarna de geest geeft. Ik zou even contact opnemen met Redux, en zolang je nergens een seal gebroken hebt, het verhaal van de fan even achterwege laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BHStar
Even gekeken op de website:

De ondernemer staat ervoor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de ondernemer er tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.
Een door de ondernemer, fabrikant of importeur verstrekte garantie doet niets af aan de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden.
Eventuele gebreken of verkeerd geleverde producten dienen binnen 4 weken na levering aan de ondernemer schriftelijk te worden gemeld. Terugzending van de producten dient te geschieden in de originele verpakking en in nieuwstaat verkerend.
De garantietermijn van de ondernemer komt overeen met de fabrieksgarantietermijn. De ondernemer is echter te nimmer verantwoordelijk voor de uiteindelijke geschiktheid van de producten voor elke individuele toepassing door de consument, noch voor eventuele adviezen ten aanzien van het gebruik of de toepassing van de producten.
De garantie geldt niet indien:

De consument de geleverde producten zelf heeft gerepareerd en/of bewerkt of door derden heeft laten repareren en/of bewerken;
De geleverde producten aan abnormale omstandigheden zijn blootgesteld of anderszins onzorgvuldig worden behandeld of in strijd zijn met de aanwijzingen van de ondernemer en/of op de verpakking behandeld zijn;
De ondeugdelijkheid geheel of gedeeltelijk het gevolg is van voorschriften die de overheid heeft gesteld of zal stellen ten aanzien van de aard of de kwaliteit van de toegepaste materialen.

Volgens punt 1 heb je dus sowieso garantie. Het is een beetje discutabel wat betreft "de geleverde producten zelf heeft gerepareerd en/of bewerkt of door derden heeft laten repareren en/of bewerken;", in principe wel, aan de andere kant zou je er nog een punt van kunnen maken dat je niks hebt bewerkt / gerepareerd, maar enkel een ventilator hebt toegevoegt. En dat dat moet kunnen, alszijnde onder "aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid voldoen". Laat wel zien dat je 'm beter niet elders kan laten repareren.

[ Voor 3% gewijzigd door BHStar op 11-12-2021 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonneveldtP
Super, dank voor je vriendelijke hulp! Ik ga het proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:09
BHStar schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:19:
[...]

Een fan toevoegen moet in mijn ogen altijd kunnen.
Ook als dat de oorzaak is van een kortsluiting waardoor de pc niet meer werkt?

Je kunt natuurlijk schijnheilig naar de winkel stappen met: "hij stopte er plotseling mee", maar dat lijkt me niet de bedoeling.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BHStar
Tens schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:42:
[...]

Ook als dat de oorzaak is van een kortsluiting waardoor de pc niet meer werkt?

Je kunt natuurlijk schijnheilig naar de winkel stappen met: "hij stopte er plotseling mee", maar dat lijkt me niet de bedoeling.
Waarom niet? Als enkel een fan aansluiten ervoor zorgt dat de pc (waarschijnlijk voeding) niet meer werkt, dan deugt er al iets niet aan de pc. En ja, in principe ben ik altijd voor eerlijkheid. Maar in dit geval heb je kans dat als je zegt "ik had een ventilator toegevoegd en toen.." dat ze er vanuit gaan dat jij de oorzaak bent van het defect, of het simpelweg gebruiken als reden om geen garantie te hoeven verlenen, terwijl het probleem hoogstwaarschijnlijk zit in een foutieve voeding.

edit: even om mijn kant uit te leggen: ik denk niet dat enkel een fan toevoegen zou moeten kunnen zorgen voor kortsluiting, tenzij de headers op het mobo niet goed zijn, of de ventilator zelf, maar dat lijkt me sterk.

[ Voor 11% gewijzigd door BHStar op 11-12-2021 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
BHStar schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:49:
[...]

Waarom niet? Als enkel een fan aansluiten ervoor zorgt dat de pc (waarschijnlijk voeding) niet meer werkt, dan deugt er al iets niet aan de pc.
8)7
De fan kan keihard kortsluiting hebben, TS kan met statische lading met zijn vingers in een draaiende pc gezeten hebben, etc.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:21
Tens schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 14:20:
[...]

8)7
De fan kan keihard kortsluiting hebben, TS kan met statische lading met zijn vingers in een draaiende pc gezeten hebben, etc.
Als je zelf hebt zitten klootzakken, ja, wees dan een held en eerlijk.
Maar wat ts heedt gedaan moet gewoon kunnen. Dan is het aan de winkel aan te geven dat het user abuse is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Arunia schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 14:24:
Maar wat ts heedt gedaan moet gewoon kunnen.
wat TS heeft verteld O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SonneveldtP
Haha, ja maar ben wel eerlijk geweest. Heb niet in een draaiende pc zitten klooien of wat dan ook ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BHStar
Misschien nog een x proberen je GPU / RAM te reseaten voordat je 'm op stuurt. Je weet maar nooit. Succes ermee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:39

rdejongjr

Gnome

Een 5v adressable fan aansluiten op een 12v rgb header levert blijkbaar wel sluiting op, staat waarschijnlijk ook wel een waarschuwing in de handleidingen van de fans en moederbord.

Leuk dat iedereen meteen begint te gillen over garantie, rechten, conformiteit etc etc maar niet 2 tellen kunnen lezen, een stapje terug kunnen doen en denken 'ships, ik hoop dat de shop kan/wil helpen'

Succes met de rma, wees open.
Tijdens mijn tijd op de rma afdeling konden we meer met mensen die netjes vertelden wat er mis ging dan systemen die "zomaar" de geest gaven en verdampte printbanen hadden :+ (of vastgelaste pci-e power op een cpu header _/-\o_ )

[ Voor 61% gewijzigd door rdejongjr op 11-12-2021 20:27 ]

Pagina: 1